W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Statut Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim

ROZDZIAŁ 1 - Postanowienia ogólne

§ 1

  1. Przedszkole nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim, zwane dalej „przedszkolem” jest przedszkolem publicznym.
  2. Pełna nazwa przedszkola brzmi: Przedszkole nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim.
  3. Siedziba przedszkola znajduje się w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Lutomierskiej
  4. Organem prowadzącym przedszkole jest gmina Konstantynów Łódzki, z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Zgierskiej 2.
  5. Nadzór pedagogiczny nad przedszkolem sprawuje Łódzki Kurator Oświaty.
  6. Przedszkole jest jednostką organizacyjną gminy Konstantynów Łódzki prowadzoną w formie jednostki budżetowej.

§ 2

Ilekroć w statucie jest mowa o:

  1. przedszkolu - należy przez to rozumieć Przedszkole nr 3 w Konstantynowie Łódzkim;
  2. dyrektorze - należy przez to rozumieć dyrektora Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim;
  3. radzie pedagogicznej - należy przez to rozumieć radę pedagogiczną Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim;
  4. radzie rodziców - należy przez to rozumieć radę rodziców Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim;
  5. nauczycielu - należy przez to rozumieć nauczyciela Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim;
  6. dzieciach - należy przez to rozumieć dzieci uczęszczające do Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim;
  7. rodzicach - należy przez to rozumieć rodziców (prawnych opiekunów) dzieci uczęszczających do Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim.
ROZDZIAŁ 2 - Cele i zadania przedszkola

§ 3

  1. Przedszkole realizuje podstawowe cele i zadania określone w ustawach: o systemie oświaty, Prawo oświatowe oraz wydanych na ich podstawie przepisach wykonawczych.

§ 4

  1. Celem przedszkola jest wsparcie całościowego rozwoju dziecka przez proces opieki, wychowania i nauczania, aby mogło ono osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
  2. Cele te są realizowane w następujących obszarach rozwoju dziecka: fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym.

§ 5

Zadania przedszkola:

  1. wspieranie wielokierunkowej aktywności dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
  2. tworzenie warunków umożliwiających dzieciom swobodny rozwój, zabawę i odpoczynek w poczuciu bezpieczeństwa;
  3. wspieranie aktywności dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
  4. zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez dzieci doświadczeń, które umożliwią im ciągłość procesów adaptacji oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy lub przyspieszony;
  5. wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeńi rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań;
  6. wzmacnianie poczucia wartości, indywidualności, oryginalności dziecka oraz potrzeby tworzenia relacji osobowych i uczestnictwa w grupie;
  7. tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawność ruchową i bezpieczeństwo, w tym bezpieczeństwo w ruchu drogowym;
  8. przygotowywanie do rozumienia emocji, uczuć własnych i innych ludzi oraz dbanie o zdrowie psychiczne, realizowane m. in. z wykorzystaniem naturalnych sytuacji, pojawiających się w przedszkolu oraz sytuacji zadaniowych, uwzględniających treści adekwatne do intelektualnych możliwości i oczekiwań rozwojowych dzieci;
  9. tworzenie sytuacji edukacyjnych budujących wrażliwość dziecka, w tym wrażliwość estetyczną, w odniesieniu do wielu sfer aktywności człowieka: mowy, zachowania, ruchu, środowiska, ubioru, muzyki, tańca, śpiewu, teatru, plastyki;
  10. tworzenie warunków pozwalających na bezpieczną, samodzielną eksplorację otaczającej dziecko przyrody, stymulujących rozwój wrażliwości i umożliwiających poznanie wartości oraz norm odnoszących się do środowiska przyrodniczego, adekwatnych do etapu rozwoju dziecka;
  11. tworzenie warunków umożliwiających bezpieczną, samodzielną eksplorację elementów techniki w otoczeniu, konstruowania, majsterkowania, planowania i podejmowania intencjonalnego działania, prezentowania wytworów swojej pracy;
  12. współdziałanie z rodzicami, różnymi środowiskami, organizacjami i instytucjami, uznanymi przez rodziców za źródło istotnych wartości, na rzecz tworzenia warunków umożliwiających rozwój tożsamości dziecka;
  13. kreowanie, wspólnie z wymienionymi podmiotami, sytuacji prowadzących do poznania przez dziecko wartości i norm społecznych, których źródłem jest rodzina, grupa w przedszkolu, inne dorosłe osoby, w tym osoby starsze, oraz rozwijania zachowań wynikających z wartości możliwych do zrozumienia na tym etapie rozwoju;
  14. systematyczne uzupełnianie, za zgodą rodziców, realizowanych treści wychowawczych o nowe zagadnienia, wynikające z pojawienia się w otoczeniu dziecka zmian i zjawisk istotnych dla jego bezpieczeństwa i harmonijnego rozwoju;
  15. systematyczne wspieranie rozwoju mechanizmów uczenia się dziecka, prowadzące do osiągnięcia przez nie poziomu umożliwiającego podjęcie nauki w szkole;
  16. tworzenie sytuacji edukacyjnych sprzyjających budowaniu zainteresowania dziecka językiem obcym nowożytnym, chęci poznawania innych kultur.
  17. Wstępne zapoznanie dzieci z wybranymi zawodami najbliższymi ich otoczeniu, kształtowanie postawy pracy i motywacji do działania, pobudzanie i rozwijanie zainteresowań dzieci oraz stymulowanie ich pro-zawodowych marzeń.

