W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

2023-07-31 DECYZJA Nr 2/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe i Radoszyn, gmina Skąpe,

Skąpe, dnia 31 lipca 2023 r.

GP. 6220.3.8.2023

 

DECYZJA Nr 2/2023

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

Na podstawie art. 104, 107 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. Kodeks postępowania administracyjnego
(Dz. U. z 2023 r. poz.775 z późn.zm.), oraz art. 71 ust. 2, pkt. 2, art. 75 ust 1 pkt.4, art. 84 ust. 1,1a, 2, art. 85 ust. 1,2 pkt. 2, ust. 3 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r., poz. 1094
z późn.zm.) w związku z § 3 ust.1 pkt. 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 r., poz. 1839), po rozpatrzeniu wniosku
z dnia 11.05.2023 (data wpł. do urzędu 16.05.2023 r.) złożonego przez
RWE Energie Odnawialne Sp. z o.o., Pl. Rodła 8, 70-419 Szczecin w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe
i Radoszyn, gmina Skąpe,

po otrzymaniu opinii:

- Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim znak: WZŚ.4220.276.2023.AJ z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do urzędu – 31.05.2023 r.),

- Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie znak: NZ.9022.13.2023 z dnia
01.06.2023r. (data wpływu do urzędu – 05.06.2023 r.),

- PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak WR.ZZŚ.7.4901.110.2023.MN RKW-2023-1725 z dnia
25.05.2023 r. (data wpływu do urzędu 29.05.2023 r.),

orzekam

 

1.  stwierdzić dla przedsięwzięcia polegającego na budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz
z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe i Radoszyn, gmina Skąpe,
planowanej do realizacji na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 106/6, 675, obręb Skąpe oraz na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 397/4, 398/1, obręb Radoszyn, gmina Skąpe
brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko,

 

2. ustalić, zgodnie pismem Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim, znak: WZŚ.4220.276.2023.AJ z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do urzędu – 31.05.2023 r.),następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska konieczne do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt.1 ustawy ooś:

  • do budowy farmy fotowoltaicznej zastosować panele pokryte powłoką antyrefleksyjną,
  • po zakończeniu prac zimnych, powierzchnię biologicznie czynną  pomiędzy modułami fotowoltaicznymi, zrekultywować obsiewając roślinnością rodzimych  gatunków i wykorzystując grunt z terenu inwestycji,
  • wykopy zabezpieczyć przed wpadaniem i przypadkowym uwięzieniem w nich zwierząt,
  • każdorazowo przed przystąpieniem do robót sprawdzać wykopy pod kątem obecności zwierząt, a w przypadkach ich stwierdzenia bezpiecznie przenieść poza plac budowy,
  • w celu ograniczenia negatywnego wpływu inwestycji na przemieszczanie się małych zwierząt zastosować pomiędzy siatką a powierzchnią ziemi przerwę o wysokości ok. 20 cm, umożliwiającą ewentualną migrację drobnych zwierząt.

 

3. ustalić, zgodnie z opinią Państwowego Gospodarstwa Wodnego Wody Polskie, Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, znak:. WR.ZZŚ.7.4901.110.2023.MN RKW-2023-1725 z dnia 25.05.2023 r. (data wpływu do urzędu 29.05.2023 r.),

następujące wymagania:

  • podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią terenu w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania, po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren robót należy uporządkować orz przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego,
  • podczas realizacji przedsięwzięcia wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych,
  • do prac budowlanych stosować w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami, w celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,
  • wszelkie awaryjne naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w przeznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej.
  • zlokalizować bazę materiałowo – sprzętową w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, w odległości kilkudziesięciu  metrów od obszaru cieku naturalnego i urządzeń wodnych, zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię, na szczelnej i utwardzonej nawierzchni, z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniami. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony na bazę materiałowo – sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji ewentualnej bazy zorganizować nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo -wodnego,
  • plac budowy / likwidacji inwestycji wyposażyć w szczelne, przenośne sanitariaty, których zawartość należy systematycznie opróżniać przez wyspecjalizowane podmioty,
  • paliwa i pozostałe substancje ropopochodne należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyściełane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych)podręczne magazyny substancji. Produkty stosowane do budowy stanowiące zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodą wyścielić materiałem izolacyjnym np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym,
  • należy zachować szczególną ostrożność aby nie uszkodzić sieci drenarskiej znajdującej się na terenie planowanej inwestycji. W przypadku uszkodzenia urządzeń drenarskich Inwestor zobligowany jest do pokrycia lub naprawy zaistniałych szkód. Na terenie, na którym występuje sieć drenarska, w miejscu wbijania słupów należy sprawdzić czy nie ma sączków drenarskich (metodą odkrywkową lub inną). W przypadku natrafienia na sączki drenarskie wykona obejście.
  • zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20.07.2017 – Prawo wodne (Dz.U. z 2022 r., poz. 2625 z późn.zm) w przypadku konieczności budowy, przebudowy lub likwidacji urządzenia wodnego należy uzyskać zgodę wodnoprawną,
  • ograniczyć powierzchnię robót do niezbędnego minimum, uporządkować teren budowy po zakończeniu robót budowlanych,
  • w trakcie robót budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń,
  • komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,
  • na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej – należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód powierzchniowych i podziemnych,
  • w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków biodegradowalnych,
  • wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
  • na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, także niebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo – wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

 

4.        ustalić, że Charakterystyka przedsięwzięcia stanowi załącznik Nr 1 do niniejszej decyzji.

uzasadnienie

 

W dniu 11.05.2023 r. (data wpływu do urzędu 16.05.2023 r.) RWE Energie Odnawialne Sp. z o.o., Pl. Rodła 8, 70-419 Szczecin, złożyła w tut. urzędzie wniosek w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe i Radoszyn, gmina Skąpe, planowanej do realizacji na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 106/6, 675, obręb Skąpe oraz na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 397/4, 398/1, obręb Radoszyn, gmina Skąpe, która zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 54 lit. b Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 r. (Dz. U. z 2019 poz. 1839) w sprawie rodzajów przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko, kwalifikuje się jako planowane przedsięwzięcie mogące potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko i w związku z powyższym podlega procedurze oceny oddziaływania na środowisko w myśl ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz  o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2023 r. poz. 1094 z późn.zm.), zwanej w dalszej części ustawą ooś.

