W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Ważne zasady bezpiecznego użytkowania poczty elektronicznej i mediów społecznościowych

Ważne zasady bezpiecznego użytkowania poczty elektronicznej i mediów społecznościowych

cert

• Nie używaj prywatnych kont poczty elektronicznej i komunikatorów do korespondencji służbowej

• Nie używaj prywatnych komputerów i telefonów do spraw służbowych

• Nie używaj służbowych komputerów i telefonów do spraw prywatnych (w szczególności do czytania prywatnej poczty elektronicznej), nie udostępniaj ich członkom rodziny

• Logując się na konto zawsze sprawdź czy domena danego portalu jest prawidłowa. Domena to nazwa zawierająca się między https://, a pierwszym kolejnym znakiem /

• Ignoruj wszystkie inne prośby o podanie swojego hasła, nawet jeżeli komunikat wygląda oficjalnie, wymaga natychmiastowej reakcji i grozi deaktywacją konta

• Wszystkie podejrzane wiadomości na skrzynce służbowej zgłaszaj administratorom w swojej organizacji

• O wszystkie podejrzane wiadomości na prywatnej skrzynce możesz zapytać CERT Polska (https://incydent.cert.pl / cert@cert.pl)

• Szczególnie podejrzane są wiadomości:

  • Zawierające załączniki, a zwłaszcza archiwa i dokumenty Office z hasłem podanym w treści wiadomości
  • Wiadomości zmuszające do podjęcia natychmiastowej reakcji

• Stosuj długie hasła (powyżej 14 znaków)

• Dobrą metodą na długie hasło jest wymyślenie całej frazy, składającej się z kilku słów, np. 2CzerwoneRoweryJedzaNalesniki

• Unikaj haseł, które łatwo powiązać z publicznymi informacjami na temat Twojej osoby

np. zawierających nazwisko, datę urodzenia itp.

• Hasło zmieniamy wtedy, gdy mamy podejrzenie, że mogła poznać je inna osoba. Nie ma potrzeby cyklicznej zmiany hasła.

• Nie używaj tego samego hasła więcej niż raz (w szczególności do konta email, banku i innych wrażliwych kont)

• Dla ułatwienia korzystaj z menedżerów haseł. Te wbudowane w przeglądarkę czy telefon są bezpieczne i proste w użyciu

• Włącz uwierzytelnianie dwuskładnikowe (tzw. 2FA) tam gdzie jest to możliwe

• Uwierzytelnianie dwuskładnikowe w poczcie elektronicznej i w kontach społecznościowych jest konieczne

• Jeżeli obecny dostawca Twojej poczty nie udostępnia uwierzytelniania dwuskładnikowego, zmień go

• Najlepszym drugim składnikiem uwierzytelniania i jedynym odpornym na ataki phishingowe jest token sprzętowy U2F (np. YubiKey),

• Zweryfikuj wszystkie dane kontaktowe w ustawieniach profilu poczty elektronicznej i mediów społecznościowych;

dobra alternatywna metoda kontaktu ułatwi odzyskanie utraconego konta

• Jeżeli podejrzewasz, że ktoś mógł włamać się na twoje konto, zmień hasło, sprawdź dostępną w profilu historię logowania i zakończ wszystkie aktywne sesje

• Nie zaniedbuj aktualizacji systemu operacyjnego i programów na używanym komputerze

• Posiadaj aktualny program antywirusowy

• VPN nie chroni przed atakami phishingowymi i złośliwym oprogramowaniem!

• Do wrażliwej prywatnej komunikacji używaj komunikatorów szyfrowanych end-to-end, np. Signala

• Używaj opcji automatycznego kasowania wiadomości po upływie określonego czasu – nie da się ukraść czegoś, czego już nie ma

Materiały

Bezpieczna poczta i konta społecznościowe
CERT​_Polska​_Bezpieczna​_poczta​_i​_konta​_spolecznosciowe.pdf 0.41MB
{"register":{"columns":[]}}