W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

2023-10-26 DECYZJA Nr 3/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm.

Skąpe, dnia 26 października 2023 r. 

GP. 6220.5.8.2023

 

DECYZJA Nr 3/2023

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 104107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego 
(Dz. U. z
 2023 r. poz.1094 z późn.zm.), oraz art. 7ust. 2, pkt. 2, art. 75 ust 1 pkt.4, art. 84 ust. 1,1a, 2, art. 85 ust. 1,2pkt. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływanina środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094
z późn.zm.) w związku § 3 ust.1 pkt. 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawieprzedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku
z dnia 21.07.2023 (data wpł. durzędu 24.07.2023 r.) złożonego przez Panią Annę Gwara, reprezentującą na podstawie pełnomocnictwa VORTEX Energy Solar Sp. z o.o. al. Wojska Polskiego 68, 70-479 Szczecin, w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn wraz 
z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm. 

 

po otrzymaniu opinii:

- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp.znak: WZŚ.4220.393.2023.EK1 z dnia 03.08.2023 r. (data wpływu do urzędu – 04.08.2023 r.),

Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie znak: NZ.9022.21.2023 z dni
09.08.2023 r. (data wpływu do urzęd– 11.08.2023 r.),

PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak WR.ZZŚ.7.4901.168.2023 MLW RKW-2023-2918
z dnia 30.08.2023 r. (data wpływu do urzędu – 01.09.2023 r.),

 

orzekam

 

1.  stwierdzić dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

 

2.  ustalić, zgodnie z opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak:. WR.ZZŚ.7.4901.168.2023 MLW RKW - 2023-2918 z dnia 30.08.2023 r. (data wpływu do urzędu – 01.09.2023 r.),

następujące wymagania:

✓ przedsięwzięcie wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualniepowstacych wycieków substancji ropopochodnych,
✓ stosować sprzęt pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami
✓ celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować, 
✓ w sytuacjach awaryjnych napraw lub tankowania pracujących maszyn budowlanych na terenie realizacji inwestycji, miejsce wykonywania tych prac powinno być zabezpieczone np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej,
✓ ewentualną bazę materiałowo – sprzętową zlokalizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w powierzchnię terenu z przywróceniem stanu pierwotnego po zakończeniu prac, w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu z zachowaniem zabezpieczenia środowiska gruntowo  wodnego przed zanieczyszczeniem,
✓ należy ograniczyć do niezbędnego minimum szerokości i głębokość wykopów a prace na etapie otwartych wykopów skrócić do niezbędnego minimum, w trakcie prac budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń, a szczególnie substancji ropopochodnych,
✓ komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,
✓ na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku koniecznościycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej  należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód powierzchniowych i podziemnych,
✓ w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków biodegradowalnych a wodę dostarczać z zewnątrz, 
✓ plac budowy / likwidacji inwestycji wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, których zawartość należy systematycznie opróżniać przez wyspecjalizowane podmioty,
✓ wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposóniezorganizowany do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
✓ na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, takżeniebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo – wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

 

3.       ustalić, że Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

 

uzasadnienie

 

W dniu 21 lipca 2023 r. (data wpływu do urzędu 24 lipca 2023 r.) Pani Anna Gwara, reprezentująca na podstawiepełnomocnictwa VORTEX Energy Solar Sp. z o.o. al. Wojska Polskiego 68, 70-479 Szczecin, złożyła w tuturzędziewniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn na działce nr ewidencyjny 400/2, wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farmktóre zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dni10 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się jako planowane przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z powyższym podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko w myśl ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. Uz 2023 rpoz. 1094z późn.zm.), zwanej w dalszej części ustawą ooś.

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren inwestycji nie jest objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację i lokalizację – organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.

Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie orazznajdujących się w odległości 100 m od granicy terenu inwestycyjnego. W przedmiotowym postępowaniu organ na podstawie wypisów z powszechnej ewidencji gruntów (EGiB) ustalił, że liczba stron w przedmiotowym postępowaniuprzekracza 10, zatem, działając zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś., który mówi: Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego.

