INFORMACJA DLA OSÓB PEŁNIACYCH FUNKCJE SOŁTYSÓW
WÓJT GMINY WYMIARKI
INFORMUJE
że od dnia 1 lipca 2023 r. weszła w życie ustawa o świadczeniu pieniężnym z tytułu pełnienia funkcji sołtysa. Świadczenie wypłacane będzie przez Kasę Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego sołtysom
i byłym sołtysom, którzy:
- pełnili funkcję sołtysa na podstawie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U.
2023 r. poz. 40 i 572) przez okres, co najmniej dwóch kadencji, lecz nie mniej niż 8 lat:-
i osiągnęli wiek:
- w przypadku kobiet – 60 lat;
- w przypadku mężczyzn – 65 lat;
nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione
w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
Przy ustalaniu okresu pełnienia funkcji sołtysa nie jest wymagane zachowanie ciągłości pełnienia tej funkcji. Do okresu pełnienia funkcji sołtysa wlicza się również okres pełnienia tej funkcji przed dniem wejściem w życie ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym, jeżeli osoba ta następnie pełniła funkcję sołtysa na podstawie przepisów z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym.
Wniosek o przyznanie świadczenia składa się w oddziale regionalnym albo placówce terenowej Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego właściwych ze względu na miejsce zamieszkania wnioskodawcy od 1 lipca 2023 r. Świadczenie przyznaje w drodze decyzji i wypłaca Prezes Kasy Rolniczego Ubezpieczenia Społecznego.
Świadczenie przysługuje od miesiąca, w którym zostanie złożony wniosek o jego przyznanie, w kwocie 300 złotych miesięcznie.
Do wniosku o przyznanie świadczenia należy dołączyć:
1) zaświadczenie wójta (burmistrza, prezydenta miasta) właściwego dla sołectwa, w którym wnioskodawca pełnił funkcję sołtysa, potwierdzające okres pełnienia tej funkcji;
2) oświadczenie wnioskodawcy o niekaralności za przestępstwo lub przestępstwo skarbowe popełnione w związku z pełnieniem funkcji sołtysa.
W związku z powyższym Wójt Gminy Wymiarki , na podstawie posiadanych dokumentów będzie wydawał zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
W przypadku, gdyby takie dokumenty nie zachowały się w archiwum Urzędu Gminy Wymiarki Wójt wydaje postanowienie o odmowie wydania zaświadczenia ze względu na brak danych potwierdzających okres pełnienia funkcji. Postanowienie to należy dołączyć do wniosku o przyznanie świadczenia.
W przypadku, o którym mowa powyżej, zamiast zaświadczenia - składa się pod rygorem odpowiedzialności karnej za składanie fałszywych oświadczeń, pisemne oświadczenie o pełnieniu funkcji sołtysa, potwierdzone pisemnymi oświadczeniami złożonymi przez co najmniej 5 osób zamieszkujących w sołectwie w czasie, w którym wnioskodawca pełnił w nim funkcję sołtysa.
Wnioski o wydanie zaświadczenia potwierdzającego pełnienie funkcji sołtysa:
- osobiście w pok. nr 3 (Sekretariat I piętro ) w Urzędzie Gminy Wymiarki, ul. Księcia Witolda 5,
68-131 Wymiarki.
- pocztą tradycyjną,
- elektronicznie poprzez platformę e-PUAP.
Szczegółowe informacje można uzyskać pod numerami telefonów: 68/ 360 40 45 wew. 17 oraz 68 378 82 96 a także w pokoju nr 4 Urzędu Gminy Wymiarki..
Wydanie zaświadczenia podlega opłacie skarbowej zgodnie z art.1 ust.1. pkt1 lit.b ustawy z dnia 16 listopada 2006 r. o opłacie skarbowej(Dz. U. z 2022 r. poz. 2142). Opłata skarbowa od zaświadczenia wydanego na wniosek wynosi 17,00 zł: Obowiązek uiszczenia opłaty skarbowej od wydanego zaświadczenia powstaje z chwilą złożenia wniosku o wydanie zaświadczenia.
Wójt Gminy Wymiarki
/-/ Lech Miszewski
W załączeniu
Wzór wniosku o wydanie zaświadczenia o pełnieniu funkcji sołtysa.
Materiały
InformacjaINFORMACJA_DLA_OSÓB_PEŁNIACYCH_FUNKCJE_SOŁTYSÓW.pdf 0.12MB Wniosek
WNIOSEK_O_WYDANIE_ZAŚWIADFCZENIA.pdf 0.26MB