W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Wydział Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych

Adres
ul. Iłżecka 37
27-400 Ostrowiec Św.

Naczelnik Wydziału –  Mariusz Łata
pokój 202, tel. (41) 247-62-94

Zastępca Naczelnika Wydziału- Antoni Maciejko

pokój 216, tel. (41) 247-63-52

Referat Edukacji
pokój 203 – Sekretariat Wydziału
tel. (41) 247-52-15
Aneta Kwiecień
Agata Klusek

pokój 217
tel. (41) 247-68-98
Monika Dobrowolska

Referat Zdrowia i Spraw Społecznych
e-mail: zdrowie@powiat.ostrowiecki.eu

pokój 201
tel. (41) 247-61-30
Edyta Góra
Katarzyna Kowalska

 

Do podstawowych zadań wydziału należy w szczególności:

    1. Prowadzenie wszelkich spraw z zakresu edukacji; w szczególności zadań związanych
      z zakładaniem, prowadzeniem, likwidacją lub wygaszaniem publicznych szkół ponadpodstawowych, szkół specjalnych, młodzieżowych ośrodków socjoterapii, specjalnych ośrodków szkolno – wychowawczych, placówek zapewniających opiekę
      i wychowanie uczniom w okresie nauki poza miejscem stałego zamieszkania, placówek oświatowo – wychowawczych, szkół sportowych i poradni psychologiczno – pedagogicznych.
    2. Zapewnienie kształcenia, wychowania i opieki w szkołach i placówkach wymienionych
      w pkt. 1.
    3. Przygotowywanie projektu planu sieci publicznych szkół ponadpodstawowych.
    4. Sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami w zakresie spraw finansowych
      i administracyjnych.
    5. Sprawowanie nadzoru nad szkołami i placówkami w zakresie przestrzegania obowiązujących przepisów dotyczących bezpieczeństwa i higieny pracy pracowników
      i uczniów oraz przepisów dotyczących organizacji pracy szkół i placówek oświatowych.
    6. Podejmowanie działań zapewniających odpowiednie warunki lokalowe, kadrowe
      i organizacyjne prowadzonych przez powiat szkół i placówek.
    7. Przygotowywanie i prowadzenie procedury konkursowej celem wyłonienia kandydata na stanowisko dyrektora szkoły (placówki).
    8. Przygotowywanie wniosków o nadanie odznaczeń państwowych dla dyrektorów szkół
      i placówek.
    9. Współpraca z kuratorem oświaty w zakresie spraw wynikających ze sprawowanego nadzoru pedagogicznego.
    10. Współpraca z Centralną i Okręgową Komisją Egzaminacyjną w zakresie organizacji matur i egzaminów potwierdzających kwalifikacje w zawodzie.
    11. Weryfikacja i zatwierdzanie arkuszy organizacyjnych szkół i placówek oświatowych prowadzonych przez powiat oraz ich zmian.
    12. Prowadzenie ewidencji niepublicznych szkół i placówek oświatowych oraz przygotowywanie decyzji administracyjnych ws. nadania uprawnień szkoły publicznej.
    13. Gromadzenie, opracowywanie i przetwarzanie w formie elektronicznej danych Systemu Informacji Oświatowej (SIO) oraz koordynowanie działań związanych z prowadzeniem rekrutacji do szkół ponadpodstawowych w formie elektronicznej.
    14. Przygotowywanie projektów uchwał Rady Powiatu i Zarządu Powiatu dotyczących edukacji.
    15. Realizacja i nadzór nad wykonywaniem uchwał Rady Powiatu, Zarządu Powiatu oraz zarządzeń Starosty dotyczących edukacji, kultury, sportu i turystyki.
    16. Współpraca z komisjami problemowymi Rady Powiatu.
    17. Prowadzenie polityki informacyjnej w stosunku do Rady i Zarządu Powiatu oraz dyrektorów placówek o zamierzeniach i działaniach w zakresie swoich kompetencji.
    18. Przygotowywanie projektów budżetów szkół i placówek oraz nadzór nad ich realizacją. Współpraca z Wydziałem Finansowym w sprawach podziału i przekazywania środków finansowych w ramach subwencji i dotacji dla szkół i placówek.
    19. Kontrola gospodarności i oszczędności wydatkowanych środków budżetowych przez dyrektorów i księgowych placówek.
    20. Przygotowywanie projektów planów, analiz, informacji i sprawozdań w zakresie organu prowadzącego.
    21. Podział dotacji przekazywanej niepublicznym szkołom i placówkom oświatowym
      i nadzór nad ich wykorzystaniem.
    22. Przygotowywanie wniosków o zwiększenie subwencji ze środków rezerwy części oświatowej subwencji ogólnej.
    23. Współpraca z dyrektorami szkół i nauczycielami w zakresie organizacji zajęć pozaszkolnych i pozalekcyjnych.
