W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

OPŁATY I STAWKI ZA ODBIÓR ODPADÓW KOMUNALNYCH

Opłata za odbiór nieczystości

OBOWIĄZEK PONOSZENIA OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Właściciele nieruchomości zamieszkałych położonych na terenie Miasta i Gminy Mordy zobowiązani są do ponoszenia na rzecz Miasta i Gminy Mordy opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Obowiązek ponoszenia opłaty powstaje za każdy miesiąc, w którym na danej nieruchomości zamieszkuje mieszkaniec.

STAWKA OPŁATY ZA GOSPODAROWANIE ODPADAMI KOMUNALNYMI

Stawkę opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi od 1 stycznia 2023 r. określa uchwała Rady Miejskiej w Mordach z dnia 29 listopada 2022 r w sprawie metody ustalenia oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi i jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, a także w sprawie ustalenia  stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  od nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe na terenie Miasta i Gminy Mordy (Dz.U. Woj. Maz. z 2022 r. poz. 12587) i wynosi ona:

23,00 zł miesięcznie/osobę, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny,

69,00 zł miesięcznie/osobę, jeżeli właściciel nieruchomości nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

206,00 za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli odpady są zbierane i odbierane w sposób selektywny.

618,00 za rok od domku letniskowego na nieruchomości albo innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, jeżeli właściciel nie wypełnia obowiązku zbierania odpadów komunalnych w sposób selektywny.

ULGA ZA KOMPOSTOWANIE BIOODPADÓW

Zgodnie Uchwałą Nr XLVI/334/2022 Rady Miejskiej w Mordach z dnia 29 listopada 2022 r. w sprawie metody ustalenia oraz stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi i jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym, a także w sprawie ustalenia  stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi  od nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy albo od innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno-wypoczynkowe na terenie Miasta i Gminy Mordy (Dz.U. Woj. Maz. z 2022 r. poz. 12587) z części opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mogą być zwolnieni właściciele nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, położonymi na terenie Miasta i Gminy Mordy, którzy kompostują bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym.

Wysokość zwolnienia wynosi 4,00 zł od stawki obowiązującej za gospodarowanie odpadami komunalnymi zbieranymi w sposób selektywny od jednego mieszkańca. Warunkiem skorzystania z tej ulgi jest złożenie deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi zawierającej informację dotyczącą posiadania kompostownika przydomowego i kompostowania w nim bioodpadów.

TERMINY PŁATNOŚCI

Zgodnie z Uchwałą Nr VIII/47/2015 Rady Miejskiej w Mordach z dnia 28 kwietnia 2015 r. w sprawie określenia terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dz. Urz. Woj. Maz. z 2015 r., POZ. 4391)  opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszczać należy za każdy miesiąc – z dołu, w terminie do 15 dnia każdego następnego miesiąca za poprzedni miesiąc.

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi uiszcza się  w kasie Urzędu Miasta i Gminy Mordy albo na rachunek bankowy Urzędu Miasta i Gminy Mordy.

NA JAKIE KONTO WPŁACAĆ OPŁATĘ?

Opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi należy uiszczać wpłatą/przelewem na  rachunek bankowy Miasta i Gminy Mordy o numerze:

 21 8038 0007 0042 2756 2000 0440 Bank Spółdzielczy w Łosicach, o/Mordy.

Tytułem: opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi, nr konta wymiarowego lub imię, nazwisko i adres właściciela nieruchomości

Istnieje możliwość wniesienia opłaty za dłuższy okres, np. za kwartał, za pół roku.

Ustalona opłata jest powszechna i solidarna, bo dotyczyć będzie wszystkich mieszkańców  naszej gminy w jednakowej wysokości. Gmina nie może zarabiać na odbiorze odpadów, ani dopłacać do systemu.

KONSEKWENCJE PŁATNOŚCI PO TERMINIE LUB BRAKU WPŁAT

W przypadku dokonywania płatności po upływie wymaganego terminu płatności trzeba będzie liczyć się z koniecznością zapłaty odsetek za zwłokę. Do opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi stosuje się przepisy Ordynacji Podatkowej, w której dokładnie uregulowana jest kwestia odsetek za zwłokę. W przypadku braku wpłaty odsetki za zwłokę również będą naliczane i ostatecznie właściciel nieruchomości zobowiązany będzie uregulować wszystkie wymagane zobowiązania. Ponadto do właściciela zostanie wystosowane upomnienie, które wskazywać będzie wysokość zaległej opłaty za gospodarowanie odpadami - wysokość odsetek za zwłokę oraz koszty upomnienia.

Same koszty upomnienia obecnie wynoszą 16,00 zł, dlatego nie warto czekać na przypomnienie ze strony Urzędu Miasta i Gminy. Dalsze uchylanie się od uregulowania zobowiązań skutkować będzie wystawieniem przez Urząd tytułu wykonawczego i obowiązkiem przystąpienia do egzekucji administracyjnej. Wówczas może zdarzyć się zajęcie wynagrodzenia za pracę, renty, emerytury czy rachunku bankowego. Dodatkowo powstaną koszty egzekucyjne, które regulowane są w pierwszej kolejności.

CO SIĘ DZIEJE Z WPŁACONĄ PRZEZ MIESZKAŃCÓW OPŁATĄ?

Z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych,
  • tworzenia i utrzymywania punktu selektywnego zbierania odpadów komunalnych (PSZOK),
  • obsługi administracyjnej systemu,
  • edukacji ekologicznej.

Zasadniczy wpływ na wysokość stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi mają:

  • ilość wytworzonych odpadów komunalnych – im więcej odpadów, tym większe koszty ich zagospodarowania,
  • rodzaj wytworzonych odpadów komunalnych – im więcej odpadów zmieszanych, tym większe koszty ich zagospodarowania,
  • sposób postępowania mieszkańców w zakresie segregacji – im więcej nieprawidłowości oraz odpadów nienadających się do ponownego użycia – tym większe koszty.
{"register":{"columns":[]}}