Mając powyższe na uwadze, Wójt Gminy Skąpe zapewniając udział Stron oraz społeczeństwa w prowadzonym postępowaniw dniu 25 lipca 2023 r. pismami znak GP.6220.5.1.2023, GP. 6220.5.2.2023 poinformował o wszczęciu postępowania, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, organie właściwym do wydania decyzji, a także o organach właściwych do wydania postanowienia nt. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją zgromadzoną w sprawiezamieszczając ww. informacje
w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz obrębie realizacji inwestycji ntablicy ogłoszeń w sołectwie Radoszyn.

Następnie działając zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś. Wójt Gminy Skąpe wystąpił do Regionalnej Dyrekcji OchronyŚrodowiska w Gorzowie Wlkp., do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinioraz do PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z wnioskiem w sprawie zasięgnięcia opinii co do potrzebyprzeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia.

PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze Opinią znak WR.ZZŚ.7.4901.168.2023 MLW RKW - 2023-2918
z dnia 30.08.2023 r. (data wpływu do urzędu – 01.09.2023 r.), stwierdził, że dla analizowanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących wymagań:

✓ przedsięwzięcie wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualniepowstacych wycieków substancji ropopochodnych,
✓ stosować sprzęt pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych ipowierzchniowych przed zanieczyszczeniami
✓ celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować, 
✓ w sytuacjach awaryjnych napraw lub tankowania pracujących maszyn budowlanych na terenie realizacji inwestycji, miejsce wykonywania tych prac powinno być zabezpieczone np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej,
✓ ewentualną bazę materiałowo – sprzętową zlokalizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w powierzchnię terenu z przywróceniem stanu pierwotnego po zakończeniu prac, w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu z zachowaniem zabezpieczenia środowiska gruntowo  wodnego przed zanieczyszczeniem,
✓ należy ograniczyć do niezbędnego minimum szerokości i głębokość wykopów a prace na etapie otwartych wykopów skrócić do niezbędnego minimum, w trakcie robót budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń, a szczególnie substancji ropopochodnych,
✓ komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,
✓ na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej  należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód powierzchniowych i podziemnych,
✓ w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków biodegradowalnych a wodę dostarczać z zewnątrz, 
✓ plac budowy / likwidacji inwestycji wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, których zawartość należy systematycznie opróżniać przez wyspecjalizowane podmioty,
✓ wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposóniezorganizowany do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
✓ na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, takżeniebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo – wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

 

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim pismem znak: WZŚ.4220.393.2023.EK1 z dnia03.08.2023 r. (data wpływu do urzędu – 04.08.2023 r.) wyraziła opinię że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie zachodzi konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie pismem znak NZ.9022.21.2023 z dnia 
09.08.2023 r. (data wpływu do urzęd– 11.08.2023 r.), stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. 

Mając na uwadze powyższe opinieWójt Gminy Skąpe, działając zgodnie z art. 10 § 1 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r.  Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn.zm.) w dniu 12 września 2023 r. wydał Zawiadomieniznak GP.6220.5.6.2023, GP.6220.5.7.2023których zawiadomił Strony postępowania oraz społeczeństwo o:

- opiniach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp,, PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, które wpłynęły w toku prowadzonego postępowania, 

- zgromadzeniu całości materiału dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w wyżej wskazanym zakresie

- możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w przedmiotowej sprawie,

- możliwości wniesienia uwag, wniosków, wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie.

W/w zawiadomienia zostały zamieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu gminy w Skąpem, w BIP oraz na tablicy ogłoszeń w sołectwie Radoszyn od dnia 12.09.2023 r. do dnia 13.10.2023 r.

Wwskazanym terminie do organu prowadzącego postępowanie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski. 

