W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Program wychowawczo-profilaktyczny

program-wychowawczo-profilaktyczny

Poniżej prezentujemy program wychowawczo-profilaktyczny, który przedstawia cele, jakimi kieruje się Dyrekcja i Rada Pedagogiczna, realizując podstawę programową

Zespół Szkół w Chorzelowie

Program wychowawczo - profilaktyczny

opracowany na podstawie diagnozy oraz wytycznych polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024:

W skład programu wchodzą:

  1. Program profilaktyczno – wychowawczy
  2. Plany wychowawczo – profilaktyczne wychowawców klas

Chorzelów, wrzesień 2023 r. 

Podstawa prawna:

  1. Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
  2. Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
  3. Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, (Dz. U. z 2004r. nr 256.poz 2572,  z późniejszymi zmianami).
  4. Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 i nr 170, poz. 1218).
  5. Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
  6. Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego, (Dz.U.2022.0.2123 t.j).
  7. Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165).
  8. Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172).
  9. Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 700)
  10. Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U.2021 nr 1249 t.j.)
  11. Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532 z późn. zm.).
  12. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
  13. Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
  14. Statut szkoły.

Wstęp

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół w Chorzelowie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.

Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.

Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.

Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:

  • wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
  • wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
  • ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2022/2023,
  • wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
  • innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).

Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.

Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:

  • powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
  • zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
  • respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
  • współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
  • współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
  • inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
  1. MISJA SZKOŁY

Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.

Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę”.

  1. Sylwetka absolwenta

Dążeniem Zespołu Szkół w Chorzelowie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:

Sfera fizyczna:

  • Dba o zdrowie swoje i innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa
  • Potrafi ocenić własne możliwości
  • Podejmuje zachowania prozdrowotne
  • Wyznacza sobie cele krótko i długoterminowe

Sfera psychiczna:

  • Wykorzystuje elementy negocjacji i mediacji w sytuacjach konfliktowych
  • Dokonuje oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych
  • Jest odpowiedzialnym uczestnikiem cyberprzestrzeni
  • Dysponuje zasobem informacji i jest świadomy złego wpływu różnych używek na zdrowie
  • Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje oraz oceniać ich przydatność
  • Jest aktywny umysłowo, ciekawy świata i pogłębia swoją wiedzę
  • Korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje zdobytą wiedzę
  • Potrafi radzić sobie z trudnymi uczuciami (złość, gniew, strach)
  • Zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),

Sfera społeczna:

  • Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka
  • Potrafi pracować w grupie
  • W kulturalny sposób wyraża własne opinie i poglądy
  • Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i środowiska.

Sfera duchowa:

  • Kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności.
  • Ma właściwie ukształtowaną hierarchię wartości
  • Świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu społeczności lokalnej
  • Bierze odpowiedzialność za swoje zachowanie i czyny.
  1. Cele ogólne programu.

Działalność wychowawczo - profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:

  1. fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19;
  2. psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników)
  3. społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19, sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy);
  4. aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).

Nasza  placówka  prowadzi  systematyczną  działalność  wychowawczą,  edukacyjną,  informacyjną  i  profilaktyczną wśród dzieci przedszkolnych, uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywa się w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.

Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:

  1. współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
  2. kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
  3. współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
  4. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
  5. wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
  6. kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców,
  7. kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
  8. doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
  9. wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
  10. kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
  11. przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
  12. wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
  13. wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych, jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków
  14. kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.

Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.

Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:

  1. poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
  2. budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
  3. doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
  4. poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
  5. kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
  6. podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
  7. prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
  8. doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.

Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.

Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:

  1. dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
  2. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  3. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
  4. przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
  5. informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
  6. udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego.

Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.

Działalność profilaktyczna obejmuje:

  1. wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
  2. wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
  3. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
  4. wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.

Działania te obejmują w szczególności:

  1. realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
  2. przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
  3. kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
  4. poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
  5. doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
  6. włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
  7. wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.

