Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z ewidencji gruntów i budynków
Wypisy i informacje z operatu ewidencji gruntów i budynków
Podstawa prawna:
- Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1990),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
- Rozporządzenie Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 roku w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych),
- Ustawa Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 poz. 735),
- Ustawa o opłacie skarbowej (tj. Dz. U. z 2021 poz. 1923),
- Ustawa o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 poz. 1781).
Osoby uprawnione do otrzymania wypisu:
Zgodnie z ustawą z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne każdy może żądać udostępnienia informacji zawartych w operacie ewidencyjnym, z zastrzeżeniem jednak, że wypisy z operatu ewidencyjnego, zawierające dane właścicieli nieruchomości bądź osób lub inne podmiotów, które władają tymi gruntami na zasadach samoistnego posiadania, na żądanie:
- właścicieli oraz osób i jednostek organizacyjnych władających gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
- organów administracji publicznej albo podmiotów niebędących organami administracji publicznej, realizujących, na skutek powierzenia lub zlecenia przez organ administracji publicznej, zadania publiczne związane z gruntami, budynkami lub lokalami, których dotyczy udostępniany zbiór danych lub wypis;
- operatorów sieci w rozumieniu ustawy z dnia 7maja 2010 r. o wspieraniu rozwoju usług i sieci telekomunikacyjnych (tj. Dz.U. z 2021 r. poz. 777);
- innych podmiotów niż wymienione, które mają interes prawny w tym zakresie.
Wykaz potrzebnych dokumentów:
Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:- imię i nazwisko/nazwa wnioskodawcy, adres miejsca zamieszkania/siedziby wnioskodawcy, PESEL lub Regon, dane kontaktowe wnioskodawcy: numer telefonu/adres poczty elektronicznej,
- oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych,
- tytuł własności nieruchomości (akt własności ziemi, akt notarialny, odpis z księgi wieczystej),
- dowód uiszczenia opłaty za wydanie wypisu (pobranie opłaty następuje przed udostępnieniem dokumentów zgodnie z art. 40d ust. 3 ustawy Prawo geodezyjne i kartograficzne).
Sposób złożenia wniosku:
- osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego - Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze (parter), 27-300 Lipsko, ul. Rynek 1;
- listownie na adres korespondencyjny wskazany powyżej;
- w formie elektronicznej przez skrzynkę podawczą ePUAP (w tym przypadku wniosek winien być opatrzony odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym/profilem zaufanym) lub poprzez geoportal powiatu lipskiego (powiatlipsko.geoportal2.pl).
- w formie elektronicznej poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca ()eBom).
Dokument Obliczenia Opłaty
Wysokość należnej opłaty oraz sposób jej wyliczenia utrwala się w Dokumencie Obliczenia Opłaty.
- w przypadku złożenia wniosku osobiście, dokument opłaty generowany jest natychmiastowo;
- w przypadku wniosku złożonego listownie bądź w formie elektronicznej dokument opłaty wysyłany jest drogą mailową w celu uregulowania należności;
Cennik:
Wysokości opłat wskazane są w tabeli nr 11 załącznika do ustawy:
Nazwa dokumentu | Jednostka rozliczeniowa | Stawka podstawowa |
---|---|---|
Wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu elektronicznego | jednostka rejestrowa gruntów | 40 zł |
Wypis z rejestru gruntów w postaci dokumentu drukowanego | 50 zł | |
Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu elektronicznego | 24 zł | |
Wypis z rejestru gruntów bez danych osobowych w postaci dokumentu drukowanego | 30 zł | |
Wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu elektronicznego | jednostka rejestrowa budynków lub lokali | 25 zł |
Wypis z rejestru budynków albo wypis z rejestru lokali w postaci dokumentu drukowanego | 30 zł | |
Wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu elektronicznego | pozycja kartoteki budynków albo lokali | 15 zł |
Wypis z kartoteki budynków albo wypis z kartoteki lokali w postaci dokumentu drukowanego | 20 zł | |
Uproszczony wypis z rejestru gruntów (bez adnotacji dotyczących jakości danych ewidencyjnych oraz klauzuli upoważniającej do oznaczania nieruchomości w księdze wieczystej na podstawie tego dokumentu) | działka ewidencyjna | 15 zł |
Wypis z wykazu działek | działka ewidencyjna | 5 zł |
Wypis z wykazu podmiotów | za podmiot | 5 zł |
UWAGA: Wysokość opłaty jest ustalana przy rejestracji wniosku, prosimy nie dokonywać samodzielnych, wpłat bez otrzymania dokumentu obliczenia opłaty. Nie pobiera się opłaty za wypisy i wyrysy z operatu ewidencyjnego sporządzane i wydawane na żądanie podmiotów określonych w art. 40b ust. 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. Prawo geodezyjne i kartograficzne.