§ 6

  1. Przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej dzieciom, ich rodzicom oraz nauczycielom przez specjalistów: pedagoga specjalnego, logopedę i psychologa.
  2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana dzieciom polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu indywidualnych możliwości psychofizycznych dziecka.
  3. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana rodzicom i nauczycielom polega na wspieraniu rodziców oraz nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy psychologiczno pedagogicznej.
  4. W ramach posiadanych możliwości przedszkole organizuje i udziela pomocy psychologiczno-pedagogicznej w szczególności poprzez:
    1. rozpoznawanie potencjalnych możliwości oraz indywidualnych potrzeb dziecka i umożliwienie ich zaspokojenia;
    2. rozpoznawanie przyczyn trudności w wychowaniu i nauczaniu dziecka;
    3. organizowanie różnorodnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej;
    4. wspieranie nauczycieli i dzieci w działaniach wyrównujących szanse edukacyjne dzieci;
    5. wspieranie rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych.
  5. sady udzielania i organizacji pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolach określają odrębne przepisy.

§ 7

Przedszkole umożliwia dzieciom podtrzymanie poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej, poprzez:

  1. zaspokajanie potrzeb poznawczych, rozpoczynając od środowiska lokalnego;
  2. zapoznanie z zabytkami, kulturą, tradycją i współczesnością;
  3. wprowadzanie dzieci w świat kultury, obyczajowości, tradycji i historii ojczystej;
  4. organizowanie z udziałem dzieci uroczystości związanych z obchodami świąt;
  5. organizowanie na wniosek rodziców zajęć z religii zgodnie z odrębnymi przepisami.

§ 8

Przedszkole realizuje zadania z uwzględnieniem indywidualnego rozwoju dziecka, w szczególności poprzez:

  1. wspomaganie indywidualnego rozwoju i edukacji dzieci do chwili rozpoczęcia nauki w pierwszej klasie szkoły podstawowej;
  2. wspieranie rozwoju aktywności poznawczej dziecka, nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogacając zasób jego wiedzy i własnych doświadczeń;
  3. realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
  4. diagnozowanie poziomu rozwoju dziecka;
  5. zapewnienie dzieciom o specjalnych potrzebach edukacyjnych opieki ze strony specjalistów: psychologa, logopedy;
  6. udzielanie pomocy rodzinom dzieci niewydolnych wychowawczo oraz znajdujących się w trudnej sytuacji materialnej i życiowej;
  7. zapewnienie dzieciom bezpiecznych warunków do zabawy i nauki w atmosferze akceptacji i tolerancji;
  8. wyrabianie u dzieci postawy akceptacji wobec inności drugiego człowieka oraz otwarcia na potrzeby innych;
  9. stwarzanie dziecku możliwości wyboru zadań, czasu i miejsca ich realizacji, wyboru partnerów, zabawek i pomocy dydaktycznych;
  10. stwarzanie warunków do kształcenia czynnej postawy dziecka wobec własnego zdrowia i bezpieczeństwa oraz rozwijanie jego sprawności ruchowej.
  11. upowszechnianie praw dziecka, odwoływanie się do praw i obowiązków przedszkolaka zapisanych w Bajkowym Kodeksie Przedszkolaka.

