W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Nie(zwykła) matematyka

logo projektu edukacyjnego

Program zajęć będzie realizowany w klasach IV – VIII w roku szkolnym 2022/2023. Podstawą prowadzenia zajęć są materiały samodzielnie przygotowywane przez nauczyciela lub zaczerpnięte z grupy projektowej. Treści programu zajęć dostosowane są do wieku, możliwości, potrzeb i zainteresowań uczniów, a ich poszerzanie i stopniowanie trudności ma za zadanie stymulowanie rozwoju uzdolnień, postaw twórczych, logicznego myślenia. Ponadto ma on głównie na celu pokazanie uczniom jakim wspaniałym i wszechobecnym przedmiotem jest matematyka. Uczniowie wielokrotnie pytają na lekcjach „A po co mi to?” a to przedsięwzięcie ma im pokazać, że matematyka przydaje się w zwyczajnym życiu, otacza nas, choć często nie zdajemy sobie z tego sprawy i jest bardzo przydatna.

Uczniowie biorący udział w innowacji „Niezwykła matematyka” będą wykonywali różnorodne, wybrane przez siebie lub opiekunów zadania matematyczne, ale nie zawsze bezpośrednio związane z ich wyobrażeniami o matematyce. Efekty zadań będą prezentowane na stronie szkoły, grupie projektowej. Uczniowie będą pracować głównie w grupach, co pogłębi w nich umiejętności planowania, odpowiedzialności za wykonywane zadanie itp.

MODUŁY DO WYBORU: 

Moduł I: Co w trawie piszczy

1. Surviwalowe wyzwania - Zajęcia terenowe podczas których dzieci
zmierzą wysokość drzewa, szerokość rzeki, nachylenie stoku pagórka.
2. Wielka, większa, największa – zapis w notacji wykładniczej dużych
i małych wielkości – przygotowanie plansz z ciekawostkami
przyrodniczymi.
3. Lewa różna od prawej – poszukiwanie odpowiedzi na pytanie, czy
człowiek jest symetryczny? – zajęcia z wykorzystaniem aparatu
fotograficznego i komputera.
4. Kleksografia - Symetria jesiennych liści, skrzydeł motyla, serwetek
i wycinanek ludowych – przygotowanie prezentacji na bazie własnych
prac i obserwacji.
5. Ile waży powietrze w klasie? – burza mózgów pozwalająca na ustalenie
w jaki sposób możliwe jest wyznaczenie wagi powietrza w sali, próba
oszacowania i sprawdzenie swoich przypuszczeń w praktyce.
6. Wędrówki muchy – kodowanie obrazków w układzie współrzędnych,
stworzenie zadań z wykorzystaniem geogebry lub innego programu.
7. Ślimak Teodorosa – konstrukcja pierwiastków z kolejnych liczb
naturalnych, stworzenie kolorowych obrazów na bazie kolejnych
pierwiastków.
8. Kap, kap, kap – jak oszczędzać wodę – projekt badawczy.
9. Matematyczne ogrody – projektowanie i kosztorysowanie ogrodu
o określonych parametrach, przygotowanie makiety ogrodu w skali.
10.Pszczela matematyka – powstawanie sześciokątów foremnych.


Moduł II: Galeria sztuki

1. Cyrklem malowane – wykonanie przez uczniów mandali na bazie koła,
wystawa prac.
2. Matematyka jak kurz, jest wszędzie – organizacja konkursu
fotograficznego i wystawy prac pokazującej matematyczność
otaczającego nas świata.
3. Umiem matematykę śpiewająco – zorganizowanie konkursu na piosenkę
o matematyce.
4. Magiczny świat Eshera – parkietaże i mozaiki, własności figur foremnych
– zaprojektowanie tkaniny, której wzór bazuje na powtarzalności
parkietażu, uszyjcie geometryczną narzutę lub poduszkę.
5. Fraktale przepustka do nowoczesnej sztuki filmowej – budowa jak
największej kostki Mengera lub piramidy Sierpińskiego.
6. Op-art – świat złudzeń optycznych – przygotowanie i wystawa prac
oszukujących ludzki umysł.
7. Matematyczne wyszywanki – sztuka kreślenia nitką, przygotowanie
prac, kartek świątecznych na kiermasz wielkanocny lub
bożonarodzeniowy lub akcję charytatywną.
8. Oplatanki – czyli ile przekątnych mają wielokąty – wyprowadzenie
wzoru na liczbę przekątnych w wielokącie podczas tworzenia oplatanek.
9. Bryły na miarę szyte – przygotowanie składanych przez pociągnięcie nitki
brył, obliczanie pola powierzchni, pojęcie siatki.
10. Hexaflexagony – przygotowanie hexaflexagonów świątecznych.


