W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Kim będę, jak dorosnę?

1

Program autorski : „Kim będę, gdy dorosnę? 
realizowany w Szkole Podstawowej nr 7 w Rumi w roku szkolnym 2023/2024
 

Opracowała: Martyna Zwatykanicz, Renata Augustyn


Wstęp
Dzieci coraz częściej interesują się pracą zawodową swoich rodziców i dziadków, próbują opowiadać o ich pracy. Dzielą się takimi informacjami z innymi dziećmi podczas zabaw swobodnych. Program autorski „Kim będę w przyszłości – poznajemy zawody” poszerzy wiedzę dzieci na temat różnych zawodów. Zawód jest zbiorem zadań, zespołem czynności wyodrębnionych w wyniku społecznego podziału pracy, będących świadczeniami na rzecz innych osób, wykonywany przez poszczególne osoby i wymagający odpowiednich kwalifikacji oraz atrybutów, które wynika z zainteresowań. Dzieci w wyniku spotkań z przedstawicielami różnych zawodów mają okazje poznać zasady pracy, zakres czynności, wyposażenie jakie jest niezbędne przy wykonywaniu poszczególnych zadań, a tym samym rozbudzają w sobie pasję do poznawania wybranego zawodu. 
 

Cel ogólny:                                                                                                                                          

- zapoznanie z pracą ludzi w różnych zawodach oraz wyrabianie u dzieci szacunku dla pracy ludzkiej. 
 

Cele szczegółowe:                                                                                                                                    

- zapoznanie dzieci z atrybutami poszczególnych zawodów-profesji,                              

- kształtowanie umiejętności kulturalnego zachowania w instytucjach i urzędach,                                                      

- wdrażanie do dbałości o bezpieczeństwo własne i innych,                                                              

- poznawanie pracy zawodowej własnych rodziców oraz rodziców innych dzieci,                                                      

- wdrażanie do poszanowania pracy ludzi wybranych zawodów,                                              

- poszerzenie zasobu słownictwa o nieznane dotąd wyrażenia związane z określonym zawodem ,        

- współpraca przedszkola ze środowiskiem lokalnym,                                                        

- współpraca przedszkola z rodzicami,                                                                                            

- kształtowanie umiejętności skupiania uwagi, uważnego słuchania ,                                        

- rozumienia celowości pracy wykonywanej przez dorosłych 
 

Metody:

- podające,

- aktywizujące,

- praktyczne.
 

Forma:

-grupowa. 
 

Warunki realizacji programu edukacyjnego „Kim będę, gdy dorosnę?” 
Zaproponowany program edukacyjny będzie realizowany w terminie od grudnia  2023r. do maja 2026r., w ciągu roku szkolnego. Spotkania i wycieczki będą odbywać się przynajmniej raz w miesiącu. Planowane jest poznanie następujących zawodów: -górnika, -żołnierza, -kolejarza, -pilota (wycieczka na lotnisko), -pielęgniarki, -fryzjera, -muzyka, -malarza, -krawcowej, -kominiarza, -listonosza (wycieczka na pocztę), -piekarza (wycieczka do piekarni), -marynarza (wycieczka na statki), -sportowca, -aktora (wycieczka do teatru) oraz wiele innych zawodów. W celu realizacji programu konieczna będzie współpraca ze środowiskiem lokalnym, wycieczki do instytucji publicznie użytecznych i obserwowanie ekspertów w dziedzinie konkretnego zawodu zapewni dzieciom bezpośrednią możliwość obserwowania pracy przedstawicieli danego zawodu. 
Mamy nadzieję, iż zmotywujemy i zainspirujemy tym naszych podopiecznych.
 

Planowane osiągnięcia dzieci:
Poznawanie otaczającej rzeczywistości społecznej dokonuje się nie tylko przez przyswajanie, ale także przez odkrywanie i przeżywanie. To właśnie podczas zajęć terenowych dzieci mają okazję poznać określone miejsce i pogłębić sposób myślenia o temacie. 
 

Ewaluacja:
Podsumowanie wiedzy dzieci na temat pracy ludzi poznanych zawodów nastąpi po każdym spotkaniu z naszymi gośćmi, a także zostaną przeprowadzone rozmowy z dziećmi  - kim chcieliby zostać w przyszłości.

Każde z dzieci ma swoje marzenia kim chciałoby zostać w przyszłości, w dużej mierze również i od nas nauczycieli i rodziców zależy czy pomożemy im w tej realizacji. Pozwólmy więc dzieciom spełniać ich marzenia, by mogły być szczęśliwe, tak jak są w chwili obecnej.
 

{"register":{"columns":[]}}