W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Przebudowie ulicy Łużyckiej i ulicy Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim

Obwieszczenie

Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 punkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1094 ze zmianami) oraz artykuł 10 paragraf 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami)

Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że w dniu 28 grudnia 2023 roku została wydana decyzja znak OŚ.6220.36-11.2023.WK o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulicy Łużyckiej i ulicy Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 4 października 2023 roku (data wpływu: 04.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.697.2023.MGa) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z uzupełnieniem karty informacyjnej przedsięwzięcia Regionalny

Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 31 października 2023 roku (data wpływu: 31.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.697.2023.MGa.2) podtrzymał swoje poprzednie stanowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 6 października 2023 roku (data wpływu: 10.10.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.40.2023) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych. W związku z uzupełnieniem karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 24 listopada 2023 roku (data wpływu: 30.11.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.40-1.2023) podtrzymał swoje poprzednie stanowisko.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 13 listopada 2023 roku (data wpływu 14.11.2023 roku nr PO.ZZŚ.5.4901.409.2023.AC) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pokój 7, I piętro.

Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia, na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń przy ul. Klonowej róg ul. Lipowej.

Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.

Dzień publicznego obwieszczenia: 28 grudzień 2023 roku

Konstantynów Łódzki, 28 grudnia 2023 roku OŚ.6220.36-12.2023.WK

Decyzja środowiskowa

Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 punkt 2, artykuł 75 ustęp 1 punkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 punkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1094 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, paragraf 3 ustęp 2 punkt 2, paragraf 3 ustęp 1 punkt 62 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku gminy Konstantynów Łódzki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Przebudowie ulicy Łużyckiej i ulicy Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu

orzekam na rzecz gminy Konstantynów Łódzki z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim przy ulicy Zgierskiej 2, 95-050 Konstantynów Łódzki

  1. Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  2. Określam następujące warunki oraz wymagania: 
    1. Przedsięwzięcie zrealizować bez wycinki drzew i krzewów.
    2. W przypadku prowadzenia prac w pobliżu drzew i krzewów, drzewa i krzewy narażone na uszkodzenie należy zabezpieczyć na etapie realizacji przedsięwzięcia (np. poprzez oszalowanie deskami pni drzew lub wygrodzenie grup drzew i krzewów). Prace należy prowadzić tak, aby nie uszkodzić koron drzew. Podczas realizacji przedsięwzięcia należy dołożyć wszelkich starań, aby nie dopuścić do magazynowania ziemi, gruzu i odpadów w bezpośrednim sąsiedztwie drzew i krzewów. Nie należy składować sprzętu i materiałów budowlanych pod koronami drzew. Roboty ziemne nie powinny powodować naruszenia i odkrywania systemów korzeniowych. 
    3. W przypadku pojawienia się płazów lub innych drobnych zwierząt w wykopach lub innych miejscach na placu budowy, jeśli takie osobniki będą zagrożone w wyniku prowadzonych prac (np. nie będą mogły samodzielnie wydostać się lub będą zagrożone przez pracujące maszyny), należy je przenieść w bezpieczne miejsce poza terenem prowadzonych prac, w miejsce właściwe siedliskowo dla danego gatunku. 
    4. Bazy materiałowe i sprzętowe należy tak zorganizować, aby nie dopuścić do zanieczyszczenia gleby i wody, w związku z czym nie wolno ich lokalizować w pobliżu zbiorników wodnych, cieków lub rowów. Teren pod ewentualne bazy należy utwardzić, aby uniemożliwić zanieczyszczenie gruntu oraz wyposażyć w sorbent, który zostanie użyty w przypadku wycieków paliwa, oleju czy innych substancji. Po zakończeniu prac budowlanych teren należy odtworzyć do stanu sprzed posadowienia bazy materiałowej i sprzętowej. 
    5. W celu minimalizacji możliwości powstania uszkodzeń sprzętu i tym samym wycieków substancji niebezpiecznych do gruntu, pojazdy oraz sprzęt budowlany należy poddawać bieżącym przeglądom i konserwacjom. 
    6. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
    7. Na etapie prowadzenia prac budowlanych należy zastosować się do poniższych wytycznych: 
      1. zaplanować wszelkie operacje z użyciem ciężkiego sprzętu oraz maksymalnie ograniczyć czas budowy poprzez odpowiednie zaplanowanie procesu budowlanego,
      2. stosować sprzęt w dobrym stanie technicznym oraz przestrzegać zasady wyłączania silników maszyn w czasie przerw w pracy,
      3. czas budowy ograniczyć wyłącznie do pory dziennej, tj. od godz. 6.00 do godz. 22.00,
      4. w czasie prowadzenia robót budowlanych prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualne zagrożenia dla środowiska gruntowo-wodnego,
      5. w przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    8. Miejsca magazynowania substancji niebezpiecznych, w tym paliw należy wyposażyć w szczelne, nieprzepuszczalne podłoże, najlepiej w miejscu zadaszonym i zabezpieczonym przed dostępem osób trzecich. Substancje niebezpieczne należy przechowywać w szczelnych i oznakowanych pojemnikach. 
    9. Teren budowy należy wyposażyć w przenośną toaletę ze szczelnym zbiornikiem na ścieki bytowe, których zawartość należy przekazywać podmiotom posiadającym stosowne zezwolenia na ich odbióroku 
    10. Odpady wytworzone w trakcie budowy i eksploatacji przedsięwzięcia gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób, w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych. Odpady należy przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy ich unieszkodliwienie.