Moduł III: Matematyka inaczej …

1. Bieg na orientację – wykorzystanie Google Maps i planu miasta do zajęć
w plenerze, obliczanie prędkości, czasu i drogi, przeliczanie jednostek.
2. Wzajemne uczenie się – opracowanie filmów wspomagających uczenie
się od rówieśników.
3. Escape room – lekcja w postaci pokoju zagadek.
4. Giełda – przeprowadzenie gry z zastosowaniem procentów.
5. Odwrócone powtórzenie – przygotowanie przez uczniów quizów
i zagadek z danego działu umożliwiających jego powtórzenie.
6. Matematyczne radio – przygotowanie cyklu audycji z ciekawostkami
dotyczącymi matematyki i umieszczenie ich na stronie szkoły.
7. Sposób na powtórzenie – przygotowanie lapbooka zawierającego
najważniejsze zagadnienia z powtarzanych tematów.
8. Już wiem – przygotowanie i prowadzenie portfolio matematycznego.
9. Moje miasto w liczbach – przygotowanie gazetki o mieście i
ciekawostkach liczbowych/matematycznych z nim związanych.
10.Matematyka w muzyce – poszukiwanie odpowiedzi na pytania: Co
wspólnego mają figury geometryczne z muzyką? Jak brzmi kwadrat a jak
pięciokąt foremny na perkusji? – zajęcia w teatrze lub filharmonii.


Moduł IV: Nie tylko na planszy

1. Tangramy – chińska łamigłówka geometryczna jako wstęp do rozmowy
o własnościach figur.
2. Szach mat – organizacja szkolnego turnieju szachowego.
3. Planszówkowy zawrót głowy – organizacja dnia/wieczoru/nocy gier
planszowych.
4. Cienie – budowanie budowli na podstawie rzucanych przez nie z trzech
stron cieni.
5. Minecraft na kartce – czyli pola i obwody figur na kartce w kratkę.
6. Kostka Rubika – konkurs układania na czas.
7. Mój ulubiony sport – prezentacje uczniów łączące sport z matematyką
i statystyką.
8. Moja własna gra – stworzenie gry przez uczniów w ramach powtórzenia
tematu.
9. Wielka i malutka - wykorzystanie potęg i pierwiastków w fizyce, chemii,
geografii – projekt interdyscyplinarny.
10.Karty i matematyka – opracowanie przez uczniów gier karcianych
pozwalających na ćwiczenie rachunków pamięciowych.


Moduł V: Historyczne zmagania

1. Śladami przeszłości – wyjście do muzeum zegara, pieniądza, wag i miar.
2. Łokieć, piędź, stopa – dawne jednostki miar w praktyce, ustalenie
zależności między starymi i metrycznymi jednostkami długości, mierzenie
dawnymi sposobami – zajęcia praktyczne.
3. Dawne przyrządy matematyczne – prezentacje multimedialne
przygotowane przez dzieci.
4. W świecie starożytnych Greków – przedstawienie teatralne lub nagranie
filmu przedstawiające historię i odkrycia matematycznej Grecji.
5. Polska szkoła matematyki – przygotowanie komiksu lub prezentacji
o życiu i osiągnięciach polskich matematyków.
6. Tajemnice piramid – matematyka ukryta w piramidach – przygotowanie
przez uczniów zbioru zadań pozwalającego odkryć najważniejsze
tajemnice piramidy.
7. Fenomen liczb – opracowanie gazetki szkolnej/klasowej dotyczącej
historii i znaczenia liczb.
8. Historia pieniądza – nakręcenie krótkiego filmu/przygotowanie
przedstawienia przedstawiającego rozwój handlu na świecie.
9. Dlaczego godzina ma 60 minut a doba 24h? – różne systemy liczenia
i ich pozostałości w obecnych czasach – zajęcia przygotowane przez
uczniów.
10. Kiedy skończy się miejsce na Ziemi – statystyczny projekt badawczy
i przedstawienie wyników w formie wybranej przez uczniów.