W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:

  • stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
  • stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
  • rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
  • budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
  • przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
  • przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
  • troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.

Zadania profilaktyczne programu to:

  • zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
  • znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
  • promowanie zdrowego stylu życia,
  • kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
  • rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
  • eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
  • niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
  • wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
  • uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
  • uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
  1. Struktura oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.

Oddziaływania profilaktyczne będą realizowane wielopłaszczyznowo i kompleksowo. Struktura ta uwzględnia i konkretyzuje zadania dla: dyrektora, nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, rodziców.

  1. Dyrektor szkoły:

  • stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
  • sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
  • inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
  • stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
  • współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
  • czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
  • nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
  • motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
  • stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
  • inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego  skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
  • dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
  • dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np.  prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami,
  • czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • czuwa nad wykonywaniem zadań  przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys,
  • nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
  1. Rada pedagogiczna:

  • uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
  • dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania,
  • opracowuje projekt Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
  • opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją.
  • uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
  1. Nauczyciele:

  • współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
  • reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
  • reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
  • wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
  • zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
  • rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
  • wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
  1. Wychowawcy klas:

  • diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
  • rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
  • na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
  • przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
  • zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
  • są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
  • oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,
  • współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
  • wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
  • rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
  • dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
  • podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
  • współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
  • podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
  1. Zespół wychowawców:

  • opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
  • analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
  • ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
  • przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • inne, wynikające z bieżących potrzeb szkoły.
  1. Pedagog specjalny:

  • rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
  • określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
  • organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
  • udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
  • podejmuje działania profilaktyczno – wychowawcze wynikające z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,
  • pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,
  • wspiera działania opiekuńczo – wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
  • uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego
  1. Pedagog, psycholog szkolny:

  • diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • zapewnia uczniom pomoc psychologiczno - pedagogiczną w odpowiednich formach,
  • współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
  • zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
  • współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczycielom, uczniom i ich rodzicom,
  • współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno – wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
  • wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
  • rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
  • aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
  • wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,
  • promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego  skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
  1. Rodzice:

  • współtworzą Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły,
  • uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
  • uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
  • zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
  • współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
  • dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
  • Rada Rodziców uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły.
  1. Samorząd uczniowski:

  • jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
  • uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
  • uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
  • współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
  • prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
  • reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
  • propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
  • dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję.

Szczegółowe cele działań wychowawczo – profilaktycznych do realizacji w roku szkolnym 2023/2024

Szczegółowe cele do pracy wynikają z diagnozy przeprowadzonej w szkole, w tym ewaluacji dotychczasowego programu wychowawczo-profilaktycznego, z uwzględnieniem wytycznych MEiN w zakresie ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Odniesienie do poszczególnych sfer rozwoju pozwoli harmonijnie oddziaływać na rozwój uczniów w poszczególnych obszarach.

OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO

  1. Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
  2. Poszerzenie wiedzy z zakresu umiejętności społecznych uczniów, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
  3. Zwiększenie motywacji do nauki u uczniów klas VI – VIII – przeprowadzenie 2 godzin zajęć warsztatowych dot. organizacji czasu, sposobów uczenia się.
  4. Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.

OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:

  1. Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I i IV. (min. 5 godz.)
  2. Reintegracja w klasach wyższych. Przeprowadzenie min. 3 godzin zajęć w każdej klasie.
  3. Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. W roku szkolnym 2023/2024 około 95% uczniów przestrzega szkolnych norm i zasad.
  4. Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu – działania prowadzone przez Szkolne Koło Wolontariatu.

OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO

  1. Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
  2. Wszyscy wychowawcy, w I półroczu, przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
  3. Zwiększenie świadomości dotyczących zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia, a zdrowiem u 90% uczniów.
  4. 100% uczniów zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej.

OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO

  1. Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
  2. Przeprowadzenie cyklu 3 godzin zajęć psychoedukacyjnych w klasach V - VIII na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
  3. Przeprowadzenie cyklu 3 godzin zajęć kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
  4. 95% uczniów potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.
  5. 90% uczniów potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.
  6. 90% uczniów potrafi wskazać obszary swojej sprawczości.
  7. 100% uczniów wie, do kogo może zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju, przemęczenia, pogorszenia kondycji psychicznej.

OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO

  1. Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
  2. Do końca września 2023 r. wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły.
  3. Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2023/2024 90% uczniów w swoich zachowaniach kieruje się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości
  1. Harmonogram działań

Zadania

Forma realizacji

Osoby odpowiedzialne

Termin

SFERA: INTELEKTUALNA

Rozpoznanie  i rozwijanie zainteresowań
i zdolności uczniów

Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy

 

nauczyciele,

wychowawcy

wrzesień/październik 2023 r.

Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do teatru, na wystawy

 

nauczyciele poszczególnych przedmiotów

wrzesień/październik 2023

Włączenie uczniów do tworzenia planów pracy klasy

 

wychowawcy

wrzesień/październik 2023

Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły

 

nauczyciele wskazani, jako odpowiedzialni za poszczególne działania, nauczyciel muzyki/plastyki

zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie

organizacja zajęć w ramach programów „Szkolny Klub Sportowy” oraz „WF z AWF”

 

nauczyciele WF

zgodnie z harmonogramem

Wykorzystywanie podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych sprzętu zakupionego w ramach „Laboratorium przyszłości”

nauczyciele, nauczyciele świetlicy

cały rok

Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień

lekcje doradztwa zawodowego

n-ciel doradztwa zawodowego

I półrocze

Kształtowanie umiejętności formułowania i wyrażania własnych sądów z szacunkiem do zdania innych

lekcje języka polskiego, wosu

n-le j. polskiego,
nauczyciel wosu

cały rok

debata kandydatów do Samorządu Uczniowskiego

opiekun SU

wrzesień 2023

Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy

 

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem,
na warsztatach prowadzonych przez pedagoga szkolnego w klasach VI - VIII

wychowawcy, pedagog/psycholog szkolny

zgodnie z harmonogramem zajęć

Podnoszenie świadomości uczniów dot. istoty kultury w sieci oraz zachowania bezpieczeństwa

realizacja programów w klasach 1 – 3: „Owce w sieci”, „Krasnoludki w sieci”,

n-le informatyki

zgodnie z harmonogramem

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje informatyki

wychowawcy, n-le informatyki

zgodnie z harmonogramem zajęć

obchody „Dnia Bezpiecznego Internetu”

n-le informatyki, wychowawcy kl. II

luty 2024

prelekcje prowadzone przez przedstawiciela policji

wychowawcy, pedagog szkolny

I półrocze

Podnoszenie motywacji do nauki poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych

prowadzenie lekcji z poszczególnych przedmiotów w oparciu wnioski z analizy „Testów na wstępie” kl. IV, próbnych egzaminów ósmoklasisty

n-le przedmiotów

zgodnie z harmonogramem

zajęcia warsztatowe w kl. VIII dot. planowania własnej kariery z wykorzystaniem informacji o losach naszych absolwentów

pedagog szkolny

po uzgodnieniu z wychowawcą

SFERA: SPOŁECZNA

Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów.

warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania konfliktów

wychowawcy, pedagog szkolny

zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach

Uczenie zasad samorządności i demokracji

Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego.

opiekun samorządu

zgodnie z planem pracy samorządu

Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego

udział w akcji sprzątanie świata

nauczyciel biologii

wrzesień 2023

udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze.

opiekunowie szkolnego koła ekologicznego i koła wolontariatu

zgodnie z harmonogramem

Udział w projekcie „FLOREK” przez szkolne koło ekologiczne

opiekun szkolnego koła ekologicznego

zgodnie z harmonogramem

Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych.

