W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

2024-03-20 DECYZJA w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe.

Skąpe, dnia 20 marca 2024 r.
GP. 6220.7.7.2023.2024

DECYZJA Nr 4/2023/2024
o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie art. 104, 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2023 r. poz. 775 z późn.zm.), oraz art. 71 ust. 2, pkt. 2, art. 75 ust 1 pkt.4, art. 84 ust. 1,1a, 2, art. 85 ust. 1,2  pkt. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094
z późn.zm.) w związku z § 3 ust.1 pkt. 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku
z dnia 18.12.2023 r. (data wpł. do urzędu 22.12.2023 r.) złożonego przez Gminę Skąpe z siedzibą w Skąpem nr 65, 66-213 Skąpe, w imieniu której na podstawie pełnomocnictwa występuje Pani Elwira Kramm, EKO-INSTAL Harasimowicz i wspólnicy Sp.j. z siedzibą przy ul. Kosynierów Gdyńskich 61/2, 66-400 Gorzów Wlkp. w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe.

po otrzymaniu opinii:
- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., znak: WZŚ.4220.634.2023.AN.z dnia 09.01.2024 r. (data wpływu do urzędu – 09.01.2024 r.),
- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie znak: NZ.9022.3.2024 z dnia
03 stycznia 2024 r. (data wpływu do urzędu – 05.01.2024 r.),
- PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak WR.ZZŚ.7.4901.288.2023.MN RKW 2024-482
z dnia 12.02.2024 r. (data wpływu do urzędu – 15.02.2024 r.),

orzekam

1.  stwierdzić dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami
i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

2.  ustalić, zgodnie z opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak:. WR.ZZŚ.7.4901. 288.2023.MN RKW 2024-482 z dnia 12.02.2024 r. (data wpływu do urzędu – 15.02.2024 r.),
następujące wymagania:
    podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Po zakończeniu realizacji inwestycji uporządkować teren prowadzonych prac oraz przywrócić go do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego
    do prac stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami,
    w celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,
    tankowanie, wymiany płynów eksploatacyjnych, naprawy a także mycie pojazdów i maszyn budowlanych prowadzić w miejscach do tego przeinaczonych z zastosowaniem środków i zabezpieczeń, które uniemożliwią powstanie zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego,
    zaplecze budowy zlokalizować w specjalnie wyznaczonym miejscu zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię na szczelnej i utwardzonej nawierzchni poza terenami występowania wód powierzchniowych oraz wód gruntowychw dobrze przepuszczalnych utworach piaszczysto – żwirowych a także poza terenami stagnowania wód roztopowych w okresie wiosennym z zachowaniem zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony na bazę materiałowo – sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji zaplecza budowy zorganizować jego nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo – wodnego.
    teren budowy wyposażyć w szczelne przenośne sanitariaty, które będą opróżniane systematycznie przez wyspecjalizowany podmiot.
    paliwa i pozostałe substancje stanowiące potencjalne zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (wyściełane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych) podręczne magazyny substancji. Produkty i substancje używane do realizacji inwestycji, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodną wyścielić materiałem izolacyjnym np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym.
    w trakcie prac budowlanych podczas wykonywania wykopów należy chronić je przed zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granice terenu do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Po zakończeniu prac ziemnych grunt należy zagęścić do warunków pierwotnych aby nie dopuścić do tworzenia się stref uprzywilejowanego przepływu wody po uzyskaniu wykopów.
    ścieki zebrane poprzez sieć kanalizacyjną odprowadzić do oczyszczalni ścieków zapewniającej ich oczyszczenie do parametrów wskazanych w pozwoleniu wodnoprawnym.
    przy szczególnych rozwiązaniach projektowych należy uwzględnić przepisy zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2023r. poz. 1478 z późn.zm.). W przypadku konieczności budowy, przebudowy lub likwidacji urządzenia wodnego należy uzyskać stosowną zgodę wodnoprawną.
    wodę na wszystkich etapach inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia, np. przy użyciu beczkowozów luz z istniejącej sieci wodociągowej.
    zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji przedsięwzięcia tj. minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych i przysuwanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór.

