W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

2024-04-12 DECYZJA Nr 7/2022/2023/2024 o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe,

 

Skąpe, dnia 11 kwietnia 2024 r. 

GP. 6220.7.22.2022.2023.2024

 

DECYZJA Nr 7/2022/2023/2024

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 104107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
(Dz. U. z
 2023 r. poz. 775 z późn.zm.), oraz art. 71 ust. 2, pkt. 2, art. 75 ust 1, pkt.4, art. 80, art. 82, art. 85 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa 
w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094 z późn.zm.) w związku 
§ 3 ust.1 pkt. 54a lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku 
z dnia 04.11.2022 r.,. złożonego przez Solarpark Pałck Sp. z o.o., Plac Przymierza 6 lok.11 (obecnie lokal U8)
03-944 Warszawa,

w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe,

 

- działając w oparciu o Raport odziaływania na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą , o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i SkąpeautorstwaLC Consulting mgr inż. Łukasz Czyleko, 16.10.2023 r. przedłożony do urzędu w dniu 15.11.2023 r.,

po otrzymaniu uzgodnienia:

- Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Postanowienie, znak WZŚ.4221.199.2023.PK z dnia 28.02.2024 r. (data wpływu do urzędu – 29.02.2024 r.),

po otrzymaniu opinii:

- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska, znak: WZŚ.4220.665.2022.PK z dnia 17 listopada 2022 r. 
(data wpływu do urzędu – 18.11.2022 r.),

- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie znak: NZ 771.37.2022 z dnia 
21.11.2022 r. (data wpływu do urzędu – 23.11.2022 r.).

- PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak WR.ZZŚ.7.435.287.2022.MN RKW-2022-3678 z dnia 21.11.2022 r. (data wpływu do urzędu – 24.11.2022 r.),

 

orzekam

ustalić środowiskowe uwarunkowania dla przedsięwzięcia pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz 
z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe 

i jednocześnie:

1. określić:
1.1.      Rodzaj i miejsce realizacji przedsięwzięcia;

Planowane do realizacji przedsięwzięcie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej do 325 MW wraz z infrastrukturą towarzyszącą (linie kablowe, niskiego napięcia (nN) i średniego napięcia (SN)), liniświatłowodowej, transformatorów) na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 10/10, 34/1, 12/4, 15/2, 16, 126/9, 129/7, obręb Pałck oraz na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 544/14, 512/2, 526/2, 520/1, 505/3 obręb Skąpe, gmina Skąpe. 

Dla działek objętych planowanym zamierzeniem inwestycyjnym nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Instalację fotowoltaiczną będą tworzyć następujące elementy: 

• moduły fotowoltaiczne w ilości do 650.000 szt., każdy umieszczony na konstrukcji wsporczej; 

• inwertery; 

• stacje transformatorowe kontenerowe w ilości do 95 szt. o mocy do 7 MVA każda (łączna moc do 325 MVA); 

• linie elektroenergetyczne i światłowodowe;

• opcjonalnie - systemy nadążne (tzw. trackery); 

• przyłącza elektroenergetyczne; 

• instalacje monitorująco - sterująco zabezpieczające system; 

• opcjonalnie – magazyny energii; 

• ogrodzenie inwestycji 

• instalacje odgromowe 

• instalacje CCTV (monitoring wizyjny) 

• inna niezbędna infrastruktura 

1.2. Warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia: 
1.2.1. Prace budowlane prowadzić wyłącznie w porze dziennej (między 6.00 – 22.00)
1.2.2. Na etapie budowy, w przypadku konieczności tankowania sprzętu lub prowadzenia drobnych napraw, czynności te prowadzić w miejscu zaplecza budowy wyposażonym w metalową tacę lub matę sorpcyjną,
1.2.3. W przypadku powtarzającego się wkraczania płazów na plac budowy zastosować tymczasowe ogrodzenia ograniczające dostęp tych zwierząt do strefy aktualnie prowadzonych robót.
1.2.4. Mycie paneli prowadzić przy wykorzystaniu wody demineralizowanej.

 

1.3. Wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do

           wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o.o.ś:

1.3.1.   wykonać farmę fotowoltaiczną o łącznej mocy do 325 MW

1.3.2.   zastosować do 95 kontenerowych stacji transformatorowych nN/SN o mocy akustycznej do 75 dB(A) w porze nocy każda.

1.3.3.    zastosować do 1250 inwerterów o poziomie mocy akustycznej do 55 dB każdy

1.3.4. w przypadku wykonania magazynów energii zastosować do 40 urządzeń o mocy akustycznej do 85 dB(A) 
w porze dnia i do 75 dB(A) w porze nocy każde.

1.3.5   w przypadku zastosowania transformatorów olejowych zastosować szczelne misy olejowe mogące przechwycić 100 % wycieku oleju z urządzenia .

1.3.6.   ogrodzenie elektrowni fotowoltaicznej montować w odległości co najmniej 10 m od: 

a) śródpolnych dróg w sąsiedztwie planowanej inwestycji

b) od lasu, w tym gruntów leśnych i zadrzewienia

c) od rowu melioracji znajdującego się w sąsiedztwie środkowej części działki nr ewid. 505/3

1.3.7. zastosować ogrodzenie bez podmurówki z pozostawieniem wolnej przestrzeni min. 15 cm między dolnąkrawędzią ogrodzenia a gruntem. 

1.3.8. montaż paneli fotowoltaicznych dostosować do rzeźby terenu bez prowadzenia niwelacji terenu

1.3.9. zachować śródpolne zagłębienia terenu, w tym szczególnie małe zbiorniki wodne i rowy melioracji, pozostawiając wokół nich bufor o szerokości co najmniej10 m,

1.3.10. cieki na trasie podziemnej linii elektroenergetycznej oraz światłowodowej pokonywać przewiertem lub przeciskiem sterowanym, bez naruszenia koryta i przepływu.

 

1.4 Wymagania określone przez PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze znak: WR.ZZŚ.7.435.287.2022.MW RKW – 2022-3678 z dnia 21.11.2022 r.

1.4.1. Podczas realizacji przedsięwzięcia wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych.
1.4.2. Do prac budowlanych stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami.
1.4.3. W celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować.
1.4.4. Wszelkie awaryjne naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w przeznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami, np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej.
1.4.5. Ewentualną bazę materiałowo – sprzętową zlokalizować w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, na szczelnej i utwardzonej nawierzchni, w odległości kilkudziesięciu metrów od urządzeń wodnych oraz wyposażyć w przenośne sanitariaty ze szczelnym zbiornikiem, którego zawartość będzie systematycznie opróżniana przez wyspecjalizowane podmioty.
1.4.6. Należy zachować szczególną ostrożność podczas prowadzenia prac w pobliżu urządzeń wodnych, aby nie doprowadzić do zanieczyszczenia wód  (masami ziemnymi, materiałami budowlanymi, odpadami) bądź przedostaniem się zawiesin mineralnych czy zanieczyszczeń z placu budowy bezpośrednio do wód. W przypadku takiego zdarzenia należy natychmiast usunąć materiał i przywrócić przepływ wód.
1.4.7. Zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20.07.2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2021 r., poz. 2233 z późn.zm.) w przypadku konieczności likwidacji lub przebudowy urządzenia wodnego należy uzyskać zgodę wodnoprawną.
1.4.8. Ograniczyć powierzchnię robót do niezbędnego minimum. Uporządkować teren budowy po zakończeniu robót budowlanych.
1.4.9. W trakcie prac budowlanych (podczas wykonywania przyłączy) chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi lub roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń.
1.4.10. Komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze. 
1.4.11. Na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej – stosować środki, które nie pogorszą stanu wód powierzchniowych i podziemnych.
1.4.12. W przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków biodegradowalnych, wodę do tego celu należy dostarczać na teren inwestycji z zewnątrz.
1.4.13. Wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich.
1.4.14. Na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, także niebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych
i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska grunto
wo - woddnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

 

2. W ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o ooś

             stwierdzić brak konieczności:

2.1. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę

2.2. przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko.

