W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa

Informacja w sprawie złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia potwierdzającego okres pełnienia funkcji sołtysa

Od dnia 1 lipca 2023 roku wchodzi w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji Sołtysa.

Świadczenie będzie wypłacane przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom i byłym sołtysom, którzy:

  1. pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym przez okres co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat,
  2. uzyskali odpowiedni wiek: w przypadku kobiet 60 lat, w przypadku mężczyzn 65 lat,
  3. nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa. 

Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji.

Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejścia w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.

Do wniosku o przyznanie świadczenia, należy dołączyć zaświadczenie wydane przez wójta właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji.

W celu uzyskania ww. zaświadczenie osoby uprawnione do świadczenia pieniężnego proszone są o złożenie w Urzędzie Gminy w Lutocinie (pok. Nr 6 I piętro) wniosku o wydanie zaświadczenia, ze wskazaniem, w jakim okresie pełniły funkcję sołtysa w Gminie Lutocin. 

Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia – można pobrać tutaj: 

Formularz wniosku można otrzymać w sekretariacie Urzędu Gminy w Lutocinie.

W przypadku gdy dokumenty potwierdzające pełnienie funkcji sołtysa nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy, Wójt Gminy Lutocin wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia w KRUS-e.

W takim przypadku zaświadczenie będzie można zastąpić pisemnym oświadczeniem złożonym przez wnioskodawcę do KRUS-u o spełnieniu tego wymogu, potwierdzonym pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.

TRYB ODWOŁAWCZY

Od postanowienia o odmowie wydania zaświadczenia służy prawo wniesienia zażalenia do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Ciechanowie za pośrednictwem Wójta Gminy Lutocin w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia.

Wprowadzono: 5 lipca 2023

Pliki do pobrania:

Materiały

Ustawa z dnia 26 maja 2023r. o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa
Ustawa​_o​_swiadczeniu​_pieniężnym​_z​_tytułu​_pełnienia​_funkcji​_sołtysa.pdf 0.09MB
Wniosek o wydanie zaświadczenia przez Wójta
Wniosek​_o​_wydanie​_zaświadczenia​_przez​_Wójta.docx 0.02MB
Oświadczenie wnioskodawcy i 5 świadków do KRUS-u
Oswiadczenie​_wnioskodawcy​_i​_5​_świadkow.pdf 0.23MB
Wniosek o świadczenie pieniężne z tytułu pełnienia funkcji sołtysa do KRUS-u
Wniosek​_o​_świadczenie​_pieniężne​_z​_tytułu​_pełnienia​_funkcji​_sołtysa.pdf 0.20MB
Oświadczenie o niekaralności do KRUS-u
Oswiadczenie​_o​_niekaralnosci.pdf 0.14MB
{"register":{"columns":[]}}