W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Logopeda

Logopedzi w naszej szkole
mgr Paula Janaszkiewicz
mgr Alina Bujak
 
Zadania logopedy w szkole
  • diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia stanu mowy uczniów,
  • prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla uczniów i rodziców w zakresie stymulacji rozwoju mowy uczniów i eliminowania jej zaburzeń,
  • podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń komunikacji językowej we współpracy z rodzicami uczniów,
  • wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
 
Diagnoza logopedyczna
Każdego roku we wrześniu odbywają się w szkole badania logopedyczne wszystkich nowych uczniów. Po zdiagnozowaniu u dziecka zaburzenia mowy logopeda przekazuje pisemną informację dla rodzica. Dzieci, których rodzice wyrażą zgodę zostają objęte terapią logopedyczną.
 
Terapia logopedyczna
Terapia logopedyczna prowadzona jest indywidualnie albo w grupach 2-3 osobowych. Na zajęciach wykorzystywane są metody dydaktyczne oparte na zabawie oraz nowoczesne formy terapii multimedialnej. O zakończeniu terapii logopeda decyduje w momencie wyeliminowania u dziecka zaburzenia mowy.
 
Współpraca z rodzicami w terapii logopedycznej
Rolą logopedy w kontakcie z rodzicami jest pokazanie im, jak wspierać dziecko w usprawnieniu jego mowy, komunikacji i jak pomagać w usuwaniu wady wymowy.
 
Rodzice powinni włączyć się w terapię i wspierać dziecko, przypominać mu o ćwiczeniach i wspólnie je z nim wykonywać. W tym celu logopeda po każdych zajęciach zapisuje w zeszycie ucznia zestaw ćwiczeń jakie powinien wykonywać codziennie do kolejnego spotkania. Brak ćwiczeń to brak postępów w terapii.
 
Kiedy rodzice wypełniają zalecenia specjalisty, terapia przynosi lepsze rezultaty i może być wcześniej zakończona. Tylko wtedy logopeda może wziąć odpowiedzialność za rezultaty swoich działań, ponieważ jednym z warunków sukcesu w terapii logopedycznej jest aktywny udział rodziców i ich praca z dzieckiem w domu.
 
Celem spotkań logopedy z rodzicami jest:
  • omówienie stanu mowy dziecka,
  • przeprowadzenie wywiadu na temat rozwoju psychoruchowego dziecka, rozwoju jego mowy i dotychczasowych usprawnień – przede wszystkim logopedycznych,
  • skierowanie do innych specjalistów,
  • zapoznanie z przewidywanymi etapami terapii, ćwiczeniami i sposobem pracy logopedy z dzieckiem,
  • omawianie przebiegu terapii: funkcjonowania dziecka na zajęciach, jego postępów i trudności, wątpliwości rodziców, sukcesów dziecka i cennego wkładu rodziców.
 
Formy kontaktu logopedy z rodzicami:
• osobiste spotkania w szkole (w czasie pracy logopedy i podczas konsultacji),
• korespondencja w zeszycie do zajęć logopedycznych lub w dzienniczku.
 
 
Korzyści włączenia się rodziców w terapię:
  • poprawa artykulacji,
  • większa wyrazistość i zrozumiałość mowy,
  • poprawa techniki czytania i pisania,
  • lepsze funkcjonowanie w grupie rówieśniczej,
  • w dalszej przyszłości sukces zawodowy.
 
 
{"register":{"columns":[]}}