Moduł VI: Świąteczna matematyka

1. Dzień Tabliczki Mnożenia – 4 października - przygotowanie obchodów
Międzynarodowego Dnia Tabliczki Mnożenia.
2. Dzień Liczby Pi – 14 marca - przygotowanie i udział w konkursach
związanych z Liczbą Pi
3. Dzień Kosmosu – 21 maja - Obserwacje nocnego nieba. Matematycznoprzyrodnicze warsztaty w obserwatorium astronomicznym.
4. Dzień Logiki – 14 stycznia – szkolny konkurs Zadań Logicznych.
5. Dzień Kryptologii – 25 stycznia - tajemnica liczb pierwszych i ich
znaczenia w kryptologii.
6. Międzynarodowy Dzień Klocków Lego – 28 stycznia – rozwijanie
wyobraźni geometrycznej uczniów. Stworzenie matematycznych
konstrukcji z wykorzystaniem klocków Lego.
7. Międzynarodowy Dzień Puzzli – 29 stycznia – utworzenie
matematycznych puzzli.
8. Międzynarodowy Dzień Pizzy – 9 lutego – Jaką pizzę zamówić? –
rozmowy o tym, jak obliczyć pole koła.
9. Dzień Nauki Polskiej – 19 lutego – Matematyka Królową Nauk –
prezentacje uczniowskie.
10.Dzień Wody – 22 marca – Dlaczego warto i należy oszczędzać wodę? –
projekt badawczy.
11.Kalendarz adwentowy – codzienne grudniowe zadania świąteczne –
konkurs dla uczniów.
12.Dzień Origami – 24 października - budowanie bryłek bez kleju.
13.11 listopada - Taniec ozobotów – zakodowanie ruchu ozobotów do
wybranego poloneza.
14.Dzień Łamigłówek – 29 stycznia – klasowe rozgrywki logiczne.
15.Dzień Fibonacciego – 23 listopada – odkrywanie własności ciągu
Fibonacciego w roślinach, owocach, muszlach i obrazach Leonarda da
Vinci.
16.Światowy Dzień Statystyki – 20 października - nasza szkoła w liczbach –
przedstawienie wyników w sposób wybrany przez uczniów.
17.Dzień Pszczół – 20 maja – Z matematyką w świecie pszczół.


Moduł VII: Kasa rządzi światem

1. Napad na bank – wycieczka do placówki bankowej, zapoznanie się z
podstawowymi informacjami o świecie finansów.
2. PiT – wypełnianie zeznania podatkowego na podstawie przygotowanych
informacji.
3. Wynagrodzenia – czyli ile naprawdę zarabia nauczyciel, co składa się na
wynagrodzenie o pracę.
4. Projekt: Oszczędzanie – realizacja projektu matematycznego przez
uczniów.
5. Stand-by – ile zaoszczędzimy wyłączając urządzenia pozostające w trybie
uśpienia – projekt badawczy.
6. Sklepik uczniowski – przygotowanie dokumentów i biznesplanu
otworzenia własnej działalności.
7. Bankrut czy milioner - gra inwestycyjna jako element nauczania
matematyki i przedsiębiorczości.
8. Ile warte jest 1 ore? – zabawa w kantor wymiany walut; poznajemy
różne jednostki monetarne, kształty monet i banknotów.
9. Zważmy śmieci – czyli ile można zaoszczędzić na recyklingu i/lub
alternatywnych źródłach energii – projekt badawczy.
10. Jak powstają pieniądze – wycieczka do Mennicy Polskiej, warsztaty
z historii handlu i pieniądza, wybicie, zaprojektowanie własnej monety.


