Program wychowawczo-profilaktyczny
Poniżej prezentujemy program wychowawczo-profilaktyczny, który przedstawia cele, jakimi kieruje się Dyrekcja i Rada Pedagogiczna, realizując podstawę programową
Zespół Szkół w Chorzelowie
Program wychowawczo - profilaktyczny
opracowany na podstawie diagnozy oraz wytycznych polityki oświatowej państwa na rok szkolny 2023/2024:
W skład programu wchodzą:
- Program profilaktyczno – wychowawczy
- Plany wychowawczo – profilaktyczne wychowawców klas
Chorzelów, wrzesień 2023 r.
Podstawa prawna:
- Konstytucja Rzeczypospolitej Polskiej z 2 kwietnia 1997 r. (Dz.U. z 1997 r. nr 78, poz. 483 ze zm.).
- Konwencja o Prawach Dziecka, przyjęta przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych z 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. nr 120, poz. 526).
- Ustawa z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty, (Dz. U. z 2004r. nr 256.poz 2572, z późniejszymi zmianami).
- Ustawa z dnia 26 stycznia 1982 r. Karta Nauczyciela (Dz. U. z 2006 r. nr 97, poz. 674 i nr 170, poz. 1218).
- Ustawa z 14 grudnia 2016 r. – Prawo oświatowe (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r. poz. 1082).
- Ustawa z dnia 19 sierpnia 1994r. o ochronie zdrowia psychicznego, (Dz.U.2022.0.2123 t.j).
- Ustawa z 26 października 1982 r. o wychowaniu w trzeźwości i przeciwdziałaniu alkoholizmowi (tekst jedn. Dz.U. z 2023 r. poz. 165).
- Ustawa z 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii (Dz.U. z 2023 r. poz. 172).
- Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych (Dz. U. z 2023 r. poz. 700)
- Ustawa z dnia 29 lipca 2005r. o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie (Dz. U.2021 nr 1249 t.j.)
- Rozporządzenie MENiS z dnia 30 kwietnia 2013r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno – pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz.U. 2013 poz. 532 z późn. zm.).
- Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z 18 sierpnia 2015 r. w sprawie zakresu i form prowadzenia w szkołach i placówkach systemu oświaty działalności wychowawczej, edukacyjnej, informacyjnej i profilaktycznej w celu przeciwdziałania narkomanii (Dz.U. z 2020 r. poz. 1449).
- Podstawowe kierunki realizacji polityki oświatowej państwa w roku szkolnym 2023/2024.
- Statut szkoły.
Wstęp
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny realizowany w Zespole Szkół w Chorzelowie opiera się na hierarchii wartości przyjętej przez radę pedagogiczną, radę rodziców i samorząd uczniowski, wynikających z przyjętej w szkole koncepcji pracy. Treści szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego są spójne ze statutem szkoły i wewnątrzszkolnym systemem oceniania. Istotą działań wychowawczych i profilaktycznych szkoły jest współpraca całej społeczności szkolnej oparta na złożeniu, że wychowanie jest zadaniem realizowanym w rodzinie i w szkole, która w swojej działalności musi uwzględniać zarówno wolę rodziców, jak i priorytety edukacyjne państwa. Rolą szkoły, oprócz jej funkcji dydaktycznej, jest dbałość o wszechstronny rozwój każdego z uczniów oraz wspomaganie wychowawczej funkcji rodziny. Wychowanie rozumiane jest jako wspieranie uczniów w rozwoju ku pełnej dojrzałości w sferze fizycznej, emocjonalnej, intelektualnej, duchowej i społecznej. Proces wychowania jest wzmacniany i uzupełniany poprzez działania z zakresu profilaktyki problemów dzieci i młodzieży.
Program wychowawczo-profilaktyczny szkoły tworzy spójną całość ze szkolnym zestawem programów nauczania i uwzględnia wymagania opisane w podstawie programowej.
Szkolny program wychowawczo-profilaktyczny określa sposób realizacji celów kształcenia oraz zadań wychowawczych zawartych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, uwzględniając kierunki i formy oddziaływań wychowawczych, których uzupełnieniem są działania profilaktyczne skierowane do uczniów, rodziców i nauczycieli.
Program wychowawczo-profilaktyczny został opracowany na podstawie diagnozy potrzeb i problemów występujących w środowisku szkolnym, z uwzględnieniem:
- wyników ewaluacji (np. wewnętrznej, zewnętrznej),
- wyników nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez dyrektora,
- ewaluacji wcześniejszego programu wychowawczego i programu profilaktyki realizowanych w roku szkolnym 2022/2023,
- wniosków i analiz (np. wnioski z pracy zespołów zadaniowych, zespołów przedmiotowych, zespołów wychowawczych itp.),
- innych dokumentów i spostrzeżeń ważnych dla szkoły (np. koncepcja funkcjonowania i rozwoju szkoły opracowana przez dyrektora, uwagi, spostrzeżenia, wnioski nauczycieli, uczniów, rodziców).
Podstawowym celem realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego jest wspieranie dzieci i młodzieży w rozwoju oraz zapobieganie zachowaniom problemowym, ryzykownym. Ważnym elementem realizacji programu wychowawczo-profilaktycznego jest kultywowanie tradycji i ceremoniału szkoły.
Podstawowe zasady realizacji szkolnego programu wychowawczo-profilaktycznego obejmują:
- powszechną znajomość założeń programu – przez uczniów, rodziców i wszystkich pracowników szkoły,
- zaangażowanie wszystkich podmiotów szkolnej społeczności i współpracę w realizacji zadań określonych w programie,
- respektowanie praw wszystkich członków szkolnej społeczności oraz kompetencji organów szkoły (dyrektor, rada rodziców, samorząd uczniowski),
- współdziałanie ze środowiskiem zewnętrznym szkoły (np. udział organizacji i stowarzyszeń wspierających działalność wychowawczą i profilaktyczną szkoły),
- współodpowiedzialność za efekty realizacji programu,
- inne (ważne dla szkoły, wynikające z jej potrzeb, specyfiki).
-
MISJA SZKOŁY
Misją szkoły jest kształcenie i wychowanie w duchu wartości i poczuciu odpowiedzialności, miłości ojczyzny oraz poszanowania dla polskiego dziedzictwa kulturowego, przy jednoczesnym otwarciu się na wartości kultur Europy i świata, kształtowanie umiejętności nawiązywania kontaktów z rówieśnikami, także przedstawicielami innych kultur. Szkoła zapewnia pomoc we wszechstronnym rozwoju uczniów w wymiarze intelektualnym, psychicznym i społecznym, zapewnia pomoc psychologiczną i pedagogiczną uczniom. Misją szkoły jest uczenie wzajemnego szacunku i uczciwości jako postawy życia w społeczeństwie i w państwie, w duchu przekazu dziedzictwa kulturowego i kształtowania postaw patriotycznych, a także budowanie pozytywnego obrazu szkoły poprzez kultywowanie i tworzenie jej tradycji. Misją szkoły jest także przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych, kształtowanie postawy odpowiedzialności za siebie i innych oraz troska o bezpieczeństwo uczniów, nauczycieli i rodziców.