 

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiemateriałów, uwzględniając łączne uwarunkowania zawarte w art. 6ust 1 ustawy ooś orabiorąc pod uwagę Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Opinię Państwowego Gospodarstwa WodnegoWody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie  organ ustaliłco następuje:

 

Zgodnie z przedłożoną do wniosku Kartą informacyjną planowane przedsięwzięcie obejmie budowę do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn na działce nr ewidencyjny400/2, obręb Radoszyn o pow. 35,4894 ha wraz zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm
Celem przedsięwzięcia będzie produkcja energii elektrycznej przy wykorzystaniu odnawialnego źródła energii (OZE) jakim jest energia słoneczna oraz dostarczenie jej do siecelektroenergetycznej.

Na pełen zakres inwestycyjny planowanego przedsięwzięcia składać się będą następujące elementy: 

• panele fotowoltaiczne wraz ze stelażem, zamontowane wraz ze stelażem na konstrukcji stalowej zakotwionej w gruncie, 

• inwertery, 

• wolnostojące stacje transformatorowo – rozdzielcze, 

• sieć kablowa, teletechniczna i telekomunikacyjna łącząca poszczególne elementy farmy, 

• pozostała infrastruktura np. komunikacja wewnętrzna, 

• infrastruktura stanowiąca przyłączenie do sieci operatora elektroenergetycznego, na tym etapie inwestycji nie jest znany jej zakres, 

• magazyny energii, 

ogrodzenie z siatki lub paneli systemowych wraz z bramą uniemożliwiające dostęp osobom trzecim na teren działki (opcjonalnie). 

Inwestor planuje realizację maksymalnie do 35 farm fotowoltaicznych o łącznej mocy nie przekraczającej 35 MW, a minimalnie budowę jednej farmy fotowoltaicznej o mocy do 35 MW. Niezależnie od wyżej przyjętej koncepcji każda pojedyncza instalacja będzie wymagała wykonania zagospodarowania terenu i infrastruktury dla każdej z farm. Przyjąć należy zatem, że zagospodarowaniu pod urządzenia związane z produkcją energii elektrycznej ze Słońca, ulegnie cały obszar objęty wnioskiem o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach. 

Doprecyzowując powyższe wskazać należy, że dopuszczalna jest również realizacja scenariuszy pomiędzy wyżej opisanymi skrajnymi przypadkami, tj. np. : 

budowa 2 instalacji o mocy pojedynczej instalacji do 17,5 MW, 

budowa 10 instalacji o mocy pojedynczej instalacji do 3,5 MW, 

budowa 1 instalacji o mocy do 35 MW, 

budowa 35 instalacji o mocy do 1 MW, 

jednak nie jest możliwe przekroczenie łącznej mocy 35 MW i budowy więcej niż 35 instalacji.

 

Wszystkie elementy składowe zlokalizowane będą na terenie działki nr ewidencyjn400/2 obręb Radoszyn, gmina Skąpe, powiat świebodziński, natomiast lokalizacja infrastruktury zewnętrznej będzie możliwa do określenia na późniejszym etapie przygotowania inwestycji, po uzyskaniu warunków przyłączenia od operatora sieci elektroenergetycznej.

Moc całej instalacji nie przekroczy w skrajnych przypadkach 35 MW (1 instalacja 35 MW, czy trzydzieści pięć odrębnych instalacji o mocy do 1 MW), nie ma zatem znaczenia czy zamontowane w skrajnym przypadku zostanie około 70 tysięcy 500Wp paneli, czy 35 tysięcy 1000Wp paneli. Warunkiem granicznym, który jest konieczny do dochowania to nieprzekroczenie wartości 35 MW zgodnie z zakresem wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach, na powierzchni działki nr ewidencyjny 400/2, obręb Radoszyn.

Dokładna ilość paneli fotowoltaicznych oraz pozostałych elementów infrastruktury zostanie określona w projekcie budowlanym oraz wykonawczych projektach branżowych.