3.       ustalić, że Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

uzasadnienie

W dniu 22 grudnia 2023 r. Pani Elwira Kramm Eko-Instal Harasimowicz i Wspólnicy sj. reprezentująca na podstawie pełnomocnictwa Gminę Skąpe, złożyła w tut. urzędzie wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami
i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe, które zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się jako planowane przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z powyższym podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko w myśl ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn.zm.), zwanej w dalszej części ustawą ooś. Przedmiotowe przedsięwzięcie planowane jest do realizacji na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 345, obręb Radoszyn, 16, 247/4, 268/1, 268/2, 268/3, obręb Darnawa.
W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.
Teren inwestycji nie jest objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację i lokalizację – organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.
Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie oraz znajdujących się w odległości 100 m od granicy terenu inwestycyjnego. W przedmiotowym postępowaniu organ na podstawie wypisów z powszechnej ewidencji gruntów (EGiB) ustalił, że liczba stron w postępowaniu przekracza 10, zatem, działając zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś., który mówi: „Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego”.
Mając powyższe na uwadze, Wójt Gminy Skąpe zapewniając udział Stron oraz społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu w dniu 27 grudnia 2023 r. pismami znak GP.6220.7.1.2023, GP. 6220.7.2.2023 poinformował o wszczęciu postępowania, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, organie właściwym do wydania decyzji, a także o organach właściwych do wydania postanowienia nt. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, zamieszczając ww. informacje
w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  na tablicy ogłoszeń w sołectwie Radoszyn, Darnawa.
Następnie działając zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś. Wójt Gminy Skąpe wystąpił w dniu 27.12.2023 r. do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie oraz do PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z wnioskiem w sprawie zasięgnięcia opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia.
Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim pismem znak: WZŚ.4220.634.2023.AN z dnia 09.01.2024 r. wyraziła opinię że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie pismem znak NZ.9022.3.2024 z dnia
03.01.2024 r. (data wpływu do urzędu – 05.01.2024 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.
PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze Opinią znak WR.ZZŚ.7.4901.288.2023.MN RKW-2024-482
z dnia 12.02.2024 r. (data wpływu do urzędu – 15.02.2024 r.), stwierdził, że dla analizowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących wymagań:
    podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią ziemi w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Po zakończeniu realizacji inwestycji uporządkować teren prowadzonych prac oraz przywrócić go do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego
    do prac stosować sprzęt w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami,
    w celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,
    tankowanie, wymiany płynów eksploatacyjnych, naprawy a także mycie pojazdów i maszyn budowlanych prowadzić w miejscach do tego przeinaczonych z zastosowaniem środków i zabezpieczeń, które uniemożliwią powstanie zanieczyszczenia środowiska gruntowo – wodnego,
