W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

STYPENDIA SZKOLNE 2023/2024

Komunikat grafika
  1. Pomoc materialna przysługuje :

- uczniom szkół publicznych, niepublicznych i niepublicznych szkół artystycznych o uprawnieniach publicznych szkół artystycznych oraz słuchaczom kolegiów pracowników służb społecznych – do czasu ukończenia kształcenia, nie dłużej jednak niż do ukończenia 24 roku życia;
- wychowankom publicznych i niepublicznych ośrodków rewalidacyjno-wychowawczych – do czasu ukończenia realizacji obowiązku nauki.

zamieszkałym na terenie gminy wiejskiej Chodzież.

  1. Pomoc realizowana jest na wniosek strony w formie :

- stypendium szkolnego

- zasiłku szkolnego

  1. Kto może ubiegać się o stypendium?

Stypendium szkolne może otrzymać uczeń znajdujący się w trudnej sytuacji materialnej, wynikającej z niskich dochodów na osobę w rodzinie oraz innych okoliczności zamieszkały na terenie gminy Chodzież.

  1. Kryterium dochodowe:

Dochód netto na członka rodziny z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku(otrzymanego w sierpniu) nie może być wyższy niż kwota 600,00 zł na osobę w rodzinie.
W przypadku gdy np. w miesiącu sierpniu, rodzina uzyskała ostatni dochód (np. ostatni zasiłek dla bezrobotnych, ostatnie wynagrodzenie) badany jest dochód z miesiąca złożenia wniosku (wrzesień). Należy przy tym udokumentować tzw. „dochód utracony”.

Pomoc o charakterze socjalnym przyznawana jest na wniosek:

-rodzica w przypadku nieletnich

-pełnoletniego ucznia

- dyrektora szkół, kolegiów

  1. Termin składania wniosków:

Wnioski wraz z dołączonymi dokumentami (komplet) należy składać od 1 września do 15 września 2023 r., natomiast w przypadku słuchaczy kolegiów w terminie - do dnia 15 października 2023 r.


Brak udokumentowania wniosku uniemożliwia przyznanie pomocy materialnej!!!

  1. Stypendium szkolne może być udzielone w formie:

- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów udziału w zajęciach edukacyjnych, w tym wyrównawczych, wykraczających poza zajęcia realizowane w szkołach w ramach planu nauczania, a także udziału w zajęciach edukacyjnych realizowanych poza szkołą;
- pomocy rzeczowej o charakterze edukacyjnym , w tym w szczególności zakupu podręczników.
- całkowitego lub częściowego pokrycia kosztów
związanych z pobieraniem nauki poza miejscem zamieszkania, ale tylko w stosunku do uczniów szkół ponadpodstawowych oraz słuchaczy kolegiów pracowników służb społecznych, w szczególności na pokrycie kosztów zakwaterowania poza miejscem zamieszkania(np. bursy, internat, stancje) czy też dojazdu do szkoły lub kolegium.

 

 

  1. Przykładowe wydatki kwalifikowane do stypendium szkolnego:

1. Podręczniki

2. Zeszyty

3. Słowniki

4. Encyklopedie

5. Atlasy

6. Tablice matematyczne

7. Lektury szkolne

8. Tornister (plecak szkolny)

9. Obuwie sportowe na W-F

10. Strój na W-F ( bluza sportowa, dres, spodnie sportowe, koszulka sportowa, spodenki gimnastyczne)

11. Strój galowy (biała bluzka, spódnica, garnitur, spodnie galowe, biała koszula)

12. Artykuły szkolne (piśmiennicze, papiernicze, biurowe, np. bloki, flamastry, kredki itp.)

13. Biurko do nauki

14. Sprzęt komputerowy(PC, laptop, tablet) oraz programy komputerowe, edukacyjne

15. Pomoce naukowe

16. Koszt udziału w zajęciach edukacyjnych, rozwojowych (językowych, sportowych, itp.)

17. Koszt wyjazdu na „zieloną szkołę”

18. Koszt udziału w wycieczkach szkolnych, bilet do kina, teatru, muzeum, itp.

19. Zwrot kosztów dojazdu do szkół- przysługuje uczniom szkół ponadgimnazjalnych oraz słuchaczom kolegiów

20. Tusze do drukarek,

21.Pokrycie kosztów abonamentu internetowego


 


Refundacja poniesionych kosztów na cele edukacyjne dokonuje się na podstawie oryginałów rachunków i faktur.