analiza frekwencji uczniów

wicedyrektor

trzy razy w roku

SFERA: DUCHOWA

Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych

świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych na terenie szkoły

wyznaczeni nauczyciele

zgodnie z kalendarium

wystawianie pocztów sztandarowych podczas lokalnych uroczystości państwowych

opiekun Samorządu Uczniowskiego

zgodnie z kalendarium

lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu

wychowawcy

zgodnie z harmonogramem

udział w akcji BohaterON

opiekunowie SKW, wychowawcy

październik 2023

udział w konkursach recytatorskich – „Literatura i Dzieci”, Barwy mojej Ojczyzny”, „Strzeż ojców mowy, strzeż ojców wiary”, „Zawsze wierni”

nauczyciele j. polskiego

zgodnie z harmonogramem

przeprowadzenie lekcji w oparciu o materiały dydaktyczne projektu „Projekt “Opowiemy Wam o Ulmach”

nauczyciele j. polskiego, wychowawcy

I półrocze

przygotowanie wystawy "Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej"

nauczyciele historii i plastyki

I półrocze

projekcja filmu w klasach starszych dot. rodziny Ulmów

nauczyciele religii

I półrocze

Poznanie kultury ojczystej, zaznajamianie z kulturą regionu

wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze

nauczyciele, wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowawcy

przystąpienie do Ogólnopolskiego Konkursu Czytelniczego „Wielka Liga Czytelników”

nauczyciele j. polskiego

zgodnie z harmonogramem

Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję

lekcje wychowawcze dotyczące tej tematyki

wychowawcy / psycholog / pedagog

zgodnie z planem pracy wychowawcy

indywidualne rozmowy z uczniami, interwencje

wychowawca, pedagog, psycholog szkolny

wg potrzeb

SFERA: EMOCJONALNA

Rozwijanie świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości

lekcje wychowawcze dotyczące tej tematyki

 

wychowawcy/ pedagog szkolny

zgodnie z planem pracy wychowawcy

zajęcia z doradztwa zawodowego

nauczyciel doradztwa zawodowego

zgodnie z PDZ

Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły

lekcje wychowawcze, warsztaty

wychowawcy, pedagog

zgodnie z planem pracy wychowawcy

realizacja programu „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” w kl. V, VI

wychowawcy, pedagog szkolny

I półrocze

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka

działalność charytatywna, realizacja programu Szkolnego Koła Wolontariatu

opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu

zajęcia zgodnie z harmonogramem

Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji

warsztaty dla uczniów

psycholog szkolny

zgodnie z planem pracy wychowawcy

lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce

wychowawcy

 

SFERA: FIZYCZNA

Promowanie zdrowego stylu życia

Dzień Sportu

nauczyciel WF

czerwiec

organizacja wewnątrzszkolnych turniejów sportowych (różne dyscypliny)

nauczyciele WF

zgodnie z harmonogramem

zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców

nauczyciele biologii i wychowania fizycznego

zgodnie z harmonogramem

realizacja w kl. 4 – 8 programu 
„Zdrowo i sportowo”,

nauczyciele WF

zgodnie z harmonogramem

Kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród uczniów i ich rodzin

realizacja programów profilaktycznych we współpracy z PSSE, lekcje wychowawcze

wychowawcy, nauczyciele WF

zgodnie z planem pracy wychowawcy, zgodnie z harmonogramem

Pogłębienie wiedzy o znaczeniu zbilansowanej

diety i aktywności fizycznej dla organizmu człowieka

lekcje z edukacje zdrowotnej w ramach lekcji WF, konkursy

nauczyciele WF, biologii, przyrody i techniki

zgodnie z harmonogramem

zapraszanie sportowców w celu zwiększenia mobilizacji uczniów do uprawiania sportu

nauczyciele WF

zgodnie z harmonogramem

SFERA: OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO

Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty

Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty, wyjścia i wycieczki

wychowawcy

zgodnie z planem pracy wychowawcy

 

Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą

Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga

wychowawcy klas

zgodnie z planem pracy wychowawcy

umieszczenie na stronie internetowej szkoły, tablicy informacji o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną

pedagog szkolny, psycholog szkolny

wrzesień, bieżące aktualizowanie

Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej

indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń

wychowawca, psycholog szkolny

wg potrzeb

Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej

Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań.

wychowawca, pedagog szkolny, psycholog szkolny

Zgodnie z potrzebami

Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej

działalność charytatywna, wolontariat szkolny

wychowawcy, opiekunowie SKW

zgodnie z planem pracy SKW, cały rok

udział w Ogólnopolskim konkursie „Cukierek za życzliwość – i Ty możesz zostać wolontariuszem”

wychowawcy, opiekunowie SKW

październik - luty

 

  1. Realizacja programów profilaktycznych skierowanych do uczniów:

nazwa programu

klasy

termin

osoba odpowiedzialna

„Zawsze razem” 

I

październik- kwiecień

Renata Żak

Agnieszka Gaj

„Znamię! Znam je?”

VII, VIII

I półrocze

Elżbieta Pieróg

„Podstępne WZW”

VII, VIII

II półrocze

Elżbieta Pieróg

„Nie pal przy mnie proszę”

II

październik – maj

Jolanta Gawryś

„Trzymaj formę”

V

październik – maj

Maria Zięcina,

„Trzymaj formę”

VI

październik – maj

Małgorzata Aleksandrowicz

„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”

V

I półrocze

Magdalena Kupiec

„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej”

 VI

I półrocze

Małgorzata Aleksandrowicz

  1. Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych realizowanych w roku szkolnym 2023/2024

Lp.

Uroczystość

Termin

Odpowiedzialny/

koordynator

Współpraca

  1.  

Rozpoczęcie roku szkolnego

wrzesień

E. Babula

M. Gąsior, R. Flis, S. Kania, J. Budak

  1.  

Sprzątanie Świata 2023

wrzesień

E. Pieróg

M. Osobliwy

  1.  

Dzień Edukacji Narodowej

październik

M. Zięcina

J. Budak

S. Kania

  1.  

Pasowanie klas I SP

październik

R. Żak

A. Gaj

  1.  

Akademia z Okazji Święta Niepodległości

listopad

R. Flis

E. Babula, M. Gąsior, S. Kania, J. Budak

  1.  

Dzień Babci i Dziadka

styczeń

Nauczyciele klas I-III

  1.  

Jasełka

grudzień/styczeń

Ks. P. Turek

Ks. A. Bobola

S. Kania, J. Budak

  1.  

Apel podsumowujący I półrocze

styczeń

M. Grzelak

J. Gawryś

  1.  

Dzień Patrona I-VIII

luty

B. Torba

M. Aleksandrowicz

M. Osobliwy

  1.  

Dzień Kobiet

marzec

D. Marek

pozostali panowie

  1.  

Pierwszy Dzień Wiosny

Kl. I-III

marzec

J. Gawryś

 

M. Gąsior

  1.  

Dzień Ziemi

kwiecień

E. Pieróg

M. Osobliwy

  1.  

Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja

maj

E. Babula

R. Flis, S. Kania

  1.  

Apel podsumowujący II półrocze

czerwiec

M. Zięcina

J. Budak

  1.  

Zakończenie roku szkolnego I- III

czerwiec

M. Gąsior

E. Pieróg

  1.  

Zakończenie roku szkolnego IV-VIII

czerwiec

M. Woźniak

S. Kania

 

  1. Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego

Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:

  1. obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
  2. analizę dokumentacji,
  3. przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
  4. rozmowy z rodzicami,
  5. wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,

Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w bieżącym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.

 

 

Program Wychowawczo - Profilaktyczny

uchwalony przez Radę Rodziców Zespołu Szkół w Chorzelowie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną w dniu

{"register":{"columns":[]}}