    zaplecze budowy zlokalizować w specjalnie wyznaczonym miejscu zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię na szczelnej i utwardzonej nawierzchni poza terenami występowania wód powierzchniowych oraz wód gruntowychw dobrze przepuszczalnych utworach piaszczysto – żwirowych a także poza terenami stagnowania wód roztopowych w okresie wiosennym z zachowaniem zabezpieczenia środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniem. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony na bazę materiałowo – sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji zaplecza budowy zorganizować jego nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo – wodnego.
    teren budowy wyposażyć w szczelne przenośne sanitariaty, które będą opróżniane systematycznie przez wyspecjalizowany podmiot.
    paliwa i pozostałe substancje stanowiące potencjalne zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (wyściełane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych) podręczne magazyny substancji. Produkty i substancje używane do realizacji inwestycji, które mogłyby stanowić zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych, zabezpieczonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodną wyścielić materiałem izolacyjnym np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym.
    w trakcie prac budowlanych podczas wykonywania wykopów należy chronić je przed zalaniem oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń. W przypadku konieczności odwadniania wykopów budowlanych zasięg leja depresji nie może wykraczać poza granice terenu do którego Inwestor posiada tytuł prawny. Po zakończeniu prac ziemnych grunt należy zagęścić do warunków pierwotnych aby nie dopuścić do tworzenia się stref uprzywilejowanego przepływu wody po uzyskaniu wykopów.
    ścieki zebrane poprzez sieć kanalizacyjną odprowadzić do oczyszczalni ścieków zapewniającej ich oczyszczenie do parametrów wskazanych w pozwoleniu wodnoprawnym.
    przy szczególnych rozwiązaniach projektowych należy uwzględnić przepisy zawarte w ustawie z dnia 20 lipca 2017 r. Prawo wodne (Dz.U. z 2023r. poz. 1478 z późn.zm.). W przypadku konieczności budowy, przebudowy lub likwidacji urządzenia wodnego należy uzyskać stosowną zgodę wodnoprawną.
    wodę na wszystkich etapach inwestycji dostarczać z zewnątrz na teren przedsięwzięcia, np. przy użyciu beczkowozów luz z istniejącej sieci wodociągowej.
    zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami wytwarzanymi w czasie realizacji przedsięwzięcia tj. minimalizować ich ilość, składować selektywnie w wydzielonych i przysuwanych miejscach w warunkach zabezpieczających przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz zapewnić ich sprawny odbiór.
Mając na uwadze powyższe opinie, Wójt Gminy Skąpe, działając zgodnie z art. 10 § 1 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn.zm.)a także zgodnie z art. 3 ust. 1 pkt. 8 lit. c, art. 33, art. 79 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008 r.  ooś (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn.zm.),
 w dniu 15.02.2024 r. wydał Zawiadomienia znak GP.6220.7.5.2023.2024, GP.6220.7.6.2023.2024, w których zawiadomił Strony postępowania oraz społeczeństwo o:
- opiniach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp,, PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, które wpłynęły w toku prowadzonego postępowania,
- zgromadzeniu całości materiału dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w wyżej wskazanym zakresie,
- możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w przedmiotowej sprawie,
- możliwości wniesienia uwag, wniosków, wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie.
W/w zawiadomienia zostały zamieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu gminy w Skąpem, w BIP oraz na tablicy ogłoszeń w sołectwie Radoszyn i Darnawa od dnia 15.02.2024 r. do dnia 19.03.2024 r.
We wskazanym terminie do organu prowadzącego postępowanie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łączne uwarunkowania zawarte w art. 63 ust 1 ustawy ooś oraz biorąc pod uwagę Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie – organ ustalił, co następuje:

