W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

GRANT ROSNĘ Z MATEMATYKĄ

Rosnę z matematyką

Kompetencje matematyczne we współczesnym świecie są bardzo ważne, dlatego niezbędne jest oswajanie dzieci z matematyką od najmłodszych lat. W każdym przedszkolaku drzemie ogromny potencjał matematyczny, który należy pobudzić wieloma zmysłami. Najważniejsze w edukacji matematycznej są osobiste doświadczenia dziecka. Stanowią one budulec, z którego dziecko tworzy pojęcia i umiejętności, rozwija myślenie.

Założeniem projektu jest połączeniem czynnościowego nauczania matematyki z aktywnością poznawczą i ruchową dzieci. Czynnościowe nauczanie matematyki sprzyja: klasyfikowaniu i tworzeniu pojęć, przewidywaniu skutków na bazie dostrzeganych przyczyn, sprawnemu liczeniu i daje podstawę do nauki programowania. Rzeczywiste uczenie się odbywa się w działaniu czyli poprzez naukę gromadzenia doświadczeń. Różne rodzaje aktywności pozwalają na budowanie pozytywnego obrazu własnego „Ja” w czasie różnorodnych sytuacji życiowych.

MARZEC – ZDROWA ŻYWNOŚĆ

Ile matematyki w kuchni?

W pierwszym tygodniu marca dzieci dowiedziały się, że w kuchni też potrzebna jest matematyka. Na zajęciach przeliczały, tworzyły zbiory wykorzystując do tego rzeczy dostępne w każdej kuchni.

Dzieci bawiły się w sklep. Wcielały się w rolę ekspedienta, kasjera i kupujących. Ważyły kupowane towary, płaciły za zakupy poznając różne nominały pieniędzy. Uczyły się właściwie gospodarować swoimi „finansami” – kupować tak, by wystarczyło.

Po zakupach poszczególne grupy: piekły rogaliki, robiły zdrowe desery, szaszłyki warzywno-drobiowe, smoothie owocowo-warzywne.

Eko sok owocowo – warzywny

W drugim tygodniu marca dzieci poznawały miary objętości płynów – litr i pół litra. Wlewały, przelewały nalewały do butelek, menzurek o różnych kształtach. Jednak po wlaniu płynów do pojemników z miarką okazywało się, że miary objętości są stałe niezależnie od kształtu naczynia.

Po zapoznaniu z miarami objętości wykonywane były soki owocowo-warzywne; marchwiowy, buraczano-jabłkowy, jabłkowo-pietruszkowy i jabłkowo-szpinakowy.

Nic nie zastąpi dawki witamin jak owoce i warzywa. Własnoręcznie zrobione soki, wszystkim bardzo smakowały, ponieważ były wykonane przez dzieci bez dodatku cukru i konserwantów.

Pieczywo

W tym tygodniu przedszkolaki odczytywały przepisy-instrukcje wykonania ciasta na chleb i bułki. Odmierzały łyżką, miarką, szklanką. Odczytywały czas pieczenia. Bardzo pomocna okazała się obecność rodziców. Własnoręcznie wykonane pieczywo wszystkim bardzo smakowało.

Dzieci z grupy IV wspólnie z rodzicami piekły chleb razowy wieloziarnisty.

Przy pieczeniu chleba w grupie VI również bardzo pomocna okazała się obecność rodziców.

Dzieci z grupy VII piekły pyszne bułeczki.

Wycieczka do piekarni

Dzieci z grupy V i VI wybrały się do Piekarni i cukierni,, Skalski”.

Z wielkim zainteresowaniem przyglądały się pracy piekarza, poznały etapy powstawania pieczywa oraz produktów potrzebnych do jego wypieku. Zobaczyły maszyny, które pomagają w pracy piekarzowi. W piekarni wszystko było ciekawe: ogromne misy na ciasto, wózki ze świeżo upieczonym chlebem. Taśmociąg, a na nim bułki, które oczekiwały na wsadzenie do pieca. Największe jednak wrażenie wywarło na przedszkolakach wyposażenie cukierni i niespodzianka przygotowana przez pracowników, a mianowicie wspólne dekorowanie tortu, który zjedliśmy w przedszkolu – musicie nam uwierzyć na słowo, tort był przepyszny. Serdecznie dziękujemy właścicielowi i wszystkim pracownikom piekarni i cukierni ,, Skalski” za serdeczne przyjęcie. 

 Wiosenne kanapki

W tym tygodniu dzieci przygotowywały wiosenne kanapki. Na talerzach było bardzo zdrowo i kolorowo. Własnoręcznie zrobiona kanapka najlepiej smakuje, dlatego szybko zniknęły. 😊

Przed przystąpieniem do robienia kanapek przedszkolaki klasyfikowały warzywa wg dwóch cech, tworzyły zbiory i podzbiory.

KWIECIEŃ – GOSPODARSTWO WIEJSKIE

Liczenie ze smakiem

Przed Świętami Wielkanocnymi wszystkie dzieci z naszego przedszkola spotkały się przy pięknie udekorowanych stołach na uroczystym śniadaniu.