Uwaga! Powyższe dokumenty powinny zawierać m.in. : nazwę wystawcy, datę wystawienia/sprzedaży, numer dokumentu, imię i nazwisko nabywcy (wnioskodawcy),pełną nazwę przedmiotu podlegającego refundacji – istotne jest aby np. plecak, obuwie, spodenki, dres, koszulka itp. miały adnotację „szkolne” lub „sportowe”. W przypadku gdy zakupiony towar nie ma tego przymiotnika w nazwie umieszczonej na fakturze/rachunku , to na odwrocie może potwierdzić ten fakt sprzedawca umieszczając pieczęć , opis i czytelny podpis. Data wystawienia dokumentu powinna zawierać się w okresach (dot. stypendium od września do grudnia 2023.):

- zakupu podręczników i innych wymienionych wyżej artykułów podlegających refundacji – od lipca 2023 r. do grudnia 2023 r.

- Internet , bilety autobusowe, udział w zajęciach edukacyjnych- od września 2023 r. do grudnia 2023 r.

Istnieje możliwość zakupu używanych podręczników - w takiej sytuacji należy udokumentować wydatek umową kupna/ sprzedaży.

Nie będą uwzględniane wydatki o charakterze nieedukacyjnym!!! (np. kurtki sportowe, bidon, obuwie i odzież codziennego użytku , śpiwory, namioty, obozy, zimowiska rekreacyjne, Internet z usługą TV itp.)

 

  1. Zasiłek szkolny może być przyznany uczniowi (słuchaczowi lub wychowankowi) znajdującemu się przejściowo w trudnej sytuacji materialnej, wyłącznie z powodu zdarzenia losowego np. pożaru, nagłej lub długotrwałej choroby ucznia, śmierci rodziców lub opiekunów prawnych.

 

Wniosek należy składać w terminie nie dłuższym niż dwa miesiące od wystąpienia zdarzenia losowego. Do wniosku należy dołączyć dokumenty potwierdzające zaistnienie zdarzenia losowego.

DRUKI WNIOSKÓW MOŻNA POBIERAĆ OD 21 SIERPNIA 2023 r.

WSZYSTKICH UBIEGAJĄCYCH SIĘ O STYPENDIUM SZKOLNE PROSI SIĘ O BEZWZGLĘDNE KOMPLETOWANIE WYMAGANYCH DOKUMENTÓW CO POZWOLI NA SPRAWNE ROZPATRYWANIE WNIOSKÓW

GMINNY OŚRODEK POMOCY SPOŁECZNEJ (pok. nr 5)

UL. NOTECKA 28, 64-800 CHODZIEŻ

Tel. 604-462-072 ; 67 28 -20-893

  1. Dochód

Zgodnie z art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 12 marca 2004 r. o pomocy społecznej (t.j. Dz. U. Z 2023 r., poz. 901) za dochód uważa się: sumę miesięcznych przychodów (np. z tytułu zatrudnienia, z działalności gospodarczej, z gospodarstwa rolnego wg posiadanych hektarów przeliczeniowych, alimenty, renta, emerytura, stypendium socjalne, naukowe, świadczenia rodzinne, dodatek mieszkaniowy i inne) z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku lub w przypadku utraty dochodu z miesiąca, w którym wniosek został złożony, bez względu na tytuł i źródło ich uzyskania, pomniejszoną o:

  • miesięczne obciążenie podatkiem dochodowym od osób fizycznych i koszty uzyskania przychodu;

  • składki na ubezpieczenie zdrowotne określone w przepisach o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz ubezpieczenia społeczne określone w odrębnych przepisach,

  • kwotę alimentów świadczonych na rzecz innych osób.

 

Do dochodu nie wlicza się : jednorazowego pieniężnego świadczenia socjalnego, świadczenia wychowawczego (500+), zasiłku celowego, pomocy materialnej mającej charakter socjalny albo motywacyjny, przyznawanej na podstawie przepisów o systemie oświaty; wartości świadczeń w naturze, świadczenia przysługującego osobie bezrobotnej na podstawie przepisów o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy z tytułu wykonywania prac społecznie użytecznych, dochodu z powierzchni użytków rolnych poniżej 1 ha przeliczeniowego.