Zgodnie z przedłożoną do wniosku Kartą informacyjną planowane przedsięwzięcie obejmie budowę sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe na terenie działek oznaczonych nr ewidencyjnym 345, obręb Radoszyn, 16, 247/4, 268/1, 268/2, 268/3, obręb Darnawa.

Inwestycja będzie obejmowała budowę sieci kanalizacji sanitarnej grawitacyjno-tłocznej z dwoma przepompowniami ścieków wraz z odprowadzeniem ścieków do istniejącej sieci kanalizacyjnej w m-ści Radoszyn, (dz. nr 345 obręb Radoszyn). Następnie istniejącym systemem kanalizacyjnym ścieki odprowadzane będą do oczyszczalni ścieków w Ciborzu. Przepustowość istniejącej oczyszczalni wynosi Qśr.dob. = 1200,00 m3/d i jest ona wystarczająca do przejęcia dodatkowej ilości ścieków. Szacowana maksymalna ilość ścieków do całej inwestycji to ok. 45,00m3/d została przewidziana na etapie budowy istniejącej oczyszczalni ścieków.
Ścieki odprowadzane będą z  miejscowości Darnawa z terenów mieszkalnych oraz gospodarstw rolnych.
Inwestycja obejmowała będzie także budowę wodociągu zasilającego rozdzielczego z m-ści Radoszyn do m-ści Darnawa, gm. Skąpe.
Projektowana inwestycja jest obiektem podziemnym typu liniowego i nie zajmuje określonej powierzchni działki. Przewidziany teren pod kolektory stanowią:
•    drogi publiczne, gminne, działki nr 268/2, 268/3 obręb Darnawa. Drogi utwardzone – asfalt , częściowo nawierzchnia gruntowa,
•    drogi publiczne, powiatowe, działki nr 345 obręb Radoszyn; 247/4, 268/1 obręb Darnawa. Drogi utwardzone – asfalt , częściowo nawierzchnia gruntowa,
Szacunkowa długość projektowanych sieci:
•    Kanalizacja sanitarna grawitacyjno-tłoczna ze studniami rewizyjnym, inspekcyjnymi, komorami rewizyjnymi, komorami, zaworami napowietrzająco-odpowietrzającymi – szacunkowa długość łączna ok 5600,00 m (5,0km) w tym kanalizacja grawitacyjna Ø160÷200mm mm szacunkowa długość ok  2300,00m (2,0km), kanalizacja tłoczna Ø75÷160 mm szacunkowa długość ok 3300,00m (3,0km)
•    Przepompownie lub tłocznie ścieków, szacunkowa ilość ok 2 sztuki, wraz z instalacją elektryczną zasilającą. Przepompownie ścieków ogrodzone, oświetlone, powierzchnia wygrodzenia ok 25m2 każda, ogrodzenia wyposażone będą w bramę wjazdową. Układ sterowania przepompowni ścieków wyposażony będzie w moduł sterowania i monitoringu kompatybilny z oprogramowaniem monitorującym istniejącej stacji operatorskiej (dyspozytornią) w Skąpe. Obiekt przepompowni zostanie włączony w istniejącą sieć monitoringu GPRS. Układ umożliwi sterowanie i powiadamianie  eksploatatora sieci kanalizacyjnej. Lokalizacja przepompowni będzie miała zapewniony bezproblemowy dostęp służb eksploatacyjnych.
Inwestycja ma za zadanie przede wszystkim uzbrojenie w sieć kanalizacyjną terenów mieszkalnych. Wybudowana zostanie nowa kanalizacja grawitacyjno tłoczna wraz przyłaczami do posesji. Ścieki zostana odprowadzone projektowanymi przepompowniami (tłoczniami) do istniejącej kanalizacji w m-ści Radoszyn, skąd dalej istniejącym układem kanalizacyjnym odprowadzane będą na oczyszczalnię ścieków w Ciborzu.
Wszelkie prace związane z budową zostaną wykonane z zastosowaniem technologii możliwie jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska. Roboty wykonane będą z użyciem ciężkiego sprzętu ze względu na charakter i zakres prac, częściowo prace zostaną wykonane ręcznie (roboty wykończeniowe).
W obrębie terenów, na których występują zadrzewienia lub zakrzaczenia kanalizację zaprojektowano tak, aby nie powodować wycinki istniejących drzew ani nie naruszać ich systemów korzeniowych. Przewidziano szczególnie staranne wykonawstwo i bieżące zabezpieczanie drzew (maty, oznakowanie, osłony) w trakcie robót tak, aby zapewnić ich maksymalną ochronę. Część robót na szczególnie newralgicznych odcinkach wykonana będzie ręcznie np.
w obrębie skrzyżowań z istniejącymi sieciami.

Uwzględniając łączne uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określone w art. 63 ustawy ooś, po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzam, że nie będzie ono położone na obszarach wodno – błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliskach lęgowych i ujściach rzek, na obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, nie będzie także zlokalizowane na obszarach objętych ochroną , w tym strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia , obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej.
Przedsięwzięcie nie jest również zlokalizowane w granicach obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz. 1336 z późn.zm.), wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów sieci Natura 2000 i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione oraz nie spowoduje fragmentacji obszarów. Najbliższy obszar objęty ochroną to występujący w odległości ok. 3km. na zachód od planowanego przedsięwzięcia Obszar chronionego krajobrazu „Rynna Paklicy i Ołoboku” oraz obszar Natura 2000 Dolina Środkowej Odry PLB080004 I Krośnieńska Dolina Odry PLH080028, oddalone o ok. 12 km. w kierunku południowym.
Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U.z 2023 r., poz. 335) planowana inwestycja zlokalizowana będzie na terenie Jednolitej Części Wód Podziemnych (JCWPd) nr 68 o kodzie GW600068, której stan ilościowy i chemiczny oceniono jako dobry a osiągnięcie celów środowiskowych jako niezagrożone. Celem środowiskowym dla JCWPd jest dobry stan ilościowy i dobry stan chemiczny.

