Ważne zasady bezpiecznego użytkowania poczty elektronicznej i mediów społecznościowych
Ważne zasady bezpiecznego użytkowania poczty elektronicznej i mediów społecznościowych
• Nie używaj prywatnych kont poczty elektronicznej i komunikatorów do korespondencji służbowej
• Nie używaj prywatnych komputerów i telefonów do spraw służbowych
• Nie używaj służbowych komputerów i telefonów do spraw prywatnych (w szczególności do czytania prywatnej poczty elektronicznej), nie udostępniaj ich członkom rodziny
• Logując się na konto zawsze sprawdź czy domena danego portalu jest prawidłowa. Domena to nazwa zawierająca się między https://, a pierwszym kolejnym znakiem /
• Ignoruj wszystkie inne prośby o podanie swojego hasła, nawet jeżeli komunikat wygląda oficjalnie, wymaga natychmiastowej reakcji i grozi deaktywacją konta
• Wszystkie podejrzane wiadomości na skrzynce służbowej zgłaszaj administratorom w swojej organizacji
• O wszystkie podejrzane wiadomości na prywatnej skrzynce możesz zapytać CERT Polska (https://incydent.cert.pl / cert@cert.pl)
• Szczególnie podejrzane są wiadomości:
- Zawierające załączniki, a zwłaszcza archiwa i dokumenty Office z hasłem podanym w treści wiadomości
- Wiadomości zmuszające do podjęcia natychmiastowej reakcji
• Stosuj długie hasła (powyżej 14 znaków)
• Dobrą metodą na długie hasło jest wymyślenie całej frazy, składającej się z kilku słów, np. 2CzerwoneRoweryJedzaNalesniki
• Unikaj haseł, które łatwo powiązać z publicznymi informacjami na temat Twojej osoby
np. zawierających nazwisko, datę urodzenia itp.
• Hasło zmieniamy wtedy, gdy mamy podejrzenie, że mogła poznać je inna osoba. Nie ma potrzeby cyklicznej zmiany hasła.
• Nie używaj tego samego hasła więcej niż raz (w szczególności do konta email, banku i innych wrażliwych kont)
• Dla ułatwienia korzystaj z menedżerów haseł. Te wbudowane w przeglądarkę czy telefon są bezpieczne i proste w użyciu
• Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (tzw. 2FA) tam gdzie jest to możliwe
• Uwierzytelnianie dwuskładnikowe w poczcie elektronicznej i w kontach społecznościowych jest konieczne
• Jeżeli obecny dostawca Twojej poczty nie udostępnia uwierzytelniania dwuskładnikowego, zmień go
• Najlepszym drugim składnikiem uwierzytelniania i jedynym odpornym na ataki phishingowe jest token sprzętowy U2F (np. YubiKey),
• Zweryfikuj wszystkie dane kontaktowe w ustawieniach profilu poczty elektronicznej i mediów społecznościowych;
dobra alternatywna metoda kontaktu ułatwi odzyskanie utraconego konta
• Jeżeli podejrzewasz, że ktoś mógł włamać się na twoje konto, zmień hasło, sprawdź dostępną w profilu historię logowania i zakończ wszystkie aktywne sesje
• Nie zaniedbuj aktualizacji systemu operacyjnego i programów na używanym komputerze
• Posiadaj aktualny program antywirusowy
• VPN nie chroni przed atakami phishingowymi i złośliwym oprogramowaniem!
• Do wrażliwej prywatnej komunikacji używaj komunikatorów szyfrowanych end-to-end, np. Signala
• Używaj opcji automatycznego kasowania wiadomości po upływie określonego czasu – nie da się ukraść czegoś, czego już nie ma
Materiały
Bezpieczna poczta i konta społecznościoweCERT_Polska_Bezpieczna_poczta_i_konta_spolecznosciowe.pdf 0.41MB