W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Zarządzania Kryzysowego

  • opracowywanie powiatowych planów i programów w zakresie obrony cywilnej, w tym planów reagowania bezpośrednio na kryzys lub zagrożenia, których następstwem jest kryzys;
  • ustalanie procedur w zakresie zarządzania kryzysowego w powiecie;
  • koordynacja systemów kierowania, alarmowania oraz obserwacji (monitorowania) zagrożeń na obszarze powiatu;
  • podejmowanie działań w czasie trwania zagrożenia lub kryzysu na obszarze powiatu lub znacznej jego części, w tym prowadzenie aktywnej działalności informacyjnej;
  • organizowanie współpracy z gminami i innymi powiatami w czasie trwania zagrożenia lub kryzysu obejmującego obszar kilku gmin lub powiatów;
  • udzielanie pomocy wójtom w czasie trwania zagrożenia lub kryzysu w zakresie wsparcia logistycznego, materiałowo-sprzętowego i kadrowego;
  • uzgadnianie projektów gminnych planów i programów w zakresie obrony cywilnej,
    w tym planów zarządzania kryzysowego;
  • prowadzenie szkoleń i treningów w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
  • organizowanie akcji kurierskiej;
  • obsługa komisji bezpieczeństwa i porządku;
  • prowadzenie spraw związanych z organizacją imprez masowych;
  • współdziałanie z kierownikami powiatowych służb, inspekcji i straży oraz powiatowych jednostek organizacyjnych w sprawach dotyczących bezpieczeństwa obywateli i porządku publicznego;
  • reklamowanie osób od obowiązku pełnienia czynnej służby wojskowej w razie ogłoszenia mobilizacji i w czasie wojny;
  • wykonywanie innych zadań wynikających z ustaw lub planów i programów w zakresie obrony cywilnej i zarządzania kryzysowego;
  • organizowanie ochrony informacji niejawnych zgodnie z obowiązującymi przepisami;
  • klasyfikowanie, rejestrowanie, przechowywanie i udostępnianie informacji niejawnych na zasadach określonych w stosownych pismach;
  • prowadzenie wykazu stanowisk i prac zleconych oraz wykazu osób dopuszczonych do pracy na stanowiskach, z którymi wiąże się dostęp do informacji niejawnych;
  • prowadzenie na wniosek starosty zwykłego postępowania sprawdzającego w stosunku do osób ubiegających się o stanowiska, z którymi może się łączyć dostęp do informacji niejawnych;
  • prowadzenie szkoleń w zakresie ochrony informacji niejawnych;
  • organizowanie kontroli ochrony informacji niejawnych oraz kontroli przestrzegania przepisów wydawanych w tym zakresie;
  • zapewnianie ochrony systemów i sieci teleinformatycznych przetwarzających informacje niejawne;
  • podejmowanie działań zmierzających do wyjaśnienia okoliczności naruszenia przepisów o ochronie informacji niejawnych.

Starosta pełniąc funkcję szefa obrony cywilnej powiatu zobowiązany jest do realizacji zadań w zakresie:

  • określania zagrożeń związanych z rozwojem cywilizacyjnym lub działaniami sił natury oraz zapobiegania im w odniesieniu do obszaru powiatu;
  • monitorowania, alarmowania ludności oraz koordynowania działań ratowniczych i porządkowo-ochronnych przy wsparciu Powiatowego Centrum Zarządzania Kryzysowego (PCZK);
  • kierowania działaniami w sytuacji kryzysowej przy pomocy PCZK;
  • przygotowania i koordynowania na terenie powiatu przedsięwzięciami obrony cywilnej realizowanych przez instytucje państwowe, przedsiębiorstwa i inne jednostki organizacyjne oraz organizacje społeczne działające w powiecie.

Kierownicy, inspektorzy obrony cywilnej z podległymi instytucjami w czasie pokoju powinny stworzyć realny plan przedsięwzięć mających na celu utrzymanie sił i środków w gotowości do realizacji planu obrony cywilnej na wypadek wojny, dobrze wyszkolonych, wyposażonych w najnowszy specjalistyczny sprzęt ratowniczy, indywidualne środki ochronne, przyrządy i aparaturę do wykrywania zagrożeń, ostrzegania i alarmowania, schrony i ukrycia dla ludzi i żywności, środki do transportu poszkodowanych do miejsc tymczasowego zakwaterowania, po to, aby w czasie wojny ponieść jak najmniejsze straty w potencjale ratowniczym oraz ludności cywilnej.

{"register":{"columns":[]}}