W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Statut

Załącznik do uchwały Nr XXV/166/2021

Rady Miejskiej w Sokołowie Podlaskim

z dnia 17 grudnia 2021r.

 

STATUT

 Centrum Pomocy Socjalnej w Sokołowie Podlaskim

 

Rozdział 1

Postanowienia ogólne

§ 1.

Centrum Pomocy Socjalnej w Sokołowie Podlaskim, zwany dalej „Centrum”,  jest budżetową jednostką organizacyjną Miasta Sokołów Podlaski, utworzoną na podstawie uchwały Nr IV/24/90 Rady Miejskiej w Sokołowie Podlaskim z dnia 20 lipca 1990 r. w sprawie utworzenia Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołowie Podlaskim, zmienionej uchwałą Nr XLIII/255/94 Rady Miejskiej w Sokołowie Podlaskim z dnia 29 kwietnia 1994 r. w sprawie zmiany uchwały o utworzeniu Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej w Sokołowie Podlaskim, w celu realizacji zadań własnych i zleconych gminie z zakresu pomocy społecznej.

 

§ 2.

1. Siedziba Centrum mieści się w budynku przy ul. Wolności 26, 08-300 Sokołów Podlaski.

2. Obszarem działania Centrum jest teren miasta Sokołów Podlaski.

§ 3.

Bezpośredni nadzór i kontrolę nad działalnością Centrum sprawuje Burmistrz Sokołowa Podlaskiego.

 

Rozdział 2

Cele i zadania Centrum

§ 4.

Misją Centrum jest pomoc osobom i rodzinom w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, których nie są w stanie samodzielnie pokonać wykorzystując własne uprawnienia, zasoby i możliwości, i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu  z poszanowaniem godności i wzajemnych praw.

§ 5.

1. Centrum realizuje zadania własne gminy z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym oraz zadania zlecone z zakresu administracji rządowej realizowane przez gminę wymienione w ustawie o pomocy społecznej oraz inne zadania z zakresu zabezpieczenia społecznego wskazane do realizacji

przez Centrum, bądź powierzone do realizacji w drodze porozumienia, uchwał Rady Miejskiej oraz zarządzeń lub upoważnień Burmistrza.

2. Inne zadania powierzone do realizacji przez Centrum wynikające z obowiązujących przepisów prawa:

  1) ustawy o świadczeniach rodzinnych w zakresie ustalania uprawnień oraz wypłaty świadczeń

  2) ustawy o pomocy osobom uprawnionym do alimentów w zakresie  ustalania uprawnień i wypłaty  świadczeń  oraz postepowania wobec dłużników alimentacyjnych

 3) ustawy o ustaleniu i wypłacie zasiłków dla opiekunów w zakresie  ustalania uprawnień i wypłaty świadczeń 

  4) ustawy o wsparciu kobiet w ciąży i rodzin „Za życiem” w zakresie  ustalania uprawnień i wypłaty jednorazowego świadczenia oraz koordynację wsparcia kobiet w ciąży i rodzin poprzez zapewnienie usług asystenta rodziny

  5) ustawy o pomocy państwa w wychowaniu dzieci w zakresie ustalania uprawnień i wypłaty świadczeń 

  6) ustawy o systemie oświaty w zakresie ustalania uprawnień i wypłaty pomocy materialnej dla uczniów o charakterze socjalnym

  7) ustawy o dodatkach mieszkaniowych w zakresie ustalania uprawnień do dodatku i przekazywania świadczenia do zarządcy, wypłata ryczałtu

  8) ustawy Prawo energetyczne w zakresie ustalania uprawnień i wypłata dodatku energetycznego

  9) ustawy o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej w zakresie zapewnienia wsparcia rodzinie przeżywającej trudności w wypełnianiu funkcji opiekuńczo-wychowawczych oraz pokrywanie wydatków na opiekę i wychowanie dziecka umieszczonego w rodzinie zastępczej albo rodzinnym domu dziecka należących do gminy

 10) ustawy o ochronie zdrowia psychicznego w zakresie organizacji oparcia społecznego dla osób w kryzysie

 11) ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych w zakresie ustalania uprawnień do korzystania ze świadczeń

