LEKTUROWNIK
Innowacja ta polega na stworzeniu zeszytu lekturowego do każdej omawianej na lekcjach j. polskiego lektury. Dzięki temu uczeń będzie miał posegregowane notatki do każdej lektury. W każdej chwili może sięgnąć po dany zeszyt lekturowy i przypomnieć sobie najważniejsze informacje. Lekturownik to doskonały sposób na powtórki przed egzaminem ósmoklasisty. Uczy systematyczności. Uczniowie zgromadzą przygotowane pod nadzorem nauczyciela notatki o autorze lektury, czasie powstania, gatunku i rodzaju utworu literackiego, uzupełniają przygotowane przez nauczyciela karty pracy w formie sketchnotingu/.
Uczniowie będą mogli, dzięki swojej kreatywności i zdobytej wiedzy, tworzyć notatki wizualne i tradycyjne, zdobywać nowe informacje o dziele literackim, dzielić się wrażeniami po lekturze, systematyzować zdobytą wiedzę.
Gównymi celami są:
- zwiększenie motywacji do nauki języka polskiego,
- rozbudzenie pasji do nauki języka polskiego,
- uatrakcyjnienie sposobu nauczania i uczenia się,
- rozwijanie w uczniu poczucia własnej wartości oraz wiary we własne możliwości,
- wdrażanie uczniów do samodzielności w procesie uczenia ,
- kształtowanie kreatywności i umiejętności twórczego myślenia
-przygotowanie młodzieży do obioru literatury pięknej
- wykształcenie w uczniu przekonania o celowości podejmowanych działań i celu, jakim jest nauka sama w sobie,
- motywowanie do nauki,
-wprowadzenie poczucia odpowiedzialności za własne uczenie się,
-aktywizowanie uczniów do podejmowania samodzielnych decyzji oraz działań,
-zdobycie umiejętności redagowania notatek,
-dbanie o estet
Zeszyt, zwany „Lekturownikiem”, jest przede wszystkim samodzielnie stworzoną pomocą dydaktyczną dla uczniów, który przydaje się w nauce i będzie doskonałym skryptem przed sprawdzianem ósmoklasisty. To zbiór informacji o lekturach (bohaterach, problematyce, motywach, epokach) zebrany w jednym miejscu, przygotowany samodzielnie w kreatywnej, często ciekawej graficznie formie lub z wykorzystaniem formy sketchnotingu.
W każdym „Lekturowniku” są stałe elementy, udostępnione przez nauczyciela i/lub samodzielnie wykonane przez ucznia:
- tytuł i autor lektury;
- krótka notatka biograficzna autora, przedstawiona np. w formie osi czasu lub mapy myśli z wykorzystaniem zdjęć i rysunków;
- rodzaj i gatunek literacki - może być przedstawiony za pomocą symboli;
- elementy świata przedstawionego;
- problematyka utworu;
- refleksja dotycząca omawianego utworu;
ciekawe i znane cytaty.