 

3. Ustalić, że Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

 

uzasadnienie

 

W dniu 04 listopada 2022 r. Solarpark Pałck Sp. z o.o. z siedzibą przy ul. Plac Przymierza 6/11, 03-944, Warszawa złożyła do tut. urzędu wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą o mocy do 325 MW położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe, która zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54a lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się jako planowane przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z powyższym podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko w myśl ustawy z dnia 03.10.2008 r. o udostępnianiu informacji 
o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r. poz. 1029 z późn.zm.), zwanej w dalszej części ustawą ooś. 

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację i lokalizację – organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.

W przedmiotowym postępowaniu liczba stron postępowania przekracza 10, zatem, działając zgodnie z art. 
74 ust. 3 ustawy ooś., który mówi: 
„ Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze, Wójt Gminy Skąpe zapewniając udział Stron oraz społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu - w dniu 07.11.2022 r. poinformował o wszczęciu postępowania, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, organie właściwym do wydania decyzji, a także o organach właściwych do wydania postanowienia nt. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, zamieszczając ww. informacje w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  - na tablicach ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Pałck – na okres 30 dni tj. od dnia 07.11.2022 r. do 09.12.2022 r.

Zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś. w dniu 07.11.2022 r. Wójt Gminy Skąpe wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie oraz do PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z wnioskiem w sprawie zasięgnięcia opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia.

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, pismem znak WZŚ.4220.665.2022.PK 
z dnia 17.11.2022 (data wpływu do urzędu – 18.11.2022 r.) zakwalifikowała przedsięwzięcie do mogących potencjalnie z
nacząco oddziaływać na środowisko oraz stwierdziła potrzebę przeprowadzenia oceny oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia na środowisko oraz określiła zakres raportu oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie pismem znak NZ.771.37.2022 z dnia 21.11.2022 (data wpływu do urzędu 23.11.2022 r. stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 

PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze Opinią z dnia 21.11.2022 r. (data wpływu do urzędu – 24.11.2022 r.)wyraził opinię, że dla przedsięwzięcia pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck, Skąpe, gmina Skąpe nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach określonych w sentencji niniejszej decyzji wymagań.

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łączne uwarunkowania zawarte w art. 63 ust 1 ustawy ooś oraz biorąc pod uwagę Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie RZGW Wrocław, Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie – Wójt Gminy Skąpe w dniu 09 grudnia 2022 r. wydał Postanowienie znak: GP.6220.7.6.2022, w którym stwierdził obowiązek przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla planowanego przedsięwzięcia oraz ustalił zakres raportu zgodny z zapisami art. 66 ustawy ooś, a także określił elementy wymagające szczegółowej analizy. Zawiadomienia znak: GP.6220.7.7.2022 oraz GP.6220.7.8.2022 do Stron postępowania oraz do społeczeństwa dotyczące w/w postanowienia zostały zamieszczone w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  - na tablicach ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Pałck.

Postanowieniem z dnia 29.12.2022 r. znak: GP.6220.7.9.2022 Wójt Gminy Skąpe zawiesił postępowanie administracyjne w sprawie wydania decyzji środowiskowej w wyżej wskazanym zakresie – do czasu przedłożenia przez Wnioskodawcę raportu o odziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Zawiadomienia znak: GP.6220.7.10.2022 oraz GP.6220.7.11.2022 do Stron postępowania oraz do społeczeństwa dotyczące w/w postanowienia zostały zamieszczone w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  - na tablicach ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Pałck od dnia 29.12.2022 r. do 30.01.2023 r. 

W dniu 11.04.2023 r. do organu prowadzącego postępowanie wpłynęło pismo Inwestora informujące o zmianie adresu siedziby spółki z” plac Przymierza 6 lok. 11, 03-944 Warszawa” na plac Przymierza 6 lok.U8, 03-944 Warszawa.

W dniu 15.11.2023 r. Wnioskodawca przedłożył Raport o odziaływaniu na środowisko przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą , o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, autorstwa: LC Consulting mgr inż. Łukasz Czyleko, 16.10.2023 r. Wraz z raportem Inwestor przedłożył pełnomocnictwo do reprezentowania Solarpark Pałck Sp. z o.o. przez Panią Joannę Pauter.

W dniu 23 listopada 2023 r. Wójt Gminy Skąpe, Postanowieniem znak: GP.6220.7.12.2022.2023 podjął zawieszone postępowanie w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w zakresie będącym przedmiotem niniejszej decyzji. Zawiadomienia znak: GP.6220.7.13.2022.2023 oraz GP.6220.7.14.2022.2023 do Stron postępowaniaoraz do społeczeństwa dotyczące w/w postanowienia zostały zamieszczone w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  - na tablicach ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Pałck w dniach od 23.11.2023 r. do 28.12.2023 r.

W dniu 23.11.2023 r., Wójt Gminy Skąpe, działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt. 1 ustawy ooś. wystąpił do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. o uzgodnienie w/w przedsięwzięcia z Raportem oddziaływania na środowisko

W analizowanym przypadku Wójt Gminy Skąpe, działając zgodnie z art. 77 ust. 1 pkt. 2, 4 ustawy ooś. nie wystąpił o opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego ani też o uzgodnienie z organem właściwym do spraw ocen wodnoprawnych (PGW Wody Polskie) bowiem organy te wyraziły wcześniej opinie, że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

 

W dniu 27.12.2023 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem znak: WZŚ.4221.199.2023.PK poinformowała, że ze względu na skomplikowany charakter sprawy zajęcie stanowiska nastąpi do dnia 26.01.2024 r. 

W dniu 23.01.2024 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem znak: WZŚ.4221.199.2023.PK wezwała Inwestora do uzupełnienia Raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

W dniu 27.12.2023 r. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. pismem znak: WZŚ.4221.199.2023.PK poinformowała, że ze względu na skomplikowany charakter sprawy zajęcie stanowiska nastąpi do dnia 29.02.2024 r. 

W dniu 12.02.2024 r. Solarpark Pałck Sp.z o.o. przedłożyła pismo z uzupełnieniem raportu o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko.

Zawiadomieniami znak: GP.6220.7.19.2023.2024 oraz GP.6220.7.20.2023.2024 z dnia 15.02.2024 r. Organ zawiadomił Strony oraz Społeczeństwo o wpłynięciu uzupełnienia raportu.

W dniu 29.02.2024 r. do urzędu gminy w Skąpem wpłynęło Postanowienie Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, znak: WZŚ.4221.199.2023.PK w sprawie uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia polegającego na budowie instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe oraz określające warunki jego realizacji.

Zawiadomieniami znak: GP.6220.7.21.2023.2024 oraz GP.6220.7.22.2023.2024 z dnia 01.03.2024 r. Organ zawiadomił Strony oraz Społeczeństwo o zebranych materiałach i dokumentach przed wydaniem decyzji w tym o:

- opiniach Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie RZGW Wrocław, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie,

- uzgodnieniu przedsięwzięcia przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.

Zawiadomienia zostały zamieszczone w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  - na tablicach ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Pałck w dniach od 01.03.2024 r. do 02.04.2024 r. 

We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.

Wójt Gminy Skąpe w niniejszej decyzji uwzględnił wszystkie wskazania i zalecenia Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp. a także uwzględnił wymagania Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, zawarte w Opinii z dnia 21.11.2022 r.

Rozpatrując powyższy organ zważył co następuje;

Planowane do realizacji przedsięwzięcie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (linie kablowe, niskiego napięcia (nN) i średniego napięcia (SN)), linii światłowodowej, transformatorów)na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 10/10, 34/1, 12/4, 15/2, 16, 126/9, 129/7, obręb Pałck oraz na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 544/14, 512/2, 526/2, 520/1, 505/3 obręb Skąpe, gmina Skąpe.

