W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obsługa osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Świebodzinie

04.01.2022

Rozwiązania organizacyjne poprawiające dostępność dla osób ze szczególnymi potrzebami w Starostwie Powiatowym w Świebodzinie.

Osoba ze szczególnymi potrzebami

Osoba ze szczególnymi potrzebami - osoba, która ze względu na swoje cechy zewnętrzne lub wewnętrzne, albo ze względu na okoliczności, w których się znajduje, musi podjąć dodatkowe działania lub zastosować dodatkowe środki w celu przezwyciężenia bariery, aby uczestniczyć w różnych sferach życia na zasadzie równości z innymi osobami. Do osób ze szczególnymi potrzebami zaliczamy m.in.:

  • osoby o ograniczonej możliwości poruszania się, na wózkach, poruszające się o kulach,
  • osoby niewidome i słabowidzące,
  • osoby głuche i słabosłyszące,
  • osoby w kryzysach psychicznych,
  • osoby z niepełnosprawnością intelektualną,
  • osoby ze spektrum autyzmu,
  • osoby z ograniczonymi możliwościami poznawczymi,
  • osoby starsze,
  • osoby przewlekle chore,
  • osoby z małymi dziećmi, w tym z wózkami dziecięcymi,
  • osoby o niższym wzroście (w tym również dzieci),
  • kobiety w ciąży.

Niezależnie od komórki organizacyjnej każdy z pracowników Starostwa Powiatowego w Świebodzinie jest zobowiązany do wspierania osób ze szczególnymi potrzebami odpowiednio poprzez:

  • wsparcie i asystę w załatwianiu spraw,
  • wskazanie funkcjonujących rozwiązań, osób i ułatwień organizacyjnych,
  • pomoc i wsparcie w trakcie ewakuacji,
  • stosowanie zasad prostego języka w korespondencji do klientów.

Dostępność architektoniczna przestrzeni obsługi klienta

Starostwo Powiatowe w Świebodzinie zlokalizowane jest w czterech budynkach:

  • A przy ul. Kolejowej 2 w Świebodzinie,
  • B przy ul. Piłsudskiego 18 w Świebodzinie
  • C przy ul, Piłsudskiego 35 w Świebodzinie
  • oraz przy ulicy Żaków  3 w Świebodzinie. 

Urząd zapewnia częściową dostępność w swojej lokalizacji w budynku A przy  Kolejowej 2 w Świebodzinie. Nawierzchnia ciągów pieszych prowadzących do Urzędu jest utrzymana w dobrym stanie i pozbawiona przeszkód.
Do budynku Urzędu można się dostać korzystając ze schodów - wejście od ul. Kolejowej lub podjazdu dla wózków - wejście od podwórka przy ul. Kolejowej. Wejście jest pozbawione progów, szerokość drzwi wejściowych jest dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Dostępna poręcz dla osób z trudnościami w poruszaniu się.

W budynku A na parterze zlokalizowane jest Biuro Podawcze (uruchomienie biura planowane jest na styczeń 2022r.).  Biuro Podawcze posiada stanowiskową pętlę indukcyjną, która wspomaga słyszenie. Biuro Podawcze zapewniać będzie z chwilą uruchomienia dostęp online do usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM). Punkt obsługi klienta - Biuro Podawcze znajduje się w widocznym miejscu, przy głównym wejściu do budynku, w pobliżu ciągów komunikacyjnych i drzwi wejściowych do budynku. Punkt jest wyróżniony przez elementy architektury i wizualny kontrast oraz zlokalizowany w miejscu dostępnym dla osób ze szczególnymi potrzebami. Przy Punkcie zamontowano balustradę chroniącą przed upadkiem.
Ciągi komunikacyjne wewnątrz budynku A umożliwiają przemieszczanie się osobom z ograniczoną mobilnością tylko na parterze budynku. W budynku brak jest windy.

Stanowisko z blatem na wysokości 110 cm dostosowane są do obsługi osób w pozycji stojącej. W strefie obsługi klienta zapewniono przestrzeń manewrową dla osób poruszających się na wózku.  Stanowisko obsługi klienta jest dobrze oświetlone, twarz pracownika jest równomiernie oświetlona światłem rozproszonym, za pracownikiem nie ma okna ani źródła oświetlenia.

Urząd zapewnia częściową dostępność w swojej lokalizacji w budynku B przy ul. Piłsudskiego 18 w Świebodzinie. Do budynku Urzędu można się dostać korzystając ze schodów - wejście od ul. Piłsudskiego lub podjazdu dla wózków - wejście od tyłu budynku przy ul. Kolejowej. Wejście jest pozbawione progów, szerokość drzwi wejściowych jest dostosowana do potrzeb osób poruszających się na wózkach. Dostępna poręcz dla osób z trudnościami w poruszaniu się. Ciągi komunikacyjne wewnątrz budynku B umożliwiają przemieszczanie się osobom z ograniczoną mobilnością tylko na parterze budynku. W budynku brak jest windy.

Urząd nie zapewnia dostępności w swojej lokalizacji  budynku C przy ul. Piłsudskiego 35 w Świebodzinie. Do budynku Urzędu można się dostać korzystając ze schodów - wejście od ul. Piłsudskiego. W budynku brak jest windy.