Wysoki priorytet ma także profilaktyka i działania pomocowe na rzecz wsparcia psychicznego uczniów w trakcie i po wygaśnięciu epidemii COVID-19. Misją szkoły jest „osiągnięcie zaburzonej równowagi między przewartościowanym nauczaniem a niedowartościowanym wychowaniem uzupełnianym o profilaktykę”.
-
Sylwetka absolwenta
Dążeniem Zespołu Szkół w Chorzelowie jest przygotowanie uczniów do efektywnego funkcjonowania w życiu społecznym oraz podejmowania samodzielnych decyzji w poczuciu odpowiedzialności za własny rozwój. Uczeń kończący szkołę, posiada następujące cechy:
Sfera fizyczna:
- Dba o zdrowie swoje i innych, przestrzega zasad bezpieczeństwa
- Potrafi ocenić własne możliwości
- Podejmuje zachowania prozdrowotne
- Wyznacza sobie cele krótko i długoterminowe
Sfera psychiczna:
- Wykorzystuje elementy negocjacji i mediacji w sytuacjach konfliktowych
- Dokonuje oceny konsekwencji podejmowanych działań dla siebie i dla innych
- Jest odpowiedzialnym uczestnikiem cyberprzestrzeni
- Dysponuje zasobem informacji i jest świadomy złego wpływu różnych używek na zdrowie
- Potrafi selekcjonować i porządkować zdobyte informacje oraz oceniać ich przydatność
- Jest aktywny umysłowo, ciekawy świata i pogłębia swoją wiedzę
- Korzysta z różnych źródeł informacji, wykorzystuje zdobytą wiedzę
- Potrafi radzić sobie z trudnymi uczuciami (złość, gniew, strach)
- Zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej wywołanej epidemią COVID-19) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej i reżimu sanitarnego),
Sfera społeczna:
- Jest wrażliwy na potrzeby i problemy drugiego człowieka
- Potrafi pracować w grupie
- W kulturalny sposób wyraża własne opinie i poglądy
- Aktywnie uczestniczy w życiu szkoły i środowiska.
Sfera duchowa:
- Kieruje się w codziennym życiu zasadami etyki i moralności.
- Ma właściwie ukształtowaną hierarchię wartości
- Świadomie i aktywnie uczestniczy w życiu społeczności lokalnej
- Bierze odpowiedzialność za swoje zachowanie i czyny.
-
Cele ogólne programu.
Działalność wychowawczo - profilaktyczna w naszej szkole polega na prowadzeniu działań z zakresu promocji zdrowia oraz wspomaganiu ucznia i wychowanka w jego rozwoju ukierunkowanym na osiągnięcie pełnej dojrzałości w sferze:
- fizycznej - ukierunkowanej na zdobycie przez ucznia i wychowanka wiedzy i umiejętności pozwalających na prowadzenie zdrowego stylu życia i podejmowania zachowań prozdrowotnych, w tym w zakresie przeciwdziałania rozprzestrzenianiu się epidemii COVID-19;
- psychicznej - ukierunkowanej na zbudowanie równowagi i harmonii psychicznej, ukształtowanie postaw sprzyjających wzmacnianiu zdrowia własnego i innych ludzi, kształtowanie środowiska sprzyjającego rozwojowi zdrowia, osiągnięcie właściwego stosunku do świata, poczucia siły, chęci do życia i witalności, poszerzanie kompetencji i świadomości znaczenia wsparcia w sytuacji kryzysowej osób z najbliższego otoczenia uczniów (rodziców, nauczycieli i wychowawców, specjalistów w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej, rówieśników)
- społecznej - ukierunkowanej na kształtowanie postawy otwartości w życiu społecznym, opartej na umiejętności samodzielnej analizy wzorów i norm społecznych oraz ćwiczeniu umiejętności wypełniania ról społecznych, kreowanie postaw pro społecznych w sytuacji kryzysowej (np. epidemia COVID-19, sytuacja kryzysowa uczniów z Ukrainy);
- aksjologicznej - ukierunkowanej na zdobycie konstruktywnego i stabilnego systemu wartości, w tym docenienie znaczenia zdrowia oraz poczucia sensu istnienia, rozwijanie poczucia odpowiedzialności społecznej w sytuacjach kryzysowych zagrażających całemu społeczeństwu (np. rozprzestrzenianie się epidemii COVID-19).
Nasza placówka prowadzi systematyczną działalność wychowawczą, edukacyjną, informacyjną i profilaktyczną wśród dzieci przedszkolnych, uczniów, rodziców, nauczycieli i innych pracowników szkoły. Działalność ta odbywa się w formie pogadanek, zajęć warsztatowych, treningów umiejętności, debat, szkoleń, spektakli teatralnych, festynów, a także w innych postaciach uwzględniających wykorzystywanie aktywnych metod pracy.
Działalność wychowawcza obejmuje w szczególności:
- współdziałanie całej społeczności szkoły na rzecz kształtowania u uczniów wiedzy, umiejętności i postaw określonych w sylwetce absolwenta,
- kształtowanie hierarchii systemu wartości, w którym zdrowie i odpowiedzialność za własny rozwój należą do jednych z najważniejszych wartości w życiu , a decyzje w tym zakresie podejmowane są w poczuciu odpowiedzialności za siebie i innych,
- współpracę z rodzicami lub opiekunami uczniów w celu budowania spójnego systemu wartości oraz kształtowania postaw prozdrowotnych i promowania zdrowego stylu życia oraz zachowań proekologicznych,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków poczucia własnej wartości i sprawczości,
- wzmacnianie wśród uczniów i wychowanków więzi ze szkołą oraz społecznością lokalną,
- kształtowanie u uczniów postawy akceptacji i ciekawości poznawczej wobec różnic kulturowych prezentowanych przez uczniów – cudzoziemców,
- kształtowanie przyjaznego klimatu w szkole lub placówce, budowanie prawidłowych relacji rówieśniczych oraz relacji uczniów i nauczycieli, wychowanków i wychowawców, a także nauczycieli, wychowawców i rodziców lub opiekunów, w tym wzmacnianie więzi z rówieśnikami oraz nauczycielami i wychowawcami,
- doskonalenie umiejętności nauczycieli i wychowawców w zakresie budowania podmiotowych relacji z uczniami oraz ich rodzicami lub opiekunami oraz warsztatowej pracy z grupą uczniów,
- wzmacnianie kompetencji wychowawczych nauczycieli i wychowawców oraz rodziców lub opiekunów,
- kształtowanie u uczniów postaw prospołecznych, w tym poprzez możliwość udziału w działaniach z zakresu wolontariatu, sprzyjających aktywnemu uczestnictwu uczniów w życiu społecznym,
- przygotowanie uczniów do aktywnego uczestnictwa w kulturze i sztuce narodowej i światowej,
- wspieranie edukacji rówieśniczej i programów rówieśniczych mających na celu modelowanie postaw prozdrowotnych i prospołecznych,
- wykształcenie u uczniów, nauczycieli i rodziców postrzegania sytuacji kryzysowych, jako szansy na „zmianę” mogącą przynieść trwałe wartości, np. umiejętność zapobiegania bezradności będącej początkiem pogorszenia kondycji psychicznej człowieka i jej negatywnych skutków
- kształtowanie u uczniów postaw proekologicznych.