W myśl art. 71 ust. 2 pkt 2 ustawy ooś dla planowanych przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Teren inwestycji nie jest objęty jest ustaleniami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Dla analizowanego przedsięwzięcia, ze względu na jego kwalifikację i lokalizację – organem właściwym do wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest Wójt Gminy Skąpe.

Stroną postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach jest wnioskodawca oraz podmiot, któremu przysługuje prawo rzeczowe do nieruchomości, na której będzie realizowane przedsięwzięcie oraz znajdujących się w odległości 100 m od granicy terenu inwestycyjnego. W przedmiotowym postępowaniu organ na podstawie wypisów z powszechnej ewidencji gruntów (EGiB) ustalił, że liczba stron w przedmiotowym postępowaniu przekracza 10, zatem, działając zgodnie z art. 74 ust. 3 ustawy ooś., który mówi: „Jeżeli liczba stron postępowania w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach lub innego postępowania dotyczącego tej decyzji przekracza 10, stosuje się art. 49 Kodeksu postępowania administracyjnego”.

Mając powyższe na uwadze, Wójt Gminy Skąpe zapewniając udział Stron oraz społeczeństwa w prowadzonym postępowaniu w dniu 17 maja 2023 r. pismami znak GP.6220.3.1.2023, GP. 6220.3.2.2023 poinformował o wszczęciu postępowania, o przystąpieniu do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, organie właściwym do wydania decyzji, a także o organach właściwych do wydania postanowienia nt. przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i możliwości zapoznania się z dokumentacją zgromadzoną w sprawie, zamieszczając ww. informacje
w formie obwieszczeń w Biuletynie Informacji Publicznej na stronie internetowej urzędu, na tablicy ogłoszeń Urzędu Gminy Skąpe, oraz w obrębie realizacji inwestycji  na tablicy ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Radoszyn.

Następnie działając zgodnie z art. 64 ust. 1 ustawy ooś. Wójt Gminy Skąpe wystąpił do Regionalnej Dyrekcji Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp., do Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie oraz do PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze z wnioskiem w sprawie zasięgnięcia opinii co do potrzeby przeprowadzania oceny oddziaływania na środowisko w/w przedsięwzięcia.

PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze Opinią znak WR.ZZŚ.7.4901.110.2023.MN RKW-2023-1725 z dnia
25.05.2023 r. (data wpływu do urzędu 29.05.2023 r.), stwierdził, że dla analizowanego przedsięwzięcia n
ie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazał na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach następujących wymagań:

  • podczas realizacji inwestycji racjonalnie gospodarować powierzchnią terenu w obrębie planowanego przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania, po zakończeniu realizacji przedsięwzięcia teren robót należy uporządkować orz przywrócić do stanu najbardziej zbliżonego do stanu pierwotnego,
  • podczas realizacji przedsięwzięcia wyposażyć plac budowy w wystarczającą ilość sorbentów do neutralizowania ewentualnie powstających wycieków substancji ropopochodnych,
  • do prac budowlanych stosować w pełni sprawny oraz spełniający wymogi dopuszczające go do użytku. Rodzaj i stan techniczny wykorzystywanego sprzętu budowlanego musi zapewnić ochronę gruntu, wód podziemnych i powierzchniowych przed zanieczyszczeniami, w celu ochrony wód i uniknięcia sytuacji awaryjnych należy prowadzić kontrolę techniczną układów paliwowych używanych maszyn a w przypadku awarii i wycieku oleju lub paliwa zebrać zanieczyszczone masy ziemne i je zneutralizować,
  • wszelkie awaryjne naprawy sprzętu budowlanego oraz tankowanie prowadzić w przeznaczonych do tego celu miejscach na terenie utwardzonym z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed ewentualnymi zanieczyszczeniami np. poprzez zastosowanie geomembrany lub maty sorpcyjnej.
  • bazę materiałowo – sprzętową należy umiejscowić w specjalnie wyznaczonym do tego miejscu, w odległości kilkudziesięciu  metrów od obszaru cieku naturalnego i urządzeń wodnych, zapewniając oszczędne korzystanie z terenu i minimalną ingerencję w jego powierzchnię, na szczelnej i utwardzonej nawierzchni, z zabezpieczeniem środowiska gruntowo – wodnego przed zanieczyszczeniami. Po zakończeniu prac budowlanych obszar terenu przeznaczony na bazę materiałowo – sprzętową przywrócić do stanu pierwotnego. W przypadku zmiany lokalizacji ewentualnej bazy zorganizować nową lokalizację z zachowaniem dotychczasowych zabezpieczeń środowiska gruntowo -wodnego,
  • plac budowy wyposażyć w przenośne sanitariaty, ze szczelnym zbiornikiem, którego zawartość będzie systematycznie opróżniana przez wyspecjalizowane podmioty,
  • paliwa i pozostałe substancje ropopochodne należy przechowywać w szczelnych zbiornikach. Stosować izolowane od gruntu (np. wyściełane odpowiednią folią używaną do ekranizacji materiałów ropopochodnych)podręczne magazyny substancji. Produkty stosowane do budowy stanowiące zagrożenie dla środowiska gruntowo – wodnego należy magazynować w pomieszczeniach zadaszonych przed opadami atmosferycznymi oraz podmywaniem terenu. Miejsca składowania substancji podatnych na migrację wodą wyścielić materiałem izolacyjnym np. geowłókniną z dodatkowym przykryciem separacyjnym,
  • należy zachować szczególną ostrożność aby nie uszkodzić sieci drenarskiej znajdującej się na terenie planowanej inwestycji. W przypadku uszkodzenia urządzeń drenarskich Inwestor zobligowany jest do pokrycia lub naprawy zaistniałych szkód. Na terenie, na którym występuje sieć drenarska, w miejscu wbijania słupów należy sprawdzić czy nie ma sączków drenarskich (metodą odkrywkową lub inną). W przypadku natrafienia na sączki drenarskie wykona obejście.
  • zgodnie z zapisami ustawy z dnia 20.07.2017 – Prawo wodne (Dz.U. z 2022 r., poz. 2625 z późn.zm) w przypadku konieczności budowy, przebudowy lub likwidacji urządzenia wodnego należy uzyskać zgodę wodnoprawną,
  • ograniczyć powierzchnię robót do niezbędnego minimum, uporządkować teren budowy po zakończeniu robót budowlanych,
  • w trakcie robót budowlanych chronić otwarte wykopy przed ich zalaniem wodami opadowymi oraz roztopowymi oraz przed możliwością przedostania się do nich zanieczyszczeń,
  • komory transformatorowe należy wyposażyć w szczelną misę olejową o pojemności pozwalającej przejąć 100 % oleju zawartego w transformatorze,
  • na etapie eksploatacji inwestycji, w przypadku kultywacji roślinności pod panelami, w przypadku konieczności użycia środków ochrony roślin i chemii rolniczej – należy stosować środki, które nie pogorszą stanu wód powierzchniowych i podziemnych,
  • w przypadku konieczności mycia paneli środkami czyszczącymi należy używać wyłącznie środków biodegradowalnych,
  • wody opadowe lub roztopowe z terenu planowanej inwestycji odprowadzić w sposób niezorganizowany do gruntu w granicach działki, bez powodowania szkody dla terenów sąsiednich,
  • na wszystkich etapach przedsięwzięcia zapewnić właściwe gospodarowanie odpadami, także niebezpiecznymi, w tym minimalizować ich ilość, gromadzić selektywnie w wydzielonych i przystosowanych miejscach, w warunkach zabezpieczających przed przedostawaniem się do środowiska gruntowo – wodnego substancji szkodliwych oraz zapewnić ich regularny odbiór przez uprawnione podmioty.