 

Uwzględniając łączne uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określone w art. 63 ustawy ooś, po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzam, że nie będzie ono położone na obszarach wodno – błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych tym siedliskach lęgowych i ujściach rzek, na obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, nie będzie także zlokalizowane na obszarach objętych ochroną , w tym strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegacych do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej. 

Przedsięwzięcie nie jest również zlokalizowane w granicach obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz. 1336 z późn.zm.), wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętychochroną, w tym obszarów sieci Natura 2000 i nie dzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione oraz nie spowoduje fragmentacji obszarówNajbliższy obszar objęty ochroną to występujący w odległości ok. 2,84 odplanowanego przedsięwzięcia Obszar chronionego krajobrazu Rynna Paklicy i Ołoboku.

W odległości do 5 km od planowanej inwestycji nie wyznaczono obszarów Natura 2000, inwestycja zlokalizowanabędzie także poza projektowanymi granicami lądowych korytarzy ekologicznych, którsą obecnie aktualizowane w oparciu o dane, których dysponentem jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

 

Przedmiotowy obszainwestycji znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 68 o kodzie PLGW600068, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd zostałoceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny.

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznegospodarowania wodami – jednolitejczęści wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW)  Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim o kodzie PLRW60001715859,

Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U.z 2023 r., poz335obszarOłobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim został oceniony jako silnie zmieniona część wód o nieokreślonym stanie ogólnym (dobry potencjał ekologiczny, brak danych na temat stanu chemicznego) zagrożonnieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologicznyzapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Dla tego obszaru nie określono odstępstw z art. 4 ust. 4,5, 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej do 2027r. 

Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP). 
Nie znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęcia wód. Najbliższe ujęcie wód do celów zbiorowego zaopatrzenia w wodę znajduje się na dz. nr ewidencyjny 333/86, obręb Międzylesie w odległości ok. 7,2 km od obszaru inwestycji. Ujęcie składa się z 5 studni i posiada ustanowiony teren ochrony bezpośredniej ujęcia wód. Nie przewiduje się negatywnego wpływu planowanej inwestycji na przedmiotowe ujęcie. 

Inwestycja nie znajduje się na obszarze szczególnego zagrożenia powodzią.

 

Obszar planowanego przedsięwzięcia graniczy przede wszystkim z gruntami rolnymileśnymi oraz drogowymi.Najbliższa zabudowa mieszkaniowa, podlegająca ochronie akustycznej zlokalizowana jest w odległości ok. 100 m. na zachód od miejsca lokalizacji elektrowni fotowoltaicznej za przebiegającą drogą wojewódzką. 

 

Etap realizacji inwestycji nibędzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami. Panele będą montowane na stelażach wbijanych w ziemię, ponadto w ziemi przebiegać będą kable elektryczne. Wobec powyższego oddziaływanie będziezwiązane z emisją hałasu oraz zanieczyszczeń pochodzących z urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w trakcie montażu inwestycji. Prace będą prowadzone w godzinach dziennychZakłada się że będą to oddziaływania przejściowe, okresowe, krótkotrwałe i ograniczone czasem trwania prac budowlanych. Powstawać będą ścieki socjalno  bytowe, związane z funkcjonowaniem budowy. Zaplecze budowy zostanie wyposażone w sorbenty neutralizujące substancje ropopochodne oraz mobilne węzły sanitarne typu TOI-TOI, obsługiwane przez firmy specjalistyczne. 

Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że odpady magazynowane będą w wyznaczonym miejscu i przekazywane będą do dalszego zagospodarowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oddziaływania na tym etapie zatem będąmiały charakter krótkookresowy i lokalny oraz ustaną po zakończeniu prac montażowych. 