Instalację fotowoltaiczną będą tworzyć następujące elementy: 

• moduły fotowoltaiczne w ilości do 650.000 szt., każdy umieszczony na konstrukcji wsporczej; 

• inwertery; 

• stacje transformatorowe kontenerowe w ilości do 95 szt. o mocy do 7 MVA każda (łączna moc do 325 MVA); 

• linie elektroenergetyczne i światłowodowe;

• opcjonalnie - systemy nadążne (tzw. trackery); 

• przyłącza elektroenergetyczne; 

• instalacje monitorująco - sterująco zabezpieczające system; 

• opcjonalnie – magazyny energii; 

• ogrodzenie inwestycji 

• instalacje odgromowe 

• instalacje CCTV (monitoring wizyjny) 

• inna niezbędna infrastruktura 

Przewidywana roczna produkcja energii z 325 MW to ok. 357.500 MWh rocznie. 
Dla działek objętych planowanym zamierzeniem inwestycyjnym nie uchwalono miejscowego planu zagospodarowania przestrzenne
go. 

Linie kablowe i światłowodowe łączące oba kompleksy działek planowane są na działkach: 

nr 618, 619, 658, 648, 660, 621/1, 621/2, 620, 617, 602, 253/3, 186, obręb Skąpe,

nr 331, 330, 332, 384, 385, 386, 43/1, 41/1, 30, 29/3, 29/5, 40/1, 41/1, obręb Pałck

Przez teren ww działek przebiegać będzie wyłącznie infrastruktura towarzysząca taka jak linia kablowa SN oraz linia światłowodowa, a dokładne miejsce jej przebiegu nie jest jeszcze znane i zostanie ustalone na etapie opracowania dokumentacji projektowej. 

Przedsięwzięcie zostało zakwalifikowane, zgodnie z § 3 ust. 1 pkt. 52a lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 
10 września 2019 r. w sprawie określenia rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na
 środowisko (Dz.U. z 2019 r., poz. 1839) do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko. 

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację i lokalizację – organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.

Całkowita powierzchnia działek inwestycyjnych wynosi około 291 ha.

Teren przeznaczony pod panele fotowoltaiczne wynosić będzie maksymalnie 276,3 ha, przy czym będzie to powierzchnia zabudowy, przez którą rozumie się powierzchnię terenu zajętą przez obiekty budowlane oraz pozostałą powierzchnię przeznaczoną do przekształcenia, także tymczasowego, w celu realizacji przedsięwzięcia. Wnioskowany teren jest zlokalizowany na gruntach sklasyfikowanych jako grunty orne klasy III, IV, V i VI (RIIIb, RIVa, RIVb, RV oraz RVI). Dopuszcza się również realizację infrastruktury towarzyszącej w postaci linii kablowych i światłowodowych, na gruntach oznaczonych symbolem W oraz W-R, stanowiącymi rowy melioracyjne, pod warunkiem, że infrastruktura ta realizowana będzie w sposób bezwykopowy (przewiert lub przecisk sterowany), a wyniku jej realizacji nie dojdzie do przekształcenia oraz uszkodzenie tych obiektów. 

Część przedsięwzięcia jest planowana na obszarze o klasie gruntu III (powierzchnia ok. 7 ha) i zabudowa tych terenów będzie dokonana tylko, jeżeli na późniejszym etapie będzie możliwe wyłączenie tych gruntów z produkcji rolnej i w zakresie dozwolonym przez prawo. Lokalizacja poszczególnych elementów przedsięwzięcia, w obrębie działek przeznczonym pod zainwestowanie nie jest znana na obecnym etapie. Szczegółowe ustawienie paneli fotowoltaicznych, linii kablowych i światłowodowych oraz stacji transformatorowych i magazynów energii zostanie ustalone na etapie sporządzenia dokumentacji projektowej. 

W ramach planowanej instalacji planuje się realizację do 50 stacji transformatorowych w obrębie Pałck oraz do 50 stacji transformatorowych w obrębie Skąpe, przy takim założeniu, że sumaryczna ilość stacji nie przekroczy 95 sztuk, dla całego obszaru inwestycji.

Inwestycja w części Pałck położona będzie w odległości około 370 m od najbliższej zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej na działce nr 50/2, obręb Pałck, zaś część inwestycyjna Skąpe, znajdować się będzie w odległości około 700 m od zabudowy mieszkaniowej zlokalizowanej na działce nr 458/2, obręb Skąpe.

Przedmiotowy obszar inwestycji znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 68 
o kodzie PLGW600068, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny.

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami:  
- Jednolitej części wód powierzchn
iowych (JCWP) – Słomka o kodzie PLRW6000171587929. Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U. z 2016 r., poz. 1967) JCWP Słomka o kodzie PLRW6000171587929 została oceniona jako naturalna część wód o złym stanie, zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ekologiczny i dobry stan chemiczny. Dla JCWP Słomka o kodzie PLRW6000171587929 określono odstępstwo polegające na przedłużeniu terminu osiągnięcia celu środowiskowego do 2021 r. ze względu na brak możliwości technicznych. 

- Jednolitej części wód powierzchniowych Ołobok od zal.Skape (z zalewem) do Odry o kodzie PLRW6000191589 została oceniona jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. 

– Jednolitej części wód powierzchniowych Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim o kodzie PLRW60001715859 została oceniona jako silnie zmieniona część wód o złym stanie, niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny i dobry stan chemiczny. 

Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP). 
Nie znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęcia wód. Najbliższe ujęcie wód podziemnych do celów zbiorowego zaopatrzenia w wodę znajduje się na działce o nr ewid. 333/84, 333/86 w m. Cibórz, w odległo
ści około 1970 m. od terenu planowanej inwestycji. Ujęcie składa się z 5 studni i posiada ustanowioną strefę ochrony bezpośredniej ujęcia wód podziemnych. Przy zastosowaniu rozwiązań minimalizujących wpływ dla środowiska nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na przedmiotowe ujęcie.

Etap realizacji nie będzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami, występować będzie emisja hałasu i niezorganizowana emisja zanieczyszczeń do powietrza, której źródłem będą maszyny i urządzenia budowlane. W celu ograniczenia uciążliwości prace budowlane należy prowadzić w porze dziennej. Zaplecze budowy będzie zlokalizowanena terenie utwardzonym i wyposażone w przenośne toalety. W przypadku konieczności tankowania sprzętu lub prowadzenia drobnych napraw, czynności te prowadzone będą w miejscu wyposażonym w metalową tacę odciekową lub matę sorpcyjną, co zostało uwzględnione w pkt. 1.2.2. decyzji. Pozwoli to zabezpieczyć środowisko wodno – gruntowe przed ryzykiem wycieku zanieczyszczeń olejowych.

Rodzaj robót budowlanych, a tym samym oddziaływań będzie zmienny i uzależniony od miejsca prowadzenia prac. W pierwszej kolejności montowane będą stelaże, na których zainstalowane będą panele fotowoltaiczne. Stelaże będą wbijane lub wkręcane w grunt. Po wykonaniu stelaży montowane będą panele oraz okablowanie. Poszczególne sektory w obrębie obydwu kompleksów, jaki całość elektrowni będą połączone kablami elektroenergetycznymi i światłowodami. W tym celu wykonane będą wykopy wąskoprzestrzenne, w których układane będąkable. Obecnie nie przewiduje się prowadzenia odwodnienia na etapie budowy.

Powstawać będą przede wszystkim odpady „budowlane” z grupy 17 i 15 wg katalogu odpadów. Realizacja inwestycji nie będzie wiązać się z koniecznością wycinki drzew. Ze względu na planowany okres robót do 1 roku oddziaływania na etapie realizacji będą miały charakter średniookresowy, odwracalny i lokalny, ustaną bowiem po zakończeniu budowy. Budowa w/w przedsięwzięcia może być realizowana etapowo, co spowoduje że natężenie ewentualnych uciążliwości będzie mniejsze i rozłożone w czasie.