§ 9

  1. Przedszkole wspiera rodzinę w procesie wychowania dziecka i w przygotowaniu go do nauki w szkole, w szczególności:
    1. dostosowuje formy wychowania, nauczania i opieki nad dzieckiem do jego wieku, możliwości rozwojowych i potrzeb środowiska;
    2. stwarza rodzicom możliwość uczestniczenia w procesie wychowawczo-dydaktycznym poprzez organizowanie:
      1. zajęć otwartych,
      2. warsztatów edukacyjnych,
      3. zebrań ogólnych, grupowych i konsultacji indywidualnych,
      4. uroczystości przedszkolnych i wycieczek,
      5. spotkań i konsultacji ze specjalistami: psychologiem, logopedą i innymi, zgodnie z potrzebami rodziców.
  2. W ramach współpracy z rodzicami organizowane są w szczególności:
    1. zebrania rodziców dzieci danego oddziału, nie rzadziej niż 3 razy w roku;
    2. konsultacje i rozmowy indywidualne - w miarę potrzeb;
    3. spotkania ze specjalistami - w miarę potrzeb;
    4. uroczystości, imprezy, zajęcia w terenie, wycieczki przy współudziale rodziców.

§ 10

  1. Rodzice mają prawo do:
    1. zapoznania się z zadaniami wynikającymi z planu pracy przedszkola, programu wychowania przedszkolnego realizowanego w oddziale;
    2. uzyskiwania na bieżąco informacji na temat swojego dziecka, jego zachowania i rozwoju;
    3. wyboru zajęć dodatkowych;
    4. uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych oraz doborze metod udzielania dziecku pomocy;
    5. uczestniczenia w życiu przedszkola poprzez współpracę z nauczycielami i pracownikami przedszkola.
  2. Rodzice mają obowiązek:
    1. dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola;
    2. zapewnić regularne uczęszczanie dziecka do przedszkola;
    3. przestrzegać organizacji pracy przedszkola;
    4. terminowo uiszczać opłaty za usługi świadczone przez przedszkole;
    5. w celu zapewnienia należytej opieki nad dzieckiem, informowania o chorobach przewlekłych dziecka oraz o chorobach zakaźnych i pasożytniczych mających wpływ na bezpieczeństwo zdrowia i życia innych dzieci i pracowników przedszkola;
    6. przestrzegać postanowień statutu.

§ 11

  1. Przedszkole sprawuje nad dziećmi opiekę w czasie zajęć w przedszkolu oraz w czasie zajęć poza przedszkolem, dostosowując metody i sposoby oddziaływań do wieku dziecka, jego możliwości rozwojowych i potrzeb środowiskowych, z uwzględnieniem istniejących warunków lokalowych oraz z  uwzględnieniem obowiązujących przepisów bezpieczeństwa i higieny.
  2. Wszystkie dzieci przebywające w przedszkolu są pod opieką nauczycieli niezależnie od tego, czy zajęcia odbywają się na terenie, czy poza terenem przedszkola.
  3. W czasie zajęć organizowanych na terenie przedszkola obowiązują następujące zasady:
    1. za bezpieczeństwo dzieci w czasie schodzenia i rozchodzenia się odpowiedzialny jest nauczyciel;
    2. w czasie godzin pracy nauczycielowi nie wolno jest pozostawić dzieci bez opieki, w razie wyjątkowej konieczności opuszczenia stanowiska pracy, nauczyciel zobowiązany jest zapewnić nadzór innej osoby do tego upoważnionej;
    3. nauczyciele specjaliści zatrudnieni w przedszkolu w ramach zajęć dodatkowych odpowiadają za bezpieczeństwo dzieci w godzinach tych zajęć;
    4. w czasie trwania zajęć dodatkowych, w których uczestniczy cała grupa za bezpieczeństwo dzieci odpowiada opiekujący się dziećmi nauczyciel;
    5. w czasie zajęć dodatkowych, w których uczestniczy część grupy, odpowiedzialność za bezpieczeństwo dzieci ponosi osoba prowadząca te zajęcia;
    6. w czasie zajęć gimnastycznych i zabaw ruchowych nauczyciel zobowiązany jest do używania tylko sprzętu i pomocy, których stan techniczny nie zagraża bezpieczeństwu dzieci oraz dostosowany jest do wieku i możliwości każdego dziecka;
  4. przed przystąpieniem do zajęć na powietrzu nauczyciel jest zobowiązany do sprawdzenia terenu, a ewentualne zagrożenia usunąć w miarę możliwości, bądź zgłosić dyrektorowi.
  5. Spacery i wycieczki poza teren przedszkola odbywają się przy udziale wymaganej liczby opiekunów.
  6. Organizację i przebieg wycieczek określają odrębne przepisy.
  7. Udział dziecka w wycieczce wymaga pisemnej zgody rodzica.
  8. Dzieci za zgodą rodziców mogą być ubezpieczone od następstw nieszczęśliwych wypadków, opłatę z tytułu ubezpieczenia dziecka rodzice uiszczają we wrześniu każdego roku szkolnego.
  9.  W przedszkolu nie mogą być stosowane wobec dzieci żadne zabiegi lekarskie bez uprzedniego uzyskania zgody rodziców z wyjątkiem przypadku ratowania życia dziecka.
  10.  O zaobserwowaniu niepokojących sygnałów dotyczących zdrowia dziecka, nauczyciel niezwłocznie powiadamia rodziców.