Działalność edukacyjna w szkole polega na stałym poszerzaniu i ugruntowywaniu wiedzy i umiejętności u uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców z zakresu promocji zdrowia i zdrowego stylu życia.
Działalność edukacyjna obejmuje w szczególności:
- poszerzenie wiedzy rodziców lub opiekunów, nauczycieli i wychowawców na temat prawidłowości rozwoju i zaburzeń zdrowia psychicznego dzieci i młodzieży, rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, a także suplementów diet i leków w celach innych niż medyczne oraz postępowania w tego typu przypadkach,
- budowanie wiedzy uczniów na temat możliwych form i uwarunkowań korzystania z profesjonalnego wsparcia psychologicznego, zarówno w szkole, jak i poza szkołą, z uwzględnieniem potrzeby budowania i wzmacniania klimatu zaufania dzieci i młodzieży do działań specjalistów,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli, wychowawców, rodziców w zakresie profilaktyki oraz rozpoznawania wczesnych symptomów depresji u dzieci i starszej młodzieży,
- poszerzanie wiedzy uczniów, nauczycieli, rodziców na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie każdego człowieka oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą,
- kształtowanie u uczniów umiejętności życiowych, w szczególności samokontroli, radzenia sobie ze stresem, rozpoznawania i wyrażania własnych emocji,
- podnoszenie świadomości oraz poziomu wiedzy o bezpiecznym i higienicznym używaniu mediów cyfrowych, w tym właściwych reakcji na zjawisko cyberprzemocy rozwijanie u uczniów wiedzy z zakresu ochrony środowiska i klimatu,
- prowadzenie wewnątrzszkolnego doskonalenia kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie rozpoznawania wczesnych objawów używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, oraz podejmowania szkolnej interwencji profilaktycznej,
- doskonalenie kompetencji nauczycieli i wychowawców w zakresie profilaktyki używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, norm rozwojowych i zaburzeń zdrowia psychicznego wieku rozwojowego.
Działalność informacyjna w szkole polega na dostarczaniu rzetelnych i aktualnych informacji, dostosowanych do wieku oraz możliwości psychofizycznych odbiorców, na temat zagrożeń i rozwiązywania problemów związanych z używaniem środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych, wpływu niskiego poziomu kondycji psychicznej na funkcjonowanie w życiu, skierowanych do uczniów oraz ich rodziców lub opiekunów, a także nauczycieli i wychowawców oraz innych pracowników szkoły.
Działalność informacyjna obejmuje w szczególności:
- dostarczenie aktualnych informacji nauczycielom, wychowawcom i rodzicom lub opiekunom na temat skutecznych sposobów prowadzenia działań wychowawczych i profilaktycznych związanych z przeciwdziałaniem używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych i innych zagrożeń cywilizacyjnych, w tym cyfrowych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku obniżonej kondycji psychicznej, depresji, innych problemów psychologicznych i psychiatrycznych,
- przekazanie informacji uczniom i wychowankom, ich rodzicom lub opiekunom oraz nauczycielom i wychowawcom na temat konsekwencji prawnych związanych z naruszeniem przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o przeciwdziałaniu narkomanii,
- informowanie uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów o obowiązujących procedurach postępowania nauczycieli i wychowawców oraz o metodach współpracy szkół i placówek z Policją w sytuacjach zagrożenia narkomanią oraz uzależnieniami od innych środków zmieniających świadomość,
- udostępnienie informacji o ofercie pomocy specjalistycznej dla uczniów i wychowanków, ich rodziców lub opiekunów w przypadku uzależnienia cyfrowego.
Działalność profilaktyczna w szkole polega na realizowaniu działań z zakresu profilaktyki uniwersalnej, selektywnej i wskazującej.
Działalność profilaktyczna obejmuje:
- wspieranie wszystkich uczniów i wychowanków w prawidłowym rozwoju i zdrowym stylu życia oraz podejmowanie działań, których celem jest ograniczanie zachowań ryzykownych niezależnie od poziomu ryzyka używania przez nich środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, którzy ze względu na swoją sytuację rodzinną, środowiskową lub uwarunkowania biologiczne są w wyższym stopniu narażeni na ryzyko zachowań ryzykownych,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano wczesne objawy używania środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych lub występowania innych zachowań ryzykownych, które nie zostały zdiagnozowane jako zaburzenia lub choroby wymagające leczenia,
- wspieranie uczniów i wychowanków, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej, a także prowadzenie działań profilaktycznych wobec wszystkich uczniów szkoły.
Działania te obejmują w szczególności:
- realizowanie wśród uczniów i wychowanków oraz ich rodziców lub opiekunów programów profilaktycznych i promocji zdrowia psychicznego dostosowanych do potrzeb indywidualnych i grupowych oraz realizowanych celów profilaktycznych,
- przygotowanie oferty zajęć rozwijających zainteresowania i uzdolnienia, jako alternatywnej pozytywnej formy działalności zaspakajającej ważne potrzeby, w szczególności potrzebę podniesienia samooceny, sukcesu, przynależności i satysfakcji życiowej,
- kształtowanie i wzmacnianie norm przeciwnych używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych przez uczniów, a także norm przeciwnych podejmowaniu innych zachowań ryzykownych,
- poszerzenie kompetencji osób oddziałujących na uczniów (nauczycieli, rodziców, wychowawców, specjalistów) w zakresie wczesnego rozpoznawania objawów depresji,
- doskonalenie zawodowe nauczycieli i wychowawców w zakresie realizacji szkolnej interwencji profilaktycznej w przypadku podejmowania przez uczniów i wychowanków zachowań ryzykownych,
- włączanie, w razie potrzeby, w indywidualny program edukacyjno-terapeutyczny (IPET), o którym mowa w art. 127 ust. 3 ustawy Prawo oświatowe, działań z zakresu przeciwdziałania używaniu środków odurzających, substancji psychotropowych, środków zastępczych, nowych substancji psychoaktywnych
- wzmacnianie kompetencji rodzicielskich związanych z rozpoznawaniem przejawów kryzysu psychicznego, sięganiem po właściwą pomoc, udzielaniem adekwatnego wsparcia dzieciom oraz radzeniem sobie z rodzicielskim poczuciem winy i wstydu.