Przy zastawianiu stołu starsze przedszkolaki wykazywały się swoją wiedzą matematyczną – układały działania a do nich proste zadania matematyczne, porównywały, tworzyły zbiory. Można powiedzieć, że „liczyły ze smakiem”.

W trzecim tygodniu kwietnia dzieci poznawały proces wyrobu sera „od mleczka do sereczka” a później wspólnie z rodzicami robiły pyszny serek na słodko i słono, tworząc tzw. łańcuszek wedle logiki przyczynowo-skutkowej, przelewając i odmierzając potrzebne składniki.

Dzieci z grupy IV wybrały się na wycieczkę do sklepu Mlekovity na os. Słoneczne. Poznały tam produkty wytwarzane z nabiału. Dowiedziały się, jak powinny być one przechowywane i w jaki sposób sprzedawane – np. w pojemnikach o różnej wielkości, na wagę.

W ostatnim tygodniu kwietnia jedna z sal przedszkolnych zmieniła się w gospodarstwo wiejskie. Dzieci zajęły się w nim inwentaryzacją zwierząt, kodowały, przeliczały i tworzyły zbiory.

Dzieci z grupy V i VI wybrały się na wycieczkę do gospodarstwa rolnego.

Wycieczka do Bałtowa miała na celu edukację i zachęcanie dzieci do zainteresowania się środowiskiem naturalnym, rolnictwem i żywnością. Dzieci miały możliwość obserwacji zwierząt hodowlanych, takich jak krowy, świnie i różnego rodzaju drób. Zrobiły małą inwentaryzację zwierząt gospodarskich, dokładnie je przeliczając i klasyfikując.

Mimo, iż pogoda nas nie rozpieszczała wszyscy wrócili z niezapomnianymi wrażeniami.

MAJ – MIESZKAŃCY WIOSENNEJ ŁĄKI

Przedszkolaki odbyły wycieczkę na łąkę, gdzie klasyfikowały rośliny, przeliczały napotkanych mieszkańców tego ekosystemu. Po powrocie układały rytmy i kodowały.

Matematyczne Potyczki

W ramach ogólnopolskiego programu grantowego „Rosnę z Matematyką” współfinansowanego przez Fundację mBanku, w środę 17 maja w ODS „Malwa” odbyły się „Potyczki Matematyczne” przedszkolaków.  W potyczkach oprócz przedstawicieli naszego przedszkola brały udział również dzieci z Przedszkola Publicznego nr 16 i Przedszkola Publicznego nr 21. Mali matematycy w sześcioosobowych zespołach mogli wykazać się swoimi umiejętnościami rozwijanymi podczas zajęć prowadzonych w każdej placówce w ramach projektu. Przygotowane dla dzieci zadania obejmowały zakres pojęć i działań określonych podstawą programową dla przedszkoli ale także działania wspierające uzdolnienia matematyczne. „Matematycy” układali więc tangramy, budowali wieże z kubeczków(przygotowanie do kodowania), obliczali działania matematyczne. Zawodników aktywnie wspierała publiczność, dla której prowadzące nauczycielki również przygotowały matematyczno-ruchowe zadania. Dzieci miały możliwość zdobycia nowych doświadczeń, utrwalenia i doskonalenia umiejętności matematycznych, wzmacniania odporności emocjonalnej w nowej sytuacji, budowania pozytywnego obrazu samego siebie oraz świetną okazję do rozwijania umiejętności współpracy. Zawodnicy z poszczególnych przedszkoli sprostali wszystkim zadaniom bez najmniejszej trudności. przyznało więc trzy równorzędne pierwsze miejsca. Wszyscy uczestnicy olimpiady za zaangażowanie i świetne wyniki otrzymali pamiątkowe dyplomy i upominki. Jest więc powód do dumy i radości.

Przygoda pszczółki

Przedszkolaki z grupy IV i VII miały możliwość poznania tajników związanych z życiem pszczół oraz produkcją miodu. Dzięki opowieściom taty Jagódki zdobyły wiele cennych informacji i ciekawostek z życia pszczół. W trakcie opowiadania poznały fascynujący świat tych owadów. Dowiedziały się dlaczego pszczoły tańczą, ile kwiatów muszą odwiedzić aby zebrać kropelkę miodu, czego się uczą w pszczelim przedszkolu, czym się żywią, jak spędzają zimę i jak powstaje miód. Miały możliwość zobaczyć strój pszczelarza – przymierzyć go, oraz obejrzeć przybory, których używa w swojej codziennej pracy: dymkę zwaną podkurzaczem, ramkę i dłuto.

Najważniejszym jednak przesłaniem spotkania było uświadomienie najmłodszym, jak ważne jest istnienie pszczół dla ludzi.

Przedszkolaki z wykorzystaniem robotów i ozobotów tworzyły kody – plany. Programowały drogę pszczółki do ula i jej przygody na łące.

