W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Bilety z drugiej ręki

01.06.2022

Przed nami wakacyjne festiwale i koncerty. Niektóre bilety wyprzedają się już w pierwszym dniu. Ci którzy nie zdążyli kupić ich od organizatora, często liczą na zakup z drugiej ręki. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Siedlcach oraz Europejskie Centrum Konsumenckie działające przy UOKiK zwraca uwagę na problemy, na jakie mogą natrafić fani muzyki na żywo.

Grafika przedstawia siedzących na trawie młodych ludzi obserwujących stojącą widownię i scenę na letnim koncercie plenerowym

Zakup biletu jest usługą, z której nie możemy zrezygnować w ciągu 14 dni. Wiele osób w sytuacji, gdy nie może skorzystać z biletu, próbuje go odsprzedać. Z pomocą przychodzą portale pośredniczące, które nie zawsze zapewniają wystarczającą ochronę dla kupującego.

Odsprzedaż biletów – jakie skargi wpływają do sieci Europejskich Centrów Konsumenckich?

  • Niedostarczenie lub opóźnienie w dostarczeniu biletu.
  • Niewłaściwe bilety – bilet dotyczył innego wydarzenia. Problem pojawiał się przy zakupie biletu od indywidualnego sprzedawcy lub z nieautoryzowanego źródła.
  • Nieważne lub podrobione/przerobione bilety lub bilety na nieistniejące imprezy.
  • Duplikaty biletów – po pojawieniu się na wydarzeniu, okazuje się, że bilet jest już wykorzystany.
  • Imienne bilety – na niektóre duże imprezy bilety wystawione są na podane imię i nazwisko – kupując je z nieoficjalnych źródeł, ryzykujesz, że nie zostaniesz wpuszczony na imprezę.
  •  Firma została zlikwidowana lub strona internetowa została zawieszona podczas gdy konsument spodziewa się fizycznej dostawy biletów.
  • Wydarzenie zostało odwołane lub przełożone – konsument może mieć problem z uzyskaniem zwrotu pieniędzy.
  •  Sprzedaż biletów po cenach wyższych niż wartość nominalna.

Przepisy dotyczące odsprzedaży biletów

W wielu krajach obowiązują szczegółowe przepisy, które zakazują lub ograniczają odsprzedaży biletów. Na przykład w Polsce, Danii, Irlandii lub Belgii zabroniona jest odsprzedaż biletów po cenie wyższej niż wartość nominalna. Francuski kodeks karny zabrania odsprzedaży biletów na imprezy sportowe, kulturalne lub handlowe bez zgody organizatora. Odsprzedaż biletów jest zagrożona karą grzywny w wysokości 15 000 euro (30 000 euro za powtarzające się wykroczenia). W Wielkiej Brytanii zabroniona jest odsprzedaż biletów na mecze piłkarskie, poza oficjalnymi kanałami operowanymi przez same kluby lub federacje. W większości krajów nie obowiązują jednak żadne szczególne przepisy.

O czym pamiętać kupując bilet z drugiej ręki

  •     Odkupując bilet na portalu pośredniczącym, sprawdź z kim zawierasz umowę. Może się okazać, że drugą stroną jest również osoba prywatna, wówczas nie przysługują Ci uprawnienia konsumenckie.
  • Sprawdź, w regulaminie termin dostarczenia biletu (nawet jeżeli bilet jest wysyłany mailem).
  •  Firma prowadząca sprzedaż biletów na koncert może w swoim regulaminie wyłączyć prawo konsumenta do odsprzedaży biletu osoby trzeciej, upewnij się przed zakupem.
  • Na wypadek składania reklamacji ustal, kto odpowiada za ewentualne trudności, pośrednik, czy może organizator imprezy.
  •  Sprzedaż biletu po cenie wyższej niż nominalna, uznawane jest za wykroczenie i podlega karze aresztu, ograniczenia wolności albo grzywny (Art. 133 Kodeksu Wykroczeń).

Problem z firmą z innego kraju UE

W przypadku problemów z przedsiębiorcą zarejestrowanym w innym kraju UE, Norwegii, Islandii lub Wielkiej Brytanii, skontaktuj się z Europejskim Centrum Konsumenckim, działającym przy UOKIK: https://konsument.gov.pl/skarga-do-eck/.


Więcej informacji na stronie: https://konsument.gov.pl/aktualnosci/bilet-z-drugiej-reki/

 

{"register":{"columns":[]}}