W bieżącym roku szkolnym najważniejsze działania w pracy wychowawczej są ukierunkowane na:
- stworzenie uczniom przestrzeni do kształtowania umiejętności współpracy, autonomicznych zespołów, planowania, realizowania zaplanowanych działań ze szczególnym uwzględnieniem indywidualnych zasobów
- stworzenie sieci wsparcia w relacji dorośli – rówieśnicy, która pozwoli uczniom postrzegać wsparcie rówieśnicze jako umiejętność reagowania na oznaki problemów koleżanek i kolegów
- rozbudzanie poczucia własnej wartości, wiary we własne siły i możliwości,
- budowanie poczucia tożsamości regionalnej i narodowej,
- przeciwdziałanie przemocy, agresji i uzależnieniom,
- przeciwdziałanie pojawianiu się zachowań ryzykownych,
- troska o szeroko pojęte bezpieczeństwo podopiecznych, nauczycieli i rodziców.
Zadania profilaktyczne programu to:
- zapoznanie z normami zachowania obowiązującymi w szkole,
- znajomość zasad ruchu drogowego – bezpieczeństwo w drodze do szkoły,
- promowanie zdrowego stylu życia,
- kształtowanie nawyków prozdrowotnych,
- rozpoznawanie sytuacji i zachowań ryzykownych, w tym korzystanie ze środków psychoaktywnych (lekarstw bez wskazań lekarskich, papierosów, alkoholu i narkotyków),
- eliminowanie z życia szkolnego agresji i przemocy rówieśniczej,
- niebezpieczeństwa związane z nadużywaniem komputera, Internetu, telefonów komórkowych i telewizji,
- wzmacnianie poczucia własnej wartości uczniów, podkreślanie pozytywnych doświadczeń życiowych, pomagających młodym ludziom ukształtować pozytywną tożsamość,
- uczenie sposobów wyrażania własnych emocji i radzenia sobie ze stresem,
- uczenie dbałości o zdrowie psychiczne oraz wzmacnianie poczucia oparcia w najbliższym środowisku (rodzina, nauczyciele, specjaliści) w sytuacjach trudnych.
-
Struktura oddziaływań wychowawczych i profilaktycznych.
Oddziaływania profilaktyczne będą realizowane wielopłaszczyznowo i kompleksowo. Struktura ta uwzględnia i konkretyzuje zadania dla: dyrektora, nauczycieli, wychowawców, pedagoga, psychologa, rodziców.
-
Dyrektor szkoły:
- stwarza warunki dla realizacji procesu wychowawczego w szkole,
- sprawuje opiekę nad uczniami oraz stwarza warunki harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne, dba o prawidłowy poziom pracy wychowawczej i opiekuńczej szkoły,
- inspiruje nauczycieli do poprawy istniejących lub wdrożenia nowych rozwiązań w procesie kształcenia, przy zastosowaniu innowacyjnych działań programowych, organizacyjnych lub metodycznych, których celem jest rozwijanie kompetencji uczniów,
- stwarza warunki do działania w szkole lub placówce: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych organizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem statutowym jest działalność wychowawcza lub rozszerzanie i wzbogacanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej, opiekuńczej i innowacyjnej szkoły,
- współpracuje z zespołem wychowawców, pedagogiem, psychologiem szkolnym, oraz Samorządem Uczniowskim, wspomaga nauczycieli w realizacji zadań,
- czuwa nad realizowaniem przez uczniów obowiązku szkolnego,
- nadzoruje zgodność działania szkoły ze statutem, w tym dba o przestrzeganie zasad oceniania, praw uczniów, kompetencji organów szkoły,
- motywuje nauczycieli i specjalistów do opracowania modelu wsparcia i pomocy uczniom przeżywającym trudności psychiczne,
- stwarza warunki do poszukiwania optymalnych rozwiązań w zakresie budowania systemu działań wspierających kondycję psychiczną uczniów,
- inspiruje wszystkie grupy społeczności szkolnej do budowania dobrych wzajemnych relacji w środowisku szkolnym, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia,
- dostosowuje ofertę zajęć pozalekcyjnych do oczekiwań uczniów w celu stworzenia warunków do realizacji pasji, udziału z zajęciach sportowych, kontaktu z przyrodą, a także kontaktu bezpośredniego uczniów ze sobą, z zachowaniem zasad sanitarnych,
- dokonuje analizy obciążeń nauczycieli, wychowawców i pedagogów czynnościami formalnymi (np. prowadzeniem dokumentacji uzupełniającej, sprawozdań), w miarę możliwości redukuje ich ilość, analizuje dotychczasowe procedury i regulaminy, aby odciążyć kadrę na rzecz tworzenia warunków do nawiązywania indywidualnych relacji z uczniami i klasami,
- czuwa nad intensyfikowaniem współpracy nauczycieli i wychowawców z pedagogiem specjalnym, pedagogiem, psychologiem szkolnym oraz pracownikami poradni psychologiczno-pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- czuwa nad wykonywaniem zadań przez specjalistów szkoły – pedagog specjalny, pedagog, psycholog i inni specjaliści powinni aktywnie włączać się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służyć doradztwem dla nauczycieli, wspierać ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- inicjuje utworzenie systemu wsparcia nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów z uwagi na to, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys,
- nadzoruje realizację Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Rada pedagogiczna:
- uczestniczy w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły i potrzeb w zakresie działań profilaktycznych, w tym w zakresie działań wspierających kondycję psychiczną uczniów po okresie długotrwałej nauki zdalnej i izolacji od bezpośrednich kontaktów z rówieśnikami,
- dostosowuje wymagania związane z realizacją podstawy programowej do zmniejszonej efektywności kształcenia wynikającej z osłabionej kondycji psychicznej uczniów oraz niższej efektywności zdalnego nauczania,
- opracowuje projekt Szkolnego Programu Wychowawczo – Profilaktycznego i uchwala go w porozumieniu z Radą Rodziców ,
- opracowuje i zatwierdza dokumenty i procedury postępowania nauczycieli w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, a także depresją.
- uczestniczy w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- uczestniczy w ewaluacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego.