    24. Realizacja zadań z zakresu awansu zawodowego nauczycieli.
    25. Koordynacja działań w zakresie prowadzonej polityki kadrowej przez dyrektorów szkół
      i placówek.
    26. Opiniowanie w zakresie określania zasad rozliczania tygodniowego wymiaru godzin zajęć nauczycieli, dla których ustalony plan zajęć jest różny w poszczególnych okresach roku szkolnego.
    27. Wdrażanie nowych kierunków i specjalności kształcenia.
    28. Kierowanie dzieci i młodzieży do kształcenia specjalnego w szkołach specjalnych, specjalnych ośrodkach szkolno – wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, młodzieżowych ośrodkach wychowawczych.
    29. Prowadzenie spraw z zakresu nauczania indywidualnego i rewalidacji indywidualnej.
    30. Koordynacja działań prowadzonych w zakresie dokształcania i doskonalenia zawodowego dyrektorów i nauczycieli.
    31. Prowadzenie działań związanych z przyznawaniem nagrody Starosty dla dyrektorów
      i nauczycieli, stypendiów starosty dla uczniów i studentów oraz organizacja związanych
      z edukacją imprez okolicznościowych.
    32. Prowadzenie spraw związanych z realizacją przez szkoły projektów unijnych POKL, programów Sokrates Comenius, Leonardo da Vinci i innych.
    33. Koordynowanie działań szkół w zakresie uczniowskich praktyk zagranicznych oraz szkolnych programów z Europejskiego Funduszu Społecznego.
    34. Współpraca i wymiana informacji z Wojewódzkim Konserwatorem Zabytków, w tym zawiadamianie o wykopalisku lub znalezisku archeologicznym.
    35. Umieszczanie na zabytkach nieruchomych odpowiednich znaków lub zapisów.
    36. Przyjmowanie informacji od osób prowadzących roboty budowlane i ziemne w razie ujawnienia przedmiotu, który posiada cechy zabytku.
    37. Przygotowywanie decyzji o zabezpieczeniu dobra kultury w formie ustanowienia tymczasowego zajęcia.
    38. Opracowywanie i nadzór nad realizacją powiatowego programu opieki nad zabytkami.
    39. Prowadzenie spraw związanych z organizowaniem działalności kulturalnej oraz tworzeniem powiatowych instytucji kultury.
    40. Podejmowanie działań zapewniających rozwój twórczości artystycznej, otaczanie opieką amatorskiego ruchu artystycznego.
    41. Prowadzenie spraw związanych z funkcjonowaniem muzeum.
    42. Prowadzenie spraw związanych z rozwojem życia kulturalnego powiatu w sferze organizacyjno – prawnej, finansowej i kadrowej.
    43. Prowadzenie rejestru powiatowych instytucji kultury.
    44. Prowadzenie spraw w zakresie wymiany kulturalnej.
    45. Współdziałanie w organizacji obchodów świąt państwowych i innych uroczystości, imprez artystycznych i rozrywkowych.
    46. Współpraca z powiatowymi strukturami Szkolnego Związku Sportowego w zakresie realizacji powiatowego kalendarza imprez sportowych dla dzieci i młodzieży.
    47. Współpraca ze związkami i stowarzyszeniami sportowymi w zakresie organizacji szkolenia sportowego w szkołach mistrzostwa sportowego, organizacji zawodów
      i imprez sportowych.
    48. Organizowanie działalności w dziedzinie rekreacji ruchowej oraz tworzenie odpowiednich warunków materialno – technicznych dla jej rozwoju, w tym:
    1. popularyzacja walorów rekreacji ruchowej,
    2. organizowanie zajęć, zawodów i imprez sportowo – rekreacyjnych,
    3. szkolenie kadry instruktorów i kierowanie ich do prowadzenia zajęć rekreacyjnych,
    4. tworzenie, utrzymywanie i udostępnianie bazy sportowo – rekreacyjnej.
    1. Prowadzenie wszystkich spraw dotyczących ochrony, promocji zdrowia i profilaktyki,
      w tym związanych z: działaniem placówek ochrony zdrowia na terenie powiatu, tworzeniem, przekształcaniem, likwidacją i prowadzeniem powiatowych – samodzielnych  publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz sprawowanie nad nimi nadzoru w zakresie zgodności ich działania z przepisami prawa, statutem i regulaminem organizacyjnym,
      a także w zakresie dostępności i jakości udzielanych świadczeń zdrowotnych, prawidłowości gospodarowania mieniem i środkami publicznymi oraz gospodarki finansowej.