§ 12

Szczegółowe zasady przyprowadzania i odbierania dzieci z przedszkola:

  1. dzieci przyprowadzają i odbierają z przedszkola rodzice lub pisemnie upoważnione przez rodziców pełnoletnie osoby, które zapewnią dziecku bezpieczeństwo;
  2. osoba, która odbiera dziecko nie może być pod wpływem alkoholu, środków odurzających;
  3. dziecko musi być przyprowadzone do budynku przedszkola i oddane pod opiekę upoważnionemu do tego pracownikowi przedszkola;
ROZDZIAŁ 3 - Organy przedszkola

§ 13

  1. Organami przedszkola są:
    1. dyrektor;
    2. rada pedagogiczna;
    3. rada rodziców.
  2. Rada pedagogiczna i rada rodziców uchwalają regulaminy swojej działalności, które nie mogą być sprzeczne z przepisami prawa i niniejszym statutem.

§ 14

  1. Dyrektora powołuje i odwołuje Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Do podstawowych obowiązków dyrektora należy w szczególności:
    1. kierowanie bieżącą działalnością przedszkola;
    2. reprezentowanie przedszkola na zewnątrz;
    3. prowadzenie polityki kadrowej;
    4. sprawowanie nadzoru pedagogicznego;
    5. sprawowanie opieki nad dziećmi oraz stwarzanie warunków do ich harmonijnego rozwoju psychofizycznego poprzez aktywne działanie prozdrowotne;
    6. zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pobytu w przedszkolu, a także bezpiecznych i higienicznych warunków uczestnictwa w zajęciach organizowanych poza przedszkolem;
    7. przewodniczenie radzie pedagogicznej i realizowanie jej uchwał;
    8. opracowywanie arkusza organizacji przedszkola;
    9. organizowanie administracyjnej, finansowej i gospodarczej obsługi przedszkola;
    10. dysponowanie środkami określonymi w planie finansowym przedszkola i ponoszenie odpowiedzialności za ich prawidłowe wykorzystanie;
    11. wykonywanie innych zadań wynikających z przepisów szczególnych.
  3. W wykonywaniu swoich zadań dyrektor współdziała z radą pedagogiczną i radą rodziców.

§ 15

  1. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem przedszkola w zakresie realizacji jego statutowych zadań dotyczących kształcenia, wychowania i opieki.
  2. W skład rady pedagogicznej wchodzą: dyrektor oraz wszyscy nauczyciele i specjaliści zatrudnieni w przedszkolu.
  3. Kompetencje i zadania rady pedagogicznej wynikają z odrębnych przepisów i obejmują w szczególności:
    1. zatwierdzenie planów pracy przedszkola;
    2. podejmowanie uchwał w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w przedszkolu;
    3. podejmowanie uchwał w sprawie skreślenia z listy dzieci uczęszczających do przedszkola;
    4. ustalenie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli przedszkola;
    5. ustalenie sposobu wykorzystania wyników nadzoru pedagogicznego;
    6. opiniowanie organizacji pracy przedszkola;
    7. opiniowanie wniosków dyrektora o przyznanie nauczycielom odznaczeń, nagród i  wyróżnień;
    8. opiniowanie projektu planu finansowego przedszkola;
    9. opiniowanie propozycji dyrektora w sprawach przydziału  nauczycielom stałych prac i zajęć w ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć    dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych;
    10. przygotowanie i uchwalenie projektu statutu oraz jego zmian.

§ 16

  1. Rada rodziców jest organem społecznym przedszkola i reprezentuje ogół rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
  2. W skład rady rodziców wchodzą - po jednym przedstawicielu rad oddziałowych, wybranych w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci danego oddziału.
  3. Rada rodziców może występować do dyrektora i innych organów przedszkola, organu prowadzącego przedszkole oraz organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami we wszystkich sprawach dotyczących przedszkola.
  4. Do kompetencji rady rodziców należy w szczególności:
    1. opiniowanie programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania przedszkolnego;
    2. opiniowanie projektu planu finansowego składanego przez dyrektora.
  5. W celu wspierania działalności statutowej przedszkola, rada rodziców może gromadzić fundusze z dobrowolnych składek rodziców oraz innych źródeł.

