W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Doradztwo zawodowe w IV LO

ŚCIEŻKI KARIERY

                              

                                                Program doradztwa zawodowego

                IV Liceum Ogólnokształcące im. Hetmana Stanisława Żółkiewskiego

                                                                w Siedlcach

 I. WSTĘP

    Nadrzędnym celem wychowania i nauczania jest przygotowanie młodego człowieka do samodzielnego funkcjonowania we współczesnym świecie, a więc przede wszystkim do aktywności zawodowej. Środowisko szkolne odgrywa szczególną rolę w kształtowaniu decyzji edukacyjno- zawodowych uczniów. Szkoła, poprzez ogół podejmowanych działań ma za zadanie optymalnie przygotować uczniów do wyboru dalszego kierunku kształcenia i przyszłego zawodu. Wybór zawodu jest długotrwałym procesem rozwojowym, bazującym na doświadczeniach wynikający z dzieciństwa, składającym się z ciągu decyzji, podejmowanych na przestrzeni wielu lat życia. Doradztwo zawodowe pomaga podejmować je bardziej trafnie, odpowiedzialnie, ze świadomością konsekwencji wyborów, zgodnie z uwarunkowaniami coraz bardziej wymagającego rynku pracy.

II. PODSTAWA PRAWNA

  1. Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. nr 256, poz. 2572 z późniejszymi zmianami
  2. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 21 maja 2001 r. w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół (Dz. U. z 2001 nr 61, poz. 624 ze zmianami).
  3. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 stycznia 2003 r w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologicznopedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. 2003 nr 11 poz. 114).
  4. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 20 lutego 2004 r. w sprawie warunków i trybu przyjmowania uczniów do publicznych przedszkoli, szkół oraz przechodzenia z jednych typów szkół do innych. Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 1996 r. Nr 67, poz. 329, ze zmianami).
  5. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych, w tym publicznych poradni specjalistycznych (Dz. U. Nr 228) na podstawie art. 71 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, ze zmianami).
  6. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2013 r. w sprawie zasad udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach i placówkach (Dz. U. Nr 228, poz. 532).
  7. Ustawa Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  8. Ustawa Przepisy wprowadzające ustawę Prawo oświatowe z dnia 14 grudnia 2016 r. (Dz. U. z 2017 r. poz. 59).
  9. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 28 marca 2017 r w sprawie ramowych planów nauczania dla publicznych szkół (Dz. U z 2017 r nr 0, poz.703).
  10. Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 16 sierpnia 2018 w sprawie doradztwa zawodowego. (Dz. U. poz. 1575) Opis Programu działania z zakresu doradztwa zawodowego tworzą wewnątrzszkolny system, są ujęte w Statucie Szkoły jako jedno z zadań szkoły, stanowią nieodłączną częścią programu wychowawczo-profilaktycznego .

Program doradztwa zawodowego jest przeznaczony w roku szkolnym 2024/2025  do realizacji  w Liceum Ogólnokształcącym.  Osobą odpowiedzialną za realizację programu jest szkolny doradca zawodowy, aktywnie współrealizują go jednak wszyscy pedagogiczni pracownicy szkoły: Dyrektor szkoły jako nadzorujący program,  nauczyciele wychowawcy, nauczyciele przedmiotowi.

 IV.  CELE PROGRAMU

 Cele główne

  • Przygotowanie młodzieży  liceum do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej
  • Pomoc rodzicom w efektywnym wspieraniu dzieci planujących własną ścieżkę zawodową
  •  Pomoc nauczycielom w realizacji tematów związanych z wyborem zawodu i kierunku kształcenia u uczniów
  • Cele szczegółowe Cele szczegółowe są realizowane w zakresie pracy z uczniami, w zakresie pracy z rodzicami i w zakresie współpracy z nauczycielami. Pokrywają się one z modułowym programem poradnictwa zawodowego.
  • pomaganie w rozpoznaniu predyspozycji zawodowych uczniów (samopoznanie)
  • uświadamianie różnorodności świata zawodów (zawodoznawstwo)
  • zapoznanie z ofertą edukacyjno-zawodową (rynek edukacji i pracy)
  • wspieranie uczniów w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju i kształcenia (planowanie)

Terminy realizacji celów: Wszystkie cele, główne i szczegółowe realizowane są nieprzerwanie przez cały rok szkolny w wymiarze 2h/tyg w klasach I,III I UV oraz 4 h/tyg. w klasach II.