W trakcie prac montażowych należy zwrócić uwagę, że jeżeli wykonywany zakres prac będzie wymagał dokonania zniszczenia dziko występujących roślin objętych ochroną gatunkową oraz ich siedlisk a także zwierząt objętych ochroną gatunkową jak również ich siedlisk i ostoi w tym niszczenia ich gniazd, mrowisk, nor, legowisk i innych schronień oraz umyślnego płoszenia i niepokojenia należy każdorazowo na w/w czynności uzyskać zezwolenie, o którym mowa w 
art. 56 ustawy o ochronie przyrody. celu zabezpieczenia gruntu przed zanieczyszczeniami zakłada się wykorzystanie sprzętu technicznie sprawnego a roboty będą prowadzone poza sezonem lęgowym ptaków, który przypada na okres od 1 marca do 31 sierpnia. Wykorzystywane będą surowce takie jak beton cementowy czy stal. Ilości wykorzystanej wody, paliw czy energii elektrycznej będą typowe dla tego rodzaju inwestycji.

 

Etap eksploatacji nie będzie wiązał się z oddziaływaniami mogącymi mieć charakter znaczący. Panele działająpraktycznie bezobsługowo. Inwestor nie planuje ich czyszczenia. Projektowane są specjalne panele z powłoką antyrefleksyjną, co ograniczy odbijanie światła. Woda opadowa i roztopowa będzie odprowadzana powierzchniowo na teren działki. 

Potencjalne źródło hałasu będą stanowić transformatory umieszczone w kontenerowych obudowach, co ograniczyewentualną emisję hałasu. Moc akustyczna transformatorów nie przekroczy wartości 72dB. Źródłem hałasu będą także inwertery. Aby ograniczyć ewentualną emisję hałasu oraz emisję pól elektromagnetycznych inwertery montowane będą bezpośrednio pod panelami, gdzie nie ma propagacji dźwięku na większą odległość (wówczas panale będą stanowić ekrany akustyczne)

Panele będą chłodzone w wyniku naturalnego przepływu powietrza, bez użycia wentylatorów. 

Zgodnie z Kartą informacyjną przedsięwzięcia stacje transformatorowe  zostaną umieszczone w miejscu oddalonym  od najbliższej zabudowy  tak, aby nie powodować dyskomfortu mieszkańców.

Ogrodzenie zostanie posadowione z zachowaniem minimum 10-15 cm odstępu od gruntu w celu umożliwieniaswobodnej migracji małych zwierząt. Przewiduje się zastosowanie transformatorów żywicznych  suchych lubolejowych.

W przypadku zastosowania transformatorów olejowych zostaną one zaopatrzone w szczelne misy olejowe na wypadek ewentualnego wycieku.

Eksploatacja instalacji nie wiąże się z powstawaniem ścieków socjalno -bytowych. Wody opadowe i roztopowe będąodprowadzane będą na tereny biologicznie czynne, będą swobodnie infiltrowały do gruntu w obrębie działki. Zużyte panele fotowoltaiczne będą przekazywane firmom uprawnionym do ich odbioru i utylizacji. 

 

Etap ewentualnej likwidacji przedsięwzięcia będzie wiązał się z oddziaływaniami analogicznymi do oddziaływań mających miejsce na etapie realizacji.

Wwyniku analizy możliwości wystąpienia kumulacji oddziaływania organ stwierdz że na działkach nr ewid. 101/1, 127, 128, 138/3, 405/89 obręb Radoszyn planowane są tożsame inwestycje fotowoltaiczne, dla których wydał decyzje 
o środowiskowych uwarunkowaniach.  Ustalono, jednakże że oddziaływanie skumulowane nie będzie miało miejsca ze względu na zakres i oddziaływanie planowanego przedsięwzięcia ograniczone do terenu lokalizacji.

 

W zakresie emisji polmagnetycznego i elektrycznego od planowanej inwestycji należy stwierdzić, że będzie to emisja znikoma. Kable energetyczne ułożone zostaną w ziemi, co także zminimalizuje ewentualne występowanie pola elektromagnetycznegoOgrodzenie terenu inwestycji będzie zrealizowane w taki sposób, aby nie stanowiło bariery dla zwierząt.

Przewidywany czas eksploatacji inwestycji wynosi 30  40 lat. Zużyte lub uszkodzone panele fotowoltaiczne zostanąpoddane recyklingowi. 

Przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych. Inwestycja nie spowoduje także zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów. Podobnie nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie ona na różnorodność biologicz na tym obszarze.

Z uwagi na rodzaj oraz lokalizację planowanej inwestycji należy uznać że pomimo, że tożsamą inwestycję planuje się zlokalizować bliskiej odległości od planowanego przedsięwzięcia brak jest przesłanek do stwierdzenia możliwości powstania oddziaływań skumulowanych. 

Brak jest także podstaw do stwierdzenia ryzyka poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowalnej. Ewentualne oddziaływania choć mogą być krótkotrwałe to będą miały zasięg lokalny i mało znaczący bez ryzyka transgranicznych oddziaływań. 

Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na potencjale zmiany klimatu, nie dzie źródłem emisji gazów cieplarnianych, nie spowoduje zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów, nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie na różnorodność biologiczną na tym obszarze. Inwestycja nie będzie miała żadnego wpływu na lokalny krajobraz. 

Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556z późn.zm.), nie jest również wymienione wśród obiektów, dla których można utworzyć obszar ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 w cyt. ustawy. Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalneczy budowalnej, przy zaplanowanej technologii i zakresie prac ocenia się jako bardzniskie. 

 

Reasumując, szczegółowa analiza otrzymanej dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięciazuwzględnieniem aspektu lokalizacyjnego planowanego przedsięwzięciaa także jego skali i charakteru oraz rozpoznaniabezpośrednich i pośrednich skutków realizacji przedsięwzięcia, zwłaszcza aspektów związanych z lokalizacją, skalą, rodzajem, charakterystyką i uwarunkowaniami jego realizacji czy możliwością kumulacji, określonych w ustawie ooś, pozwala uznać, że planowane działania inwestycyjne nie będą negatywnie oddziaływały na różnorodność biologiczną a w szczególności na cele ochrony oraz utrzymanie we właściwym stanie ochrony, wartości przyrodniczych, dla których ochrony wyznaczono w/w obszar chronionego krajobrazu. 

 

Organ, wypełniając zapisy art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy OOŚ w zakresie wymagań odnoszących się do wymoguuzasadnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w niniejszej sprawie, sytuacji, gdy nie przeprowadzonooceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dokonał analizy, jak wyżej wykazano.

 

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencjniniejszej decyzji. 

 

Informacja o wydaniu niniejszej decyzji została podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszeń na stronie internetowej Urzędu Gminy Skąpe oraz tablicach informacyjnych Urzędu Gminy w Skąpem
oraz sołectwa w obrębie inwestycji. Treść decyzji została udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Organu.

pouczenie

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedkłada się przed uzyskaniem decyzji, o których mowa w art. 
72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, 
za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołaniprzez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna

Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji do organu odwawczego i wniesienia skargi 
do sądu administracyjnego.

 

 

 

Wójt Gminy Skąpe

/-/ Zbigniew Woch

 

 

 

Otrzymują: 

 

1. Vortex Energy Solar Sp. z o.o., al. Wojska Polskiego 68, 70-479 Szczecin
2. Strony postepowania (zgodnie z Kpa)
3. a/a

 

Do wiadomości:

1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Jagiellończyka 1366-400 Gorzów Wlkp.
2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie, ul. 30 Stycznia 5, 66-200 Świebodzin
3. PGW WP Zarząd Zlewni Zielona Góra, ul. Ptasia 2B, 65-514 Zielona Góra

 

Załączniki:

Charakterystyka przedsięwzięcia

 

sprawę prowadzi: Dorota Kuriata, tel. 68 34705 38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1 do decyzji nr 3/2023 z dnia 26 października 2023 r.  

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

C H A R A K T E R Y S T Y K A   P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na: budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm na terenie działki ewidencyjnej nr 400/2 obręb Radoszyn, gmina Skąpe, powiat świebodziński, województwo lubuskie.

