W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

15 marca - Światowy Dzień Konsumenta

14.03.2025

Odpowiedzialna konsumpcja – to się kalkuluje! – pod takim hasłem w dniu 15 marca obchodzimy Światowy Dzień Konsumenta.

Grafika przedstawia: 15 marca Światowy Dzień Konsumenta niebieską czcionką na zielonym tle w lewym górnym rogu, znak Światowego Dnia Konsumenta niebiesko-zielone półkola na białym tle w prawym górnym rogu, na dole na niebieskim tle po kolei od lewej strony: torebka na zakupy w różowym kolorze, dalej wieszak na ubrania z zawieszonymi kompletami ubrań w różnych kolorach, przy których stoi i przegląda je konsumentka ubrana w brązowe spodnie i kremową bluzkę, dalej wózek na zakupy w kolorze czarnym wypełniony torbami na zakupy w kolorach różowym, czerwonym i żółtym.

W tym roku Prezes UOKiK przygotował nowe narzędzie edukacyjne dla konsumentów – kalkulator, który pomaga zaplanować oszczędzanie na różne cele i pokazuje konsumentom zalety oszczędzania: https://uokik.gov.pl/odpowiedzialna-konsumpcja-to-sie-kalkuluje a Powiatowy Rzecznik Konsumentów życzy wszystkim konsumentom – mieszkańcom Powiatu Siedleckiego bezpiecznych i udanych zakupów, skutecznych reklamacji oraz życzliwych sprzedawców!

Instytucje, które pomagają konsumentom w dochodzeniu ich praw:

  • poszczególni rzecznicy konsumentów https://uokik.gov.pl/pomoc-dla-konsumentow
  • Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów - zasady i prawa obowiązujące w Polsce w kontaktach konsument - przedsiębiorca (sprzedawca, usługodawca)
  • Urząd Komunikacji Elektronicznej - prawa i obowiązki konsumenta na rynku usług telekomunikacyjnych i pocztowych
  • Urząd Ochrony Danych Osobowych - informacje w zakresie ochrony danych osobowych i prywatności
  • Komisja Nadzoru Finansowego oraz Rzecznik Finansowy - informacje na temat ubezpieczycieli i banków oraz gdzie szukać pomocy w przypadku sporu z instytucją finansową
  • Europejskie Centrum Konsumenckie - pomoc i porady w zakresie praw konsumenta podczas podróży po UE, Norwegii, Islandii i Wielkiej Brytanii
  • Urząd Transportu Kolejowego - informacje i prawa związane z podróżowaniem koleją
  • Rzecznik Praw Pasażerów Urząd Lotnictwa Cywilnego - prawa pasażerów przewoźników lotniczych
  • Urząd Regulacji Energetyki - informacje dla odbiorców energii i paliw
  • CERT.PL NASK - zgłaszanie wiadomości i stron internetowych służących do wyłudzeń danych i środków finansowych i oszustw komputerowych
  • polubowne rozwiązywanie sporów konsumenckich w ramach instytucji prowadzących postępowania pozasądowe https://polubowne.uokik.gov.pl/
  • sieć stałych sądów polubownych przy wojewódzkich inspektoratach Inspekcji Handlowej https://wiih.org.pl/

 

Zdjęcia (1)