VI. FORMY REALIZACJI

Formy realizacji to metody i techniki realizacji programu z doradztwa zawodowego w pracy z uczniami ale też z rodzicami oraz współpracy z nauczycielami. Należą do nich :

  • zajęcia warsztatowe
  • dyskusja grupowa, dyskusja w parach,
  •  burza mózgów,
  •  praca w małych grupach,
  • ankiety, kwestionariusze
  • inscenizacja i odgrywanie ról, drama
  •  wywiad, obserwacja,
  • rozmowa doradcza , diagnoza problemu
  •  metody testowe,
  • mapa myśli, mapa skojarzeń
  • udzielanie informacji.
  •  mini-wykład
  • gry symulacyjne
  •  konsultacje indywidualne
  • udział w targach edukacyjnych
  • spotkania z przedstawicielami zawodów
  • projekcje filmów
  • pogadanki
  • konkursy wiedzy przedmiotowej
  • spotkania z przedstawicielami instytucji doradczych
  •  spotkania z absolwentami, którzy osiągnęli sukces zawodowy
  •  spotkania z przedstawicielami pracodawców
  • spotkania z przedstawicielami różnych zawodów
  • szkolne wycieczki tematyczne
  • udział uczniów w wolontariacie
  • wymiana stażowa z innymi szkołami w kraju i za granicą
  •  projekty edukacyjne
  •  udostępnianie literatury z zakresu orientacji zawodowej i poradnictwa zawodowego – biblioteka
  • realizacja projektów

III. PLAN REALIZACJI PROGRAMU

Cel ogólny:

Przygotowanie młodzieży  liceum do podjęcia trafnych decyzji o dalszym kształceniu i przyszłej aktywności zawodowej .

Pomaganie w rozpoznaniu predyspozycji zawodowych  :

  • Wdrażanie uczniów do samopoznania, analizowania zainteresowań, preferencji zawodowych, uzdolnień, umiejętności, cech osobowości, mocnych i słabych stron
  • Rozbudzanie aspiracji zawodowych , motywowanie do działania, rozbudzanie aktywności poznawczej
  • Wyrobienie w uczniach pozytywnych postaw wobec pracy, kształtowanie szacunku wobec pracy
  • Wyzwalanie wewnętrznego potencjału uczniów
  • Kształtowanie umiejętności sprawnego komunikowania, autoprezentacji, radzenia sobie ze stresem
  • Przełamywanie barier emocjonalnych
  • Rozwijanie umiejętności pracy zespołowej i współdziałania w grupie
  • Kształtowanie postawy przedsiębiorczości i aktywności
  • Przygotowanie do samodzielności w trudnych sytuacjach życiowych: egzamin, poszukiwanie pracy, podjęcie roli pracownika, zmiana zawodu, adaptacja do nowych warunków, bezrobocie
  • Uświadamianie różnorodności świata zawodów
  • Dostarczanie informacji o zawodach, przedstawianie charakterystyk zawodów i  specjalności zgodnie z klasyfikacją zawodów
  •  Poszerzanie wiedzy na temat specyfiki zawodów, specjalizacji
  •  Zwrócenie uwagi konieczne predyspozycje, ewentualne przeciwwskazania zdrowotnie do wykonywania poszczególnych zawodów
  • Przedstawianie nowopowstających zawodów i zawodów ginących, zawodów deficytowych i nadwyżkowych
  • Rozprawienie się ze stereotypami o zawodach lepszych i gorszych, typowo kobiecych, typowo męskich Zapoznanie z ofertą edukacyjnozawodową
  • Gromadzenie, aktualizowanie i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych właściwych dla danego poziomu kształcenia
  •  Dostarczenie informacji o wymaganiach rynku pracy, jego potrzebach i możliwościach zatrudnienia
  • Konfrontowanie samooceny ucznia z wymaganiami szkół, uczelni i zawodów -Poinformowanie uczniów o warunkach rekrutacji do szkół ponad gimnazjalnych i na uczelnie wyższe. Wspieranie uczniów w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju i kształcenia
  • Uświadomienie uczniom konieczności konfrontowania wiedzy o zawodach z wiedzą o sobie i aktualnymi trendami na rynku pracy
  • Kształtowanie umiejętności podejmowania decyzji
  • Śledzenie losów absolwentów
  • Kształtowanie umiejętności rozporządzania czasem, planowania
  • Określenie zgodności predyspozycji uczniów z realizowanym kierunkiem kształcenia

