W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z ewidencji gruntów i budynków

Wypisy i informacje z operatu ewidencji gruntów i budynków

Podstawa prawna:

  • Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1990),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
  • Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
  • Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 poz. 735),
  • Ustawa o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2021 poz. 1923),
  • Ustawa o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 poz. 1781).

Osoby uprawnione do otrzymania wypisu:

Zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne każdy może żądać udostępnienia informacji zawartych w operacie ewidencyjnym, z zastrzeżeniem jednak, że wypisy z operatu ewidencyjnego, zawierające dane właścicieli nieruchomości bądź osób lub inne podmiotów, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania, na żądanie:

  • właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
  • organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
  • operatorów sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 777);
  • innych podmiotów niż wymienione, które mają interes prawny w tym zakresie.

Wykaz potrzebnych dokumentów:

Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:
  1. imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres miejsca zamieszkania/siedziby wnioskodawcy, PESEL lub Regon, dane kontaktowe wnioskodawcy: numer telefonu/adres poczty elektronicznej,
  2. oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych,
  3. tytuł własności nieruchomości (akt własności ziemi, akt notarialny, odpis z księgi wieczystej),
  4. dowód uiszczenia opłaty za wydanie wypisu (pobranie opłaty następuje przed udostępnieniem dokumentów zgodnie z art. 40d ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).

Sposób złożenia wniosku:

  • osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego - Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze (parter), 27-300 Lipsko, ul. Rynek 1;
  • listownie na adres korespondencyjny wskazany powyżej;
  • w formie elektronicznej przez skrzynkę podawczą ePUAP (w tym przypadku wniosek winien być opatrzony odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym/profilem zaufanym) lub poprzez geoportal powiatu lipskiego (powiatlipsko.geoportal2.pl).
  • w formie elektronicznej poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca ()eBom).

Dokument Obliczenia Opłaty

Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej wyliczenia utrwala się w Dokumencie Obliczenia Opłaty.

  • w przypadku złożenia wniosku osobiście, dokument opłaty generowany jest natychmiastowo;
  • w przypadku wniosku złożonego listownie bądź w formie elektronicznej dokument opłaty wysyłany jest drogą mailową w celu uregulowania należności;

Cennik:

Wysokości opłat wskazane są w tabeli nr 11 załącznika do ustawy:

Nazwa dokumentu Jednostka rozliczeniowa Stawka podstawowa
Wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu elektronicznego jednostka rejestrowa gruntów 40 zł
Wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu drukowanego 50 zł
Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu elektronicznego 24 zł
Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego 30 zł
Wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu elektronicznego jednostka rejestrowa budynków lub lokali 25 zł
Wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu drukowanego 30 zł
Wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu elektronicznego pozycja kartoteki budynków albo lokali 15 zł
Wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu drukowanego 20 zł
Uproszczony wypis z rejestru gruntów (bez adnotacji dotyczących jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej na podstawie tego dokumentu) działka ewidencyjna 15 zł
Wypis z wykazu działek działka ewidencyjna 5 zł
Wypis z wykazu podmiotów za podmiot 5 zł

UWAGA: Wysokość opłaty jest ustalana przy rejestracji wniosku, prosimy nie dokonywać samodzielnych, wpłat bez otrzymania dokumentu obliczenia opłaty. Nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzane i wydawane na żądanie podmiotów określonych w art. 40b ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.

Opłaty:

Opłaty można dokonywać:

  • bezpośrednio kartą płatniczą w kasie znajdującej się na parterze w siedzibie Starostwa Powiatowego;
  • w najbliższym urzędzie pocztowym bądź oddziale banku;
  • dokonując przelewu elektronicznego na konto Powiatu Lipskiego: PKO BP SA Oddział Radom, nr konta: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218

Termin załatwienia sprawy:

Po złożeniu kompletu wymaganych dokumentów w zależności od wybranego sposobu odbioru:

  • odbiór osobisty w siedzibie organu – wydanie wypisu następuje na bieżąco;
  • wysyłka na adres do korespondencji tradycyjnej;
  • wysyłka przez ePUAP;

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje

Uwagi:

  1. Za pełnomocnictwo powinna być uiszczona opłata skarbowa w kwocie 17 złotych, za wyjątkiem zwolnień przewidzianych w art.7 pkt1-5 Ustawy o opłacie skarbowej (część IV pkt 4 zał. do Ustawy). Zwolnione jest również z opłaty skarbowej pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu (dziadkowie), zstępnemu (dzieci), oraz rodzeństwu (część 4 pkt 3 zał. do Ustawy).

   

Wypisy i wyrysy

Podstawa prawna:

  • Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1990),
  • Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
  • Ustawa o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 poz. 1781).

Wykaz potrzebnych dokumentów:

Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:
  1. dane właściciela nieruchomości wraz z adresem do korespondencji,
  2. oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych.

Opłaty:

Wysokości opłat wskazane są w tabeli nr 11 załącznika do w/w ustawy:

Nazwa dokumentu Jednostka rozliczeniowa Stawka podstawowa
Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego jednostka rejestrowa gruntów 140 zł
Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego 150 zł
Wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego 105 zł
Wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego 110 zł

Opłaty można dokonywać:

  • bezpośrednio kartą płatniczą w kasie znajdującej się na parterze w siedzibie Starostwa Powiatowego;
  • w najbliższym urzędzie pocztowym bądź oddziale banku;
  • dokonując przelewu elektronicznego na konto Powiatu Lipskiego: PKO BP SA Oddział Radom, nr konta: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218

Sposób złożenia wniosku:

  • osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego - Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze (parter), 27-300 Lipsko, ul. Rynek 1;
  • listownie na adres korespondencyjny wskazany powyżej;
  • w formie elektronicznej przez skrzynkę podawczą ePUAP (w tym przypadku wniosek winien być opatrzony odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym/profilem zaufanym) lub poprzez geoportal powiatu lipskiego (powiatlipsko.geoportal2.pl);
  • w formie elektronicznej poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (eBom). 

Termin rozpatrzenia wniosku:

Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 poz. 735) - około 14 dni.

Tryb odwoławczy:

Nie przysługuje

Uwagi:

  1. Wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego wydawany jest właścicielom nieruchomości, władającym ujawnionym w ewidencji gruntów i budynków, użytkownikom wieczystym lub ich pełnomocnikom, a także zainteresowanym, którzy udokumentują interes prawny w ubieganiu się o wypis i wyrys przedkładając odpowiednie dokumenty.
  2. Za pełnomocnictwo należy uiścić opłatę skarbową w kwocie 17 złotych od każdego stosunku pełnomocnictwa, za wyjątkiem zwolnień przewidzianych w art.7 pkt1-5 Ustawy o opłacie skarbowej (część IV pkt 4 zał. do Ustawy). Zwolnione jest również z opłaty skarbowej pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu (dziadkowie), zstępnemu (dzieci), oraz rodzeństwu (część 4 pkt 3 zał. do Ustawy).

Materiały

Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego.
Wniosek​_o​_wydanie​_​_wypisu​_lub​_wyrysu​_z​_operatu​_ewidencyjnego​_1.pdf 0.14MB
Pełnomocnictwo
PEŁNOMOCNICTWO.pdf 0.13MB
Uzupełnienie wniosku formularz P1-P7.
Uzupełnienie​_wniosku​_formularz​_P1-P7​_1.pdf 0.86MB
{"register":{"columns":[]}}