Etap użytkowania nie będzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami. Inwestycja nie jest związana z emisją zanieczyszczeń do powietrza. Transformatory zlokalizowane będą wewnątrz obiektów stacji,  co będzie miało wpływ na ograniczenie potencjalnej emisji hałasu. W analizie akustycznej przyjęto stacje transformatorowe o mocy akustycznej 
75 dB(A)w porze dnia i 55 dB(A) w porze nocy. Ujęte zostały także inwertery o mocy akustycznej nie przekraczającej 
55 dB(A). W założeniach uwzględniono także magazyny energii o mocy akustycznej 85 dB(A) w porze dnia i 75 dB(A)
w porze nocy. Parametry powyższe zostały uwzględnione w pkt. 1.3.3, 1.3.4 niniejszej decyzji. W związku z brakiem informacji do co ostatecznej lokalizacji poszczególnych urządzeń  przyjęto wariant najbardziej niekorzystny, polegającyna usytuowaniu źródeł hałasu w części terenu inwestycji najbliżej zlokalizowanym od terenów zabudowy mieszkaniowej podlegającej ochronie akustycznej tj. działek nr 458/2, obręb Skąpe (dla kompleksu północnego) oraz nr 50/2, obręb Pałck (dla kompleksu południowego), które stanowią pierwszą linię zabudowy. Na podstawie otrzymanych wyników oraz rozkładu izofon należy stwierdzić, że eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie powodowała przekroczeń akustycznychstandardów jakości środowiska, gdyż poziom hałasu osiągać będzie wartość poniżej 20 dB, a więc kształtować się będzie znacznie poniżej najostrzejszych przewidzianych wartości dopuszczalnych, które wynoszą 50 dB w porze dziennej i 40 dB w porze nocnej.

W przypadku zastosowania transformatorów olejowych będą one wyposażone w szczelne misy olejowe, zdolne do przechwycenia całości oleju w razie wycieku (zgodnie z zapisami pkt. 1.3.5 i 1.4.10 niniejszej decyzji).

Inwestycja nie wiąże się z poborem wody. Na terenie planowanej inwestycji nie będą wytwarzane ścieki. Czyszczenie paneli (o ile będzie konieczne) odbywać się będzie jedynie przy wykorzystaniu wody demineralizowanej. W trakcie eksploatacji mogą powstawać odpady związane z konserwacją instalacji, które będą zagospodarowane przez podmiot wykonujący te prace.

W trakcie identyfikacji przedmiotu oddziaływań przedsięwzięcia a z perspektywy ochrony przyrody, to jest zachowania zrównoważonego użytkowania i odnawiania zasobów, tworów i składników przyrody uwzględniono położenie projektowanej inwestycji:

- poza formami ochrony przyrody, w tym formami ochrony krajobrazu

- w pobliżu obszaru chronionego krajobrazu „Rynna Paklicy i Ołoboku”,

- ponad 7 km od granic innych wielkopowierzchniowych form ochrony przyrody jak np. Gryżyński Park Krajobrazowy, obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Odry PLB080004, Dębowe Aleje w Gryżynie i Zawiszach PLH080035, Krośnieńska Dolina Odry PLH080028,

- poza znanymi i uznanymi miejscami ochrony strefowej gatunków chronionych, wyznaczonymi przez Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., 

- we fragmencie projektowanego korytarza ekologicznego rangi krajowej i regionalnej o nazwie „Dolina Leniwej Obry”, którego granice, wskazane w oparciu o obserwacje migracji dużych ssaków lądowych są obecnie weryfikowane i ustalane przez Generalną Dyrekcję Ochrony Środowiska,

- w terenie nielicznych liniowych elementów krajobrazu, które mogą pełnić rolę lokalnych szlaków kierunkujących migracje, 

- z dala od wnętrz obszarów o wysokich walorach przyrodniczych, o zaawansowanych procesach sukcesyjnych np. 
w postaci starodrzewów, torfowisk i mokradeł, ostoi  rzadkich zwierząt, 

- w miejscu, gdzie nie występują wrażliwe na antropopresję obszary wodno – błotne, lasy starodrzewu, tereny przyjeziorne i doliny rzeczne, 

- poza stanowiskami przeżyciowymi zwierząt jak np.  zimowiska nietoperzy, lęgowiska żółwia błotnego, istotne zbiorniki rozrodcze płazów, 

- poza terenem dolin rzecznych i rynien jeziornych, które stanowią w województwie lubuskim miejsca cyklicznego gromadzenia się ptaków na długich sezonowych przelotach, a które są objęte różnymi formami ochrony przyrody,

- poza śródpolnymi enklawami bioróżnorodności np. zadrzewieniami, czyżniami, szpalerami i alejami drzew,

- na gruntach rolnych, ornych, utrzymywanych w kulturze uprawy, których walory i zasoby przyrodnicze sąograniczone do zbiorowisk siedlisk segetalnych a relacje ekosystemowe są wynikiem ludzkiej intensywnej działalności i pozostają pod ich wpływem, 

w sąsiedztwie gruntów rolnych podobnych walorach przyrodniczych agrocenoz, w których występują nieliczne zadrzewienia płatowe iliniowe, 

- w sąsiedztwie gruntów upraw leśnych, tradycyjnej uprawy leśnej o długich cyklach i ciągłej funkcjonalności ekologicznej.

Tak więc atutem lokalizacji przedsięwzięcia jest jego położenie poza formami ochrony przyrody. Wartość przyrodnicza terenu przedsięwzięcia nie skutkowała wyznaczeniem powierzchniowych form ochrony przyrody, w tym krajobrazu, które miałyby znaczenie dla okolicy, regionu, województwa, kraju lub Wspólnoty Europejskiej.

W pobliżu działek objętych planowaną inwestycją (oznaczonych nr ewid. 505/3 oraz 520/1 obrębu Skąpe), za drogą wojewódzką DW276, przebiega granica obszaru chronionego krajobrazu „Rynna Paklicy i Ołoboku”. W granicy tej formy ochrony przyrody znajdują się tereny chronione ze względu na możliwość zaspokajania potrzeb związanych z turystyką i wypoczynkiem lub pełnioną funkcją korytarzy ekologicznych. Teren planowanego przedsięwzięcia nie pozostaje w takiej relacji ekosystemowej, w której zmiana obecnej agrocenozy i powstanie krajobrazu typu „przemysłowego”, mogłaby spowodować negatywny wpływ na ochronę przyrody i ochronę krajobrazu obszaru chronionego krajobrazu. Nie ma zatem obawy, by planowane przedsięwzięcie miało wpływ na cele tej formy ochrony przyrody.

Odległość od inwestycji, a przede wszystkim charakter i zasięg jej oddziaływania, są gwarantem braku istotnego wpływu na:

cele ochrony i szczególne cele ochrony Gryżyńskiego Parku Krajobrazowego, skupione przede wszystkim wokół krajobrazów leśnych, siedlisk lasów liściastych oraz ekosystemów wód powierzchniowych,
cele ochrony obszaru Natura 2000 Dolina Środkowej, którego przedmioty ochrony to przede wszystkim ptaki siedlisk wodno-błotnych,

-  cele ochrony obszaru Natura 2000 Krośnieńska Dolina Odry PLH080028, którego przedmioty ochrony to siedliska przyrodnicze i gatunki doliny i rzeki,

cele ochrony obszaru Natura 2000 Dębowe Aleje w Gryżynie i Zawiszach PLH080035, będące Ostojowymi stanowiskami ksylofagicznych chrząszczy.

Obszar przedsięwzięcia oddalony od powyższych form ochrony przyrody, w tym od siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk i stanowisk gatunków będących przedmiotami ochrony, stanowią niemal wyłącznie grunty rolne, będące w kulturze uprawy. Obecne tu ekosystemy nie pełnią usług ekosystemowych i nie są w kluczowych związkach ekosystemowych z przedmiotami wymienionych wielkopowierzchniowych form ochrony.

Zmiana sposobu użytkowania działek inwestycji będzie polegała na wprowadzeniu infrastruktury o charakterze przemysłowym do obecnego przyleśnego krajobrazu pól. Formalnie będą to nadal grunty rolne o zdecydowanej przewadze pokrycia niskiej roślinności zielnejTeren będzie ogrodzony, a w jego wnętrzu obecne będą elementy elektrowni np. kontenerowe transformatory prądu elektrycznego oraz zestawy i szeregi konstrukcji paneli fotowoltaicznych.