-
Nauczyciele:
- współpracują z wychowawcami klas, innymi nauczycielami, pedagogiem, psychologiem, innymi specjalistami w zakresie realizacji zadań wychowawczych i profilaktycznych, uczestniczą w realizacji Szkolnego Programu Wychowawczo-Profilaktycznego,
- reagują na obecność w szkole osób obcych, które swoim zachowaniem stwarzają zagrożenie dla ucznia,
- reagują na przejawy depresji, agresji, niedostosowania społecznego i uzależnień uczniów,
- wspierają uczniów – cudzoziemców w pokonywaniu trudności związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą oraz różnicami kulturowymi, w tym uczniów z Ukrainy w szczególności z powodu sytuacji kryzysowej, w jakiej się znaleźli,
- zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- kształcą i wychowują dzieci w duchu patriotyzmu i demokracji,
- rozmawiają z uczniami i rodzicami o zachowaniu i frekwencji oraz postępach w nauce na swoich zajęciach,
- wspierają zainteresowania i rozwój osobowy ucznia,
-
Wychowawcy klas:
- diagnozują sytuację wychowawczą w klasie, zapewniają atmosferę współpracy, zaufania, otwartości, wzajemnego wspomagania,
- rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe uczniów, w tym czynników chroniących i czynników ryzyka, ze szczególnym uwzględnieniem zagrożeń związanych z używaniem substancji psychotropowych, środków zastępczych oraz nowych substancji psychoaktywnych,
- na podstawie dokonanego rozpoznania oraz celów i zadań określonych w Szkolnym Programie Wychowawczo-Profilaktycznym opracowują plan pracy wychowawczej dla klasy na dany rok szkolny, uwzględniając specyfikę funkcjonowania zespołu klasowego i potrzeby uczniów,
- przygotowują sprawozdanie z realizacji planu pracy wychowawczej i wnioski do dalszej pracy,
- zapoznają uczniów swoich klas i ich rodziców z prawem wewnątrzszkolnym i obowiązującymi zwyczajami, tradycjami szkoły,
- są członkami zespołu wychowawców i wykonują zadania zlecone przez przewodniczącego zespołu,
- oceniają zachowanie uczniów swojej klasy, zgodnie z obowiązującymi w szkole procedurami - uwzględniają trudności w funkcjonowaniu uczniów w szkole wynikające z obniżonego poczucia własnej wartości i poczucia sprawczości,
- współpracują z innymi nauczycielami uczącymi w klasie, rodzicami uczniów, pedagogiem szkolnym oraz innymi specjalistami pracującymi z uczniami o specjalnych potrzebach,
- wspierają uczniów potrzebujących pomocy, znajdujących się w trudnej sytuacji,
- rozpoznają oczekiwania swoich uczniów i ich rodziców,
- dbają o dobre relacje uczniów w klasie, utrzymywanie kontaktów rówieśniczych, rozwijanie wzajemnej pomocy i współpracy grupowej,
- podejmują działania profilaktyczne w celu przeciwdziałania niewłaściwym zachowaniom podopiecznych,
- współpracują z sądem, policją, innymi osobami i instytucjami działającymi na rzecz dzieci i młodzieży,
- podejmują działania w zakresie poszerzania kompetencji wychowawczych.
-
Zespół wychowawców:
- opracowuje projekty procedur postępowania w sytuacjach zagrożenia młodzieży demoralizacją i przestępczością, zasad współpracy z instytucjami i osobami działającymi na rzecz uczniów, propozycje modyfikacji zasady usprawiedliwiania nieobecności, karania, nagradzania, wystawiania ocen zachowania i innych,
- analizuje i rozwiązuje bieżące problemy wychowawcze, promuje metodę pozytywnego dyscyplinowania uczniów,
- ustala potrzeby w zakresie doskonalenia umiejętności wychowawczych nauczycieli, w tym rozpoczynających pracę w roli wychowawcy,
- przygotowuje analizy i sprawozdania w zakresie działalności wychowawczej i profilaktycznej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- inne, wynikające z bieżących potrzeb szkoły.
-
Pedagog specjalny:
- rozpoznaje wraz z wychowawcami indywidualne potrzeby uczniów oraz analizuje przyczyny niepowodzeń szkolnych,
- określa formy i sposoby udzielania uczniom pomocy psychologiczno – pedagogicznej odpowiednio do rozpoznanych potrzeb,
- organizuje i prowadzi różne formy pomocy psychologiczno – pedagogicznej dla uczniów i rodziców,
- udziela uczniom pomocy pedagogicznej w formach odpowiednich do rozpoznanych potrzeb,
- podejmuje działania profilaktyczno – wychowawcze wynikające z programu wychowawczo – profilaktycznego szkoły w stosunku do uczniów z udziałem rodziców i nauczycieli,
- pomaga rodzicom i nauczycielom w rozwijaniu indywidualnych predyspozycji i uzdolnień uczniów,
- wspiera działania opiekuńczo – wychowawcze nauczycieli wynikające z programu wychowawczo-profilaktycznego szkoły,
- uczestniczy w spotkaniach Zespołu Wychowawczego
-
Pedagog, psycholog szkolny:
- diagnozuje środowisko wychowawcze, w tym stan kondycji psychicznej uczniów,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- zapewnia uczniom pomoc psychologiczno - pedagogiczną w odpowiednich formach,
- współpracuje z rodzicami uczniów potrzebującymi szczególnej troski wychowawczej lub stałej opieki, wsparcia psychologicznego,
- zabiega o różne formy pomocy wychowawczej i materialnej dla uczniów,
- współpracuje z rodzicami w zakresie działań wychowawczych i profilaktycznych, udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej nauczycielom, uczniom i ich rodzicom,
- współpracuje z placówkami wspierającymi proces dydaktyczno – wychowawczy szkoły i poszerzającymi zakres działań o charakterze profilaktycznym w tym ze Specjalistyczną Poradnią Psychologiczno – Pedagogiczną,
- wpiera nauczycieli, wychowawców, inne osoby pracujące z uczniami w identyfikacji problemów uczniów, w tym wczesnych objawów depresji, a także w udzielaniu im wsparcia,
- rozwija współpracę z nauczycielami, wychowawcami, a także pracownikami Specjalistycznej Poradni Psychologiczno – Pedagogicznych w celu szybkiego i skutecznego reagowania na zaobserwowane problemy uczniów,
- aktywnie włącza się do bezpośredniej pracy profilaktycznej i bezpośredniego wsparcia uczniów i rodziców, służy doradztwem dla nauczycieli, wspiera ich w identyfikowaniu problemów uczniów i prowadzeniu z uczniami zajęć wspierających, integracyjnych, profilaktycznych,
- wspiera nauczycieli, wychowawców, innych psychologów czy pedagogów, którym trudno jest wspierać uczniów w związku z tym, że sami przeżywają stan silnego przygnębienia epidemią, przemęczenia lub przechodzą inny kryzys psychiczny,
- promuje budowanie dobrych, wzajemnych relacji pomiędzy wszystkimi grupami społeczności szkolnej, jako czynnika zwiększającego skuteczność i efektywność udzielanego wsparcia.
-
Rodzice:
- współtworzą Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły,
- uczestniczą w diagnozowaniu pracy wychowawczej szkoły,
- uczestniczą w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- uczestniczą w wywiadówkach organizowanych przez szkołę,
- zasięgają informacji na temat swoich dzieci w szkole,
- współpracują z wychowawcą klasy i innymi nauczycielami uczącymi w klasie,
- dbają o właściwą formę spędzania czasu wolnego przez uczniów,
- Rada Rodziców uchwalanie w porozumieniu z Radą Pedagogiczną Program Wychowawczo – Profilaktyczny szkoły.