§ 17

  1. Organy przedszkola współdziałają ze sobą na zasadach partnerstwa, przestrzegając prawa i nie ingerując w swoje kompetencje.
  2. Dyrektor zapewnia bieżącą wymianę informacji pomiędzy poszczególnymi organami przedszkola o podejmowanych i planowanych działaniach lub decyzjach.
  3. Sytuacje konfliktowe organy przedszkola rozwiązują wewnątrz jednostki chyba, że zaistnieje potrzeba odwołania się do organów spoza przedszkola.
  4. Jeżeli w sporze między organami uczestniczy dyrektor, to strony mogą zwrócić się z wnioskiem o rozpatrzenie sporu do organu prowadzącego lub sprawującego nadzór pedagogiczny. Organ prowadzący i organ sprawujący nadzór pedagogiczny  rozstrzygają w sprawach dotyczących zakresu ich kompetencji.
ROZDZIAŁ 4 - Organizacja przedszkola

§ 18

  1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
  2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekroczyć 25.

§ 19

Przedszkole prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą na podstawie programu wychowania przedszkolnego  uwzględniającego podstawę programową wychowania przedszkolnego.

§ 20

Godzina prowadzonych przez nauczyciela zajęć nauczania, wychowania i opieki w przedszkolu trwa 60 minut.

§ 21

  1. Przedszkole organizuje bezpłatne zajęcia dodatkowe z rytmiki.
  2. Zajęcia dodatkowe ich częstotliwość i forma organizacyjna uwzględniają w szczególności potrzeby i możliwości rozwojowe dzieci.
  3. Godziny realizacji zajęć dodatkowych ustalane są w porozumieniu z radą pedagogiczną, w czasie realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.
  4. Zajęcia dodatkowe mogą prowadzić tylko osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje.
  5. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.

§ 22

  1. Przedszkole jest przedszkolem siedmiooddziałowym.
  2. Do realizacji celów i zadań statutowych przedszkole posiada: 7 sal zajęć dla poszczególnych oddziałów, w tym 6 wyposażonych w łazienkę dostosowaną do wymagań i możliwości dzieci, szatnie dla dzieci, kuchnię, pomieszczenia administracyjne - gospodarcze, ogrodzony teren przedszkolny z odpowiednim wyposażeniem dostosowanym do wieku i możliwości dzieci.

§ 23

  1. Szczegółową organizację wychowania, nauczania i opieki w danym roku szkolnym określa arkusz organizacji przedszkola opracowany przez dyrektora i zatwierdzony przez organ prowadzący.
  2. Zakres danych, sposób i terminy zatwierdzania arkusza organizacji przedszkola określają odrębne przepisy.

§ 24

  1. Organizację pracy przedszkola określa ramowy rozkład dnia ustalony przez dyrektora na wniosek rady pedagogicznej, z uwzględnieniem zasad ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki, potrzeb, zainteresowań i uzdolnień dzieci oraz oczekiwań rodziców.
  2. Na podstawie ramowego rozkładu dnia nauczyciel lub nauczyciele, którym powierzono opiekę nad danym oddziałem, ustalają dla tego oddziału szczegółowy rozkład dnia, z uwzględnieniem potrzeb i zainteresowań dzieci.

§ 25

  1. Przedszkole funkcjonuje przez cały rok szkolny, z wyjątkiem przerw ustalonych przez organ prowadzący na wspólny wniosek dyrektora przedszkola i rady rodziców.
  2. Rok szkolny trwa od 1 września do 31 sierpnia roku następnego, z przerwą wakacyjną w miesiącach letnich.
  3. Przedszkole czynne jest 11 godzin dziennie od godziny 6.00 do godziny 17.00, w dni robocze od poniedziałku do piątku.
  4. Czas pracy przedszkola zawiera godziny realizacji podstawy programowej wychowania przedszkolnego.

§ 26

  1. Przedszkole zapewnia bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę w wymiarze 5 godzin dziennie, określonym w godzinach 8.00-13.00
  2. Korzystanie przez dziecko do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat ze świadczeń udzielanych przez przedszkole poza czasem przeznaczonym na bezpłatne nauczanie, wychowanie i opiekę, o którym mowa w ust.1 jest odpłatne.
  3. Wysokość opłat, o których mowa w ust. 2 określa organ prowadzący.

