W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Cyfryzacja procedur budowlanych - etapy

W dniu 10 grudnia została uchwalona przez Sejm ustawa bo zmianie niektórych ustaw wspierających rozwój mieszkalnictwa, która zawiera przepisy umożliwiające sporządzanie projektów budowlanych i składanie wniosków w procesie budowlanym w formie elektronicznej. Ustawa czeka jeszcze na podpis Prezydenta i publikację w dzienniku ustaw.

Cyfryzajca
Fot. Freepik

Wejście w życie przepisów ustawy w zakresie zmian Prawa budowlanego podzielono na cztery etapy:

 

ETAP I

Następnego dnia po opublikowaniu ustawy w Dz.U., wejdą w życie przepisy ma wejść w życie możliwość składania elektronicznych wniosków o wydanie decyzji w przedmiocie wyłączenia ze stosowania przepisów dotyczących obowiązków kierownika budowy (art. 45a Pb).

 

ETAP II

Po 14 dniach od opublikowania ustawy wejdą w życie przepisy umożliwiające dołączenie do zgłoszenia zamiast oryginałów, kopii niektórych dokumentów tj.:

  • uzgodnienia p.poż. w przypadku zgłoszenia budowy ( zbiornikowych na gaz płynny z pojedynczym zbiornikiem o pojemności do 7 m3, przeznaczonych do zasilania instalacji gazowych w budynkach mieszkalnych jednorodzinnych, stacji regazyfikacji LNG o pojemności zbiornika magazynowania gazu do 10 m3),
  • uzgodnienia p.poż. w przypadku zgłoszenia instalowania mikroinstalacji biogazu rolniczego,
  • wyniku audytu bezpieczeństwa ruchu drogowego, o którym mowa w art. 24l ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych i uzasadnienia zarządcy drogi.

 

ETAP III

Po 30 dniach od opublikowania ustawy wejdą w życie przepisy umożliwiające składanie elektronicznych wniosków, w tym m.in.:

  • zgłoszenia budowy lub robót budowlanych (przy czym uwaga: przez okres 6 miesięcy od dnia opublikowania ustawy nie dotyczy to zgłoszenia, do którego należy dołączyć projekt zagospodarowania lub projekt architektoniczno-budowlany),
  • pozwolenia na rozbiórkę i zgłoszenia rozbiórki,
  • przeniesienia decyzji o pozwoleniu na budowę, wznowienie robót budowlanych,
  • zawiadomienie o rozpoczęciu robót,
  • wejścia na teren sąsiedniej nieruchomości,
  • zmiany sposobu użytkowania, itp

 

ETAP IV

Od 1 lipca 2021 roku inwestor będzie miał możliwość złożenia elektronicznych wniosków m.in.:

  • odstępstwo od przepisów techniczno-budowlanych,
  • pozwolenie na budowę wraz z projektem budowlanym sporządzonym w postaci elektronicznej,
  • odrębnego wniosku o zatwierdzenie projektu budowlanego,
  • o zmianę pozwolenia na budowę,
  • o budowę tymczasowego obiektu, uproszczone postępowanie legalizacyjne, zawiadomienie o zakończeniu budowy, itp.
{"register":{"columns":[]}}