Teren inwestycji położony jest w krajobrazie nizinnym, rolniczym. Tereny sąsiadujące to mozaika pól uprawnych, zadrzewień śródpolnych oraz zabudowa wiejska miejscowości Radoszyn. Obszar działki stanowią w całości grunty użytkowane rolniczo. W ramach przedsięwzięcia na terenie działki ewidencyjnej nr 400/2, obręb Radoszyn planuje się wygrodzenie terenu o powierzchni do 35,5 ha. Inwestor planuje również instalację prefabrykowanych kontenerowych stacji transformatorowo-rozdzielczych w ilości zapewniającej prawidłowe funkcjonowanie przedsięwzięcia, w zależności od przyjętego wariantu jego realizacji, w których zainstalowane zostaną transformatory wraz z niezbędnym wyposażeniem. Inwestor dopuszcza możliwość instalacji magazynów energii oraz doprowadzenia do poszczególnych budynków stacji-transformatoroworozdzielczych utwardzonych dróg dojazdowych oraz wykonanie placów manewrowych.

Na etapie realizacji inwestycji będą zastosowane następujące rozwiązania chroniące środowisko: 

• Inwestor zapewni odpowiednie zaplecze budowlane oraz właściwy nadzór nad realizacją przedmiotowego przedsięwzięcia, co pozwoli uniknąć zanieczyszczenia środowiska, poprzez substancję ropopochodne z urządzeń budowlanych, maszyn i jednostek transportowych. 

• Teren realizacji zostanie wyposażony w sorbenty substancji ropopochodnych, które zostaną wykorzystane przy ewentualnym wycieku substancji ropopochodnych. Zużyty sorbent zostanie przekazany zewnętrznej firmie posiadającej wymagane uprawienia do ich utylizacji. 

• Wykorzystywane w trakcie realizacji zadania maszyny i sprzęt budowlany będzie sprawny technicznie a także będzie przechodzić regularne konserwacje. 

• Wszelkie maszyny budowlane będą parkowane i tankowane tylko i wyłączenie w miejscach do tego przystosowanych i będą miejscami utwardzonymi np. płytami drogowymi. 

• Inwestor dołoży wszelkich starań aby maszyny budowlane pracowały jak najmniejszą ilość czasu na biegu jałowym. 

• Drogi dojazdowe do budowy zostaną wytyczone w oparciu o istniejące sieci komunikacyjne. 

• Zapewnienie dla pracowników budowlanych dostępu do zaplecza sanitarnego w postaci przewoźnych toalet, które powinny być regularnie opróżniane przez odpowiednie podmioty. 

• Naprawy, mycie maszyn i sprzętu budowlanego, prowadzone będą poza terenami budowy i poza terenem zaplecza budowlanego na terenie obiektów wyposażonych w odpowiednią infrastrukturę (myjnie, warsztaty). 

• Wszystkie odpady powstałe na etapie realizacji będą przechowywane oddzielnie w oznakowanych pojemnikach zabezpieczających przed emisją niebezpiecznych dla środowiska substancji. Powstałe odpady będą bezpośrednio odbierane i zagospodarowywane przez jednostkę uprawnioną do gospodarowania odpadami. 

• Ogrodzenie terenu inwestycji zaprojektowane będzie w sposób umożliwiający migrację płazów, gadów oraz drobnych gatunków zwierząt, natomiast uniemożliwiający wędrówkę dużym ssakom oraz wtargnięcie na teren inwestycji osobom trzecim. • Prace budowlane wykonywane będą w porze dziennej tj. w godzinach od 6:00 do 22:00. 

• Podczas prowadzenia prac ziemnych, wykopy zostaną odpowiednio zabezpieczone oraz oznakowane. 

• Przed zasypaniem wykopów usunięte zostaną z nich ewentualne odpady powstałe podczas prac budowlanych. 

• Każdorazowo, przed zasypaniem, wykopy zostaną sprawdzone pod kątem przebywania w nich drobnych płazów i gadów. 