Cel ogólny:

  • Dostarczenie wiedzy o dziecku, jego umiejętnościach, preferowanych wartościach, zdolnościach, zainteresowaniach, mocnych i słabych stronach, możliwościach psychofizycznych.
  • Indywidualna praca z rodzicami uczniów, którzy wykazują problemy: zdrowotne, emocjonalne, decyzyjne, intelektualne, rodzinne itp. lub udzielanie informacji o możliwościach wsparcia w tym zakresie przez inne instytucje.;
  • Pomoc rodzicom w doskonaleniu umiejętności wychowawczych oraz umiejętności komunikowania się ze swoimi dziećmi. Uświadamianie różnorodności świata zawodów ;
  • Dostarczenie informacji o zawodach, aktualnych trendach na rynku pracy ;
  • Włączanie rodziców, jako przedstawicieli różnych zawodów, do działań informacyjnych szkoły Zapoznanie z ofertą edukacyjnozawodową -Dostarczenie informacji o ścieżkach edukacyjnych, przedstawienie aktualnej i pełnej oferty edukacyjnej szkolnictwa na różnych jego poziomach ;
  • Zapoznanie rodziców z problematyką wyboru zawodu i możliwościami dalszego kształcenia 10 Wspieranie rodziców w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju i kształcenia dzieci.;
  • Planowanie karier edukacyjnych i zawodowych, tworzenie indywidualnych planów ;
  • Przedstawienie możliwości zatrudnienia na lokalnym rynku pracy po ukończeniu wybranego typu szkoły czy kierunku studiów ;
  • Prezentacja założeń pracy informacyjno –doradczej szkoły na rzecz uczniów.

Cel ogólny:

  • wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej
  • pomoc w pracy wychowawczej
  • tworzenie warunków do wymiany doświadczeń, obserwacji własnych i dzielenia się wiedzą
  • doskonalenie umiejętności doradczych
  • aktywizowanie i podnoszenie kompetencji nauczycieli do prowadzenia orientacji zawodowej   w szkole
  • diagnoza klas
  • zapoznanie z programem i sprawozdaniem z jego realizacji
  • nakreślenie dalszego kierunku pracy z rodzicami i młodzieżą
  • określanie priorytetów dotyczących prowadzenia poradnictwa zawodowego w ramach programu wychowawczego na dany cykl kształcenia
  • określenie zasad współpracy i podziału zadań z innymi pracownikami placówki szkolnej Zawodoznawstwo
  • powiązanie treści programowych przedmiotu ze światem zawodów
  • tematyka łącząca wiedzę przedmiotową z zagadnieniami rynku pracy Planowanie, oferta edukacyjno-zawodowa
  • identyfikacja potrzeb i dostosowanie oferty edukacyjnej placówki do zmian na rynku pracy
  • uświadomienie nauczycielom konieczności wplatania w treści przedmiotowe tematyki z zakresu orientacji zawodowej
  • gromadzenie, aktualizacja i udostępnianie informacji edukacyjnych i zawodowych
  • promowanie znaczenia działań z zakresu doradztwa zawodowego i planowania kariery zawodowej w szkolnictwie
  •  stałe tworzenie we współpracy z nauczycielami i koordynowanie działań w zakresie doradztwa jako spójnego systemu wewnątrzszkolnego Wspieranie uczniów w tworzeniu indywidualnych planów rozwoju i kształcenia
  • pomoc nauczycielom w realizacji tematów z zakresu problematyki wyboru zawodu i możliwości kształcenia w ramach lekcji przedmiotowych
  • wypracowanie materiałów pomocniczych do prowadzenia zajęć z orientacji zawodowej na godzinach wychowawczych i spotkaniach z rodzicami 12

VII.   EWALUACJA PROGRAMU

Wartość i skuteczność szkolnego programu z doradztwa zawodowego musi być poddawana ocenie w kolejnych latach pracy szkoły. W zależności od zmieniających się potrzeb elementy programu mogą być modyfikowane. Ewaluacja będzie odbywać się poprzez sprawozdania podsumowujące pracę doradcy zawodowego za I i II półrocze roku szkolnego 2024/2025 przedstawianych  na Radzie Pedagogicznej.

 

 

{"register":{"columns":[]}}