 12) ustawy o systemie ubezpieczeń społecznych w zakresie opłaty składki na ubezpieczenia emerytalne i rentowe wynikające z realizacji ustawy o pomocy społecznej i świadczeniach rodzinnych

 13) ustawy o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy w zakresie aktywizacji zawodowej  i integracji społecznej osób zagrożonych wykluczeniem społecznym

 14) ustawy o przeciwdziałaniu przemocy w rodzinie w zakresie tworzenia gminnego systemu przeciwdziałania przemocy w rodzinie oraz obsługi Zespołu Interdyscyplinarnego

3. Centrum w ramach swojej działalności może realizować projekty współfinansowane ze środków EFS

oraz inne programy pomocowe i programy finansowane ze środków pozabudżetowych

4. W zakresie realizacji zadań, Centrum współpracuje z organizacjami pozarządowymi, kościołami, związkami wyznaniowymi oraz innymi podmiotami prawa.

Rozdział 3

Organizacja wewnętrzna i zarządzanie Centrum

§ 6.

1. Działalnością Centrum kieruje Dyrektor, przy pomocy Zastępcy, który odpowiada za jego prawidłowe funkcjonowanie  i reprezentuje go na zewnątrz.

2. Czynności z zakresu prawa pracy wobec Dyrektora Centrum wykonuje Burmistrz Miasta Sokołów Podlaski.

3. Dyrektor jest zwierzchnikiem służbowym pracowników zatrudnionych w Centrum i wykonuje uprawnienia pracodawcy w rozumieniu przepisów prawa pracy.

4. W czasie nieobecności Dyrektora Centrum jego obowiązki pełni Zastępca Dyrektora, a w sytuacji jego nieobecności wyznaczony pracownik.

5. Zastępcę Dyrektora powołuje Dyrektor.

§ 7.

1. W celu zabezpieczenia wykonania zadań, o których mowa w Rozdziale 2 w Centrum mogą być tworzone działy, sekcje, zespoły lub samodzielne stanowiska pracy.

2. Szczegółowy zakres działania i zasady funkcjonowania Centrum z uwzględnieniem struktury organizacyjnej określa Regulamin Organizacyjny wprowadzony zarządzeniem  Dyrektora.

§ 8.

Szczegółowe zasady dotyczące praw i obowiązków pracowników, a także zasady wynagradzania określa ustawa o pracownikach samorządowych, ustawa o pomocy społecznej, przepisy prawa pracy oraz regulamin wynagradzania ustalony przez Dyrektora Centrum.

 

Rozdział 4

Gospodarka finansowa i mienie

§ 9.

1. Centrum prowadzi gospodarkę finansową według zasad określonych w ustawie o finansach publicznych oraz w ustawie o rachunkowości.

2. Podstawę gospodarki finansowej Centrum stanowi roczny plan finansowy zawarty w budżecie Miasta Sokołów Podlaski.

3. Działalność Centrum finansowana jest ze środków własnych miasta, środków pochodzących z dotacji

celowej budżetu państwa, środków funduszy celowych i grantów przeznaczonych na realizacje określonych programów, środków pochodzących z Unii Europejskiej.

4. Oświadczenia woli składa jednoosobowo Dyrektor Centrum.

 

§ 10.

1. Na mienie Centrum składają się środki trwałe i przedmioty nietrwałe zakupione przez Centrum, bądź przekazane nieodpłatnie dla prowadzenia działalności, zgodnie z obowiązującymi w tym zakresie przepisami.

2. Centrum zobowiązane jest do gospodarowania mieniem z należytą starannością, a w szczególności właściwego jego wykorzystania, prowadzenia ewidencji i przeprowadzania okresowych inwentaryzacji.

 

Rozdział 5

Postanowienia końcowe

§ 11.

1. Zmiany do niniejszego Statutu mogą być wprowadzone w trybie właściwym do jego uchwalenia.

2. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie obowiązujące przepisy prawa.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
11.05.2022 14:52 Iwona Maliszewska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Krzemieniewska Monika
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Statut 1.0 11.05.2022 14:52 Iwona Maliszewska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}