• Prace budowlane wykonać poza sezonem lęgowym ptaków, który przypada na okres od 1 marca do 31 sierpnia. W okresie lęgowym prace te są możliwe do wykonywania po wcześniejszym pozyskaniu pisemnej opinii specjalisty ornitologa, że na terenie inwestycji brak jest lęgów ptaków. • Zastosować do budowy instalacji fotowoltaicznej panele o właściwościach/powłoce antyrefleksyjnej. Zapobiegnie to wystąpieniu zjawiska olśnienia odbiciowego, wpływającego negatywnie na przelatujące ptaki. 

• Ograniczyć do minimum czas funkcjonowania wykopów o stromych brzegach, do których mogłyby wpadać zwierzęta. W sytuacji ich powstania regularnie sprawdzać (nie rzadziej niż raz na 3 dni), czy nie ma w nich zwierząt. W przypadku stwierdzenia ich obecności przenieść je w bezpieczne miejsce. 

• Przy grodzeniu zachować prześwit 10-15 cm pod ogrodzeniem w celu umożliwienia migracji małym zwierzętom lub zastosować duże oczka umożliwiające takie przemieszczenia (minimum. 5 cm). 

 

Na etapie eksploatacji inwestycji będą zastosowane następujące rozwiązania chroniące środowisko: 

• Wszystkie transformatory olejowe zostaną wyposażone w szczelne misy, pozwalające na zgromadzenie całej objętości oleju transformatorowego w przypadku awarii lub rozszczelnienia. 

• Transformatory zostaną umiejscowione wewnątrz prefabrykowanych stacji transformatorowych. Poziom hałasu spowodowany pracą transformatorów nie będzie przekraczał dopuszczalnych norm poziomu hałasu. 

• W celu wyeliminowania efektu tafli wody wykorzystane panele fotowoltaiczne o właściwościach antyrefleksyjnych. 

• Przedmiotowe przedsięwzięcie musi zostać zaprojektowane w taki sposób aby spełnić wymagania odnośnie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku, które zostały określone w rozporządzeniu Ministra Zdrowia z dnia 17 grudnia 2020 r. w sprawie dopuszczalnych poziomów pól elektromagnetycznych w środowisku. 

• Do pielęgnacji roślin nie będą wykorzystywane nawozy sztuczne, pestycydy ani herbicydy. 

• Przedmiotowe przedsięwzięcie podlegać będzie okresowym konserwacją. Wszystkie powstałe wtedy odpady będą zabierane przez firmę serwisującą. 

• Panele fotowoltaiczne zostaną przymocowane do konstrukcji nośnej pod kątem 150-400 co pozwoli na swobodny spływ wód opadowych. Dopuszcza się również zastosowanie konstrukcji stalowej posadowionej bezpośrednio w gruncie przystosowanej do ruchu obrotowego. Nie przewiduje się mycia paneli fotowoltaicznych. 

 

Na etapie likwidacji inwestycji będą zastosowane następujące rozwiązania chroniące środowisko: 

• Wszelkie elementy wchodzące w skład przedmiotowego przedsięwzięcia zostaną zdemontowane, przekazane profesjonalnemu zewnętrznemu podmiotowi i poddane procesowi utylizacji. 

• Zakłada się przywrócenie terenu do stanu sprzed realizacji inwestycji.

 

 

 

Wójt Gminy Skąpe

/-/ Zbigniew Woch

Materiały

DECYZJA Nr 3/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm.
8​_decyzja​_środowiskowa​_VORTEX​_RADOSZYN​_400-2.doc 0.17MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
26.10.2023 15:43 Michał Czajka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dorota Kuriata
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
2023-10-26 DECYZJA Nr 3/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na budowie do 35 odrębnych farm fotowoltaicznych o łącznej mocy do 35 MW, zlokalizowanych w miejscowości Radoszyn wraz z zagospodarowaniem terenu i infrastrukturą dla każdej z farm. 1.0 26.10.2023 15:43 Michał Czajka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}