 

Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska w Gorzowie Wielkopolskim pismem znak: WZŚ.4220.276.2023.AJ z dnia 30.05.2023 r. (data wpływu do urzędu – 31.05.2023 r.),wyraziła opinię że dla rozpatrywanego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko, jednakże wskazała na konieczność określenia w decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach wymagań dotyczących ochrony środowiska koniecznych do uwzględnienia w dokumentacji wymaganej do wydania decyzji, o której mowa w art. 72 ust. 1 pkt.1 ustawy ooś:

  • do budowy farmy fotowoltaicznej zastosować panele pokryte powłoką antyrefleksyjną,
  • po zakończeniu prac ziemnych, powierzchnię biologicznie czynną  pomiędzy modułami fotowoltaicznymi, zrekultywować obsiewając roślinnością rodzimych  gatunków i wykorzystując grunt z terenu inwestycji,
  • wykopy zabezpieczyć przed wpadaniem i przypadkowym uwięzieniem w nich zwierząt,
  • każdorazowo przed przystąpieniem do robót sprawdzać wykopy pod kątem obecności zwierząt, a w przypadkach ich stwierdzenia bezpiecznie przenieść poza plac budowy,
  • w celu ograniczenia negatywnego wpływu inwestycji na przemieszczanie się małych zwierząt zastosować pomiędzy siatką a powierzchnią ziemi przerwę o wysokości ok. 20 cm, umożliwiającą ewentualną migrację drobnych zwierząt.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie pismem znak NZ.9022.13.2023 z dnia
01.06.2023 r. (data wpływu do urzędu – 05.06.2023 r.)  stwierdził, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie wymaga się przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Mając powyższe na uwadze, działając zgodnie z art. 10 § 1 i art. 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz.U. z 2023 r., poz. 775 z późn.zm.) w dniu 20 czerwca 2023 r. Wójt Gminy Skąpe wydał Zawiadomienia znak GP.6220.3.6.2023, GP.6220.3.7.2023, w których zawiadomił Strony postępowania oraz społeczeństwo o:

- opiniach Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie, Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp,, PGW Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, które wpłynęły w toku prowadzonego postępowania,

- zgromadzeniu całości materiału dowodowego w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w wyżej wskazanym zakresie,

- możliwości zapoznania się ze zgromadzonym materiałem dowodowym w przedmiotowej sprawie,

- możliwości wniesienia uwag, wniosków, wypowiedzenia się co do zebranego materiału dowodowego w przedmiotowej sprawie.

W/w zawiadomienia zostały zamieszczone na tablicy ogłoszeń urzędu gminy w Skąpem, w BIP oraz na tablicy ogłoszeń w sołectwach Skąpe, Radoszyn od dnia 20.06.2023 r. (Skąpe)., od 28.06.2023 r. (Radoszyn) do dnia 28.07.2023 r.

We wskazanym terminie do organu prowadzącego postępowanie nie wpłynęły żadne uwagi i wnioski.

 

Po przeprowadzeniu wnikliwej analizy dostarczonych wraz z wnioskiem materiałów, uwzględniając łączne uwarunkowania zawarte w art. 63 ust 1 ustawy ooś oraz biorąc pod uwagę Opinię Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Gorzowie Wlkp, Opinię Państwowego Gospodarstwa Wodnego, Wody Polskie Zarząd Zlewni w Zielonej Górze, Opinię Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Świebodzinie – organ ustalił, co następuje:

 

Zgodnie z przedłożoną do wniosku Kartą informacyjną przedsięwzięcia planowane przedsięwzięcie obejmie budowę zespołu elektrowni fotowoltaicznych o mocy do 75 MW. Powierzchnia przeznaczona pod realizację wnioskowanego przedsięwzięcia wyniesie do około 105 ha. Całkowita powierzchnia wskazanych działek wynosi 190,9623 ha. Inwestycja będzie zlokalizowana na działkach inwestycyjnych nr ewid. 106/6; 675 obręb Skąpe oraz nr ew. 397/4; 398/1 obręb Radoszyn, gmina Skąpe.