Ponadto inwestycja zlokalizowana będzie na terenie dwóch Jednolitych części Wód Powierzchniowych (JCWP). Pierwsza o nazwie Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim o kodzie PLRW60001715859 został oceniony jako silnie zmieniona część wód o nieokreślonym stanie ogólnym (dobry potencjał ekologiczny, brak danych na temat stanu chemicznego) zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Dla tego obszaru nie określono odstępstw z art. 4 ust. 4,5, 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej do 2027r. Druga o nazwie Słomka, o kodzie RW6000101587929, to monitorowana, naturalna część wód, dla której brak danych dotyczących określenia stanu ogólnego a osiągnięcie celów środowiskowych oceniono jako zagrożone. Celem środowiskowym dla JCWP jest dobry potencjał ekologiczny, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Żadne z oddziaływań przedsięwzięcia na wody nie będzie miało skali powodującej wpływ na jednolite części wód o negatywnych skutkach dla stanu przyrody i ochrony przyrody.
Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP).
Najbliższe ujęcie wód do celów zbiorowego zaopatrzenia w wodę zlokalizowane jest w bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji. Ujęcie to składa się z 2 studni i nie posiada ustanowionej strefy ochrony bezpośredniej ujęcia wód. Nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na przedmiotowe ujęcie.
Inwestycja nie znajduje się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.
Planowana inwestycja polegająca na budowie sieci kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej ma charakter liniowy i zlokalizowana będzie na obszarze zabudowanym miejscowości Darnawa, w pasie drogi powiatowej oraz gminnej.
W związku z budową kanalizacji sanitarnej budynki mieszkalne, które posiadają zbiorniki bezodpływowe na ścieki zostaną podłączone do sieci kanalizacji sanitarnej. Ścieki odprowadzane będą do oczyszczalni ścieków w m. Cibórz.
Oddziaływanie inwestycji na środowisko będzie odbywać się głównie na etapie realizacji przedsięwzięcia. W okresie prowadzenia prac budowlanych sprowadzać się będzie do uciążliwości związanych ze wzrostem ruchu samochodów ciężarowych dostarczających komponenty budowlane i wywożących odpady oraz związanych z pracą urządzeń i maszyn budowlanych. Uciążliwości związane będą z emisją gazów i pyłów do powietrza oraz hałasu powstającego w wyniku pracy maszyn i urządzeń. Odpowiednia organizacja pracy oraz użytkowanie atestowanego i sprawnego sprzętu spowoduje minimalizację negatywnego wpływu na otoczenie. Wyżej wymienione uciążliwości będą miały charakter krótkotrwały, lokalny, odwracalny i ograniczony wyłącznie do okresu prowadzenia prac budowlanych.
Funkcjonowanie kanalizacji sanitarnej oraz sieci wodociągowej nie jest związane ze zjawiskami niepożądanymi, jakimi jak emisja hałasu, emisja wibracji, odpadów czy zanieczyszczeń do powietrza.  Realizacja przedsięwzięcia wpłynie natomiast pozytywnie na uprządkowanie gospodarki ściekowej na terenie miejscowości Darnawa. Zaprojektowana kanalizacja sanitarna jest sama w sobie obiektem chroniącym środowisko naturalne, a zastosowane rozwiązania techniczne (system szczelnych rurociągów i zbiorników przepompowni) zapewnią kontrolowane odprowadzenie ścieków do istniejącej oczyszczalni ścieków. Planowane przedsięwzięcie pozostanie bez istotnego wpływu na regionalne uwarunkowania klimatyczne. Przedsięwzięcie z uwagi na swój charakter oraz technologię wykonania jest odporne na efekty zmian klimatycznych.
Z uwagi na rodzaj oraz lokalizację planowanej inwestycji należy uznać że brak jest przesłanek do stwierdzenia możliwości powstania oddziaływań skumulowanych.
Brak jest także podstaw do stwierdzenia ryzyka poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowalnej. Ewentualne oddziaływania choć mogą być krótkotrwałe to będą miały zasięg lokalny i mało znaczący bez ryzyka transgranicznych oddziaływań.
Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na potencjale zmiany klimatu, nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych, nie spowoduje zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów, nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie na różnorodność biologiczną na tym obszarze. Inwestycja nie będzie miała żadnego wpływu na lokalny krajobraz.
Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 z późn.zm.), nie jest również wymienione wśród obiektów, dla których można utworzyć obszar ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 w cyt. ustawy. Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej czy budowalnej, przy zaplanowanej technologii i zakresie prac ocenia się jako bardzo niskie.

