W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wyrejestrowanie pojazdu

Termin i sposób załatwienia

Wyrejestrowanie pojazdu następuje niezwłocznie po przedłożeniu wymaganych dokumentów.

Kontakt:

  • tel. +68 416 11 11
  • starostwo@powiat.swiebodzin.pl

W Wydziale Komunikacji i Transportu obowiązuje system kolejkowy, z którego należy pobrać właściwy bilety w celu załatwienia sprawy. Liczba wydanych w danym dniu biletów uzależniona jest od ilości osób obsługujących dane stanowiska, czasu obsługi danych czynności oraz ilości rezerwacji internetowych.

Osoby bez biletów lub z nieaktualnymi biletami nie są obsługiwane.

Na wizytę można umówić się online.

Miejsce załatwienia i odbioru

Starostwo Powiatowe w Świebodzinie, ul. Żaków 3, 66-200 Świebodzin

Wydział Komunikacji i Transportu.

Złożenie i odbiór dokumentów: Starostwo Powiatowe w Świebodzinie, ul. Żaków 3, 66-200 Świebodzin.

Godziny pracy: poniedziałek 8.00 - 17:00, wtorek - czwartek 8.00 - 15.30, piątek 8.00 – 14.00

Wymagane Dokumenty

Wypełniony wniosek wraz z załącznikami (w zależności od przyczyny wyrejestrowania).

 

Pojazd podlega wyrejestrowaniu na wniosek właściciela pojazdu w przypadku:

  • przekazania pojazdu do przedsiębiorcy prowadzącego stację demontażu lub przedsiębiorcy prowadzącego punkt zbierania pojazdów, na podstawie zaświadczenia o demontażu pojazdu albo równoważnego dokumentu wydanego w innym państwie,
  • kradzieży pojazdu, jeżeli jego właściciel złoży stosowne oświadczenie pod odpowiedzialnością karną oraz przedstawi zaświadczenie z Policji potwierdzające zgłoszenie kradzieży pojazdu albo postanowienie o umorzeniu dochodzenia w sprawie kradzieży,
  • wywozu pojazdu z kraju, jeżeli pojazd został zarejestrowany za granicą lub zbyty za granicę, pod warunkiem przedstawienia dokumentu potwierdzającego zbycie pojazdu i złożenia stosownego oświadczenia lub dokumentu potwierdzającego zarejestrowanie pojazdu za granicą,
  • zniszczenia (kasacji) pojazdu za granicą, pod warunkiem przedstawienia stosownego dokumentu potwierdzającego ten fakt (wraz z tłumaczeniem);
  • udokumentowanej trwałej i zupełnej utraty posiadania pojazdu bez zmiany w zakresie prawa własności, jeżeli przedstawiony zostanie dokument potwierdzający ten fakt oraz pod warunkiem wniesienia przez właściciela pojazdu opłaty na rzecz gminy na realizację zadań związanych z utrzymaniem czystości i porządku w gminach
  • wycofania pojazdu z obrotu.

 

Do wniosku należy ponadto dołączyć:

  • dowód rejestracyjny,

  • tablice rejestracyjne (obowiązek ten nie dotyczy przypadków wyrejestrowywania pojazdu z powodu jego wywozu za granicę oraz w przypadku kradzieży pojazdu),

  • dowód uiszczenia opłaty skarbowej,

  • dowód tożsamości,

  • pełnomocnictwo - w przypadku działania przez przedstawiciela oraz w przypadku nieobecności któregoś z właścicieli.

    Organy właściwe w sprawie rejestracji pojazdu uprawnione są do kontroli spełnienia obowiązku zawarcia umowy ubezpieczenia OC pojazdów mechanicznych. W związku z tym podczas wyrejestrowania pojazdu należy przedstawić dokument potwierdzający spełnienie w/w obowiązku. (ubezpieczenie OC powinno być ważne do dnia zezłomowania pojazdu).

    W przypadku wywozu pojazdu z kraju lub jego kasacji za granicą, dokumenty sporządzone w języku obcym należy dołączyć do wniosku o wyrejestrowanie wraz z ich tłumaczeniem na język polski przez tłumacza przysięgłego.

Opłaty

Przy składaniu wniosku pobierana jest opłata skarbowa za wydanie decyzji w wysokości 10,00 zł.

Opłatę uiszcza się na miejscu kartą płatniczą lub przelewem na konto Gminy Świebodzin, nr konta: 35 1020 5402 0000 0002 0305 6579.

Dowód uiszczenia opłaty lub przelewu należy dołączyć do wniosku.

 

Opłata za pełnomocnictwo wynosi 17 zł (zwolnione z opłaty jest pełnomocnictwo udzielone małżonkowi, wstępnemu, zstępnemu, rodzeństwu lub gdy mocodawcą jest podmiot zwolniony z opłaty skarbowej). Opłatę można dokonać  na miejscu kartą płatniczą lub przelewem na konto Gminy Świebodzin, nr konta: 35 1020 5402 0000 0002 0305 6579.

Dowód uiszczenia opłaty lub przelewu należy dołączyć do wniosku.

Tryb odwoławczy

Stronie przysługuje prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Zielonej Górze, w terminie 14 dni od daty jej doręczenia.

Odwołanie wnosi się za pośrednictwem Starosty Świebodzińskiego.

Odwołanie nie podlega opłacie skarbowej 

Uwagi

Pojazd wyrejestrowany nie podlega powtórnej rejestracji, z wyjątkiem pojazdu:

  • odzyskanego po kradzieży,
  • zabytkowego,
  • mającego co najmniej 25 lat uznanego przez rzeczoznawcę samochodowego za unikatowy lub mający szczególne znaczenie dla udokumentowania historii motoryzacji,
  • ciągnika i przyczepy rolniczej,
  • wywiezionego z kraju lub zbytego za granicą. 

Materiały

Wniosek rejestracja pojazdu
wniosek​_-​_rejestracja​_od​_5​_09​_2022.pdf 0.49MB
Wniosek pełnomocnictwo rejestracja pojazdu
wniosek​_-​_pełnomocnictwo.pdf 0.19MB
Oświadczenie o odpowiedzialności karnej
Oswiadczenie​_o​_odpowiedzialnosci​_karnej.pdf 0.51MB
Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
14.09.2022 13:59 a.zielinska@powiat.swiebodzin.pl
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Anna Zielińska / Małgorzata Kardzis
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Wyrejestrowanie pojazdu 4.0 04.07.2023 11:57 Małgorzata Grodzicka
Wyrejestrowanie pojazdu 3.0 07.11.2022 14:56 Piotr Nawojczyk
Wyrejestrowanie pojazdu 2.0 20.10.2022 10:57 Piotr Nawojczyk
Wyrejestrowanie pojazdu 1.0 14.09.2022 13:59 a.zielinska@powiat.swiebodzin.pl

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}