W ramach realizacji inwestycji dopuszcza się wykorzystanie także działek towarzyszących o nr ew. 578 obręb Skąpe oraz nr ew. 8; 276/1 obręb Radoszyn, gmina Skąpe, w celu realizacji połączenia elektroenergetycznego (przejście podziemnymi liniami kablowymi) pomiędzy elementami farmy fotowoltaicznej zlokalizowanymi na poszczególnych działkach inwestycyjnych. Powierzchnia działek towarzyszących, przez które możliwe jest zrealizowanie przejścia podziemnymi liniami kablowymi wyniesie do około 0,1 ha. Dokładny rodzaj i rozmieszczenie elementów towarzyszących zostanie wskazany na późniejszym etapie projektowym. Dopuszcza się możliwość realizacji inwestycji w podziale na mniejsze zespoły, których sumaryczna moc nie będzie większa niż 75 MW.

W ramach realizacji inwestycji przewiduje się: - montaż paneli fotowoltaicznych – w zależności od uzyskanych warunków technicznych i przyłączeniowych inwestycja może być zrealizowana w różnych technologiach:

• panele fotowoltaiczne montowane na stałych konstrukcjach;

• panele fotowoltaiczne wraz z systemem trackerów jako konstrukcja, która pozwala instalacji fotowoltaicznej śledzić ruch słońca i ustawiać się do niego w optymalnym położeniu. Dla możliwie największych uzysków energii, panele fotowoltaiczne powinny być ustawione idealnie prostopadle do źródła promieniowania słonecznego z ciągłym zachowaniem uwzględniającym pory dnia i roku. W przypadku wyboru tej technologii zastosowane zostaną systemy nadążne (trackery), montowane na ruchomych konstrukcjach montażowych;

• panele fotowoltaiczne bifacialne (obustronne) wyróżniające się tym, że wykorzystana jest przednia i tylna warstwa modułu fotowoltaicznego; montowane będą na stałych lub ruchomych konstrukcjach montażowych;

- montaż bezobsługowych abonenckich stacji transformatorowych;

- opcjonalnie montaż wolnostojących magazynów energii lub zintegrowanych ze stacjami transformatorowymi (stacja SPS);

- montaż inwerterów; oraz: - przeprowadzenie podziemnych linii energetycznych, - budowa placów manewrowo-serwisowych, - budowa dróg wewnętrznych, - budowa ogrodzenia

- montaż infrastruktury odgromowej i telekomunikacyjnej umożliwiającej nadzór eksploatacyjny elektrowni,

- realizacja niezbędnej infrastruktury towarzyszącej.

Inwestycja zlokalizowana będzie na terenie gruntów rolnych o powierzchni do około 105 ha. Powierzchnia działek towarzyszących, przez które możliwe jest zrealizowanie przejścia podziemnymi liniami kablowymi wyniesie do około 0,1 ha. W późniejszym etapie inwestycji (etap opracowania projektu budowlanego) w razie konieczności zostaną zbadane geotechniczne warunki posadowienia urządzeń elektrowni fotowoltaicznej oraz określone szczegółowe warunki wodno-gruntowe, m.in. występowanie swobodnego zwierciadła wody podziemnej, współczynnik filtracji oraz rodzaj gruntu. Obecnie obszar objęty inwestycją jest w całości użytkowany rolniczo, stanowi grunty orne z intensywnie prowadzoną gospodarką rolną. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa: - zlokalizowana jest na dz. nr ewid. 292/15 w odległości około 105 m na wschód od granicy inwestycji na dz. 398/1 obręb Radoszyn.

 

Uwzględniając łączne uwarunkowania związane z kwalifikowaniem przedsięwzięcia do przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko określone w art. 63 ustawy ooś, po analizie wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach oraz karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdzam, że nie będzie ono położone na obszarach wodno – błotnych oraz innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych w tym siedliskach lęgowych i ujściach rzek, na obszarach wybrzeży, obszarach górskich lub leśnych, nie będzie także zlokalizowane na obszarach objętych ochroną , w tym strefach ochronnych ujęć wód i obszarach ochrony zbiorników wód śródlądowych, obszarach, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone, obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne, obszarach o znacznej gęstości zaludnienia, obszarach przylegających do jezior, obszarach ochrony uzdrowiskowej. Obszar planowanego przedsięwzięcia graniczy przede wszystkim z gruntami rolnymi i leśnymi. Najbliższa zabudowa mieszkaniowa, podlegająca ochronie akustycznej zlokalizowana jest w odległości ponad 100 na zachód od miejsca lokalizacji elektrowni fotowoltaicznej (dz. 292/15, obręb Radoszyn).

Przedsięwzięcie nie jest również zlokalizowane w granicach obszarów objętych ochroną na podstawie ustawy z dnia 16.04.2004 r. o ochronie przyrody (Dz.U. z 2023 r., poz. 1336 z późn.zm.), wymagających specjalnej ochrony ze względu na występowanie gatunków roślin, grzybów i zwierząt lub ich siedlisk oraz siedlisk przyrodniczych objętych ochroną, w tym obszarów sieci Natura 2000 i nie będzie oddziaływać na gatunki i siedliska tam chronione oraz nie spowoduje fragmentacji obszarów. Najbliższy obszar objęty ochroną to występujący w odległości ok. 300 m od planowanego przedsięwzięcia obszar chronionego krajobrazu „Rynna Paklicy i Ołoboku”. W odległości do 5 km od planowanej inwestycji nie wyznaczono obszarów Natura 2000, inwestycja zlokalizowana będzie także poza projektowanymi granicami lądowych korytarzy ekologicznych, które są obecnie aktualizowane w oparciu o dane, których dysponentem jest Generalny Dyrektor Ochrony Środowiska.