§ 27

  1. Na wniosek rodziców w przedszkolu prowadzi się żywienie dzieci.
  2. Korzystanie z posiłków jest odpłatne.
  3. Liczba posiłków spożywanych przez dziecko zależy od zgłoszenia rodziców i czasu pobytu dziecka w przedszkolu.
  4. Warunki korzystania ze stołówki, w tym wysokość opłat za posiłki oraz odpłatność za korzystanie z wyżywienia przez pracowników przedszkola, ustala dyrektor w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole.

§ 28

  1. W przypadku nieobecności dziecka w przedszkolu zwrotowi podlega wysokość opłaty za każdą godzinę nieobecności.
  2. Szczegółowy zakres i odpłatności za świadczenia udzielane w przedszkolu określa informacja o warunkach pobytu dziecka w przedszkolu podpisywana przez rodziców dzieci na początku roku szkolnego.

§ 29

  1. Dyrektor powierza poszczególne oddziały opiece nauczycielowi lub nauczycielom zależnie od czasu pracy oddziału lub realizowanych zadań.
  2. Dla zapewnienia ciągłości i skuteczności pracy wychowawczej i dydaktycznej, wskazane jest, aby nauczyciel opiekował się danym oddziałem przez cały okres uczęszczania dzieci do przedszkola.
  3. Dopuszcza się możliwość przesunięcia dziecka do innego oddziału w związku z nową organizacją pracy.
  4. Dopuszcza się za zgodą rodzica możliwość przesunięcia dziecka do innego oddziału w związku z obserwowanymi potrzebami i możliwościami dziecka, gdy liczba dzieci w danym oddziale jest mniejsza niż określona dla danego oddziału.
  5. W razie konieczności zmiany nauczyciela zasadne jest, aby nowy nauczyciel kontynuował pracę zgodnie z wybranym przez poprzednika programem wychowania przedszkolnego.
  6. Na uzasadnioną prośbę rodzica dopuszcza się możliwość przeniesienia dziecka do innego oddziału, gdy liczba dzieci w tym oddziale jest mniejsza niż określona dla tego oddziału.
ROZDZIAŁ 5 - Zakres zadań nauczycieli i innych pracowników przedszkola

§ 30

  1. Politykę kadrową dyrektor realizuje w oparciu o zatwierdzony przez organ prowadzący arkusz organizacji przedszkola na dany rok szkolny.
  2. W przedszkolu zatrudnia się nauczycieli oraz pracowników administracji i obsługi.
  3. Zasady zatrudniania i wynagradzania pracowników określają odrębne przepisy.
  4. Wszyscy pracownicy przedszkola zobowiązani są do:
    1. odpowiedzialności za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci;
    2. przestrzegania obowiązujących przepisów prawa, w tym przepisów bhp i ppoż;
    3. natychmiastowego reagowania na wszelkie dostrzeżone sytuacje lub zachowania dzieci stanowiące zagrożenie ich bezpieczeństwa;
    4. zwracania uwagi na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola;
    5. niezwłocznego zawiadomienia dyrektora o wszelkich zdarzeniach noszących znamiona przestępstwa lub stanowiących zagrożenie dla zdrowia lub życia osób przebywających na terenie przedszkola;
    6. troszczenia się o mienie przedszkola;
    7. przestrzegania przepisów dotyczących ochrony danych osobowych, w tym do działania zgodnie z zakresem udzielonych upoważnień.

