Debata „Cyfrowe szkoły i przedszkola w Gminie Raba Wyżna”
25.11.2024
W dniu 20 listopada 2024 r. w budynku Szkoły Podstawowej w Rabie Wyżnej na zaproszenie przez Wójta Gminy Raba Wyżna goście podjęli rozmowy na temat transformacji cyfrowej szkół i przedszkoli z terenu gminy.
Przedstawiciele JST, osoby z organizacji i instytucji współpracujących z jednostkami oświatowymi, nauczyciele, rodzice oraz uczniowie mieli okazję zapoznać się z wyzwaniami, jakie stawia przed każdym z nas szeroko pojęty rozwój cyfrowy. Temat ten przedstawił zebranym Pan Radosław Jastrzębski kierownik Biura Systemów Informatycznych Starostwa Powiatowego w Nowym Targu. W bardzo obrazowej opowieści o skokowym rozwoju cyfryzacji w naszym kraju uwrażliwiał on zebranych przede wszystkim na kwestie bezpieczeństwa podczas korzystania z dostępnych już rozwiązań cyfrowych. Podkreślił także, jak ważna jest kontrola treści dostępnych w Internecie dla dzieci i młodzieży.
O rozwiązaniach cyfrowych stosowanych już obecnie w szkołach i przedszkolach naszej gminy w obszarze administracji i dydaktyki opowiedzieli zebranym dyrektorzy Pan Marek Kościelniak oraz Piotr Stopka. Dodatkowo dyrektor Kościelniak zaprezentował modelowe rozwiązania w zakresie bezpieczeństwa cyfrowego szkół, które jest wynikiem odpowiednio zaplanowanej, zabezpieczonej i zarządzanej sieci internetowej w budynku Szkoły Podstawowej nr 1 w Skawie.
Debata z uczestnikami została przeprowadzona metodą World Cafe, podczas której zebrani goście podzieleni na jednorodne grupy (przedstawiciele JST, nauczyciele, rodzice, uczniowie, przedstawiciele lokalnej społeczności) odpowiadali kolejno na 6 zadanych pytań:
- Co rozumiesz pod pojęciem cyfrowa szkoła / przedszkole?
- Jakie kompetencje /umiejętności cyfrowe powinien posiadać absolwent cyfrowej szkoły / cyfrowego przedszkola?
- Co jest potrzebne do pracy szkoły / przedszkola w szeroko rozumiany sposób cyfrowy?
- Jakie zadania powinna realizować szkoła / przedszkole, aby zapewnić rozwój cyfrowy swoich uczniów?
- Jaka jest rola samorządu w rozwoju cyfrowym oświaty?
- Jakie są szanse i zagrożenia rozwoju cyfrowego oświaty?
Wszystkie zgłoszone wnioski zostały zapisane, a najczęściej powtarzające się zaprezentowane w podsumowaniu przez dyrektorów szkół i przedszkoli, którzy byli opiekunami i moderatorami dyskusji w poszczególnych grupach.
Nad pracą grup czuwali również eksperci Ośrodka Rozwoju Edukacji z Warszawy Pani Ewa Halska oraz Pan Piotr Adasiewicz.
Dyskusja nad transformacją cyfrową szkół i przedszkoli miała na celu uspołecznienie tego procesu, a zebrane wnioski będą stanowić rekomendacje do dalszych działań Gminy Raba Wyżna w tym obszarze.
„Należy podkreślić, iż rozwój cyfrowy jest ważny ale zawsze najważniejszy jest człowiek, a edukacja to dziedzina, w której pomagamy odkrywać talenty młodych ludzi i jeśli narzędzia cyfrowe mogą nam w tym pomóc to trzeba je wykorzystywać do tego celu” podkreślił za zakończenie debaty Wicewójt Gminy Raba Wyżna Mieczysław Kurek.
Debata została zorganizowana w związku z udziałem Gminy Raba Wyżna w projekcie pn. „Cyfrowy rozwój oświaty w jednostkach samorządu terytorialnego – szkolenie i doradztwo dla kadry JST”, który jest realizowany przez Ośrodek Rozwoju Edukacji w Warszawie w Partnerstwie ze Związkiem Miast Polskich współfinansowanym przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Plus w ramach Programu Fundusze Europejskie dla Rozwoju Społecznego 2021-2027, Priorytet FERS 01.00, działanie 01.04 Rozwój systemu edukacji.