 

Projektowana inwestycja zlokalizowana jest w granicach jednostki planistycznej gospodarowania wodami – jednolitej części wód powierzchniowych rzecznych (JCWP RW) – Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim o kodzie PLRW60001715859 oraz (JCWP RW) – Słomka o kodzie PLRW6000101587929.

 Zgodnie z zapisami Planu gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry (Dz.U.z 2023 r., poz. 335) obszar  Ołobok do Świebodki z jeziorem Niesłysz i Wilkowskim został oceniony jako silnie zmieniona część wód o nieokreślonym stanie ogólnym (dobry potencjał ekologiczny, brak danych na temat stanu chemicznego) zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry potencjał ekologiczny, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Dla tego obszaru nie określono odstępstw z art. 4 ust. 4,5, 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej do 2027r.

JCWP RW – Słomka o kodzie PLRW6000101587929 została oceniona jako naturalna część wód o nieokreślonym stanie ogólnym (dobry stan ekologiczny, brak danych na temat stanu chemicznego) zagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ekologiczny, zapewnienie drożności cieku dla migracji ichtiofauny o ile jest monitorowany wskaźnik diadromiczny D oraz dobry stan chemiczny. Dla w/w obszaru nie określono odstępstw z art. 4 ust. 4,5, 7 Ramowej Dyrektywy Wodnej do 2027r.

Przedmiotowy obszar inwestycji znajduje się w obrębie jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) nr 68 o kodzie PLGW600068, która charakteryzuje się dobrym stanem ilościowym i dobrym stanem chemicznym. JCWPd została oceniona jako niezagrożona nieosiągnięciem celu środowiskowego, jakim jest dobry stan ilościowy i chemiczny.

Planowana inwestycja nie znajduje się na obszarze Głównego Zbiornika Wód Podziemnych (GZWP).
Nie znajduje się w obrębie strefy ochronnej ujęcia wód.

Obszar inwestycji znajduje się na terenie Nadzoru Wodnego w Sulechowie Zarządu Zlewni Wód Polskich w Zielonej Górze. Wg informacji uzyskanych z Nadzoru Wodnego należy stwierdzić, że:

Działka o nr ewid. 106/6 obręb Skąpe graniczy z rzeką Lisicą i rowem melioracyjnym o symbolu R-Li-E, na działce zlokalizowane są rowy melioracyjne R-E1, R-21, R-27, R-28, R-30, R-34, R-35, R-36, R-39, R-40, R-41,

Na działce o nr ewid. 675 obręb Skąpe znajduje się rów o symbolu R-2 i system drenarski.

Wg zapisów zawartych w Karcie Informacyjnej przedsięwzięcia przejście pod rowem melioracyjnym – linią kablową wykonane zostanie metodą przewiertu lub przecisku sterowanego.

Etap realizacji inwestycji nie będzie związany ze znaczącymi oddziaływaniami. Panele będą montowane na stelażach wbijanych w ziemię, ponadto w ziemi przebiegać będą kable elektryczne. Wobec powyższego oddziaływanie będzie związane z emisją hałasu oraz zanieczyszczeń pochodzących z urządzeń i pojazdów wykorzystywanych w trakcie montażu inwestycji.

Z karty informacyjnej przedsięwzięcia wynika, że odpady magazynowane będą w wyznaczonym miejscu i przekazywane będą do dalszego zagospodarowania, zgodnie z obowiązującymi przepisami. Oddziaływania na tym etapie zatem będą miały charakter krótkookresowy i lokalny oraz ustaną po zakończeniu prac montażowych.

W trakcie prac montażowych należy zwrócić uwagę, że jeżeli wykonywany zakres prac będzie wymagał dokonania zniszczenia dziko występujących roślin objętych ochroną gatunkową oraz ich siedlisk a także zwierząt objętych ochroną gatunkową jak również ich siedlisk i ostoi w tym niszczenia ich gniazd, mrowisk, nor, legowisk i innych schronień oraz umyślnego płoszenia i niepokojenia należy każdorazowo na w/w czynności uzyskać zezwolenie, o którym mowa w
art. 56 ustawy o ochronie przyrody.

Etap użytkowania nie będzie wiązał się z oddziaływaniami mogącymi mieć charakter znaczący. Panele działają praktycznie bezobsługowo. Czyszczenie ich będzie odbywać się sporadycznie, 1-3 razy w roku za pomocą czystej wody.  W przypadku silniejszych zabrudzeń dopuszcza się zastosowanie środków biodegradowalnych. Projektowane są specjalne panele z powłoką antyrefleksyjną, co ograniczy odbijanie światła. Woda opadowa i roztopowa będzie odprowadzana powierzchniowo na teren działki. Zgodnie z deklaracją inwestora w trakcie funkcjonowania elektrowni słonecznej nie będą powstawać odpady, ponieważ wykonywane prace konserwacyjne będą polegały na pomiarach pracy urządzeń technicznych.

Potencjalne źródło hałasu będą stanowić transformatory umieszczone w kontenerowych obudowach, co ograniczy ewentualną emisję hałasu. Panele będą chłodzone w wyniku naturalnego przepływu powietrza, bez użycia wentylatorów.

Zgodnie z Kartą informacyjną przedsięwzięcia stacje transformatorowe  zostaną umieszczone w miejscu oddalonym  od najbliższej zabudowy  tak, aby nie powodować dyskomfortu mieszkańców.

W przypadku zastosowania transformatorów olejowych zostaną one zaopatrzone w szczelne misy olejowe na wypadek ewentualnego wycieku.

W sąsiedztwie planowanej inwestycji są planowane inne inwestycje w zakresie fotowoltaiki – najbliższa planowana instalacja ma zostać zlokalizowana w odległości ok. 35 m na południe tj. farma fotowoltaiczna o mocy do 50 MW na działce 405/89, obręb Radoszyn. Będą to obiekty oddzielone technologicznie, nie połączone ze sobą funkcjonalnie i technicznie. Planowana inwestycja, ze względu na lokalną skalę oddziaływania nie będzie w sposób skumulowany oddziaływać na środowisko w połączeniu z powyższą inwestycją.