Matematyczni giganci

Pewnego dnia przedszkolny ogród zamienił się w miejsce gdzie prym wiodła ,, królowa nauk” matematyka. Piknik pod hasłem,, Matematyczni giganci” był zwieńczeniem wygranego grantu mBanku,, Rosnę z matematyką „. Napisany projekt,, Matematyczne przygody wśród przyrody” wcieliliśmy w życie. Przez kolejne miesiące dzieci ze starszych grup uczyły się korzystać z wiedzy teoretycznej z edukacji matematycznej. Mierzyły, odmierzały i w efekcie piekły, robiły soki według podanych przepisów (wykorzystując wagi, pojemniki z miarkami). Były na wycieczkach w gospodarstwie rolnym gdzie dokonały spisu zwierząt gospodarskich i na łące, szukając i zaznaczając liczbę owadów i innych zwierząt. Przy wielkanocnym stole klasyfikowały potrawy..

Dużo działań zostało zrealizowanych, a ich podsumowaniem był właśnie piknik, na którym dzieci dwoiły się i troiły, żeby pokazać jak wiele umieją. Z pomocą chętnym rodziców musiały rozwiązywać arcy trudne zadania. Była pojemność, grafy drzewka, działania ze wstawianiem odpowiednich znaków matematycznych, liczenie, itp. Wszystkie grupy wykonały postawione przed nimi zadania i wszyscy pokazali, że matematyka jest świetna. Można nią się bawić jednocześnie się jej ucząc.

Na zakończenie logicznych potyczek pojawiło się i coś dla ciała. Zasponsorowane przez pana Adriana Salę (prywatnie tatę Tymona) kiełbaski. Umysł potrzebuje,, paliwa” co zaobserwowaliśmy u przedszkolaków jedzących z dużym apetytem smaczne kiełbaski.

Dziękujemy rodzicom za obecność i wiemy, że matematyka nie jest obca naszym  ” gigantom”. Umieją z niej korzystać. Dzisiaj to udowodnili.

Gra

Przez cały okres trwania projektu Rosnę z matematyką tworzona była gra planszowa. Była ona związana z tematyką działań podejmowanych w czasie tych kilku miesięcy. Grając w grę dzieci utrwalały wiadomości o warzywach i owocach, gospodarstwie wiejskim, łące i jej mieszkańcach i lesie. Wielką frajdę sprawiało dzieciom to, że same mogły wpływać na jej tworzenie i przebieg, ustalanie zasad i reguł.

Szachy

Przedszkolaki bardzo chętnie brały również udział w zajęciach koła szachowego. W tajniki tej wspaniałej gry wprowadzał dzieci, w ciekawy sposób pan Jarosław Choina ze Stowarzyszenia Szachowego Hetman w Ostrowcu Świętokrzyskim. Dzięki nim rozwijały logiczne myślenie i nabywały umiejetności rozwiązywania problemów.

Koło matematyczno-czytelnicze

Przedszkolaki uczestniczyły również w zajęciach koła matematyczno-czytelniczego. Pracowały z różnymi kartami pracy, które były tematycznie związane z działaniami podejmowanymi w czasie projektu.

Odczytywały wartości monet i banknotów. Otaczały czerwoną pętlą monetę o największej wartości, a zieloną – o najmniejszej. Łączyły  każdą cenę z odpowiednią monetą lub banknotem. Otaczały kolorowymi pętlami monety, którymi każde dziecko może zapłacić za swój bilet. Przeliczały, rozwiązywały i układały proste zadania tekstowe, łączyły wynik z odpowiednim obrazkiem.

Przedszkolaki liczyły owoce i zaznaczały wynik, utrwalały pojęcia większości i mniejszości, grały w owocowo-warzywne bingo.

Dzieci liczyły rogaliki, bułeczki i chleb i wpisywały odpowiednią liczbę w okienku. Dorysowywały odpowiednią liczbę bułek i wstawiały znaki =, <, >. Tworzyły zbiory, dorysowywały brakujące elementy.

Przed Wielkanocą przedszkolaki czytały wiersz „Obudziły się pisanki” i liczyły wyrazy w wersach. Składały pisanki z części. Układały piramidy z pisanek, przeliczały i kolorowały je według kodu.

Czytały i rozwiązywały zagadki związane z nabiałem i łączyły z odpowiednim obrazkiem, przeliczały litery w wyrazach. Szukały właściwej drogi cysterny do mleczarni. Na podstawie obrazków opowiadały jak powstaje ser oraz tworzyły nowe wyrazy zawierające słowo „ser”.

Dzieci czytały wiersz pt. „Tylko nic nie mówcie krowie”. Liczyły wersy w wierszu, przeliczały wyrazy w wersie, porównywały, w którym wersie jest więcej wyrazów. Liczyły i zaznaczały, gdzie jest więcej zwierząt.  Rozwiązywały krzyżówkę i odczytywały hasło. Układały z rozsypanki literowej nazwy zwierząt. 

Klasyfikowały, przeliczały i tworzyły zbiory kwiatów łąkowych. Kolorowały je według podanego kodu i rytmu.

Zaznaczały drogę wiewiórki po smakołyki. Odszukiwały ukryte zwierzęta na rysunku. Układały puzzle obrazkowe. Układały z rozsypanki wyrazowej nazwy zwierząt i liczyły litery w wyrazach.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Zdjęcia (15)

{"register":{"columns":[]}}