Logopeda
PRZESIEWOWE DIAGNOZY LOGOPEDYCZNE
Przesiewowe diagnozy logopedyczne obejmują wszystkich uczniów przyjętych do klas pierwszych, wszystkie dzieci z Oddziałów Wychowania Przedszkolnego oraz uczniów klas starszych, którzy w poprzednim roku szkolnym uczęszczali na terapię logopedyczną. Podczas spotkania logopeda oceni: budowę i sprawność narządów mowy, sposób oddychania i połykania, artykulację oraz ogólny poziom umiejętności językowych ucznia. Wyniki diagnoz zostaną przekazane Rodzicom w drugiej połowie września, w indywidualnych wiadomościach na Librusie.
Czym zajmuje się logopeda w naszej szkole?
- przeprowadza diagnozy logopedyczne (wrzesień),
- planuje terapię logopedyczną,
-
prowadzi terapię logopedyczną,
-
prowadzi dokumentację szkolną,
-
organizuje konsultacje dla Rodziców, przekazuje wskazówki do pracy w domu,
-
pisze opinie,
-
bierze udział w różnych działaniach związanych z życiem szkoły.
Jak zorganizowane są zajęcia logopedyczne w naszej szkole?
-
zajęcia logopedyczne w naszej szkole odbywają się raz w tygodniu, w małych grupach, przed lekcjami lub po lekcajch;
-
na terapię logopedyczną uczęszczają uczniowie zakwalifikowani na podstawieprzeprowadzonej w szkole diagnozy logopedycznej;
-
Rodzic może poprosić o dodatkową konsultację, jeśli stan mowy jego dziecka go niepokoi;
Zasady pracy na zajęciach logopedycznych:
-
na każde zajęcia uczeń przynosi zeszyt (min 32 kartki, wielkość dowolna);
-
uczeń jak najczęściej powtarza w domu zadane w zeszycie ćwiczenia (zwykle wystarczy kilka minut dziennie, jest to niezbędne, by nowo nabyte umiejętności się utrwaliły);
-
uczeń wykonuje ćwiczenia narządów mowy w domu, przed lustrem, powoli i starannie, każde powtarza kilka razy;
-
uczeń ćwiczy prawidłową wymowę sylab/wyrazów/wyrażeń i zdań początkowo przed lustrem. Później, gdy prawidłowa artykulacja ćwiczonej głoski/głosek nie wymaga tyle wysiłku i skupienia, uczeń ćwiczy bez kontroli ułożenia narządów mowy w lustrze, stara się mówić lepiej w każde sytuacji;
-
Rodzice biorą udział w konsultacjach z logopedą min. dwa razy w roku. Współpraca z Rodzicem jest bardzo istotnym elementem terapii logopedycznej i ma bardzo duży wpływ na czas trwania terapii oraz osiągane efekty. Rodzic powinien wiedzieć, co, w jakim celu i w jaki sposób jego dziecko ćwiczy.
-
Brak pracy dziecka w domu, brak współpracy z Rodzicem lub niesystematyczny udział w zajęciach może skutkować zakończeniem terapii.
Materiały
Pozycja spoczynkowa języka, połykanie - informacje dla rodzicówpozycja-spoczynkowa-jezyka-polykanie-informacje-dla-rodzicow-sp4.pdf 0.91MB