W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Informacja w sprawie suszy

Zgodnie z Zarządzeniem Wojewody Wielkopolskiego, Komisja do szacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych i działach specjalnych produkcji rolnej, w których wystąpiły szkody spowodowane przez suszę, grad, deszcz nawalny, ujemne skutki przezimowania, przymrozki wiosenne, powódź, huragan, piorun, obsunięcie się ziemi lub lawinę, przedstawia informację dotyczące możliwości szacowania szkód powstałych w wyniku tegorocznej suszy przez komisje ds. szacowania zakresu i wysokości szkód w gospodarstwach rolnych:

Zdjęcie przedstawia po lewej stronie dłonie trzymające smartfon, po prawej stronie grafiki na beżowym tle z zarysem kartki napis Komunikat.
  1. Podstawą oszacowania szkód spowodowanych w wyniku suszy jest nadal konieczność, złożenia przez poszkodowanego producenta rolnego, wniosku za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”.
  2. W przypadku gdy rolnik zdecyduje, aby szacowania szkód suszowych dokonała także komisja poprzez lustrację na miejscu, koniecznie musi zgłosić taki wniosek w terminie umożliwiającym dokonanie oszacowania. Warunkiem niezbędnym szacowania jest fakt, aby uprawy znajdowały się na polu, a nie dokonano już ich zbioru. Nieodzownym warunkiem jest jednak złożenie wniosku w aplikacji.
  3. Zgodnie z obowiązującymi przepisami, komisja oszacuje szkody w terminie do dwóch miesięcy od zgłoszenia przez producenta rolnego ich powstania, jednak nie później niż do czasu zbioru plonu głównego danej uprawy, albo jej likwidacji.
  4. Jeżeli rolnik zdecyduje o szacowaniu strat również przez komisję, końcowy protokół będzie w takim przypadku oparty o trzy źródła informacji:
    • dane podane we wniosku przez rolnika w aplikacji suszowej,
    • dane z raportu szacowania przez Komisję,
    • dane pobierane z IUNG Puławy.
  5. Wnioski o oszacowanie strat przez komisje należy składać w terminie do 2 sierpnia 2023 roku (włącznie). Wnioski dostępne są w biurze obsługi interesanta w Urzędzie Miasta i Gminy Budzyń, w godzinach pracy urzędu.

Rolniku pamiętaj, że:

  • Koniecznie należy złożyć wniosek o oszacowanie szkód powstałych w wyniku suszy za pośrednictwem aplikacji „zgłoś szkodę rolniczą”. Brak złożenia wniosku tą drogą uniemożliwi oszacowanie szkód.
  • Oszacowanie szkód wyłącznie przez Komisję (poprzez lustrację w terenie) nie daje producentowi rolnemu podstawy do uzyskania dokumentów potwierdzających wystąpienie szkód (tj. raportu, protokołu lub kalkulacji).

 

Materiały

Wniosek o szacowanie strat w uprawach rolniczych
Wniosek​_​_o​_szacowanie​_strat​_w​_uprawach​_rolniczych.doc 0.08MB
Klauzula informacyjna RODO
Załącznik​_-​_RODO​_i​_wykaz​_roślin​_i​_zwierząt.pdf 0.14MB
{"register":{"columns":[]}}