Zgłoszenie zgonu
Akt zgonu
Każdy człowiek z chwilą urodzenia nabywa zdolność prawną, która trwa nieprzerwanie do śmierci. Na osobach najbliższych, pozostałych przy życiu, spoczywa obowiązek zgłoszenia zgonu w urzędzie stanu cywilnego i w tym samym dniu sporządza się akt zgonu zmarłej osoby.
Wymagane dokumenty:
- karta zgonu wydana przez lekarza lub placówkę służby zdrowia
- dowód osobisty zmarłego
- dowód osobisty współmałżonka ( gdy stan cywilny zmarłego żonaty lub zamężna) – do wglądu
- dowód osobisty osoby zgłaszającej zgon – do wglądu
Zgon osoby należy zgłosić najpóźniej w ciągu 3 dni od dnia zgonu, a jeżeli zgon nastąpił wskutek choroby zakaźnej w ciągu 24 godzin od zgonu. Do zgłoszenia zgonu obowiązani są w kolejności małżonek lub dzieci zmarłego, najbliżsi krewni lub powinowaci, osoby zamieszkałe w lokalu, w którym nastąpił zgon. Zgon rejestruje się w urzędzie stanu cywilnego właściwym dla miejsca zgonu. W USC Brańszczyk rejestruje się zgony osób zmarłych na terenie gminy Brańszczyk.
Akt zgonu oraz jego odpis sporządzane są od ręki.
Sporządzenie aktu zgonu jest zwolnione z opłaty skarbowej. Po dokonaniu rejestracji zdarzenia, osobie zgłaszającej zgon, wydawany jest z urzędu 1 odpis skrócony aktu zgonu.
Odwołania w sprawie odmowy sporządzenia aktu zgonu rozpatruje Wojewoda Mazowiecki
Adres: Mazowiecki Urząd Wojewódzki pl. Bankowy 1/3, 00-950 Warszawa.