Opłaty:
Opłaty można dokonywać:
- bezpośrednio kartą płatniczą w kasie znajdującej się na parterze w siedzibie Starostwa Powiatowego;
- w najbliższym urzędzie pocztowym bądź oddziale banku;
- dokonując przelewu elektronicznego na konto Powiatu Lipskiego: PKO BP SA Oddział Radom, nr konta: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218
Termin załatwienia sprawy:
Po złożeniu kompletu wymaganych dokumentów w zależności od wybranego sposobu odbioru:
- odbiór osobisty w siedzibie organu – wydanie wypisu następuje na bieżąco;
- wysyłka na adres do korespondencji tradycyjnej;
- wysyłka przez ePUAP;
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Uwagi:
- Za pełnomocnictwo powinna być uiszczona opłata skarbowa w kwocie 17 złotych, za wyjątkiem zwolnień przewidzianych w art.7 pkt1-5 Ustawy o opłacie skarbowej (część IV pkt 4 zał. do Ustawy). Zwolnione jest również z opłaty skarbowej pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu (dziadkowie), zstępnemu (dzieci), oraz rodzeństwu (część 4 pkt 3 zał. do Ustawy).
Wypisy i wyrysy
Podstawa prawna:
- Ustawa Prawo geodezyjne i kartograficzne (tj. Dz. U. z 2021 roku, poz. 1990),
- Rozporządzenie Ministra Rozwoju, Pracy i technologii w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2021 r. poz. 1390),
- Ustawa o ochronie danych osobowych (tj. Dz. U. z 2019 poz. 1781).
Wykaz potrzebnych dokumentów:
Wniosek właściciela nieruchomości zawierający:- dane właściciela nieruchomości wraz z adresem do korespondencji,
- oznaczenie nieruchomości wg katastru nieruchomości oraz wg ksiąg wieczystych.
Opłaty:
Wysokości opłat wskazane są w tabeli nr 11 załącznika do w/w ustawy:
Nazwa dokumentu | Jednostka rozliczeniowa | Stawka podstawowa |
---|---|---|
Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego | jednostka rejestrowa gruntów | 140 zł |
Wypis z rejestru gruntów oraz wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego | 150 zł | |
Wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu elektronicznego | 105 zł | |
Wyrys z mapy ewidencyjnej w postaci dokumentu drukowanego | 110 zł |
Opłaty można dokonywać:
- bezpośrednio kartą płatniczą w kasie znajdującej się na parterze w siedzibie Starostwa Powiatowego;
- w najbliższym urzędzie pocztowym bądź oddziale banku;
- dokonując przelewu elektronicznego na konto Powiatu Lipskiego: PKO BP SA Oddział Radom, nr konta: 29 1020 4317 0000 5202 0024 0218
Sposób złożenia wniosku:
- osobiście w siedzibie Starostwa Powiatowego - Punkt Obsługi Interesanta Biuro Podawcze (parter), 27-300 Lipsko, ul. Rynek 1;
- listownie na adres korespondencyjny wskazany powyżej;
- w formie elektronicznej przez skrzynkę podawczą ePUAP (w tym przypadku wniosek winien być opatrzony odpowiednio kwalifikowanym podpisem elektronicznym/profilem zaufanym) lub poprzez geoportal powiatu lipskiego (powiatlipsko.geoportal2.pl);
- w formie elektronicznej poprzez Elektroniczne Biuro Obsługi Mieszkańca (eBom).
Termin rozpatrzenia wniosku:
Termin załatwienia sprawy określa art. 35 ustawy z dnia 14 czerwca 1960r. Kodeks postępowania administracyjnego (tj. Dz. U. z 2021 poz. 735) - około 14 dni.
Tryb odwoławczy:
Nie przysługuje
Uwagi:
- Wypis i wyrys z operatu ewidencyjnego wydawany jest właścicielom nieruchomości, władającym ujawnionym w ewidencji gruntów i budynków, użytkownikom wieczystym lub ich pełnomocnikom, a także zainteresowanym, którzy udokumentują interes prawny w ubieganiu się o wypis i wyrys przedkładając odpowiednie dokumenty.
- Za pełnomocnictwo należy uiścić opłatę skarbową w kwocie 17 złotych od każdego stosunku pełnomocnictwa, za wyjątkiem zwolnień przewidzianych w art.7 pkt1-5 Ustawy o opłacie skarbowej (część IV pkt 4 zał. do Ustawy). Zwolnione jest również z opłaty skarbowej pełnomocnictwo udzielane małżonkowi, wstępnemu (dziadkowie), zstępnemu (dzieci), oraz rodzeństwu (część 4 pkt 3 zał. do Ustawy).
Materiały
Wniosek o wydanie wypisu lub wyrysu z operatu ewidencyjnego.Wniosek_o_wydanie__wypisu_lub_wyrysu_z_operatu_ewidencyjnego_1.pdf 0.14MB Pełnomocnictwo
PEŁNOMOCNICTWO.pdf 0.13MB Uzupełnienie wniosku formularz P1-P7.
Uzupełnienie_wniosku_formularz_P1-P7_1.pdf 0.86MB