WYKAZ DOKUMENTÓW POTRZEBNYCH DO USTALENIA ŚREDNIEGO DOCHODU MIESIĘCZNEGO NA 1 OSOBĘ W RODZINIE

  1. zaświadczenie od pracodawcy lub oświadczenie (z podaniem wszystkich wyszczególnionych składników) o wysokości dochodów z tytułu zatrudnienia za miesiąc poprzedzający złożenie wniosku –DRUK ZAŚWIADCZENIA DO POBRANIA W GOPS CHODZIEŻ

  2. decyzja lub zaświadczenie z Urzędu Pracy albo oświadczenie o pozostawaniu w ewidencji bezrobotnych lub poszukujących pracy (z prawem lub bez prawa do zasiłku);

  3. zaświadczenie lub oświadczenie o pozostawaniu bez pracy i nieosiąganiu dochodu w miesiącu poprzedzającym złożenie wniosku dla osób niezarejestrowanych w Powiatowym Urzędzie pracy

  4. decyzja/ zaświadczenie o korzystaniu ze świadczeń pomocy społecznej( zasiłek stały, zasiłek okresowy)

  5. decyzja/ zaświadczenie o pobieraniu świadczeń : zasiłek rodzinny, zasiłek pielęgnacyjny, dodatek mieszkaniowy, świadczenia z funduszu alimentacyjnego itd.)

  6. zaświadczenie z Urzędu Gminy o powierzchni gospodarstwa rolnego w hektarach przeliczeniowych, zaświadczenie o zobowiązaniu do opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników, lub złożone oświadczenie dotyczące powyższego faktu. Dowód opłacania składki na ubezpieczenie społeczne rolników

  7. wyroki sądowe mówiące o wysokości zasądzonych alimentów albo zaświadczenie komornika lub złożone pod odpowiedzialnością karną oświadczenie dotyczące powyższych faktów

  8. odcinek renty / emerytury, decyzja ZUS lub oświadczenie o wysokości otrzymywanych świadczeń

  9. oświadczenie pełnoletnich członków rodziny o wysokości dochodów uzyskiwanych z prac dorywczych lub innych dochodów nie podlegających opodatkowaniu

  10. decyzja o pobieranych stypendiach

  11. inne

  12. W przypadku prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej oryginał zaświadczenia wydany przez naczelnika właściwego urzędu skarbowego o rodzaju prowadzonej działalności:

 

na zasadach ogólnych i w formie uproszczonej

a) zaświadczenie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego lub złożone pod odpowiedzialnością karną oświadczenie, dotyczące powyższych faktów zawierające informację o :

-formie opodatkowania

-okresie prowadzenia działalności

-wysokości dochodu uzyskanego z działalności gospodarczej w poprzednim roku kalendarzowym

zaświadczenie o wysokości dochodu zawierające wysokość :przychodu, kosztów uzyskania przychodu, dochodów z innych źródeł niż pozarolnicza działalność gospodarcza, odliczonych od dochodu składek na ubezpieczenia społeczne, należnego podatku, odliczonych od podatku składek na ubezpieczenie zdrowotne związanych z prowadzeniem pozarolniczej działalności gosp.)

b)dokument potwierdzający opłacanie składek ZUS

w formie zryczałtowanego podatku dochodowego:

- zaświadczenie naczelnika właściwego Urzędu Skarbowego lub złożone pod odpowiedzialnością karną, oświadczenie dotyczące powyższych faktów zawierające informację o formie opodatkowania, okresie prowadzenia działalności

- oświadczenie o osiągniętym dochodzie netto z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku,

- dokument potwierdzający opłacanie składek ZUS

 w formie karty podatkowej:

- decyzja o ustaleniu wysokości karty podatkowej,

- oświadczenie o osiągniętym dochodzie netto z miesiąca poprzedzającego złożenie wniosku.

 *W przypadku zawieszenia działalności - dokument potwierdzający ten fakt.

*W przypadku gdy np. w miesiącu sierpniu, rodzina uzyskała ostatni dochód (np. ostatnie wynagrodzenie z tytułu zatrudnienia, ostatni zasiłek dla osób bezrobotnych) –badany jest dochód z miesiąca złożenia wniosku (wrzesień). Należy przy tym, udokumentować tzw. „dochód utracony”.
 

Oświadczenie o którym mowa powyżej składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych zeznań. Składający oświadczenie jest obowiązany do zawarcia w nim klauzuli następującej treści : „Jestem świadomy odpowiedzialności karnej za złożenie fałszywego oświadczenia”

 


 

Materiały

Wniosek Stupendium 2023/2024
wniosek​_ST2023.pdf 0.15MB
Zaświadczenie
zaśw​_ST1.pdf 0.29MB
{"register":{"columns":[]}}