§ 31

  1. Nauczyciel:
    1. prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczną i opiekuńczą, i jest odpowiedzialny za jakość i wyniki tej pracy;
    2. odpowiada za życie, zdrowie i bezpieczeństwo dzieci powierzonych jego opiece w czasie całego pobytu w przedszkolu oraz poza przedszkolem, w tym w czasie różnorodnych imprez i wycieczek organizowanych przez przedszkole, do chwili zabrania dziecka przez rodzica lub upoważnioną przez niego osobę;
    3. w swoich działaniach wychowawczo-dydaktycznych i opiekuńczych kieruje się dobrem dzieci, troską o ich zdrowie i postawę moralną z poszanowaniem ich godności osobistej;
    4. współpracuje ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną, zdrowotną i inną.
  2. Zadania nauczyciela obejmują w szczególności:
    1. prowadzenie dokumentacji pedagogicznej zgodnie z obowiązującymi przepisami w szczególności: dzienników zajęć, planów pracy, obserwacji pedagogicznych, teczek rozwoju dziecka;
    2. aktywne uczestniczenie w pracach rady pedagogicznej;
    3. efektywne wykorzystywanie czasu pracy z przeznaczeniem na zabawy i zajęcia dydaktyczno-wychowawcze i opiekuńcze prowadzone bezpośrednio z dziećmi;
    4. prowadzenie obserwacji pedagogicznych mających na celu poznanie i zabezpieczenie potrzeb rozwojowych dzieci;
    5. prowadzenie diagnozy przedszkolnej i formułowanie informacji o gotowości szkolnej dziecka 6-letniego oraz 5-letniego na podstawie pisemnego zgłoszenia przez rodziców dziecka, na początku roku szkolnego, zamiaru posłania dziecka do szkoły w wieku 6 - ciu lat;
    6. współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania i nauczania dzieci, z uwzględnieniem prawa rodziców do znajomości zadań wynikających w szczególności z programu wychowania przedszkolnego realizowanego w danym oddziale i uzyskiwania informacji dotyczących dziecka, jego zachowania i rozwoju;
    7. prowadzenie zajęć i czynności związanych z przygotowaniem do zajęć, samokształceniem i doskonaleniem zawodowym;
    8. dbanie o dobre imię wykonywanego zawodu poprzez nienaganną postawę etyczno-moralną;
    9. korzystanie w swojej pracy z pomocy merytorycznej i metodycznej dyrektora i rady pedagogicznej, a także ze strony wyspecjalizowanych w tym zakresie placówek i instytucji oświatowych i naukowych;
    10. otaczanie indywidualną opieką każdego dziecka i utrzymywanie kontaktu z jego rodzicami w celu poznania i ustalenia jego potrzeb rozwojowych i ustalenia form pomocy w działaniach wychowawczych;
    11. planowanie swojej pracy i grupy na podstawie wybranego programu nauczania zgodnie z rocznym planem i koncepcją pracy przedszkola;
    12. systematyczne informowanie rodziców o zadaniach wychowawczych i dydaktycznych realizowanych w przedszkolu;
    13. włączanie rodziców do kształtowania u dziecka określonych umiejętności wynikających z podstawy programowej, a także do wspierania osiągnięć rozwojowych dziecka i łagodzenia trudności, na jakie natrafia;
    14. wykonywanie innych czynności statutowych wynikających z zadań przedszkola.
  3. Zasady etyki zawodowej oraz szczególne prawa i obowiązki nauczycieli określa ustawa Karta Nauczyciela i wydane na jej podstawie przepisy wykonawcze.

§ 32

  1. Podstawowym zadaniem pracowników administracji i obsługi jest zapewnienie sprawnego działania przedszkola, utrzymanie obiektu i jego otoczenia w ładzie i czystości.
  2. Zadania pracowników zatrudnionych na stanowiskach urzędniczych dotyczą w szczególności:
    • obsługi finansowej i księgowej przedszkola;
    • prowadzenia i kontrolowania dokonywanych przez rodziców wpłat za żywienie i pobyt dzieci w przedszkolu,
    • zaopatrzenia przedszkola w artykuły żywnościowe, sprzęt, zabawki i pomoce dydaktyczne niezbędne do wypełniania zadań statutowych przedszkola,
    • prowadzenia stosownej dokumentacji wymaganej odrębnymi przepisami.
  3. Zadania pracowników na stanowiskach pomocniczych i obsługowych dotyczą w szczególności:
    • zapewnienia pomocy nauczycielowi w opiece nad dziećmi podczas wykonywania czynności samoobsługowych, spożywania posiłków, w spacerach, wycieczkach, pobycie w ogrodzie, w przygotowaniach do zajęć;
    • dbania o czystość i estetykę pomieszczeń przedszkola;
    • właściwej organizacji całodziennego wyżywienia dzieci;
    • utrzymania w należytym stanie technicznym terenu, sprzętów i urządzeń należących do przedszkola.
  4. Szczegółowe zadania pracowników administracji i obsługi określają zakresy obowiązków ustalone przez dyrektora.
ROZDZIAŁ 6 - Prawa i obowiązki przedszkolaka

§ 33

  1. Przedszkole przyjmuje dzieci w wieku od 3 do 6 lat.
  2. W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 9 lat.
  3. Dyrektor może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło 2,5 roku w szczególnie uzasadnionych przypadkach.
  4. Przedszkole przeprowadza rekrutację w oparciu o zasadę powszechnej dostępności.
  5. Przyjmowanie dzieci do przedszkola realizowane jest na podstawie zasad określonych w ustawie Prawo oświatowe oraz zgodnie z kryteriami i terminami ustalonymi przez organ prowadzący.
  6. W trakcie roku szkolnego dyrektor przyjmuje dzieci do przedszkola na wolne miejsca.