W zakresie emisji pola magnetycznego i elektrycznego od planowanej inwestycji należy stwierdzić, że będzie to emisja znikoma. Kable energetyczne ułożone zostaną w ziemi, co także zminimalizuje ewentualne występowanie pola elektromagnetycznego. Ogrodzenie terenu inwestycji będzie zrealizowane w taki sposób, aby nie stanowiło bariery dla zwierząt.

Przewidywany czas eksploatacji inwestycji wynosi 30 – 40 lat. Zużyte lub uszkodzone panele fotowoltaiczne zostaną poddane recyklingowi.

Przedsięwzięcie nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych. Inwestycja nie spowoduje także zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów. Podobnie nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie ona na różnorodność biologiczną na tym obszarze.

Z uwagi na rodzaj oraz lokalizację planowanej inwestycji należy uznać że pomimo, że tożsama inwestycja znajduje się w bliskiej odległości od planowanego przedsięwzięcia brak jest przesłanek do stwierdzenia możliwości powstania oddziaływań skumulowanych.

Brak jest także podstaw do stwierdzenia ryzyka poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowalnej. Ewentualne oddziaływania choć mogą być krótkotrwałe to będą miały zasięg lokalny i mało znaczący bez ryzyka transgranicznych oddziaływań.

Przedsięwzięcie nie będzie miało wpływu na potencjale zmiany klimatu, nie będzie źródłem emisji gazów cieplarnianych, nie spowoduje zajęcia terenów zdolnych do pochłaniania tego rodzaju gazów, nie wpłynie na możliwość retencji wód powodziowych na tych terenach. Z tych samych względów nie wpłynie na różnorodność biologiczną na tym obszarze. Inwestycja nie będzie miała żadnego wpływu na lokalny krajobraz.

Planowane przedsięwzięcie nie jest zaliczane do zakładów stwarzających zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej w rozumieniu art. 248 ustawy z dnia 27.04.2001 r. – Prawo ochrony środowiska (Dz.U. z 2022 r. poz. 2556 z późn.zm.), nie jest również wymienione wśród obiektów, dla których można utworzyć obszar ograniczonego użytkowania, o którym mowa w art. 135 ust. 1 w cyt. ustawy. Ryzyko wystąpienia katastrofy naturalnej czy budowalnej, przy zaplanowanej technologii i zakresie prac ocenia się jako bardzo niskie.

 

W celu zminimalizowania oddziaływania inwestycji na różnorodność biologiczną w punkcie 2 niniejszej decyzji określono warunki:

- warunek ustalony w pkt. 2 (myślnik pierwszy) sformułowano w celu zminimalizowania oddziaływania elektrowni na gatunki ptaków i nietoperzy.

- w celu zabezpieczenia rodzimej flory przed oddziaływaniem obcych gatunków roślin nałożono warunek zawarty w punkcie 2 (myślnik drugi) niniejszej decyzji.

Warunki zawarte w punkcie 2 (myślnik trzeci i czwarty) mają natomiast na celu zabezpieczenie chronionych gatunków zwierząt przed nieumyślnym zabiciem bądź uwięzieniem w wykopach ziemnych.

Natomiast warunek zawarty w punkcie 2 decyzji (myślnik piąty) ma na celu swobodne przemieszczanie się małych zwierząt i wykluczenie niekorzystnego wpływu na możliwości migracji.

 

Reasumując, szczegółowa analiza otrzymanej dokumentacji, w tym karty informacyjnej przedsięwzięcia, z uwzględnieniem aspektu lokalizacyjnego planowanego przedsięwzięcia, a także jego skali i charakteru oraz rozpoznania bezpośrednich i pośrednich skutków realizacji przedsięwzięcia, zwłaszcza aspektów związanych z lokalizacją, skalą, rodzajem, charakterystyką i uwarunkowaniami jego realizacji czy możliwością kumulacji, określonych w ustawie ooś, analiza zapisów Obszaru Chronionego Krajobrazu Rynna Paklicy i Ołoboku, pozwala uznać, że planowane działania inwestycyjne nie będą negatywnie oddziaływały na różnorodność biologiczną a w szczególności na cele ochrony oraz utrzymanie we właściwym stanie ochrony, wartości przyrodniczych, dla których ochrony wyznaczono w/w obszar chronionego krajobrazu.

 

Organ, wypełniając zapisy art. 85 ust.1, ust. 2 pkt 2 ustawy OOŚ w zakresie wymagań odnoszących się do wymogu uzasadnienia decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach w niniejszej sprawie, w sytuacji, gdy nie przeprowadzono oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko dokonał analizy, jak wyżej wykazano.

 

Mając powyższe na uwadze należało orzec jak w sentencji niniejszej decyzji.

 

Informacja o wydaniu niniejszej decyzji została podana do publicznej wiadomości poprzez zamieszczenie ogłoszeń na stronie internetowej Urzędu Gminy Skąpe oraz tablicach informacyjnych Urzędu Gminy w Skąpem,
oraz sołectwa w obrębie inwestycji. Treść decyzji została udostępniona na okres 14 dni w Biuletynie Informacji Publicznej Organu.

pouczenie

 

Decyzję o środowiskowych uwarunkowaniach przedkłada się przed uzyskaniem decyzji, o których mowa w art.
72 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko.

 

Od niniejszej decyzji służy stronom odwołanie do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze,
za pośrednictwem organu wydającego decyzję w terminie 14 dni od daty jej otrzymania.

W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.

Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania, decyzja staje się ostateczna i prawomocna.

Skutkiem zrzeczenia się odwołania jest niemożność zaskarżenia decyzji do organu odwoławczego i wniesienia skargi
do sądu administracyjnego.