Moduł VIII: Budujemy

1. Latawiec – właściwości deltoidu i innych czworokątów.
2. Mozaiki – składanie wielokątów foremnych bez kleju i nożyczek, zajęcia
praktyczne, budowanie mozaiki podłogowej ze zrobionych elementów.
3. Mój pokój – budowa makiety pokoju/sali.
4. Wszystko przemija – budowanie różnych rodzajów zegarów i kalendarzy.
5. Przepiękna łazienka – projektowanie i wykonanie kosztorysu remontu
łazienki.
6. Idealne miasto - praca konstrukcyjna z wykorzystaniem dostępnych
materiałów plastycznych, klocków.
7. Architektura świata – odtworzenie w skali wielkich budowli architektury
światowej.
8. Moje miasto w liczbach – opracowanie i przedstawienie w dowolnej
formie informacji liczbowych o miejscowości, w której znajduje się szkoła.
9. W poszukiwaniu piękna - Złoty podział odcinka w architekturze, sztuce,
przyrodzie – międzyprzedmiotowe zajęcia warsztatowe połączone
z wyznaczaniem praktycznym złotego podziału i odnajdywaniem go
w zabytkach architektonicznych, rzeźbach i malarstwie, przyrodzie.
10.Drukujemy 3D – zaprojektowanie i wykonanie pomocy matematycznych
z wykorzystaniem drukarek 3D.


Moduł IX: Przepyszna matematyka

1. Wiem, co jem – przygotowanie tablicy przedstawiającej zawartość cukru
w spożywanych przez dzieci przekąskach i napojach.
2. Liczymy na zdrowie - spotkanie z dietetykiem, opracowanie zdrowego
jadłospisu dla nastolatka.
3. Przepyszne bryły – stworzenie modeli brył z pianek marshmallow
i paluszków, plasteliny i zapałek, korków i patyków do szaszłyków –
wykażcie się inwencją i kretywnością.
4. Sól – białe złoto czy biała śmierć – spotkanie z dietetykiem, opracowanie
statystyczne ile soli jest w naszym codziennym jadłospisie.
5. Ile waży łyżeczka … – zajęcia praktyczne w określaniu objętości i masy
podstawowych miarek w kuchni, proporcje – wspólne przygotowywanie
ciasta.
6. Przyjęcie – zaplanowanie kosztorysu i jadłospisu oraz przygotowanie
przyjęcia np. wigilii dla określonej liczby osób.
7. Śniadania z matematyką – konkurs na najbardziej matematyczne
śniadanie.
8. Tajemnice opakowań – sprawdzamy ceny jednostkowe różnych
opakowań tych samych produktów – projekt badawczy.
9. Czytamy paragony – co to jest Vat, jakie stawki obowiązują w Polsce,
na co idą nasze podatki – dyskusja na podstawie zebranych paragonów.
10.Święto Dyni – 31 października – bal halloweenowy połączony
z matematycznym gotowaniem potraw z dyni.


Moduł X: Matematyka w podróży

1. Moja wymarzona podróż – zaplanowanie kosztorysu podróży do
wybranego miejsca na Ziemi.
2. Szybka, szybsza, najszybsza – doświadczalne wyznaczanie prędkości przy
użyciu zabawek (samochodzików) lub różnych sposobów ruchu (skok na
1 nodze, bieg, czołganie się, chodzenie na czworaka) uczniów po boisku
szkolnym.
3. Wycieczka klasowa – opracowanie programu, planu i kosztorysu
wycieczki klasowej – przygotowanie prospektu reklamowego wycieczki.
4. Rowerem po okolicy – zaplanowanie trasy wycieczki rowerowej
z wykorzystaniem mapy najbliższej okolicy.
5. W 80 dni dookoła świata – zaplanowanie wycieczki dookoła świata –
przygotowanie przewodnika lub gry planszowej.
6. Wiem lepiej – opracowanie ciekawych pytań na temat matematycznych
ciekawostek związanych z miejscami w Europie.
7. Palcem po mapie – zaplanowanie jak najtańszej podróży o danych
parametrach.
8. Czy ludzie różnią się tylko kolorem skóry – projekt badawczy na temat
różnic w proporcjach ciała rdzennych mieszkańców różnych kontynentów.
9. Podróż do gwiazd – budowa układu słonecznego z zachowaniem skali.
10.Do you speak …? - matematyczne słownictwo w różnych językach –
opracowanie słownika.

Opiekunami projektu w naszej szkole są p. Barbara Kachniarz i p. Jadwiga Niedziółka

 

{"register":{"columns":[]}}