Z perspektywy obecnego znaczenia agrocenoz dla bioróżnorodności miejsca inwestycji, planowana zmiana zagospodarowania nie będzie istotna. Okrywa roślinna będzie miała postać porolnego, rzadko koszonego, użytku zielonego o niskiej roślinności składającej się głównie z traw.

Część planowanej inwestycji znajdować się będzie we fragmencie projektowanego korytarza ekologicznego o nazwie „Dolina Leniwej Obry”, który obejmuje głównie wielkopowierzchniowe struktury polodowcowych rynien zajęte przez jeziora, rzeki, lasy i użytki zielone. Wprawdzie planowana elektrownia znajduje się poza tymi strukturami, ale w pobliżu rynny Ołoboku, Słomki i jej dopływów oraz lasów i użytków zielnych. Stanowią one otulinę tych dużych liniowych i płatowych układów korytarzowych, które weszły w granicę krajowego i regionalnego obszaru migracji dużych zwierząt. Ogrodzenie poszczególnych części planowanej elektrowni fotowoltaicznej może sięgać blisko 30 km zsumowanej długości. Jednocześnie, bliskie położenie działek lub przyszłych sektorów elektrowni może współtworzyć prawie zwartą powierzchnię, rzadko podzieloną wąskimi pasami śródpolnych dróg, co może stanowić przeszkodę migracji, a jednocześnie utworzyć pułapkowe, wąskie ciągi korytarzowe pomiędzy ogrodzeniami elektrowni. W celu zapobiegania skutkom tego niekorzystnego oddziaływania i zminimalizowania jego efektów sformułowano warunek odnoszący się do lokalizacji ogrodzenia w minimalnej odległości 10 m od terenów wskazany w punkcie 1.3.6 niniejszej decyzji.

Uzyskany dzięki temu wolny (nieogrodzony) pas o szerokości 20-30 m pomiędzy sektorami elektrowni, będzie bezpiecznym buforem dla zwierząt, które przypadkowo dostałyby się w jej sąsiedztwo i zmniejszy efekt „przeszkodowy”. Jego szerokość odpowiada minimalnej szerokości skutecznych krajobrazowych przejść nad drogami szybkiego ruchu. 
W przypadku oddalenia ogrodzenia od lasu odległość ta zapewne będzie większa z uwagi na operację cienia oraz potencjalne wywroty i wiatrołomy. Bufor od lasu będzie sprzyjał różnorodności strefy ekotonu pole - las. 

Elektrownia nie będzie stanowiła jednej, grodzonej części, ale będzie funkcjonowała w kilku sektorach, oddalonych od siebie i oddzielonych niegrodzoną przestrzenią. Taki układ sprawi, że nie będzie ona stanowiła bariery migracji, lecz przeszkodę.

Praktykowanym rozwiązaniem minimalizującym oddziaływanie ogrodzenia farmy fotowoltaicznej na przemieszczanie się małych i drobnych zwierząt jest pozostawienie szczeliny pomiędzy gruntem, a podstawą ogrodzenia. Wnioskodawca zaproponował pozostawienie szczeliny o szerokości około 20 cm. Doświadczenie w tym zakresie wskazuje, że już 15 cm luka w opłotowaniu jest wystarczająca dla małych zwierząt jak np. lis, zając, co znalazło odzwierciedlenie w warunku zawartym w pkt 1.3.7 decyzji.

W bezpośrednim sąsiedztwie działek inwestycji przeważają grunty rolne, przede wszystkim orne, oraz grunty upraw leśnych. W mniejszości są śródpolne, wyspowe i liniowe skupiska drzew oraz drogi różnej rangi, od polnych po drogę wojewódzką DW276.

Skutkiem realizacji przedsięwzięcia będzie zmiana pejzażu i relacji widokowych. Duże kurtyny krajobrazowe w postaci lasu, ograniczające pespektywy widokowe, znajdują się w sąsiedztwie wszystkich części elektrowni, ale nie tworzą zamkniętych wnętrz krajobrazowych, z wyjątkiem działki nr 129/7, obręb Pałek, przez co fragmenty elektrowni będą widoczne ze wsi Skąpe i Pałek. Linie i punkty widokowe wsi Skąpe mają obecnie szerokie perspektywy widokowe ku położonym na południu planowanym sektorom elektrowni. Odległość planowanej elektrowni od najbliższej zabudowy wynosi około 700 m.

Przesłonę krajobrazową w tym wypadku może stanowić rzeźba i wspomniana odległość. Sprzyjającą okolicznością będzie również to, że panele fotowoltaiczne i wsporniki będą odwrócone w kierunku południowym.

Północne sektory elektrowni fotowoltaicznej będą widoczne z drogi DW276 pomimo obecnego tu podwójnego szpaleru drzew przydrożnych.

Najbliższy sektor elektrowni będzie oddalony o około 0,33 km od najbliższej zabudowy wsi Pałck. Także w tym przypadku nieliczne są tu małe elementy przesłony pejzażu, w postaci niewielkich śródpolnych zadrzewi eń: płatowych i liniowych, a wiec można być pewnym, że część instalacji będzie widoczna z linii i punktów widokowych tej wsi. W tym wypadku panele i ich wsporniki będą ustawione bokiem do zabudowy, a i tu odległość i rzeźba mogą nieco niwelować zmianę widokową, którą spowoduje elektrownia.

Teren planowanej elektrowni nie jest eksponowany, co gwarantuje, że instalacje elektrowni fotowoltaicznej nie będą stanowiły silnie absorbującej dominanty krajobrazowej. W wiejskim krajobrazie pojawi się infrastruktura dotąd tu nieobecna - przemysłowa, dotąd nie kojarzona z takim krajobrazem. Pod tym względem będzie to zmiana istotna. Doświadczenie istniejących elektrowni fotowoltaicznych wskazuje, że w odległości 50-100 m przestają one stanowić element przysłonowy tła krajobrazu. Absorbują uwagę nie z powodu skali, ale obiektu nowego i obcego. W miejscu przedsięwzięcia nie wyznaczono, zgodnie z ustawą o ochronie przyrody strefy ochrony krajobrazu lub obszaru wyróżniającego się lokalną formą architektoniczną, które byłyby istotne dla zachowania walorów krajobrazowych. Prefabrykowane elektrownie fotowoltaiczne nie zmieniają długotrwale krajobrazu, tak jak np. zabudowa mieszkaniowa lub gospodarcza. Podlegają demontażowi bez śladu w fizjonomii i strukturze krajobrazu. Wspomniane doświadczenie istniejących obiektów wskazuje, że na tle powtarzalnych, geometrycznych struktur i tekstur paneli fotowoltaicznych elementem zmienności są kontenerowe stacje transformatorowe. Skupiają uwagę przez to, że są pojedyncze na tle rzędów. W tym względzie zaleca się kolorystykę tych obiektów w odcieniach szarości, brązu, zieleni, aby ograniczyć ichwidoczność w krajobrazie.

Miejsce przedsięwzięcia nie jest lokalną, tym bardziej regionalną, ostoją przyrody lub niepowtarzalnym miejscem stałego, przebywania zwierząt, roślin lub grzybów, poza którym funkcjonowanie pojedynczych osobników lub ich zgrupowań nie jest możliwe, a której przekształcenie lub zmiana funkcji wpłynie negatywnie na cały gatunek i jego stan. Wartość przyrodnicza terenu jest typowa dla użytkowanej agrocenozy, której różnorodność biotyczna i zależności ekosystemowe ograniczone zostały do zbiorowisk segetalnych upraw rolnych, a te są zależne od intensywności i sezonowości tych upraw. Taka postać przyrody nie wyróżnia się wśród otoczenia mozaiki pól, a z perspektywy ochrony przyrody jest powszechna, nie stanowi unikatu i fenomenu, którego zasoby, twory lub składniki winny być szczególnie chronione. Wskazana lokalizacja stanowisk paneli fotowoltaicznych nie wymaga wielkopowierzchniowej wycinki drzew.
i krzewów. Nie stwierdzono, by teren przedsięwzięcia stanowił element specyficznego rodzaju układów ekologicznych i krajobrazu, których przekształcenie z powodu charakteru i położenia przedsięwzięcia, mogłoby być potraktowane jako mające niekorzystny wpływ na przyrodę.

