W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

DECYZJA Nr 1/2023 o środowiskowych uwarunkowaniachdla inwestycji polegającej na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe,

WÓJT GMINY SKĄPE

GP. 62Ml'8:2023e

Skąpe, dnia 05 kwietnia 2023 r.

DECYZJA Nr 1/2023
o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 104, 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2022 r. poz.2000 z późn.zm.), oraz art. 71 ust. 2, pkt. 2, art. 75 ust 1 pkt.4, art. 84 ust. 1,1a, 2, art. 85 ust. 1,2 pkt. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 z późn.zm.) w związku z § 3 ust.1 pkt. 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku z dnia 30.01.2023 r. złożonego przez IDT CONCEPT Sp. z o.o., Ołobok, ul. Kościelna 5, 66-2136 Skąpe w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji polegającej na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe,

po otrzymaniu opinii:
- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, znak: WZŚ.4220.88.2023.PT z dnia 13.02.2023
r. (data wpływu do urzędu -13.02.2023 r.),
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie znak: NZ.9002.3.2023 z dnia 02.03.2023 r. (data wpływu do urzędu - 03.03.2023 r.),
- PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak WR.ZZŚ.7.4901.25.2023.MN RKW-2023-579 z dnia 20.02.2023 r. (data wpływu do urzędu 23.02.2023 r.),

orzekam

1. stwierdzić dla przedsięwzięcia polegającego na budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko

2. ustalić, zgodnie z opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak:. WR.ZZŚ.7.4901.25.2023.MN RKW-2023-579 z dnia 20.02.2023 r. (data wpływu do urzędu 23.02.2023 r.), następujące wymagania:

■/ podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren robót należy uporządkować oraz przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego,

J podczas realizacji przedsięwzięcia wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych,

J do prac budowlanych stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami. Prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,

J wszelkie awaryjne naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w przeznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo - wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej,

J zlokalizować bazę materiałowo - sprzętową w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię na szczelnej, utwardzonej nawierzchni z zabezpieczeniem środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony pod bazę materiałowo - sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji bazy zorganizować nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo - wodnego,

J paliwa i pozostałe substancje ropopochodne należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyścielane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych)

1

3.

podręczne magazyny substancji. Produkty stosowane do budowy, stanowiące zagrożenie dla środowiska gruntowo - wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodą wyścielić materiałem izolacyjnym, np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym.,

J ograniczyć powierzchnię robót do niezbędnego minimum. Uporządkować teren budowy po zakończeniu robót budowalnych,

J w trakcie robót budowlanych (podczas wykonywania przyłączy) chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granicę terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. W przypadku odwadniania wykopów budowlanych a także odprowadzania wód z wykopów zgodnie z ustawą z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2022 r., poz. 2625 z póżn.zm.) wymagane jest uzyskanie stosownej zgody wodnoprawnej,

/ komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,

J wodę na każdym z etapów inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia,
J na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej - należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód

powierzchniowych i podziemnych,
■/ w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków

biodegradowalnych. Wodę do tego celu należy dostarczać z zewnątrz inwestycji,
J plac budowy / likwidacji inwestycji wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, których zawartość należy

systematycznie opróżniać przez wyspecjalizowane podmioty,
•/ wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposób niezorganizowany

J

do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, także niebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych
i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo - wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

ustalić, że Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

uzasadnienie

W dniu 30 stycznia 2023 r., IDT Concept Sp. z o.o., ul. Kościelna 5, 66-213 Skąpe złożyła w tut. urzędzie wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy 2,58 MW wraz z niezbędną infrastrukturą na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Ląkie, gmina Skąpe, która zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. (Oz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się jako planowane przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z powyższym podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko w myśl ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Oz. U. z 2022 r. poz. 1029 z póżn.zm.), zwanej w dalszej części ustawąooś.

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren inwestycji nie jest objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację
i lokalizację - organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.

Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie oraz właściciele nieruchomości znajdujące się w odległości 100 m od granicy terenu inwestycyjnego. W przedmiotowym postępowaniu organ na podstawie wypisów z powszechnej ewidencji gruntów (EGiB) ustalił, że liczba stron w przedmiotowym postępowaniu jest mniejsza niż 10. Mając powyższe na uwadze, w dniu 30.01.2023 r. Wójt Gminy Skąpe pismem znak GP.6220.1.1.2023 zawiadomił Strony postępowania o wszczęciu postępowania administracyjnego w przedmiotowej

2

sprawie a następnie, działając zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś. wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie oraz do PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z wnioskiem w sprawie zasięgnięcia opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia.

Wójt Gminy Skąpe zapewniając udział społeczeństwa w podejmowaniu decyzji poinformował o wszczęciu postępowania, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, organie właściwym do wydania decyzji, a także o organach właściwych do wydania postanowienia nt. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie w dniu 30.01.2023 r. zamieszczając ww. informacje w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji na tablicy ogłoszeń w sołectwie Łąkie.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska pismem znak: WZŚ.4220.88.2023.PT z dnia 13.02.2023 r. (data wpływu do urzędu - 13.02.2023 r.), wyraziła opinię że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie ma konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze pismem znak WR.ZZŚ.7.4901.25.2023.MN RKW-2023-579 z dnia 20.02.2023 r. (data wpływu do urzędu 23.02.2023 r.) stwierdził, że dla analizowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących wymagań:

J podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren robót należy uporządkować oraz przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego,

J podczas realizacji przedsięwzięcia wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych,

J do prac budowlanych stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami. Prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,

J wszelkie awaryjne naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w przeznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo - wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej,
zlokalizować bazę materiałowo
- sprzętową w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię na szczelnej, utwardzonej nawierzchni z zabezpieczeniem środowiska gruntowo - wodnego przed zanieczyszczeniami. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony pod bazę materiałowo - sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji bazy zorganizować nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo - wodnego,

J paliwa i pozostałe substancje ropopochodne należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyścielane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych) podręczne magazyny substancji. Produkty stosowane do budowy, stanowiące zagrożenie dla środowiska gruntowo - wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodą wyścielić materiałem izolacyjnym, np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym,

J ograniczyć powierzchnię robót do niezbędnego minimum. Uporządkować teren budowy po zakończeniu robót budowalnych,

J w trakcie robót budowlanych (podczas wykonywania przyłączy) chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granicę terenu, do którego Inwestor posiada tytuł prawny. W przypadku odwadniania wykopów budowlanych a także odprowadzania wód z wykopów zgodnie z ustawą z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2022 r., poz. 2625 z póżn.zm.) wymagane jest uzyskanie stosownej zgody wodnoprawnej,

3

J komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,

J wodę na każdym z etapów inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia,
J na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej - należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód

powierzchniowych i podziemnych,
J w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków

biodegradowalnych. Wodę do tego celu należy dostarczać z zewnątrz inwestycj,
J plac budowy / likwidacji inwestycji wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, których zawartość należy

systematycznie opróżniać przez wyspecjalizowane podmioty,
J wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposób niezorganizowany do

gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
J na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, także niebezpiecznymi,

w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo - wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie pismem znak NZ.9022.3.2023 z dnia 02.03.2023 r. (data wpływu do urzędu - 03.03.2023 r.) stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Mając powyższe na uwadze w dniu 03 marca 2023 r. Wójt Gminy Skąpe wydał Zawiadomienia znak GP.6220.1.6.2023, GP.6220.1.7.2023, w których zawiadomił Strony postępowania oraz społeczeństwo o:
-
opiniach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp„ PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, które wpłynęły w toku prowadzonego postępowania,

- zgromadzeniu całości materiału dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w wyżej wskazanym zakresie,
- możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w przedmiotowej sprawie,
- możliwości wniesienia uwag, wniosków, wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie.