-
Samorząd uczniowski:
- jest inspiratorem i organizatorem życia kulturalnego uczniów szkoły, działalności oświatowej, sportowej oraz rozrywkowej zgodnie z własnymi potrzebami i możliwościami organizacyjnymi w porozumieniu z dyrektorem,
- uczestniczy w diagnozowaniu sytuacji wychowawczej szkoły,
- uczestniczy w poszukiwaniu nowych rozwiązań na rzecz budowania szkolnego systemu ochrony zdrowia psychicznego uczniów,
- współpracuje z Zespołem Wychowawców i Radą Pedagogiczną,
- prowadzi akcje pomocy dla potrzebujących kolegów,
- reprezentuje postawy i potrzeby środowiska uczniowskiego,
- propaguje ideę samorządności oraz wychowania w demokracji,
- dba o dobre imię i honor szkoły oraz wzbogaca jej tradycję.
Szczegółowe cele działań wychowawczo – profilaktycznych do realizacji w roku szkolnym 2023/2024
Szczegółowe cele do pracy wynikają z diagnozy przeprowadzonej w szkole, w tym ewaluacji dotychczasowego programu wychowawczo-profilaktycznego, z uwzględnieniem wytycznych MEiN w zakresie ochrony zdrowia psychicznego uczniów. Odniesienie do poszczególnych sfer rozwoju pozwoli harmonijnie oddziaływać na rozwój uczniów w poszczególnych obszarach.
OBSZAR ROZWOJU INTELEKTUALNEGO
- Rozpoznanie i rozwijanie możliwości, uzdolnień i zainteresowań uczniów.
- Poszerzenie wiedzy z zakresu umiejętności społecznych uczniów, rozwiązywania konfliktów i radzenia sobie w trudnych sytuacjach.
- Zwiększenie motywacji do nauki u uczniów klas VI – VIII – przeprowadzenie 2 godzin zajęć warsztatowych dot. organizacji czasu, sposobów uczenia się.
- Wszyscy uczniowie wymagający wsparcia uzyskają pomoc w odpowiedniej formie.
OBSZAR ROZWOJU SPOŁECZNEGO:
- Integracja zespołów klasowych. Przeprowadzenie zajęć integracyjnych w klasach I i IV. (min. 5 godz.)
- Reintegracja w klasach wyższych. Przeprowadzenie min. 3 godzin zajęć w każdej klasie.
- Rozumienie i respektowanie obowiązujących norm. W roku szkolnym 2023/2024 około 95% uczniów przestrzega szkolnych norm i zasad.
- Rozwijanie postaw prospołecznych i działań w zakresie wolontariatu – działania prowadzone przez Szkolne Koło Wolontariatu.
OBSZAR ROZWOJU FIZYCZNEGO
- Kształtowanie umiejętności podejmowania i realizacji zachowań prozdrowotnych.
- Wszyscy wychowawcy, w I półroczu, przeprowadzą co najmniej 2 godziny zajęć sprzyjających kształtowaniu postaw prozdrowotnych.
- Zwiększenie świadomości dotyczących zależności pomiędzy odpowiednim stylem życia, a zdrowiem u 90% uczniów.
- 100% uczniów zna zasady ochrony zdrowia psychicznego (w tym w sytuacji kryzysowej) oraz czynniki chroniące przed zagrożeniami wynikającymi z długotrwałej izolacji społecznej.
OBSZAR ROZWOJU EMOCJONALNEGO
- Kształtowanie pozytywnego obrazu własnej osoby.
- Przeprowadzenie cyklu 3 godzin zajęć psychoedukacyjnych w klasach V - VIII na temat umiejętności samooceny i rozpoznawania swoich predyspozycji.
- Przeprowadzenie cyklu 3 godzin zajęć kształcących umiejętność rozpoznawania własnych emocji.
- 95% uczniów potrafi wskazać swoje mocne i słabe strony.
- 90% uczniów potrafi wskazać konstruktywne sposoby rozwijania swoich predyspozycji i pokonywania potencjalnych trudności.
- 90% uczniów potrafi wskazać obszary swojej sprawczości.
- 100% uczniów wie, do kogo może zwrócić się o pomoc w razie stwierdzenia pogorszenia nastroju, przemęczenia, pogorszenia kondycji psychicznej.
OBSZAR ROZWOJU DUCHOWEGO
- Upowszechnienie wiedzy na temat obowiązujących w szkole norm i wartości.
- Do końca września 2023 r. wychowawcy zapoznają uczniów i rodziców ze Statutem Szkoły.
- Poprawa relacji pomiędzy pracownikami szkoły i uczniami. W roku szkolnym 2023/2024 90% uczniów w swoich zachowaniach kieruje się normami wynikającymi z przyjętych w szkole wartości
-
Harmonogram działań
Zadania |
Forma realizacji |
Osoby odpowiedzialne |
Termin |
SFERA: INTELEKTUALNA |
|||
Rozpoznanie i rozwijanie zainteresowań |
Przeprowadzanie w klasach diagnoz i ankiet wstępnych, obserwacje podczas bieżącej pracy
|
nauczyciele, wychowawcy |
wrzesień/październik 2023 r. |
Przygotowanie propozycji zajęć w zespołach przedmiotowych, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych, kół zainteresowań, warsztatów, konkursów, wyjścia do teatru, na wystawy
|
nauczyciele poszczególnych przedmiotów |
wrzesień/październik 2023 |
|
Włączenie uczniów do tworzenia planów pracy klasy
|
wychowawcy |
wrzesień/październik 2023 |
|
Przygotowanie programów artystycznych na uroczystości szkolne, prezentowanie talentów na forum szkoły
|
nauczyciele wskazani, jako odpowiedzialni za poszczególne działania, nauczyciel muzyki/plastyki |
zgodnie z kalendarzem uroczystości i personalną odpowiedzialnością za konkretne działanie |
|
organizacja zajęć w ramach programów „Szkolny Klub Sportowy” oraz „WF z AWF”
|
nauczyciele WF |
zgodnie z harmonogramem |
|
Wykorzystywanie podczas zajęć lekcyjnych oraz pozalekcyjnych sprzętu zakupionego w ramach „Laboratorium przyszłości” |
nauczyciele, nauczyciele świetlicy |
cały rok |
|
Rozwijanie umiejętności rozpoznawania własnych uzdolnień |
lekcje doradztwa zawodowego |
n-ciel doradztwa zawodowego |
I półrocze |
Kształtowanie umiejętności formułowania i wyrażania własnych sądów z szacunkiem do zdania innych |
lekcje języka polskiego, wosu |
n-le j. polskiego, |
cały rok |
debata kandydatów do Samorządu Uczniowskiego |
opiekun SU |
wrzesień 2023 |
|
Uczenie planowania i dobrej organizacji własnej pracy
|
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, praktyczne sposoby zarządzania czasem, |