Miejscami pozbawionymi okrywy roślinnej będą drogi i place, podstawy kontenerowych stacji transformatorowych. Powierzchnia terenu inwestycji w czasie jej eksploatacji, będzie koszona, co upodobni grunt orny do postaci łąki. W dłuższym okresie wpłynie to na różnorodność siedlisk roślinnych i zoocenozy. Przewiduje się powstanie nowych, alternatywnych miejsc żerowania dla szeregu gatunków zwierząt. Specyficzne użytkowanie powierzchni pod panelami (utrzymywanie niskiej murawy w elektrowni, o postaci porohiego nieużytku), utrwali siedliska dla gadów np. jaszczurki zwinki lub padalca, których występowanie ograniczały zabiegi uprawy gleby, jak np. orka, bronowanie, włókowanie, oraz poprawi obecny stan znacznie mniej sprzyjający np. płazom. Może przyczynić się do zwiększenia różnorodności i/lub liczebności, np. bezkręgowców (motyli i trzmieli). W tym względzie sprzyjającym rozwiązaniem, które zaproponował wnioskodawca, będą nasadzenia krzewów miododajnych i owocujących, dokonane wzdłuż ogrodzenia, choć ich intencją ma być przede wszystkim minimalizacja wpływu na krajobraz. Zaniechanie dotychczasowej tradycyjnej uprawy roli i uwarunkowania utrzymania niskiej okrywy roślinnej na terenie elektrowni przyczynią się do powstania nowych siedlisk fauny i flory, a przez to do wzbogacenia różnorodności biotycznej 
w krajobrazie gruntów ornych.

Zabudowa utrudni, a możliwe, że całkowicie ograniczy przestrzeń spoczynku dla dużych migrujących ptaków, które na długodystansowych wędrówkach gromadzą się w grupy - co pozostanie bez znaczenia z uwagi na dostępność innych terenów dla tych zwierząt. Przewiduje się, że koszona lub niewykoszona ruń roślin zielnych będzie wzbogacać obszar żerowania i dietę dla łuszczaków oraz gatunków ptaków żywiących się bezkręgowcami oraz małym kręgowcami. Spontaniczne zabliźnienie skutków okresu budowy mogą przyspieszyć, obecne w terenie planowanej inwestycji, małe śródpolne ostoje bioróżnorodności jak miedze, rowy melioracji, zagłębienia i stawy. Z tej przyczyny, organ uzgadniający sformułował warunki zawarte w pkt 1.3.8 i 1.3.9 decyzji.

W toku analizy planowanego przedsięwzięcia rozpatrywano domniemane oddziaływanie na ptaki z tytułu tzw. zanieczyszczeń wizualnych np. olśnienia oraz efektu fałszywego lustra wody. Przyjmuje się, że takie oddziaływanie przypuszczalnie istnieje, jednak potwierdzający materiał dowodowy o jego faktycznych skutkach, np. kalectwie, śmiertelności, osłabieniu osobniczemu i populacyjnemu, nie ma potwierdzenia. Mimo obecnych instalacji fotowoltaicznych w województwie lubuskim, w tym największej w Polsce, nie zgłoszono dotąd szkody w środowisku bądź potencjalnej szkody w środowisku z zakresu oddziaływania na gatunki chronione zwierząt z tytułu domniemanego zjawiska fałszywego lustra wody i omyłkowego lądowania ptaków, skutkującego kontuzjami lub śmiertelnością. Standardowe obecnie, a motywowane sprawnością pochłaniania promieniowania słonecznego, są powłoki antyrefleksyjne wbudowane w ogniwa solame, pokryte teksturowanym, antyrefleksyjnym szkłem. Doświadczenia negatywnych oddziaływań na ptaki dla domniemanego efektu fałszywego lustra wody, nie dostarczają elektrownie fotowoltaiczne zainstalowane na wodzie lub na wyspach.

Niekiedy uwarunkowania z zakresu oddziaływania na ptaki, ustalane w postępowaniach ocenowych dla instalacji paneli słonecznych wynikają z domniemania o utracie siedlisk dla ptaków lub pielęgnacji terenu pod panelami. W przypadku działek inwestycji i ich sąsiedztwa nie ma takiego problemu, ponieważ w bliskości znajdują się grunty krajobrazów rolnych i tradycyjnego ich użytkowania. Sprzyjającym rozwiązaniem, które zaproponował wnioskodawca, będzie montaż poprzeczek na niektórych słupkach ogrodzenia, ułatwiający zasiadkę ptakom, szczególnie ptakom drapieżnym.

W związku z tym, że przedsięwzięcie może być realizowane etapami, o czym mogą decydować różne czynniki, rozpatrywano potrzebę, zaproponowaną przez wnioskodawcę podjęcia prac montażowych i budowlanych poza okresem lęgowym ptaków, aby uniknąć negatywnego wpływu na gatunki mogące potencjalnie wyprowadzić lęgi w obrębie terenu inwestycji. Posiłkując się rozpoznaniem omitofauny oraz wspomnianym etapowaniem, a więc budową części z około 270 ha planowanej elektrowni, taka propozycja wydaje się być konieczna tylko w przypadku jednorazowej realizacji całości elektrowni, w tym samym czasie, ale nieadekwatna dla części realizacji, która ma być podjęta w gruntach utrzymywanych w kulturze rolnej, poddanych sezonowym zabiegom agrotechnicznym.

Logistyka przedsięwzięcia w trakcie budowy i eksploatacji będzie się odbywała w sieci istniejącej infrastruktury komunikacyjnej i przesyłowej, nie wymaga zatem budowy, która mogłaby mieć wpływ na stan przyrody i jej ochrony. Intensyfikacja ruchu i przesyłania energii elektrycznej będzie miała ten wpływ znikomy. Podziemna sieć:elektroenergetyczna oraz komunikacyjna ma pokonywać tzw. „przeciskiem”, newralgiczne miejsca terenu inwestycji, takie jak np. rowy melioracji, bez potrzeby ingerencji w nadbrzeżną roślinność, brzeg, koryto lub przepływ. 

Z tego względu, w pkt 1.3.10 określono sposób wykonania infrastruktury przesyłowej w przypadku konieczności przekraczania przeszkód terenowych.

W toku rozważań analizowano także ewentualną możliwość negatywnego wpływu na przyrodę miejsca inwestycji z tytułu tzw. fotowoltaicznych wysp ciepła. Zjawisko to polegające na akumulowaniu i oddawaniu nagromadzonego ciepła przez zestaw paneli i wsporników, zostało zarejestrowane w silnie nasłonecznionych obszarach stref półsuchych przy braku zwartej, roślinnej okrywy glebowej. Jak dotąd nie zarejestrowano w roślinno-klimatycznej strefie klimatu umiarkowanego zjawisk fenologicznych, np. wcześniejszego/późniejszego kiełkowania, kwitnienia, wykształcenia nasion, które byłyby skutkiem domniemanej fotowoltaicznej wyspy ciepła, a które można by traktować jako zjawisko negatywne dla przyrody. W modelowych ujęciach traktuje się to domniemane zjawisko jako pozytywne dla ńp. dzikich pszczół i trzmieli lub w ogóle dla owadów, na które polują np. nietoperze i ptaki. W małym obrębie oddziaływania może ono łagodzić amplitudę dobowej temperatury. W sąsiedztwie dotąd funkcjonujących elektrowni nie odnotowano negatywnego skutku, wywołanego zmianą mikroklimatyczną, na gospodarowanie zasobami, tworami i składnikami przyrody. W odniesieniu do warunków mikroklimatycznych dotychczasowego użytkowania gruntów, zależnego od zabiegu agrotechnicznego oraz zmienności uprawy, elektrownie fotowoltaiczne stabilizują dotychczasową zmienność w sezonach roku i w kolejnych latach.