    2. Monitorowanie i rozwój działalności podmiotów udzielających na terenie powiatu ostrowieckiego świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
    3. Tworzenie i aktualizacja bazy danych podmiotów leczniczych udzielających na terenie powiatu ostrowieckiego świadczeń opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych.
    4. Opracowywanie i realizacja oraz ocena efektów programów zdrowotnych wynikających
      z rozpoznanych potrzeb zdrowotnych stanu zdrowia mieszkańców powiatu – po konsultacji z właściwymi terytorialnie jednostkami samorządu terytorialnego.
    5. Przekazywanie Marszałkowi Województwa informacji o planowanych i realizowanych na terenie powiatu programach zdrowotnych.
    6. Prowadzenie działalności wychowawczej i zapobiegawczej przeciwdziałającej narkomanii, nikotynizmowi i innym patologiom społecznym.
    7. Ustalanie godzin pracy aptek na terenie powiatu po zasięgnięciu opinii wójtów, burmistrzów i prezydenta miasta oraz samorządu aptekarskiego.
    8. Przygotowywanie i aktualizacja danych do wojewódzkiego planu działania systemu Państwowe Ratownictwo Medyczne.
    9. Współpraca z Powiatowym i Wojewódzkim Inspektorem Sanitarnym w zakresie zabezpieczenia stanu bezpieczeństwa sanitarnego na terenie powiatu.
    10. Przygotowywanie i aktualizowanie danych niezbędnych do sporządzenia wojewódzkiego planu działania na wypadek wystąpienia epidemii.
    11. Współpraca ze Świętokrzyskim Oddziałem Narodowego Funduszu Zdrowia w zakresie świadczeń zdrowotnych dla mieszkańców powiatu, finansowanych ze środków publicznych.
    12. Prowadzenie spraw dotyczących działalności Rady Społecznej jako organu inicjującego
      i opiniodawczego podmiotu tworzącego ZOZ oraz monitorowanie jej bieżącej działalności w zakresie współpracy z podmiotem tworzącym i zakładem opieki zdrowotnej, m.in. również poprzez bezpośredni udział w posiedzeniach Rady.
    13. Podejmowanie działań mających wpływ na poprawę dostępności i jakości świadczeń opieki zdrowotnej udzielanych przez podmioty lecznicze funkcjonujące na terenie powiatu.
    14. Współpraca z organami samorządowymi województwa, jednostkami samorządu terytorialnego, samorządami zawodowymi, instytucjami oraz organizacjami pozarządowymi w zakresie promocji i ochrony zdrowia.
    15. Organizowanie konferencji i szkoleń dla kadry medycznej.
    16. Współpraca z innymi podmiotami w zakresie realizacji zadań dotyczących działalności leczniczej.
    17. Przyjmowanie skarg i wniosków mieszkańców powiatu w sprawach dotyczących działalności placówek służby zdrowia.
    18. Udzielanie repatriantom pomocy dotyczącej aktywizacji zawodowej.
    19. Świadczenie pomocy w przygotowaniu udokumentowanych wniosków o przyznanie
      w drodze wyjątku emerytur i rent.
    20. Przyznawanie w drodze decyzji administracyjnej pomocy na częściowe pokrycie poniesionych przez repatrianta kosztów związanych z remontem bądź adaptacją lokalu mieszkalnego w miejscu osiedlenia na terytorium RP.
    21. Wypłacanie kwot stanowiących równowartość pomocy przyznanej repatriantowi przez ministra właściwego do spraw wewnętrznych lub Starostę.
    22. Realizacja zadań w zakresie opieki zdrowotnej i usług opiekuńczych.
    23. Analiza sytuacji życiowej kombatantów i osób represjonowanych oraz podejmowanie
      w tym zakresie stosownych inicjatyw.
    24. Prowadzenie spraw związanych z wydawaniem zezwoleń określonych w ustawie
      o cmentarzach i chowaniu zmarłych.
    25. Przyjmowanie zgłoszeń o znalezieniu rzeczy zagubionych, przechowywanie tych rzeczy oraz poszukiwanie osób uprawnionych do odbioru.
    26. Współpraca z policją oraz innymi służbami.
    27. Koordynacja spraw dotyczących Powiatowego Centrum Pomocy Rodzinie i Domów Pomocy Społecznej.

 

Wydział Edukacji, Zdrowia i Spraw Społecznych realizuje swoje zadania poprzez następującą strukturę organizacyjną:

  1. Naczelnik Wydziału.
  2. Stanowisko ds. organizacyjno – administracyjnych.
  3. Referat Edukacji:
    1. Kierownik Referatu.
    2. Stanowisko ds. edukacji, kultury i sportu.

4.   Referat Zdrowia i Spraw Społecznych:

  1. Kierownik Referatu.
  2. Stanowisko ds. zdrowia i spraw społecznych.
{"register":{"columns":[]}}