wychowawcy, pedagog/psycholog szkolny |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
Podnoszenie świadomości uczniów dot. istoty kultury w sieci oraz zachowania bezpieczeństwa |
realizacja programów w klasach 1 – 3: „Owce w sieci”, „Krasnoludki w sieci”, |
n-le informatyki |
zgodnie z harmonogramem |
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce, lekcje informatyki |
wychowawcy, n-le informatyki |
zgodnie z harmonogramem zajęć |
|
obchody „Dnia Bezpiecznego Internetu” |
n-le informatyki, wychowawcy kl. II |
luty 2024 |
|
prelekcje prowadzone przez przedstawiciela policji |
wychowawcy, pedagog szkolny |
I półrocze |
|
Podnoszenie motywacji do nauki poprzez uświadamianie wagi edukacji i wyników egzaminów zewnętrznych |
prowadzenie lekcji z poszczególnych przedmiotów w oparciu wnioski z analizy „Testów na wstępie” kl. IV, próbnych egzaminów ósmoklasisty |
n-le przedmiotów |
zgodnie z harmonogramem |
zajęcia warsztatowe w kl. VIII dot. planowania własnej kariery z wykorzystaniem informacji o losach naszych absolwentów |
pedagog szkolny |
po uzgodnieniu z wychowawcą |
|
SFERA: SPOŁECZNA |
|||
Uczenie działania zespołowego, tworzenia klimatu dialogu i efektywnej współpracy, umiejętności słuchania innych i rozumienia ich poglądów. |
warsztaty z zakresu komunikacji społecznej, pracy w zespole, analizy sytuacji problemowych i możliwości ich konstruktywnego rozwiązywania konfliktów |
wychowawcy, pedagog szkolny |
zgodnie z harmonogramem zajęć w poszczególnych klasach |
Uczenie zasad samorządności i demokracji |
Wybory do samorządu uczniowskiego/wybory samorządów klasowych, wybory opiekuna samorządu uczniowskiego. |
opiekun samorządu |
zgodnie z planem pracy samorządu |
Kształtowanie postawy szacunku wobec środowiska naturalnego |
udział w akcji sprzątanie świata |
nauczyciel biologii |
wrzesień 2023 |
udział w akcjach charytatywnych na rzecz zwierząt, wycieczki krajoznawcze. |
opiekunowie szkolnego koła ekologicznego i koła wolontariatu |
zgodnie z harmonogramem |
|
Udział w projekcie „FLOREK” przez szkolne koło ekologiczne |
opiekun szkolnego koła ekologicznego |
zgodnie z harmonogramem |
|
Systematyczne monitorowanie frekwencji uczniów na zajęciach lekcyjnych. |
analiza frekwencji uczniów |
wicedyrektor |
trzy razy w roku |
SFERA: DUCHOWA |
|||
Rozwój poszanowania dziedzictwa narodowego i kształtowanie świadomości narodowej. Wskazywanie autorytetów i wzorców moralnych |
świętowanie rocznic i wydarzeń patriotycznych na terenie szkoły |
wyznaczeni nauczyciele |
zgodnie z kalendarium |
wystawianie pocztów sztandarowych podczas lokalnych uroczystości państwowych |
opiekun Samorządu Uczniowskiego |
zgodnie z kalendarium |
|
lekcje wychowawcze na temat patriotyzmu |
wychowawcy |
zgodnie z harmonogramem |
|
udział w akcji BohaterON |
opiekunowie SKW, wychowawcy |
październik 2023 |
|
udział w konkursach recytatorskich – „Literatura i Dzieci”, Barwy mojej Ojczyzny”, „Strzeż ojców mowy, strzeż ojców wiary”, „Zawsze wierni” |
nauczyciele j. polskiego |
zgodnie z harmonogramem |
|
przeprowadzenie lekcji w oparciu o materiały dydaktyczne projektu „Projekt “Opowiemy Wam o Ulmach” |
nauczyciele j. polskiego, wychowawcy |
I półrocze |
|
przygotowanie wystawy "Polacy ratujący Żydów w czasie II wojny światowej" |
nauczyciele historii i plastyki |
I półrocze |
|
projekcja filmu w klasach starszych dot. rodziny Ulmów |
nauczyciele religii |
I półrocze |
|
Poznanie kultury ojczystej, zaznajamianie z kulturą regionu |
wycieczki, tematyczne lekcje wychowawcze |
nauczyciele, wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
przystąpienie do Ogólnopolskiego Konkursu Czytelniczego „Wielka Liga Czytelników” |
nauczyciele j. polskiego |
zgodnie z harmonogramem |
|
Uczenie właściwego pojęcia tolerancji, odwagi w reagowaniu na niesprawiedliwość, krzywdę drugiego człowieka, agresję |
lekcje wychowawcze dotyczące tej tematyki |
wychowawcy / psycholog / pedagog |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
indywidualne rozmowy z uczniami, interwencje |
wychowawca, pedagog, psycholog szkolny |
wg potrzeb |
|
SFERA: EMOCJONALNA |
|||
Rozwijanie świadomości własnych słabych i mocnych stron, kształtowanie samoakceptacji, budowanie poczucia własnej wartości |
lekcje wychowawcze dotyczące tej tematyki
|
wychowawcy/ pedagog szkolny |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
zajęcia z doradztwa zawodowego |
nauczyciel doradztwa zawodowego |
zgodnie z PDZ |
|
Kształcenie umiejętności rozwiązywania problemów bez użycia siły |
lekcje wychowawcze, warsztaty |
wychowawcy, pedagog |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
realizacja programu „Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” w kl. V, VI |
wychowawcy, pedagog szkolny |
I półrocze |
|
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka |
działalność charytatywna, realizacja programu Szkolnego Koła Wolontariatu |
opiekun Szkolnego Koła Wolontariatu |
zajęcia zgodnie z harmonogramem |
Kształcenie umiejętności rozpoznawania własnych emocji |
warsztaty dla uczniów |
psycholog szkolny |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
lekcje wychowawcze poświęcone tej tematyce |
wychowawcy |
|
|
SFERA: FIZYCZNA |
|||
Promowanie zdrowego stylu życia |
Dzień Sportu |
nauczyciel WF |
czerwiec |
organizacja wewnątrzszkolnych turniejów sportowych (różne dyscypliny) |
nauczyciele WF |
zgodnie z harmonogramem |
|