Żadne z oddziaływań przedsięwzięcia na wody nie będzie miało skali powodującej wpływ o negatywnych skutkach dla stanu przyrody i ochrony przyrody. Nie planuje się odwodnienia i przerzutu wód, co mogło by się wiązać ze zmianami zasobów wód i stosunków wodnych.

Dostępne technologie instalacji stelaża nośnego paneli solamych obejmują kotwienie, naziemne bloczki betonowe lub podziemne. W przypadku tych ostatnich, prefabrykowanych lub wykonanych na miejscu, wykop jest płytki i nie wymaga długotrwałego przetrzymywania, uwarunkowanego technologią. Wykop pod podziemne przewody elektryczne jest wąskoszczelinowy i również nie wymaga długotrwałego przetrzymywania, co mogłoby stanowić pułapkę dla małych zwierząt. Większe i głębsze wykopy są wymagane pod fundamenty stacji transformatorów, które dodatkowo pełnią role uszczelnionych mis na wypadki awarii urządzenia. Również i one nie wymagają długotrwałego przetrzymywania.

W kilku działkach planowanej inwestycji znajdują się rowy melioracji oraz niewielkie antropogeniczne zbiorniki wodne. Wprawdzie nie potwierdzono rozpoznaniem przyrodniczym, by stanowiły one istotne stanowiska rozrodu płazów, bądź były trasami wędrówek tych zwierząt, ale wiadomo, że jest to grupa organizmów, których intensywność przemieszczania i aktywność jest zależna od pogody w sezonach roku, a dodatkowo może być ona różna w kolejnych latach, a przez to nierozpoznana. W celu zabezpieczenia placu budowy przed wkraczaniem tych zwierząt i zapobieganiu przypadkowemu ich uśmiercaniu (warunek 1.2.decyzji).

Analizując zebraną dokumentację nie wykazano aby budowa i eksploatacja elektrowni fotowoltaicznej mogła spowodować zmianę użytkowanych zasobów, tworów i składników przyrody sąsiedztwa przedsięwzięcia, która skutkowałaby upośledzeniem gospodarujących tu podmiotów lub mogła wzbudzić konflikty społeczne, związane ze zmianą stanu zasobów, tworów i składników przyrody. Oddziaływania okresu budowy będą krótkoterminowe i punktowe (w przypadku realizacji inwestycji etapami), co najwyżej lokalne. Można domniemać, że nawet skumulowane nie będą zjawiskiem nowym dla dzikich zwierząt, powodującym płoszenie o skali zagrożenia dla osobników w miejscu przedsięwzięcia, a tym bardziej dla wszystkich reprezentantów gatunku. Oddziaływania okresu eksploatacji będą długoterminowe, ale nieznaczące dla ochrony przyrody.

Skutkiem logistyki przedsięwzięcia, budowy i późniejszej eksploatacji będą oddziaływania o skali, która nie spowoduje naruszenia równowagi przyrodniczej. Nie będzie to też wymiar, który wymagałby oceny i wypracowania adekwatnej kompensacji przyrodniczej.

Rozwiązania z zakresu ochrony środowiska, w tym stosowanie znormalizowanych procedur, urządzeń i surowców, spełnią kryteria ochrony przyrody w miejscu inwestycji i zasięgu jego oddziaływania, w tym antropogenicznie przekształconym terenie o uproszczonych układach ekologicznych. Agrocenoza działek inwestycji nie jest częścią ekosystemu o zaawansowanych postaciach sukcesyjnych, co z perspektywy ochrony przyrody i szczególnych okoliczności wymagałaby jej zachowania. Nie jest to postać zasobu, której nie można odtworzyć lub która byłaby unikatowa. Zmiana użytkowania nie spowoduje upośledzenia zrównoważonego użytkowania i odnawiania zasobów, tworów i składników przyrody.

W związku z nadzwyczajną sytuacją w sektorze energetycznym państw Unii Europejskiej, w Rozporządzeniu Rady (UE) nr 2022/2577 z 22 grudnia 2022 r. uznano planowanie, budowę i eksploatację obiektów oraz instalacji, produkujących energię ze źródeł odnawialnych, jako leżące w nadrzędnym interesie publicznym oraz służące zdrowiu i bezpieczeństwu publicznemu. Dokument implikuje szybkie wdrożenie rozwiązań OZE z wyjątkiem sytuacji, gdy projekty mają poważne niekorzystne skutki dla środowiska, których nie można złagodzić ani zrekompensować.

Z perspektywy ochrony przyrody, która polega na zachowaniu, zrównoważonym użytkowaniu oraz odnawianiu zasobów nie ma potrzeby:

kategorycznego zachowania obecnej tu biocenozy, jej utrzymywania w trakcie budowy i eksploatacji elektrowni,
kategorycznego zachowania obecnych tu tworów przyrody nieożywionej, form i struktur, oraz ich odnowienia po budowie i eksploatacji.

W odniesieniu do art. 81 ust. 1 i ust. 2 ustawy o ooś, w zakresie ochrony przyrody nie stwierdzono braku możliwości realizacji przedsięwzięcia w wariancie proponowanym przez wnioskodawcę lub znacząco negatywnego oddziaływania na obszar Natura 2000.

Zastosowane działania minimalizujące wpływ na przyrodę nawiązują do dobrych praktyk lokalizacji, rozwiązań przestrzennych i technicznych zalecanych dla elektrowni fotowoltaicznych przez Regionalną Dyrekcję Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim.

Inwestycja, ze względu na rodzaj, kategorię i ilość substancji niebezpiecznej, nie jest zaliczona do zakładów mogących być źródłem poważnej awarii, o których mowa w art. 248 ustawy z dnia 27 kwietnia 2001 r. Prawo ochrony środowiska (t. j. Dz. U. z 2024 r. poz. 54 z późn. zm.). Jednocześnie jej oddziaływanie nie obejmie swoim zasięgiem obiektów zabytkowych podlegających ochronie. Ze względu na rodzaj inwestycji nie ma także podstaw do rozpatrywania konieczności utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 ustawy Prawo ochrony środowiska.

W sąsiedztwie działki nr 544/14, obręb Skąpe, planowana jest farma fotowoltaiczna o mocy do 9 MW i powierzchni do 4,5 ha. Biorąc jednak pod uwagę rodzaj i charakter inwestycji, wystąpienie potencjalnych oddziaływań skumulowanych nie będzie miało charakteru znaczącego.

Ponadto ze względu na charakter oddziaływania, rodzaj emitowanych zanieczyszczeń oraz lokalizację inwestycji w znacznej odległości od granic państwa, a także lokalny zakres oddziaływania, nie stwierdzono również konieczności przeprowadzenia postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowisko.

 

Ze względu na szczegółowy i jednoznaczny opis planowanej do zastosowania technologii oraz stosowanych środków mających na celu zmniejszenie uciążliwości dla środowiska  - nie stwierdzono konieczności przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania decyzji, o których mowa w art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy o ooś.,(pkt. 2 decyzji) pod warunkiem jednak, że we wniosku o wydanie którejś z w/w decyzji nie zostaną dokonane zmiany w stosunku do wymagań określonych w niniejszej decyzji środowiskowej oraz Charakterystyce przedsięwzięcia, stanowiącej do niej załącznik Nr 1. 

Analiza zebranej w sprawie dokumentacji pozwoliła rozpoznać skalę i charakter przedsięwzięcia oraz wielkość i rodzaj generowanych przez niego oddziaływań i uciążliwości. Ustalenie środowiskowych uwarunkowań dla tego przedsięwzięcia poprzez określenie warunków jego realizacji, późniejszej jego eksploatacji oraz wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 ustawy o ooś., zdaniem organu zapobiegnie występowaniu lub ograniczy skalę negatywnych oddziaływań na środowisko.

Określone w niniejszej decyzji warunki znajdują racjonalne uzasadnienie wynikające z przepisów prawa oraz ogólnie przyjętych zasad zachowania ładu społecznego i poszanowania środowiska naturalnego, oparte są także na wiedzy organu. 