 

 

                                                                                     Wójt Gminy Skąpe

                                                                                     /-/ Zbigniew Woch

 

 

Otrzymują:

 

  1. RWE Energie Odnawialne Sp. z o.o., Pl. Rodła 8, 70-419 Szczecin
  2. Strony postepowania (adresy w aktach sprawy)
  3. a/a

 

Do wiadomości:

  1. Regionalna Dyrekcja Ochrony Środowiska, ul. Jagiellończyka 13, 66-400 Gorzów Wlkp.
  2. Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Świebodzinie, ul. 30 Stycznia 5, 66-200 Świebodzin
  3. PGW WP Zarząd Zlewni Zielona Góra, ul. Ptasia 2B, 65-514 Zielona Góra

 

Załączniki:

Charakterystyka przedsięwzięcia

 

sprawę prowadzi: Dorota Kuriata, tel. 68 34705 38

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Załącznik Nr 1 do decyzji nr 2/2023 z dnia 31 lipca 2023 r. 

o środowiskowych uwarunkowaniach

 

C H A R A K T E R Y S T Y K A   P R Z E D S I Ę W Z I Ę C I A

 

Planowane przedsięwzięcie będzie polegało na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe i Radoszyn, gmina Skąpe, planowanej do realizacji na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 106/6, 675, obręb Skąpe oraz na działkach oznaczonych nr ewidencyjnym 397/4, 398/1, obręb Radoszyn, gmina Skąpe. . Planowane przedsięwzięcie obejmie budowę zespołu elektrowni fotowoltaicznych o mocy do 75 MW.

Powierzchnia przeznaczona pod realizację wnioskowanego przedsięwzięcia wyniesie do około 105 ha. W ramach realizacji inwestycji dopuszcza się wykorzystanie także działek towarzyszących o nr ew. 578 obręb Skąpe oraz nr ew. 8; 276/1 obręb Radoszyn, gmina Skąpe, w celu realizacji połączenia elektroenergetycznego (przejście podziemnymi liniami kablowymi) pomiędzy elementami farmy fotowoltaicznej zlokalizowanymi na poszczególnych działkach inwestycyjnych. Powierzchnia działek towarzyszących, przez które możliwe jest zrealizowanie przejścia podziemnymi liniami kablowymi wyniesie do około 0,1 ha. Dopuszcza się możliwość realizacji inwestycji w podziale na mniejsze zespoły, których sumaryczna moc nie będzie większa niż 75 MW.

Rodzaj i parametry elementów farmy fotowoltaiczne

 

Rodzaj i parametry elementów farmy fotowoltaicznej:

• moc panelu – w zależności od rodzaju użytych paneli do 1500 Wp;

• liczba paneli: do 375 000 – w zależności od mocy użytych paneli (do 5 000/MW);

• wysokość całkowita instalacji nad ziemią: do 6 m;

• liczba stacji transformatorowych: do 75 szt;

• opcjonalnie montaż wolnostojących magazynów energii lub zintegrowanych ze stacjami transformatorowymi (stacja SPS): do 75 szt;

• liczba inwerterów: do 750 sztuk (do 10 sztuk/MW);

• stacja elektroenergetyczna – GPO: 1 sztuka:

• podziemne linie energetyczne;

• place manewrowo - serwisowe;

• drogi wewnętrzne;

• ogrodzenie;

• infrastruktura odgromowa i telekomunikacyjna umożliwiająca nadzór eksploatacyjny elektrowni,

• pozostała infrastruktura towarzysząca.

 

W zależności od uzyskanych warunków technicznych i przyłączeniowych inwestycja może być zrealizowana w różnych technologiach:

• panele fotowoltaiczne montowane na stałych konstrukcjach;

• panele fotowoltaiczne wraz z systemem trackerów jako konstrukcja, która pozwala instalacji fotowoltaicznej śledzić ruch słońca i ustawiać się do niego w optymalnym położeniu.

Dla możliwie największych uzysków energii, panele fotowoltaiczne powinny być ustawione idealnie prostopadle do źródła promieniowania słonecznego z ciągłym zachowaniem uwzględniającym pory dnia i roku. W przypadku wyboru tej technologii zastosowane zostaną systemy nadążne (trackery), montowane na ruchomych konstrukcjach montażowych;

 • panele fotowoltaiczne bifacialne (obustronne) wyróżniające się tym, że wykorzystana jest przednia i tylna warstwa modułu fotowoltaicznego; montowane będą na stałych lub ruchomych konstrukcjach montażowych.

 

Niezbędna infrastruktura techniczna:

• okablowanie po stronie DC – pomiędzy inwerterami a panelami PV, okablowanie będzie prowadzone w korytkach kablowych zamontowanych na konstrukcjach pod panelami fotowoltaicznymi,

• okablowanie po stronie AC – pomiędzy inwerterami a stacją transformatorową. Okablowanie po stronie AC zostanie wykonane kablami układanymi bezpośrednio w ziemi.

• stacja transformatorowa. Budynek stacji o kolorystyce neutralnej. W budynku stacji będą znajdowały się:

rozdzielnia SN (średniego napięcia),

rozdzielnia nn (niskiego napięcia),

transformator (do dwóch sztuk) – suchy żywiczny lub olejowy,

tablica pomiarowa służąca do pomiaru wyprodukowanej i pobranej energii elektrycznej.

Stacja zostanie posadowiona bezpośrednio w wykopie na prefabrykowanej skrzyni fundamentowej lub na fundamencie wylewanym na mokro. Do stacji poniżej poziomu gruntu zostaną wprowadzone kable strony AC nn instalacji oraz kabel średniego napięcia łączący instalację z siecią energetyki zawodowej. Wysokość stacji transformatorowej nie przekroczy 6 m.

• opcjonalnie montaż wolnostojących magazynów energii lub zintegrowanych ze stacjami transformatorowymi (stacja SPS).