W/w zawiadomienia zostały wysłane do Stron postępowania, zamieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu gminy w Skąpem, w BIP oraz na tablicy ogłoszeń w sołectwie Łąkie od dnia 03.03.2023 r. do dnia 04.04.2023 r.
We wskazanym terminie do organu prowadzącego postępowanie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.
Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łączne uwarunkowania zawarte w art. 63 ust
1 ustawy ooś oraz biorąc pod uwagę Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie - organ zważył, co następuje:

Zgodnie z przedłożoną do wniosku Kartą informacyjną przedsięwzięcia planowane przedsięwzięcie polegać będzie na budowie farmy fotowoltaicznej zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe. Inwestor posiada prawo do dysponowania nieruchomością tj. umowę dzierżawy działki.
Całkowita powierzchnia dz.195/9 wynosi 3,68
ha. Powierzchnia przeznaczona do przekształcenia w celu realizacji inwestycji wynosić będzie 18.016,05 m2. Planowana powierzchnia paneli fotowoltaicznych 12.175,64m2.

Na części działki funkcjonuje farma fotowoltaiczna o mocy 1 MW zajmująca obszar 15864,75m2
Celem planowanego przedsięwzięcia jest budowa farmy fotowoltaicznej, która wytwarzać będzie energię elektryczną przy wykorzystaniu odnawialnego źródła energii (OZE), jakim jest energia słoneczna. Wyprodukowana energia elektryczna będzie następnie przekazywana do sieci elektroenergetycznej.
Dla podmiotowej inwestycji planowany jest montaż do 4448 szt. paneli fotowoltaicznych o łącznej mocy do 2,58
MW. Panele fotowoltaiczne służą do konwersji energii promieniowania słonecznego na energię elektryczną i odprowadzanie wytworzonej energii do sieci operatora. Ogniwa fotowoltaiczne zostaną zainstalowane na specjalnych konstrukcjach nośnych posadowionych na gruncie.

4

Panele zostaną podłączone do inwerterów o łącznej mocy do 2,58 MW zamieniających prąd stały na przemienny o parametrach dostosowanych do sieci publicznej. Urządzenia przetwarzające prąd będą umieszczone w stacjach kontenerowych usadowionych na gruncie bądź bezpośrednio pod panelami w tzw. złączach kontrolnych.
Zgodnie z przedłożoną przez Inwestora Kartą Informacyjną przedsięwzięcia - sprzęt używany do prac budowlanych będzie w pełni sprawny a jego stan techniczny nie będzie budził zastrzeżeń. Zaplecze budowy będą stanowiły kontenery dla pracowników oraz ewentualny magazyn na sprzęt. Ponadto plac budowy zostanie wyposażony w sorbenty. Materiały budowlane będą dostarczane przez firmy zewnętrzne
i magazynowane w wyznaczonym miejscu. W przypadku niesprzyjających warunków atmosferycznych materiały budowlane będą przechowywane w kontenerach magazynowych. Na terenie inwestycji nie będą wykonywane czynności uzupełniania paliwa i naprawy sprzętu. Powierzchnia farmy fotowoltaicznej znajdująca się pod panelami fotowoltaicznymi pozostanie biologicznie czynna.

Nie przewiduje się poboru wód powierzchniowych lub podziemnych na terenie inwestycji. Teren budowy zostanie wyposażony w szczelne przenośne sanitariaty, które będą opróżniane okresowo przez wyspecjalizowany podmiot. Na etapie eksploatacji farmy fotowoltaicznej zakłada się okresowe mycie powierzchni paneli fotowoltaicznych czystą wodą bez dodatków substancji czyszczących. Wody opadowe lub roztopowe z terenu inwestycji oraz woda pochodząca z czyszczenia powierzchni paneli fotowoltaicznych zostaną odprowadzone w sposób niezorganizowany do gruntu. Wytwarzane w trakcie budowy odpady komunalne będą składowane w kontenerach, w miejscach do tego przeznaczonych. Miejsce magazynowania odpadów budowlanych będzie wynikać z organizacji placu budowy Wykonawcy. Odpady będą magazynowane selektywnie w zamkniętych, szczelnych kontenerach zabezpieczonych przed działaniem odpadów atmosferycznych i dostępem osób postronnych. Wytworzone odpady będą przekazywane uprawnionym podmiotom zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa w zakresie gospodarowania odpadami. W przypadku wystąpienia awaryjnego wycieku substancji ropopochodnych i skażenia gruntu zostanie przeprowadzona za pośrednictwem wykwalifikowanej firmyrekultywacja skażonego obszaru za pomocą sorbentów. Odpady powstałe na etapie eksploatacji inwestycji będą związane z przeprowadzeniem prac serwisowych i konserwacyjnych. Odpady te od razu po ich wytworzeniu będą usuwane z terenu inwestycji przez podmioty świadczące usługi konserwacyjne. Przewidywany okres eksploatacji farmy fotowoltaicznej wyniesie 25-30 lat. Po tym okresie wszystkie elementy instalacji fotowoltaicznej zostaną usunięte z obszaru inwestycji a teren zostanie przywrócony do stanu pierwotnego.