Uwzględniając powyższe należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji. 

Informacja o wydaniu niniejszej decyzji oraz treść decyzji zostały podane do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie jej treści na stronie internetowej Urzędu Gminy Skąpe oraz ogłoszeń tablicach informacyjnych Urzędu Gminy w Skąpemoraz sołectwSkąpe, Pałck.

pouczenie

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedkłada się przed uzyskaniem decyzji, o których mowa w art. 
72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, 
za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna. 

Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji do organu odwoławczego i wniesienia skargi 
do sądu administracyjnego.

 

 

Wójt Gminy Skąpe

/-/ Zbigniew Woch

 

 

 

 

Otrzymują: 

1. Pani Joanna Pauter, pełnomocnik Solarpark Pałck Sp. z o.o., Plac Przymierza 6 lokal U8, 03-944 Warszawa
2. Strony postepowania (obwieszczenie – zg. z art. 74 ust 3 ustawy o.o.ś.)
3. a/a

 

Do wiadomości:

1.  Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Jagiellończyka 8, 66-400 Gorzów Wlkp.

2.  Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie, ul. 30 Stycznia 5, 66-200 Świebodzin

3.  PGW WP Zarząd Zlewni Zielona Góra, ul. Ptasia 2B, 65-514 Zielona Góra

 

Załączniki:

Charakterystyka przedsięwzięcia

 

 

 

Sprawę prowadzi: Dorota Kuriata, tel. 68 34705 38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik do decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 

Nr 7/2022/2023/2024 z dnia 11.04.2024 r.

 

Charakterystyka przedsięwzięcia

 

 

Przedsięwzięcie będzie polegało na budowie instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą (linie kablowe, niskiego napięcia (nN) i średniego napięcia (SN), linia światłowodowa, transformator, urządzenia). Instalację fotowoltaiczną będą tworzyć następujące elementy:

• moduły fotowoltaiczne w ilości do 650.000 szt., każdy umieszczony na konstrukcji wsporczej;
• inwertery;
• kontenerowe stacje transformatorowe kontenerowe nN/SN w ilości do 95 szt. o mocy do 7 MVA każda (łączna moc do 325 MVA);
• skrzynki rozdzielcze, w której znajdują się zabezpieczenia, wyłączniki (tzw. DC Combiner BOX / DC box);
• podstacje zbiorcze SN;
• linie elektroenergetyczne i światłowodowe;
• opcjonalnie - systemy nadążne (tzw. trackery);
• przyłącza elektroenergetyczne;
• instalacje monitorująco - sterująco zabezpieczające system;
• opcjonalnie – magazyny energii;
• ogrodzenie inwestycji; 
• kontenery na części zamienne;
• instalacje odgromowe;
• instalacje CCTV (monitoring wizyjny);
• inna niezbędna infrastruktura (w tym miejsca postojowe);

 

W ramach robót inwestycyjnych planuje się wykonanie następujących prac:

• budowa tymczasowych dróg wewnętrznych (infrastruktura wymagana na etapie realizacji inwestycji oraz likwidacji);
• budowa konstrukcji wsporczych dla modułów fotowoltaicznych;
• budowa placów montażowych (infrastruktura wymagana na etapie realizacji inwestycji oraz likwidacji);
• instalacja infrastruktury elektroenergetycznej regulującej i przetwarzającej wyprodukowaną energię elektryczną;
• montaż modułów fotowoltaicznych wraz z okablowaniem;
• budowa instalacji elektroenergetycznej wraz z instalacją sterującą i monitorującą pracę elektrowni;
• uruchomienie elektrowni fotowoltaicznej.

Moduły fotowoltaiczne zamontowane zostaną w sposób nieinwazyjny (bez dewastacji terenu i wykonywania głębokich wykopów budowlanych), metodą nabijania lub wkręcania profili aluminiowych lub stalowych bezpośrednio do gruntu lub na prefabrykowanych płytach betonowych (dopuszcza się miejscowe mikropalowanie, w przypadku wystąpienia kolizji z urządzeniami wodnymi, lub problemów z nośnością gruntu).

Teren elektrowni nie będzie stale oświetlony. Przewiduje się jedynie wykorzystanie punktowych źródeł światła przy kontenerowych stacjach transformatorowych i podstacjach zbiorczych, uruchamianych na fotokomórkę. Do oświetlania terenu zastosowane zostaną źródła światła nie przywabiające owadów (np. lampy sodowe lub oświetlenie LED o ciepłym spektrum światła). System oświetleniowy zostanie wyposażony w czujni-ki ruchu, reagujące na ruch ludzi i większych zwierząt (czujniki ruchu skierowane będą wyłącznie w stronę instalacji, bez możliwości aktywacji oświetlenia przez ludzi, czy zwierzęta znajdujące się poza ogrodzeniem), a system monitoringu wizyjnego zostanie dodatkowo wyposażony w doświetlacze pracujące w podczerwieni, a więc w zakresie niewidocznym dla ludzi i zwierząt. Dodatkowo, czułość systemów detekcji ruchu i gabarytów będzie podlegać ustawieniom mającym na celu niewykrywanie przemieszczania się przez teren inwestycji małych zwierząt (w tym ptaków i nietoperzy). Mając na uwadze również fakt, że teren inwestycji będzie ogrodzony, nie przewiduje się możliwości poruszania po nim dużych zwierząt. Powyższe rozwiązania gwarantują, że oświetlenie terenu elektrowni będzie wykorzystywane jedynie w sytuacjach tego wymagających, a nie przez cały okres pory nocnej.

Czas wykonania robót budowalnych obejmował będzie minimum od 9 do 12 miesięcy. Dopuszcza się realizację etapową planowanej instalacji, do mocy maksymalnej. Etapowa realizacja przedsięwzięcia będzie uzależniona od przyznanej mocy, w ramach warunków przyłączeniowych.

Wpięcie do sieci przesyłowej operatora nastąpi linami kablowymi SN lub WN do GPZ do pola SN lub WN w istniejącym GPZ lub jako wpięcie bezpośrednio do linii WN poprzez rozdzielnię sieciową. Możliwe jest również wykorzystanie istniejącego punktu przyłączenia i przyłączenie na zasadzie „cable pooling” czyli współdzielenia punktu przyłączenia z innym istniejącym źródłem wytwórczym. Decyzja o miejscu przyłączenia elektrowni fotowoltaicznej do sieci elektroenergetycznej będzie opierać się na warunkach przedstawionych przez operatora. Inwestor może wystąpić o te warunki po uzyskaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz decyzji o warunkach zabudowy.

Przyłączenie planowanej instalacji nastąpi poprzez linię kablową układaną w wykopach otwartych oraz miejscami poprzez przewierty/przeciski sterowane. Technologia bezwykopową pozwoli na bezkolizyjne przejście pod takimi elementami zagospodarowania terenu jak drogi, cieki wodne oraz inne przeszkody terenowe uniemożliwiające wykonanie wykopów otwartych. W miarę możliwości linie kablowe prowadzone będą w pasach dróg publicznych lub w ich bezpośrednim sąsiedztwie.

Podkreślić jednak należy, iż ostateczny punkt przyłączenia do KSE zostanie określony w warunkach przyłączeniowych i może on nie pokrywać się z analizowanymi wariantami przyłączenia.

 

 

 

Wójt Gminy Skąpe

/-/ Zbigniew Woch

1

 

Materiały

2024-04-12 DECYZJA Nr 7/2022/2023/2024 o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe,
21DECYZJA​_srodowiskowa​_solarpark​_042024.doc 0.20MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
12.04.2024 17:57 Michał Czajka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dorota Kuriata
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
2024-04-12 DECYZJA Nr 7/2022/2023/2024 o środowiskowych uwarunkowaniach dla inwestycji pn. Budowa instalacji fotowoltaicznej wraz z infrastrukturą towarzyszącą, o mocy do 325 MW, położonej w obrębie Pałck i Skąpe, gmina Skąpe, 1.0 12.04.2024 17:57 Michał Czajka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}