Reasumując, szczegółowa analiza otrzymanej dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, z uwzględnieniem aspektu lokalizacyjnego planowanego przedsięwzięcia, a także jego skali i charakteru oraz rozpoznania bezpośrednich i pośrednich skutków realizacji przedsięwzięcia, zwłaszcza aspektów związanych z lokalizacją, skalą, rodzajem, charakterystyką i uwarunkowaniami jego realizacji czy możliwością kumulacji, określonych w ustawie ooś, pozwala uznać, że planowane działania inwestycyjne nie będą negatywnie oddziaływały na różnorodność biologiczną a w szczególności na cele ochrony oraz utrzymanie we właściwym stanie ochrony, wartości przyrodniczych.
Organ, wypełniając zapisy art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy OOŚ w zakresie wymagań odnoszących się do wymogu uzasadnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w niniejszej sprawie, w sytuacji, gdy nie przeprowadzono oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dokonał analizy, jak wyżej wykazano.
Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.

Informacja o wydaniu niniejszej decyzji została podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszeń na stronie internetowej Urzędu Gminy Skąpe oraz tablicach informacyjnych Urzędu Gminy w Skąpem,
oraz sołectw w obrębie inwestycji. Treść decyzji została udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Organu.
pouczenie

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedkłada się przed uzyskaniem decyzji, o których mowa w art.
72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze,
za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.
W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.
Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.
Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji do organu odwoławczego i wniesienia skargi
do sądu administracyjnego.


    Wójt Gminy Skąpe
    /-/ Zbigniew Woch

 

Otrzymują:
1.    Gmina Skąpe, Skąpe 65, 66-213 Skąpe, w imieniu której na podstawie pełnomocnictwa występuje Pani Elwira Kramm,
EKO-INSTAL Harasimowicz i wspólnicy Sp.j. z siedzibą przy ul. Kosynierów Gdyńskich 61/2, 66-400 Gorzów Wlkp.
2.    Strony postepowania (zgodnie z Kpa)
3.    a/a

Do wiadomości:
1.    Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Jagiellończyka 13, 66-400 Gorzów Wlkp.
2.    Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie, ul. 30 Stycznia 5, 66-200 Świebodzin
3.    PGW WP Zarząd Zlewni Zielona Góra, ul. Ptasia 2B, 65-514 Zielona Góra

Załączniki:
Charakterystyka przedsięwzięcia

sprawę prowadzi: Dorota Kuriata, tel. 68 34705 38

 

 


Załącznik Nr 1 do decyzji nr 4/2023/2024 z dnia 20 marca 2024 r.  
o środowiskowych uwarunkowaniach

C H A R A K T E R Y S T Y K A   P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A