Na terenie dz. 195/9 obręb Łąkie znajduje się funkcjonująca farma fotowoltaiczna, nie znajdują się zabudowania mieszkalne. Najbliższe budynki mieszkalne znajduje się na dz. 195/6,195/5,195/3 w odległości około 230m. na zachód od planowanej inwestycji. Mając na uwadze w/w odległość należy przyjąć, iż planowana farma fotowoltaiczna nie będzie oddziaływać na okoliczną zabudowę.

Teren przeznaczony pod realizację wnioskowanego przedsięwzięcia stanowią gleby orne o niskich klasach bonitacyjnych (RV, RVI). Jest to typowy Agro ekosystem, tj. ekosystem zantropogenizowany, silnie uproszczony, co przekłada się na ubogą fitocenozę rozpatrywanego obszaru. Na terenie przeznaczonym pod inwestycję oraz w najbliższym otoczeniu oprócz roślin uprawnych stwierdzono występowanie typowych i szeroko rozpowszechnionych roślin segetalnych i ruderalnych.

Uwzględniając łączne uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określone w art. 63 ustawy ooś, po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzam, że nie będzie ono położone na obszarach wodno - błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliskach łęgowych i ujściach rzek, na obszarach wybrzeży i w środowisku morskim, obszarach górskich lub leśnych, nie będzie także zlokalizowane na obszarach objętych ochroną , w tym strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej.

Przedsięwzięcie nie jest również zlokalizowane w granicach obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2021 r., poz. 1098 z póżn.zm.), wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów sieci Natura 2000 i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione oraz nie spowoduje fragmentach obszarów. Najbliższy obszar objęty ochroną to występujący w odległości ok. 300 m. od planowanego przedsięwzięcia obszar chronionego krajobrazu „Rynna Paklicy i Ołobokuoraz obszar Natura 2000 PLH080035 Dębowe Aleje w Gryżynie i Zawiszach, położony w odległości około 9 km.

5

Inwestycja zlokalizowana będzie poza obszarem projektowanych korytarzy ekologicznych, których granice są obecnie aktualizowane, weryfikowane i ustalane w oparciu o dane, których dysponentem jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska (o przebiegu podanym na stronie: htpp://geoserwis.gdos.gov.pl).
Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki pianistycznej gospodarowania wodami - jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) - Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim o kodzie PLRW60001715859. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U.z 2016 r., poz. 1967) ww obszar został oceniony jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, niezagrożona osiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny.

Przedmiotowy obszar inwestycji znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 68 o kodzie PLGW600068, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny. Planowana inwestycja znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 68 o kodzie PLGW600068 i nr 69 o kodzie PLGW600069, które charakteryzują się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd zostały ocenione jako niezagrożone nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny. Teren inwestycji nie znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP). Planowane przedsięwzięcie nie znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęcia wód.

Najbliższe ujęcie wód podziemnych do celów zbiorowego zaopatrzenia w wodę znajduje się na działkach o nr ewid. 85/1, 213/23, obręb Ołobok w odległości około 3,1 km od terenu planowanej inwestycji. Ujęcie składa się z 3 studni i nie posiada ustanowionej strefy ochrony ujęcia wód podziemnych. Nie przewiduje się zatem negatywnego wpływu planowanej inwestycji na przedmiotowe ujęcie. Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.

Etap realizacji inwestycji nie będzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami. Panele będą montowane na stelażach wbijanych w ziemię, ponadto w ziemi przebiegać będą kable elektryczne. Wobec powyższego oddziaływanie będzie związane z emisją hałasu oraz zanieczyszczeń pochodzących z urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w trakcie montażu inwestycji.

Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że odpady magazynowane będą w wyznaczonym miejscu i przekazywane będą do dalszego zagospodarowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oddziaływania na tym etapie zatem będą miały charakter krótkookresowy i lokalny oraz ustaną po zakończeniu prac montażowych.
Projektowane
są specjalne panele z powłoką antyrefleksyjną co ograniczy odbijanie światła. Woda opadowa i roztopowa będzie odprowadzana powierzchniowo na teren działki. Zgodnie z deklaracją inwestora w trakcie funkcjonowania elektrowni słonecznej nie będą powstawać odpady, ponieważ wykonywane prace konserwacyjne będą polegały na pomiarach pracy urządzeń technicznych. Potencjalne źródło hałasu będą stanowić transformatory umieszczone w kontenerowych obudowach. Ze względu na znaczną odległość inwestycji od zabudowy hałas nie będzie odczuwalny. W przypadku zastosowania transformatorów olejowych zostaną one zaopatrzone w szczelne misy olejowe na wypadek ewentualnego wycieku.

W zakresie emisji pola magnetycznego i elektrycznego od planowanej inwestycji należy stwierdzić, że będzie to emisja znikoma. Kable energetyczne ułożone zostaną w ziemi, co także zminimalizuje ewentualne występowanie pola elektromagnetycznego. Ogrodzenie terenu inwestycji będzie zrealizowane w taki sposób, aby nie stanowiło bariery dla zwierząt.

Przewidywany czas eksploatacji inwestycji wynosi 25 lat. Zużyte lub uszkodzone panele fotowoltaiczne zostaną poddane recyklingowi.
Przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych. Inwestycja nie spowoduje także zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów. Podobnie nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie ona
na różnorodność biologiczną na tym obszarze.

Z uwagi na rodzaj oraz lokalizację planowanej inwestycji należy uznać że pomimo, że tożsama inwestycja znajduje się w sąsiedztwie planowanego przedsięwzięcia brak jest przesłanek do stwierdzenia możliwości powstania oddziaływań skumulowanych.
Brak jest także podstaw do stwierdzenia ryzyka poważnej awarii lub katastrofy naturalnej
i budowalnej. Ewentualne oddziaływania choć mogą być krótkotrwałe to będą miały zasięg lokalny i mało znaczący bez ryzyka transgranicznych

oddziaływań.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na potencjale zmiany klimatu, nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych, nie spowoduje zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów, nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie na różnorodność biologiczną na tym obszarze. Inwestycja nie będzie miała żadnego wpływu na lokalny krajobraz.

6

Farma fotowoltaiczna nie jest źródłem zauważalnych oddziaływań w okresie eksploatacji, w związku z czym nie ma podstaw do rozważań na temat ich kumulacji.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27.04.2001
r. - Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2019 r. poz. 1396 z póżn.zm.), nie jest również wymienione wśród obiektów, dla których można utworzyć obszar ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 w cyt. ustawy. Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej czy budowalnej, przy zaplanowanej technologii i zakresie prac ocenia się jako bardzo niskie.

Ze względu na lokalizację oraz zakres przedsięwzięcia nie zachodzi również ryzyko transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Organ, wypełniając zapisy art. 85 ust.1, ust.
2 pkt 2 ustawy 008 w zakresie wymagań odnoszących się do wymogu uzasadnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w niniejszej sprawie, w sytuacji, gdy nie przeprowadzono oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dokonał analizy, jak wyżej wykazano.

Reasumując, powyższa analiza z uwzględnieniem aspektu lokalizacyjnego planowanego przedsięwzięcia, a także jego skali i charakteru oraz rozpoznania bezpośrednich i pośrednich skutków działań, jakie miałyby się znaleźć w planowanym do realizacji projekcie uzasadniają stanowisko organu o braku znaczącego oddziaływania powyższego przedsięwzięcia zarówno na środowisko, jak i na zdrowie ludzi.

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.

Informacja o wydaniu niniejszej decyzji została podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszeń na stronie internetowej Urzędu Gminy Skąpe oraz tablicach informacyjnych Urzędu Gminy w Skąpem, oraz sołectwa w obrębie inwestycji. Treść decyzji została udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Organu.

pouczenie

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedkłada się przed uzyskaniem decyzji, o których mowa w art. 72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.
Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie
14 dni od daty jej otrzymania.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji do organu odwoławczego
i wniesienia skargi do sądu administracyjnego.

