W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Informacje dotyczące możliwości szacowania szkód powstałych w wyniku tegorocznej suszy przez komisje ds. szacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych

21.07.2023

Zdjęcie przedstawia po lewej stronie kobietę i mężczyznę w strojach biurowych, rozmawiających ze sobą, po prawej stronie na beżowym tle zarys grafiki z literą i oraz napis Informacja

Informacje dotyczące możliwości szacowania szkód powstałych w wyniku tegorocznej suszy przez komisje ds. szacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych

1. Podstawą oszacowania szkód spowodowanych w wyniku suszy jest nadal konieczność złożenie przez poszkodowanego producenta rolnego wniosku za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”,

2. W przypadku gdy rolnik zdecyduje, aby szacowania szkód suszowych dokonała także komisja poprzez lustrację na miejscu, koniecznie musi zgłosić taki wniosek w terminie umożliwiającym dokonanie oszacowania. Niezbędnym warunkiem jest jednak złożenie wniosku w aplikacji.

3. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, komisja oszacuje szkody w terminie do dwóch miesięcy od zgłoszenia przez producenta rolnego ich powstania, jednak nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy, albo jej likwidacji.

4. Komisja jest zobowiązana do złożenia właściwemu Wojewodzie raportu z oszacowania szkód w terminie 30 dni od dnia szacowania, jednak nie później niż do 15 października roku w którym wystąpiła susza. Raport taki będzie zawierał:

- dane pozwalające na identyfikację producenta,

- informacje o powierzchni upraw rolnych, w których powstały szkody spowodowane przez suszę z uwzględnieniem każdej działki osobno wraz z powierzchnią (zgodnie z wnioskiem o przyznanie płatności w ramach wsparcia bezpośredniego w roku wystąpienia szkody),

- imiona i nazwiska członków komisji oraz datę szacowania.

 5. Jeżeli rolnik zdecyduje o szacowaniu strat również przez komisję końcowy protokół będzie w takim przypadku oparty o trzy źródła informacji:

- dane podane we wniosku przez rolnika w aplikacji suszowej,

- dane z raportu szacowania przez Komisję,

- dane pobierane z IUNG Puławy.

 

 UWAGA !

Koniecznie należy złożyć wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”. Brak złożenia wniosku tą drogą uniemożliwi oszacowanie szkód.

Oszacowanie szkód wyłącznie przez Komisję (poprzez lustrację w terenie) nie daje producentowi rolnemu podstawy do uzyskania dokumentów potwierdzających wystąpienie szkód (tj. protokołu lub kalkulacji).

Wnioski o oszacowanie strat przez komisje należy składać w terminie do 28 lipca 2023r.

Wnioski do pobrania w biurze na 6 tut. Urzędu w godzinach pracy urzędu tj. od 7.30 do 15.30

{"register":{"columns":[]}}