Inwestycja polegać będzie na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą
w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe, które zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 81 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia  10 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko. Realizacja inwestycji nastąpi na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 345, obręb Radoszyn, 16, 247/4, 268/1, 268/2, 268/3, obręb Darnawa.
Inwestycja ma za zadanie przede wszystkim uzbrojenie w sieć kanalizacyjną terenów mieszkalnych. Wybudowana zostanie nowa kanalizacja grawitacyjno tłoczna wraz przyłaczami do posesji. Ścieki zostaną odprowadzone projektowanymi przepompowniami (tłoczniami) do istniejącej kanalizacji w m-ści Radoszyn, skąd dalej istniejącym układem kanalizacyjnym odprowadzane będą na oczyszczalnię ścieków w Ciborzu.
Wszelkie prace związane z budową zostaną wykonane z zastosowaniem technologii możliwie jak najmniej uciążliwej dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska. Roboty wykonane będą z użyciem ciężkiego sprzętu ze względu na charakter i zakres prac, częściowo prace zostaną wykonane ręcznie (roboty wykończeniowe).
W obrębie terenów, na których występują zadrzewienia lub zakrzaczenia kanalizację zaprojektowano tak, aby nie powodować wycinki istniejących drzew ani nie naruszać ich systemów korzeniowych. Przewidziano szczególnie staranne wykonawstwo i bieżące zabezpieczanie drzew (maty, oznakowanie, osłony) w trakcie robót tak, aby zapewnić ich maksymalną ochronę. Część robót na szczególnie newralgicznych odcinkach wykonana będzie ręcznie np.
w obrębie skrzyżowań z istniejącymi sieciami.
Dane techniczne projektowanych sieci:
– sieć kanalizacyjna grawitacyjna – rury Ø160-200mm PVC-U, SN8 z rdzeniem litym.
Zakłada się, że rurociągi układane będą od głębokości minimalnej 1,0m (głębokość sklepienia rury) w kierunku istniejącej kanalizacji lub projektowannych przepompowni ścieków, metodą wykopu otwartego wąsko przestrzennego umocnionego. Kanały położone na głębokości mniejszej niż 1,0m zostaną ocieplone. Prace mogą być prowadzone także jedną z metod bezwykopowych, przecisk, przewiert. Maksymalna głębokość układania kanałów wyniesie do 4,0m. Szerokość wykopów dla kanalizacji tłocznej 0,8m, dla kanalizacji grawitacyjnej sieć 1,0m , w okolicach studni 2,0m. Sposób posadowienia kanałów winien być oparty na wynikach badań geotechnicznych oraz obliczeniach wytrzymałościowych. Rury będą dobrane wg. kryterium ich trwałości i wytrzymałości na obciążenia statyczne i dynamiczne, przy uwzględnieniu warunków pracy, posadowienia projektowanego kanału i parametrów gruntowo-wodnych (w tym agresywności środowiska).
– sieć kanalizacyjna tłoczna – rury Ø75mm ÷ 125mm PE80-100 PN8-10 o średnicach i wytrzymałości wynikającej z obliczeń hydraulicznych,
Głębokość posadowienia sieci około 1,1 mp.p.t, w razie wystąpienia skrzyżowań z istniejąca infrastrukturą lokalne przegłębienie lub wypłycenie.
           Materiały, z których wykonane będą kolektory kanalizacyjne (rury i kształtki) muszą być dopuszczone do stosowania przy wykonywaniu robót budowlanych zgodnie z ustawą z dnia 16.04.2004r. o wyrobach budowlanych. Materiały te muszą posiadać znak CE (jeżeli obowiązuje) oraz znak budowlany, o którym mowa w art. 5 ust.1. pkt.3 ww. ustawy z dnia 16.04.2004r. o wyrobach budowlanych. Materiały ponadto muszą posiadać właściwości mechaniczne określone w normach oraz odrębnych przepisach.

 

Materiały

2024-03-20 DECYZJA w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe.
8​_decyzja​_środowiskowa​_RADOSZYN​_400-2.doc 0.14MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
20.03.2024 15:05 Michał Czajka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dorota Kuriata
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
2024-03-20 DECYZJA w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie sieci kanalizacyjnej wraz z przyłączami i infrastrukturą towarzyszącą w miejscowości Darnawa oraz budowie przesyłu ścieków do miejscowości Radoszyn i wodociągu zasilającego rozdzielczego z miejscowości Radoszyn, gmina Skąpe. 1.0 20.03.2024 15:05 Michał Czajka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}