§ 34

  1. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma prawo w szczególności do:
    1. właściwego zorganizowania procesu wychowawczo-dydaktycznego i opiekuńczego, zgodnego z jego rozwojem psychofizycznym, potrzebami i zainteresowaniami;
    2. ochrony przed wszelkimi formami wyrażania przemocy fizycznej lub psychicznej;
    3. ochrony i poszanowania jego godności osobistej;
    4. swobody wyrażania myśli, w szczególności dotyczących organizacji życia przedszkolnego;
    5. pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
  2. Dziecko uczęszczające do przedszkola ma obowiązek:
    1. przestrzegać zasad i norm współżycia obowiązujących w przedszkolu;
    2. szanować i akceptować inne dzieci i ich przekonania;
    3. szanować pracę innych osób, zarówno dorosłych i innych dzieci;
    4. czynnie uczestniczyć w życiu przedszkola;
    5. dbać o sprzęt, przybory, zabawki;
    6. dbać o estetykę pomieszczeń, w których przebywa;
    7. uczestniczyć w pracach porządkowych i samoobsługowych, pełnić dyżury.

§ 35

  1. Dyrektor może skreślić dziecko z listy dzieci uczęszczających do przedszkola, z wyjątkiem dziecka odbywającego roczne przygotowanie przedszkolne, w następujących przypadkach:
    1. jeżeli do 15 września nie zostaną dopełnione czynności związane ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola, a rodzice nie podadzą przyczyny niedopełnienia tego obowiązku;
    2. jeżeli do 15 września dziecko nie zgłosi się do przedszkola, a rodzice nie podadzą przyczyny nieobecności dziecka;
    3. jeżeli brak jest informacji o przyczynach nieobecności dziecka trwającej co najmniej miesiąc;
    4. jeżeli nie została uregulowana opłata za pobyt dziecka w przedszkolu lub/i opłata za wyżywienie za okres co najmniej dwóch miesięcy.
  2. Dziecko realizujące obowiązkowe roczne przygotowanie przedszkolne w przypadku nieuregulowania opłaty za pobyt w przedszkolu lub/i opłaty za wyżywienie za okres co najmniej dwóch miesięcy będzie mogło korzystać z wychowania przedszkolnego tylko w godzinach realizowania podstawy programowej.
ROZDZIAŁ 7 - Organizacja zajęć z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość

§ 36

  1. Technologie informacyjno-komunikacyjne wykorzystywane przez nauczycieli do realizacji tych zajęć to: obsługiwane z poziomu komputerów, tabletów czy smartfonów programy do pracy z dziećmi, multimedialne książeczki, aplikacje, gry edukacyjne i materiały multimedialne dostosowane do potrzeb i możliwości dzieci w wieku przedszkolnym.
  2. Sposoby przekazywania dzieciom materiałów niezbędne do realizacji tych zajęć to: poczta elektroniczna na adres a-mail rodzica, sms, mms na telefon rodzica, karty pracy.
  3.  Sposób zapewnienia przez przedszkole warunków bezpiecznego uczestnictwa dzieci w tych zajęciach w odniesieniu do ustalonych technologii informacyjno-komunikacyjnych, mając na uwadze łączenie przemienne kształcenia z użyciem monitorów ekranowych i bez ich użycia to: zadawanie dzieciom do wykonania zadań na komputerze, w wydrukowanych kartach pracy oraz zabaw ruchowych i muzycznych.
  4. Sposób potwierdzania uczestnictwa dzieci w zajęciach realizowanych z wykorzystaniem metod i technik kształcenia na odległość, uwzględniając konieczność poszanowania sfery prywatności ucznia oraz warunki techniczne i oprogramowanie sprzętu służącego do nauki to: kontakt z rodzicami przez telefon, e-mail lub inny sposób ustalony z rodzicami, systematyczne odbieranie i przekazywanie nauczycielom prac wykonywanych przez dzieci.
ROZDZIAŁ 8 - Postanowienia końcowe

§ 37

  1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
  2. Mienie przekazywane przedszkolu w zarząd zostanie określone odrębną uchwałą organu prowadzącego.
  3. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy.
  4. Wszelkie zmiany statutu wymagają formy pisemnej i są uchwalane przez radę pedagogiczną.
  5. Statut wchodzi w życie z dniem 12 września 2022 roku.
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.12.2022 22:15 Mariusz Kałuska
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Malwina Kuśmierczak
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Statut Przedszkola nr 3 BAJKA w Konstantynowie Łódzkim 1.0 08.12.2022 22:15 Mariusz Kałuska

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}