Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych
Podstawa prawna
Ustawa z dnia 7 kwietnia 1989 r. – Prawo o stowarzyszeniach – (t.j. Dz.U. z 2019 r., poz.713)
Wymagane dokumenty
Przedstawiciel reprezentujący stowarzyszenie zwykłe albo zarząd stowarzyszenia, składa na piśmie organowi nadzorującemu wniosek o wpis do ewidencji stowarzyszeń zwykłych.
Do wniosku dołącza się:
- protokół z zebrania założycielskiego z podjętymi uchwałami,
- regulamin działalności,
- listę założycieli stowarzyszenia zwykłego, zawierającą ich imiona i nazwiska, datę i miejsce urodzenia, miejsce zamieszkania oraz własnoręczne podpisy założycieli (stowarzyszenie zwykłe mogą założyć co najmniej 3 osoby);
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu;
- imię i nazwisko, adres zamieszkania oraz numer PESEL członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ;
- informację o adresie siedziby stowarzyszenia zwykłego.
Kiedy wniosek o wpis składa Zarząd, podpisują go wszyscy członkowie Zarządu.
Jeżeli wniosek o wpis zawiera braki, organ nadzorujący wzywa do jego uzupełnienia w terminie 14 dni od dnia otrzymania wezwania. Termin na dokonanie wpisu, o którym mowa w ust. 2, liczy się od dnia uzupełnienia wniosku o wpis. Nieuzupełnienie wniosku o wpis w terminie 14 dni powoduje jego bezskuteczność.
Starosta informuje niezwłocznie przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo zarząd o dokonaniu wpisu do ewidencji albo bezskuteczności wniosku o wpis.
Stowarzyszenie zwykłe powstaje i może rozpocząć działalność z chwilą wpisu do ewidencji.
Opłaty
Złożenie wniosku o wpis stowarzyszenia do ewidencji lub wniosku o zmianę danych w ewidencji stowarzyszeń zwykłych nie podlega opłacie.
Wydanie zaświadczenia z ewidencji stowarzyszeń zwykłych na wniosek podlega opłacie skarbowej w wysokości - 17 zł;
Termin załatwienia sprawy
Organ nadzorujący dokonuje wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia:
- wpływu wniosku o wpis, jeżeli nie został złożony do sądu rejestrowego wniosek organu nadzorującego lub prokuratora o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego, jeżeli nie spełnia ono warunków określonych w przepisach;
- uprawomocnienia się orzeczenia odrzucającego albo oddalającego wniosek, o zakazanie założenia stowarzyszenia.
Miejsce załatwienia sprawy
Wydział Rozwoju w Starostwie Powiatowym w Siedlcach, pokój 410, (tel. 25 644-72-17)
Tryb odwoławczy
W przypadku nie dokonania wpisu do ewidencji w terminie 7 dni od dnia wpływu wniosku lub uzupełnienia jego braków i nie został złożony wniosek do sądu rejestrowego o zakazanie założenia stowarzyszenia zwykłego, przedstawicielowi reprezentującemu stowarzyszenie zwykłe albo zarządowi przysługuje prawo wniesienia skargi na bezczynność do sądu administracyjnego.
Uwagi
Stowarzyszenie zwykłe składa organowi nadzorującemu, w terminie 7 dni od dnia wystąpienia zdarzenia uzasadniającego zmianę danych, wniosek o zamieszczenie w ewidencji zmienionych danych dot.: nazwy stowarzyszenia zwykłego, jego celu lub celów, terenu i środków działania oraz adresu siedziby; imienia i nazwiska przedstawiciela reprezentującego stowarzyszenie zwykłe albo członków zarządu oraz sposób reprezentowania stowarzyszenia zwykłego przez zarząd, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ; imię i nazwisko członków organu kontroli wewnętrznej, o ile regulamin działalności przewiduje ten organ; informacje o zmianach regulaminu działalności; informację o posiadaniu statusu organizacji pożytku publicznego; informacje o przekształceniu lub rozwiązaniu stowarzyszenia zwykłego; imię i nazwisko likwidatora stowarzyszenia zwykłego; informacje o zastosowaniu wobec stowarzyszenia zwykłego środków, o których mowa w rozdziale 3 ustawy prawo o stowarzyszeniach, załączając dokumenty stanowiące podstawę zmiany. Przepisy o wpisie do ewidencji stosuje się odpowiednio.
Materiały
Wniosek o dokonanie wpisu do ewidencji stowarzyszeń zwykłych5-wniosek-wpis-ewid-stow-zwyk.pdf 0.16MB