Nowe stawki za odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych
29.11.2024
Od 1 stycznia 2025 r. w naszej Gminie stawka opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi wynosić będzie 32 zł miesięcznie od jednego mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Właściciele nieruchomości korzystający ze zniżki „za kompostownik” będą z kolei płacić za mieszkańca 30 zł.
W kwestii szacunków ilości odpadów na dany rok, chcemy podkreślić, że opieramy się na danych z lat ubiegłych i skrupulatnej ich ocenie.
Na rok 2023 oszacowano 2295,05 Mg (ton) odpadów. Ostatecznie w roku 2023 zebrano/odebrano 2185,1580 Mg. Szacunki co do ilości odpadów różniły się zatem od rzeczywistej ilości odpadów o 4,79%.
Na rok 2024 oszacowano ilość odpadów na 2313,87 Mg. Do końca października zebrano/odebrano już 1950,8980 Mg odpadów. Jeżeli w listopadzie i grudniu ilość odpadów byłaby podobna (a patrząc na ilość odpadów jaką już zebrano w listopadzie – będzie większa) to szacunki w stosunku do rzeczywistej ilości odpadów różnić się będą o mniej niż 1%!.
To, że wywóz odpadów nie jest tani mówi się od dawna, jednak aby Państwo byli świadomi co ile kosztuje podamy kilka przykładów cen brutto za odbiór i zagospodarowanie 1 Mg (1 tony) odpadów w roku 2025r.
- za niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne płacić będziemy 1 458 zł,
- za żółty worek 1 620 zł,
- za papier, szkło i bioodpady po 1 425,60 zł,
- za zużyte opony 1 393,20 zł,
- za odpady budowlane 1 393,20 zł,
- za gabaryty 1 674 zł,
a za przeterminowane farby aż 12 960 zł!
Przykład: |
Przykład: |
!!! Prosimy zwróćcie Państwo uwagę ile ważą odpady (wersalki, materace, panele, rigipsy itp.), a będziecie mieli świadomość ile kosztuje ich wywóz !!!
Pragniemy również wyjaśnić, że zgodnie z art. 6r ust. 1aa i 1ab ustawy z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi NIE MOGĄ BYĆ WYKORZYSTYWANE na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, a gmina gromadzić je ma na wyodrębnionym rachunku bankowym.
Ostatnia podwyżka opłat za śmieci była od 2023r. i mimo nadwyżki z lat ubiegłych może być konieczna dopłata do systemu w tym roku.
Nowe stawki postrzegane są jako zbyt wysokie, a mimo to mogą nie zagwarantować zbilansowania systemu w 2025 r. i konieczność dopłaty ok. 100 000 zł z budżetu Gminy, a więc z naszych wspólnych pieniędzy. Mamy jednak nadzieję, że działania uszczelniające system spowodują, że finalnie takiej konieczności nie będzie. Gminy nie stać bowiem na dopłacanie do systemu z uwagi na zadłużenie w sytuacji, gdy na koniec roku 2024 zadłużenie może sięgnąć 35 milionów złotych, a najstarszy kredyt długoterminowy jaki gmina spłaca jest z roku 2013.
Pragniemy podkreślić, że nie jesteśmy odosobnieni w podwyżkach za śmieci. Dla porównania jedna z sąsiednich gmin podnosi od stycznia opłaty do 34 zł od osoby (ze zniżką „za kompostownik” 32 zł). Inne gminy zatem również rozumieją jak ważne jest bilansowanie systemu.
Liczymy na Państwa zrozumienie.