Edukacja przez szachy w szkole
Ministerstwo Edukacji Narodowej objęło patronatem akcję rozpowszechniania nauki gry w szachy w polskich szkołach i powierzyło to zadanie m.in. Polskiemu Związkowi Szachowemu. Celem projektu "Edukacja przez szachy w szkole" jest przede wszystkim zwiększenie umiejętności matematycznych polskich uczniów. Szczególnie w zakresie logiki, orientacji przestrzennej, myślenia analitycznego, rozwiązywania problemów oraz kształtowanie ważnych cech osobowości; jak odpowiedzialność, koncentracja, intuicja. Innowacja jest dla uczniów klas IV - V
Najczęściej spotykane opinie psychologów na temat znaczenia szachów w wychowywaniu młodzieży podkreślają, że „szachy odgrywają istotną rolę w nabywaniu i kształtowaniu wielu umiejętności, wykorzystywanych przez człowieka w ciągu całego życia.” Nauczanie szachów w szkołach może wszechstronnie wpływać na rozwój uczniów. Dzieci grające w szachy doskonalą swój umysł, pomimo, iż traktują je przede wszystkim jako zabawę.
Szachy mogą wpływać na rozwój psychiczny i intelektualny dziecka na następujących płaszczyznach:
- Rozwój zainteresowań - dziecko poznaje nową dyscyplinę, której istotą jest samodzielne, logiczne rozumowanie, łączące poszczególne elementy wiedzy w jedną harmonijną całość;
- Aktywność twórcza - specyfika gry w szachy wyklucza odtwórcze traktowanie tego zagadnienia. Wszelkie próby bezmyślnego naśladownictwa skazane są na niepowodzenie. Dziecko samo kreuje wydarzenia na szachownicy i ponosi za nie odpowiedzialność. Dobra partia szachowa jest dziełem sztuki;
- Rozwijanie pamięci i uwagi - główną umiejętnością w szachach jest zdolność zreasumowania każdej pozycji w sposób dynamiczny, w kategoriach najważniejszych jej elementów. Cała szachownica zostaje ukształtowana w przestrzenno-czasową postać, czyli wzorzec. Towarzyszy temu rozwój wyobraźni wzrokowej i koncentracji;
- Myślenie logiczno-wyobrażeniowe - ludzie myślą czasami za pomocą wyobrażeń, które
są obrazami psychicznymi rzeczywistych doznań zmysłowych i ten właśnie rodzaj myślenia gra szachowa rozwija najpełniej;
- Rozwój pozytywnych sfer osobowości - szachy wykształcają poczucie obiektywizmu, uznawanie prawd innych ludzi, uczą tolerancji i reakcji na niepowodzenia;
- Konsekwencja i wytrwałość w działaniu - dzieci mające styczność z szachami, zupełnie inaczej podchodzą do porażek. Zazwyczaj ponownie starają się rozwiązać określony problem i czynią to aż do skutku, podczas gdy ich rówieśnicy bądź rezygnują z wykonania zadania, bądź też obniżają sobie skalę trudności;
- Aspekty wychowawcze - można je rozpatrywać w kategoriach kary i nagrody. Czymże innym jak nie karą jest przegrana? W dodatku wymierzona natychmiast i adekwatnie do czynu.
To samo można powiedzieć o nagrodzie, jaką bez wątpienia jest dla młodego człowieka zwycięstwo, osiągnięte dzięki sile własnego umysłu.
CELE INNOWACJI:
Przekazanie szachowej pasji i uwrażliwienie na piękno tej gry.
Wspieranie rozwoju analitycznego myślenia oraz zwiększenie cierpliwości, wytrwałości
i koncentracji uwagi.
Ćwiczenie pamięci oraz umiejętności analitycznego myślenia.
Wdrażanie do samodzielnej pracy i zdobywania wiedzy szachowej.
Wspieranie rozwoju twórczości, intuicji i umiejętności podejmowania decyzji.
Wspieranie wychowania zgodnego z normami społecznymi.
W miarę możliwości wspieranie uczniów w zdobywaniu kategorii szachowych przez najbardziej zainteresowane dzieci.
Rozwijanie inteligencji: interpersonalnej, intrapersonalnej, matematyczno-logicznej, kinestetycznej i wizualno przestrzennej.