Wymiary stacji SPS (stacja transformatorowa wraz z magazynem energii):

- nie przekroczą 90 m2 w przypadku zlokalizowania w stacji transformatorowej dodatkowo podziemnego magazynu energii, gdzie głębokość poniżej terenu wyniesie do około 3,5 m p.p.t. oraz - nie przekroczą 90 m2

- w przypadku zlokalizowania w stacji transformatorowej

dodatkowo naziemnego magazynu energii.

- w przypadku zastosowania magazynów wolnostojących ich powierzchnia

wyniesie do 35 m2

a wysokość do około 3,5 m p.p.t.;

• stacja GPO SN/WN - stacja ta będzie projektowana jako bezobsługowa. W obrębie stacji zostaną zainstalowane typowe urządzenia stacji elektroenergetycznych (transformatory, transformator potrzeb własnych, dławiki kompensacyjne, rozdzielnia, przekładniki, ograniczniki przepięć, wyłączniki i odłączniki, automatyka zabezpieczeniowa, układy sterowania, urządzenia ochrony odgromowej i przeciwporażeniowej, ogrodzenie, itp.):

• i inne niezbędne elementy infrastruktury związane z budową i eksploatacją parku ogniw

 

Dojazd do terenu inwestycji

Lokalizacja wjazdu i wyjazdu: dojazd do miejsca planowanej inwestycji odbywał się będzie poprzez drogę lokalną,
a następnie poprzez krótkie odcinki wybudowanych dróg wewnętrznych:

▪ liczba miejsc parkingowo-postojowych na terenie objętym inwestycją: w związku z realizacją przedsięwzięcia nie ma konieczności zapewnienia miejsc parkingowych.

Ewentualny postój pojazdów może odbywać się w ramach dróg wewnętrznych.

▪ liczba samochodów osobowych:

 

Na etapie realizacji: przewidywana liczba samochodów osobowych (pracownicy, inwestor) wjeżdżających na teren inwestycji i wyjeżdżających z jego terenu w ciągu doby, szacuje się na ok. 4 sztuki na 1 MW zainstalowanej mocy.

 

Na etapie eksploatacji: przewidywana liczba samochodów osobowych (pracownicy, dozór inwestora) wjeżdżających na teren inwestycji i wyjeżdżających z jego terenu w ciągu doby, szacuje się na ok. 1 sztukę.

▪ liczba samochodów ciężarowych i innych pojazdów:

Na etapie realizacji: przewidywana liczba samochodów ciężarowych (dostawa i wywóz materiałów budowlanych) oraz pojazdów budowlanych wjeżdżających na teren inwestycji i wyjeżdżających z jego terenu w ciągu doby, szacuje się na maksymalnie 6 sztuk na 1 MW zainstalowanej mocy.

Na etapie eksploatacji: samochody ciężarowe i inne pojazdy podczas etapu eksploatacji będą wjeżdżać na teren inwestycji sporadycznie, tylko w sytuacjach awaryjnych. Na tym etapie trudno jest podać precyzyjnie ich liczbę.

 

Przyłączenie elektrowni do sieci elektroenergetycznej

Szczegółowe rozwiązania techniczne dotyczące przyłączenia przedmiotowej elektrowni fotowoltaicznej do Krajowej Sieci Elektroenergetycznej zależą od treści uzyskanych warunków przyłączenia wydawanych przez Operatora. Obecnie inwestor rozważa możliwość przyłączenia planowanej inwestycji do systemu elektroenergetycznego - opcjonalnie poprzez stację GPO -do najbliższej stacji GPZ (Główny Punkt Zasilania).

Wytwarzany przez panele słoneczne prąd elektryczny o napięciu stałym przekształcany będzie przez inwertery w prąd zmienny, oddawany następnie do sieci energetycznej. Wygenerowana energia elektryczna dostarczana będzie do sieci energetycznej koncernu energetycznego poprzez linie kablowe, stacje transformatorowe, opcjonalnie stację GPO -

bezpośrednio lub po przechowaniu w magazynach energii. Punkt wpięcia do sieci zostanie dookreślony i wskazany przez operatora sieci w technicznych warunkach przyłączeniowych. Na podstawie otrzymanych warunków przyłączeniowych zostanie opracowany projekt przyłącza energetycznego do sieci. Mając na uwadze powyższe, przyłącze nie jest objęte zakresem przedmiotowego wniosku o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach.

Przyłącze to zostanie zrealizowane w oparciu o odrębną decyzję lokalizacyjną. Jako układ pomiarowy po stronie średniego napięcia przewiduje się układ trójfazowy pośredni. Zostanie on zaprojektowany wg wydanych warunków przyłączenia przez lokalnego Operatora Energetycznego.

W obszarze przedsięwzięcia zostaną najprawdopodobniej posadowione rozdzielnice SN/SN, które będą odbierały energię wyprowadzaną z kilku stacji transformatorowych (zwykle grupuje się w rozdzielnicach moc do ok. 10 MW), następnie liniami kablowymi SN energia zostanie doprowadzona – opcjonalnie poprzez stację elektroenergetyczną GPO, a następnie za pośrednictwem podziemnej linii kablowej 110kV - do najbliższej stacji GPZ lub do linii wysokiego napięcia. Możliwe jest także wpięcie do linii średniego napięcia.

Zespół linii kablowych doprowadzający wytworzoną energię zostanie poprowadzony pod ziemią i ulokowany zostanie na głębokości od około 1 m do 1,5 m.

Materiały

DECYZJA Nr 2/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe
8​_decyzja​_środowiskowa​_RWE​_SKĄPE​_-​_RADOSZYN.doc 0.18MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
31.07.2023 16:59 Michał Czajka
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Dorota Kuriata
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
2023-07-31 DECYZJA Nr 2/2023 o środowiskowych uwarunkowaniach w sprawie wydania decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na: budowie zespołu elektrowni fotowoltaicznych wraz z niezbędną infrastrukturą techniczną w obrębie geodezyjnym Skąpe i Radoszyn, gmina Skąpe, 1.0 31.07.2023 16:59 Michał Czajka

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}