Otrzymują:

  1. IDT Concept Sp. z o.o., Ołobok, ul. Kościelna 5, 66-213 Skąpe

  2. Strony postępowania (adresy w aktach sprawy)

  3. a/a

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Jagiellończyka 13, 66-400 Gorzów Wlkp.

  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie, ul. 30 Stycznia 5, 66-200 Świebodzin

  3. PGW WP Zarząd Zlewni Zielona Góra, ul. Ptasia 2B, 65-514 Zielona Góra

Załączniki:
Charakterystyka przedsięwzięcia

sprawę prowadzi: Dorota Kuriata, tel. 68 34705 38

7

Załącznik Nr 1 do decyzji nr 1/2023 z dnia 05 kwietnia 2023 r. o środowiskowych uwarunkowaniach

CHARAKTERYSTYKA PRZEDSIĘWZIĘCIA

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW zlokalizowanej na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe.
Inwestycja ma zająć powierzchnię 18.016,05 m
2

Materiały oraz urządzenia wchodzące w skład podmiotowej inwestycji:

Panele fotowoltaiczne:

Zastosowane zostanie do 4448 sztuk paneli fotowoltaicznych o mocy 580W każdy tak aby moc instalacji wynosiła do 2,58 MW. Panele zostaną podłączone do falowników. Zastosowane panele posiadają powłokę antyrefleksyjną która zmniejsza współczynnik odbicia światła od powierzchni ogniw krzemowych, jednocześnie zwiększając absorpcję promieniowania słonecznego i poprawiając parametry elektryczne ogniwa. Powłoka antyrefleksyjna eliminuje efekt tafli wody.

Falowniki

W instalacji fotowoltaicznej stosuje się system falowników rozproszonych. Falowniki stanowią istotny element instalacji fotowoltaicznej i mają na celu przetworzenie prądu stałego z wyjścia paneli na prąd przemienny dostosowany do sieci dystrybucyjnej.
Transformator

Przewiduje się zastosowanie transformatora o mocy 2500 kVA i umieszczenie go wewnątrz stacji kontenerowej posadowionej na terenie planowanej inwestycji.
Stacja kontenerowa
Przewiduje się zastosowanie stacji kontenerowej. Kontener wyposażony będzie w transformator o mocy do 2500 kVA, rozdzielnicę SN, rozdzielnicę zbiorczą układ pomiaru energii, układ sterowania i kontroli, rozdzielnicę potrzeb własnych, układ łączności oraz instalację oświetlenia, ogrzewania i wentylacji. Położenie stacji transformatorowej będzie spełniało wymagania „Rozporządzenia Ministra Infrastruktury z dnia 12 kwietnia 2002 r. w sprawie warunków technicznych, jakim powinny odpowiadać budynki i ich usytuowanie (Dz. U. 2019 poz. 1065).

Linia kablowa

Panele fotowoltaiczne będą połączone z falownikami i urządzeniami zebranymi w stacji kontenerowej kablami poprowadzonymi pod ziemią. Dokładna lokalizacja i długość linii kablowych zostanie określona na etapie sporządzenia projektu budowlanego.
Konstrukcja wsporcza
Montaż paneli ma opierać się na konstrukcji składającej się ze stalowej ocynkowanej ramy, poziomych i pionowych profili nośnych oraz elementów mocujących. Konstrukcja wsporcza będzie przytwierdzona bezpośrednio do podłoża (pale wbijane w grunt). Wysokość konstrukcji wsporczej wraz z zamontowanymi panelami fotowoltaicznymi wynosić będzie maksymalnie do 3,5 m wysokości.

8

Materiały

DECYZJA Nr 1/2023 o środowiskowych uwarunkowaniachdla inwestycji polegającej na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe,
S30C-923040511530.pdf 5.35MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
05.04.2023 19:03 Michał Czajka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dorota Kuriata
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
DECYZJA Nr 1/2023 o środowiskowych uwarunkowaniachdla inwestycji polegającej na: budowie farmy fotowoltaicznej o mocy do 2,58 MW na działce nr ewidencyjny 195/9, obręb geodezyjny Łąkie, gmina Skąpe, 1.0 05.04.2023 19:03 Michał Czajka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}