Wzbudzanie potrzeby przestrzegania zasad fair play podczas gry.
po I roku nauki
* zna nazwy, symbole i miejsce ustawienia wszystkich bierek szachowych,
* zna ruchy specjalne (roszada, przemiana, bicie w przelocie),
* zna pojęcia: szach, mat, pat,
* potrafi rozwiązywać zadania typu „szach mat w 1 ruchu”,
* wie, kiedy w szachach jest wygrana i remis,
* wie, jak działa szachownica i rozumie, które pola i dlaczego są najważniejsze w debiucie,
* potrafi odczytywać zapisaną partię,
* stara się nie tracić figur i grać całą armią,
* ma świadomość, że porażka uczy,
* lubi grać w szachy.
po II roku nauki
* potrafi rozwiązać proste zadania typu „szach mat w 2 ruchy”,
* potrafi obronić się przed matem szewskim,
* rozumie znaczenie rozwiązywania zadań i widzi sens w nauce teorii oraz stosuje poznane zagadnienia w praktyce,
* ma świadomość odzwierciedlenia szachów w życiu i odwrotnie,
* potrafi doprowadzić do wygranej sytuację hetman lub wieża + król na króla,
* walczy do końca i rozumie dlaczego wprowadzono zasadę „pat”,
* rozumie, że o zwycięstwie może zdecydować jeden pionek,
* patrzy na całą szachownicę i wymyśla autorskie strategie w partiach,
* potrafi rozwiązywać zadania szachowe typu „znajdź najlepsze posunięcie”,
* potrafi doprowadzić do wygranej partię, w której ma przewagę,
* w przypadku błędu w debiucie stara się odrobić stratę,
* ma świadomość, że nauka gry w szachy rozwija,
* stosuje zasady „fair play” nawet w najbardziej stresowych sytuacjach (chce wygrać dzięki umiejętnościom, nie kombinatorstwie),
* lubi grać w szachy i chce rozwijać swoją szachową pasję.
OPIS INNOWACJI:
Uczniowie biorący udział w innowacji „Edukacja przez szachy w szkole” będą uczestniczyć w zajęciach prowadzonych raz w tygodniu. Podczas zajęć uczniowie będą poznawać zasady dotyczące zachowania podczas gry w szachy, jak również same zasady gry. Wszystkie zasady gry będą wprowadzane stopniowo (każda bierka oddzielnie) po to, aby uczestnicy mieli komfortowe warunki i czas do zapoznania się z ruchami bierek, ich nazewnictwem oraz grą nimi. Uczestnicy będą prowadzić zeszyt, w którym będą gromadzić wklejki otrzymywane od nauczyciela. Wklejki dotyczyć będą poszczególnych bierek, wierszyków z nimi związanych oraz różnorodnych ilustracji, mających pomóc w zapamiętaniu zasad gry w szachy. Ponadto podczas nauki uczniowie wspomagać się będą filmikami edukacyjnymi „Szachy z Nadią”. W czasie zajęć kładziony będzie nacisk na przestrzeganie zasad zachowania i gry. Uczniowie będą rozwiązywać różnorodne łamigłówki szachowe, grać w parach, grupach i z komputerem.
Uczniowie będą realizować następujące tematy główne:
Poznanie zasad gry w szachy.
Poznanie i stosowanie zasad poruszania się figur na planszy.
Poznanie roli i funkcji figur w grze.
Przestrzeganie zasad gry.
Nabycie umiejętności posługiwania się zegarem.
Poznanie zasad zapisu gry.
Rozpoznawanie sytuacji szachowych i umiejętność zamatowania przeciwnika
Szanowanie i nie lekceważenie swojego przeciwnika.
Rozpoznawanie sytuacji patowych.
Nabycie umiejętności poruszania się po szachowych stronach internetowych i programach komputerowych.
Umiejętność uczenia się na własnych błędach.
Ocenianie bieżące w postaci ocen cząstkowych nie będzie stosowane, jednak na zajęciach obowiązują kryteria ocen z zachowania. Uczestnik zajęć otrzymuje na koniec roku szkolnego dyplom szachowy oraz wpis na świadectwie szkolnym, który brzmi: "Uczeń uczestniczył w zajęciach szachowych w ramach Projektu "Edukacja przez Szachy w Szkole”.