Urząd zapewnia dostępność w swojej lokalizacji przy ulicy Żaków  3 w Świebodzinie. Do budynku Urzędu można się dostać korzystając ze schodów lub podjazdu dla wózków. W budynku na parterze znajduje się Wydział Komunikacji - aby się do niego dostać trzeba wewnątrz budynku pokonać kilka schodów; zamontowano przy nich poręcz oraz platformę dla wózków.  Na parterze stworzono stanowisko zajmujące się koordynacją wejść klientów i pomocą w obsłudze platformy. Jedno stanowisko Wydziału Komunikacji  posiada stanowiskową pętlę indukcyjną, która wspomaga słyszenie. Wydział Komunikacji zapewniać będzie z chwilą uruchomienia dostęp online do usługi tłumacza Polskiego Języka Migowego (PJM) - styczeń 2022r. W budynku brak jest windy.

We wszystkich budynkach oznaczone kontrastowo zostały krawędzie stopni: krótkie biegi – wszystkie stopnie, długie biegi - stopnie krańcowe.

Zasady obsługi klienta

Każdy interesant ze szczególnymi potrzebami ma prawo zgłosić te potrzeby pracownikom Starostwa.

Pracownicy Biura Podawczego wychodzą z inicjatywą nawiązania kontaktu z klientami ze szczególnymi potrzebami. Dotyczy to zwłaszcza osób starszych, kobiet w ciąży, osób z dziećmi do lat 4, osób poruszających się z białą laską lub z psem przewodnikiem, które znajdą się w budynku Starostwa lub jego otoczeniu. Osoby ze szczególnymi potrzebami obsługiwane są poza kolejnością. W sytuacji, gdy w Urzędzie jest wielu interesantów, pracownik ma prawo zaprosić osobę ze szczególnymi potrzebami do obsługi poza kolejnością.

 

Ewakuacja osób ze szczególnymi potrzebami

Za ewakuację osoby ze szczególnymi potrzebami odpowiada osoba, która tę osobę obsługuje, lub - w przypadku, gdy osobą ze szczególnymi potrzebami jest pracownik - za jej ewakuację odpowiada przełożony. 

W przypadku zagrożenia należy osoby ze szczególnymi potrzebami

  1. powiadomić o wystąpieniu zagrożenia,
  2. pomóc w odnalezieniu drogi ewakuacyjnej
  3. oraz w opuszczeniu budynku.

Ewakuacja osób z dysfunkcjami wzroku - przed nawiązaniem kontaktu fizycznego, należy o tym uprzedzić, przedstawić się o powiedzieć co się dzieje; zaproponować swoje ramię, zamiast chwytać za rękę; idąc opisywać przeszkody.

Ewakuacja osób z dysfunkcjami słuchu - jeśli nie ma możliwości pokazać migowo o zagrożeniu, w miarę możliwości przekazać komunikat pisany (w telefonie, na kartce); należy mówić z twarzą zwróconą w kierunku rozmówcy.

Dostępność publikacji, dokumentów i innych treści tworzonych w Urzędzie

  • Podejmowane są starania by w publikacjach, dokumentach, wzorach dokumentów, ogłoszeniach i innych komunikatach stosować język prosty. Dotyczy to zarówno treści w formie drukowanej, jak i cyfrowej.
  • Treści tekstowe tworzone w Urzędzie są pisane z użyciem bezszeryfowej czcionki i posiadają właściwą strukturę. Wszystkie dokumenty publikowane w formie cyfrowej są zgodne z wymogami standardu WCAG 2.1. na poziomie AA (lub według aktualnie obowiązującego prawa).
  • Treści publikowane w mediach społecznościowych (Facebook, Twitter, Instagram) są dostępne i zawierają treści alternatywne. Treści publikowane na stronie Starostwa są w całości dostępne cyfrowo i zawierają treści alternatywne.
  • Na stronie Starostwa w zakładce „O Powiecie” informacje o Starostwie Powiatowym w Świebodzinie zostały napisane również w tekście łatwym do czytanie ETR (Easy To Read) 

Dostępność informacyjno-komunikacyjna obsługi klienta

Budynki Starostwa oznaczone są nowymi czerwonymi tablicami informacyjnymi umieszczonymi na ścianie, przy głównych wejściach do budynków. W budynkach A, B oraz przy ul. Żaków zamieszczono również piktogramy informujących o wejściu dla osób na wózkach. We wszystkich  budynkach  zapewniono informację na temat rozkładu pomieszczeń na poszczególnych kondygnacjach w postaci dużych tablic informacyjnych, z kontrastowymi napisami - na parterze.

Przy stanowiskach obsługi klienta dostępne są wzory dokumentów i inne materiały (ulotki).

Urząd umożliwia obsługę poprzez środki wspierające komunikowanie się takie, jak

  • poczta elektroniczna: starostwo@powiat.swiebodzin.pl
  • tel. 68 4755 308
  • przesyłanie wiadomości z wykorzystaniem komunikatorów internetowych
  • 2 pętle indukcyjne - w Biurze Podawczym w budynku A (ul. Kolejowa 2) oraz przy stanowisku obsługi w Wydziale Komuikacji i Transportu (ul. Żaków 3)
  • tłumacz języka migowego online 

Na głównej stronie internetowej Urzędu (na dole strony, w stopce) znajduje się zakładka „Deklaracja dostępności”.

{"register":{"columns":[]}}