zajęcia o zdrowym stylu odżywiania się oraz znaczeniu ruchu w życiu człowieka prowadzone przez wychowawców |
nauczyciele biologii i wychowania fizycznego |
zgodnie z harmonogramem |
|
realizacja w kl. 4 – 8 programu |
nauczyciele WF |
zgodnie z harmonogramem |
|
Kształtowanie prozdrowotnych nawyków wśród uczniów i ich rodzin |
realizacja programów profilaktycznych we współpracy z PSSE, lekcje wychowawcze |
wychowawcy, nauczyciele WF |
zgodnie z planem pracy wychowawcy, zgodnie z harmonogramem |
Pogłębienie wiedzy o znaczeniu zbilansowanej diety i aktywności fizycznej dla organizmu człowieka |
lekcje z edukacje zdrowotnej w ramach lekcji WF, konkursy |
nauczyciele WF, biologii, przyrody i techniki |
zgodnie z harmonogramem |
zapraszanie sportowców w celu zwiększenia mobilizacji uczniów do uprawiania sportu |
nauczyciele WF |
zgodnie z harmonogramem |
|
SFERA: OCHRONA ZDROWIA PSYCHICZNEGO |
|||
Umacnianie u uczniów prawidłowych relacji w grupie klasowej, poczucia wspólnoty |
Lekcje wychowawcze – gry i zabawy integracyjne, rozmowy, warsztaty, wyjścia i wycieczki |
wychowawcy |
zgodnie z planem pracy wychowawcy
|
Poszerzanie wiedzy uczniów na temat wpływu sytuacji kryzysowej na funkcjonowanie w szkole oraz możliwości uzyskania pomocy w szkole i poza szkołą |
Lekcje wychowawcze z udziałem psychologa/pedagoga |
wychowawcy klas |
zgodnie z planem pracy wychowawcy |
umieszczenie na stronie internetowej szkoły, tablicy informacji o miejscach, gdzie można uzyskać pomoc specjalistyczną |
pedagog szkolny, psycholog szkolny |
wrzesień, bieżące aktualizowanie |
|
Wspieranie uczniów, u których rozpoznano objawy depresji lub obniżenia kondycji psychicznej |
indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. Dalsze postępowanie wg ustaleń |
wychowawca, psycholog szkolny |
wg potrzeb |
Rozpoznanie potrzeb i zagrożeń uczniów z Ukrainy wynikających z ich sytuacji kryzysowej |
Indywidualne rozmowy wspierające z każdym uczniem, jego rodzicami. Ustalenie zakresu dalszych działań. |
wychowawca, pedagog szkolny, psycholog szkolny |
Zgodnie z potrzebami |
Kształtowanie szacunku do ludzi, wrażliwości na potrzeby drugiego człowieka, prawidłowe rozumienie wolności jednostki oparte na poszanowaniu osoby ludzkiej |
działalność charytatywna, wolontariat szkolny |
wychowawcy, opiekunowie SKW |
zgodnie z planem pracy SKW, cały rok |
udział w Ogólnopolskim konkursie „Cukierek za życzliwość – i Ty możesz zostać wolontariuszem” |
wychowawcy, opiekunowie SKW |
październik - luty |
-
Realizacja programów profilaktycznych skierowanych do uczniów:
nazwa programu |
klasy |
termin |
osoba odpowiedzialna |
„Zawsze razem” |
I |
październik- kwiecień |
Renata Żak Agnieszka Gaj |
„Znamię! Znam je?” |
VII, VIII |
I półrocze |
Elżbieta Pieróg |
„Podstępne WZW” |
VII, VIII |
II półrocze |
Elżbieta Pieróg |
„Nie pal przy mnie proszę” |
II |
październik – maj |
Jolanta Gawryś |
„Trzymaj formę” |
V |
październik – maj |
Maria Zięcina, |
„Trzymaj formę” |
VI |
październik – maj |
Małgorzata Aleksandrowicz |
„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” |
V |
I półrocze |
Magdalena Kupiec |
„Apteczka pierwszej pomocy emocjonalnej” |
VI |
I półrocze |
Małgorzata Aleksandrowicz |
-
Kalendarz imprez i uroczystości szkolnych realizowanych w roku szkolnym 2023/2024
Lp. |
Uroczystość |
Termin |
Odpowiedzialny/ koordynator |
Współpraca |
|
Rozpoczęcie roku szkolnego |
wrzesień |
E. Babula |
M. Gąsior, R. Flis, S. Kania, J. Budak |
|
Sprzątanie Świata 2023 |
wrzesień |
E. Pieróg |
M. Osobliwy |
|
Dzień Edukacji Narodowej |
październik |
M. Zięcina |
J. Budak S. Kania |
|
Pasowanie klas I SP |
październik |
R. Żak |
A. Gaj |
|
Akademia z Okazji Święta Niepodległości |
listopad |
R. Flis |
E. Babula, M. Gąsior, S. Kania, J. Budak |
|
Dzień Babci i Dziadka |
styczeń |
Nauczyciele klas I-III |
|
|
Jasełka |
grudzień/styczeń |
Ks. P. Turek Ks. A. Bobola |
S. Kania, J. Budak |
|
Apel podsumowujący I półrocze |
styczeń |
M. Grzelak |
J. Gawryś |
|
Dzień Patrona I-VIII |
luty |
B. Torba M. Aleksandrowicz |
M. Osobliwy |
|
Dzień Kobiet |
marzec |
D. Marek |
pozostali panowie |
|
Pierwszy Dzień Wiosny Kl. I-III |
marzec |
J. Gawryś |
M. Gąsior |
|
Dzień Ziemi |
kwiecień |
E. Pieróg |
M. Osobliwy |
|
Rocznica uchwalenia Konstytucji 3 Maja |
maj |
E. Babula |
R. Flis, S. Kania |
|
Apel podsumowujący II półrocze |
czerwiec |
M. Zięcina |
J. Budak |
|
Zakończenie roku szkolnego I- III |
czerwiec |
M. Gąsior |
E. Pieróg |
|
Zakończenie roku szkolnego IV-VIII |
czerwiec |
M. Woźniak |
S. Kania |
-
Zasady ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego
Ewaluacja programu polega na systematycznym gromadzeniu informacji na temat prowadzonych działań, w celu ich modyfikacji i podnoszenia skuteczności programu wychowawczo-profilaktycznego. Ewaluacja przeprowadzana będzie poprzez:
- obserwację zachowań uczniów i zachodzących w tym zakresie zmian,
- analizę dokumentacji,
- przeprowadzanie ankiet, kwestionariuszy wśród uczniów, rodziców i nauczycieli,
- rozmowy z rodzicami,
- wymianę spostrzeżeń w zespołach wychowawców i nauczycieli,
Ewaluacja programu przeprowadzana będzie w bieżącym roku szkolnym przez zespół ds. Ewaluacji programu wychowawczo-profilaktycznego powołany przez dyrektora. Zadaniem Zespołu jest opracowanie planu ewaluacji, organizacja badań oraz opracowanie wyników. Z wynikami prac zespołu w formie raportu ewaluacyjnego zostanie zapoznana rada pedagogiczna i rada rodziców.