Uzasadnienie

W dniu 11 września 2023 roku wpłynął wniosek gminy Konstantynów Łódzki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji polegającej na „Przebudowie ulicy Łużyckiej i ulicy Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w paragraf 3 ustęp 1 punkt. 63 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839) tj.:

  • paragraf 3 ustęp 2 punkt 2: polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ustęp 1, z wyłączeniem przypadków,  w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ustęp 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • paragraf 3 ustęp 1 punkt 62: drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w paragraf 2 ustęp 1 punkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 punkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.

Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 4 października 2023 roku (data wpływu: 04.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.697.2023.MGa) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. W związku z uzupełnieniem karty informacyjnej przedsięwzięcia Regionalny

Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 31 października 2023 roku (data wpływu: 31.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.697.2023.MGa.2) podtrzymał swoje poprzednie stanowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 6 października 2023 roku (data wpływu: 10.10.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.40.2023) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych. W związku z uzupełnieniem karty informacyjnej przedsięwzięcia Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 24 listopada 2023 roku (data wpływu: 30.11.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.40-1.2023) podtrzymał swoje poprzednie stanowisko.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 13 listopada 2023 roku (data wpływu 14.11.2023 roku nr PO.ZZŚ.5.4901.409.2023.AC) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie ulicy Łużyckiej i Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim na odcinku o długości ok. 1400 m.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w granicach administracyjnych województwa łódzkiego, w powiecie pabianickim, na terenie gminy Konstantynów Łódzki, na działkach ewidencyjnych nr: 60, 116 obręb K-7 Konstantynów Łódzki – ulicy Łużycka oraz 1, 11/8, 12, 59/2, obręb K-7 Konstantynów Łódzki – ulicy Konopnickiej.

W stanie istniejącym ulica Łużycka i Konopnicka w Konstantynowie Łódzkim stanowią dojazd do przyległych do drogi posesji, domów jednorodzinnych w Konstantynowie Łódzkim. Droga ta przebiega przez tereny podmiejskie o dominującej zabudowie jednorodzinnej. Droga posiada jezdnię o nawierzchni gruntowej ulepszonej kruszywem łamanym o szerokości zmiennej ok. 3,5 – 5,0 m z nadanymi spadkami poprzecznymi i podłużnymi. Zjazdy do posesji mają nawierzchnię nieutwardzoną o nawierzchni gruntowej oraz utwardzoną z kostki betonowej. Wody opadowe z nawierzchni utwardzonych odprowadzane są w stanie istniejącym powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów, muld odparowujących oraz na tereny zielone w pasie drogowym i oczyszczone przez warstwę humusu. 

Podstawowe parametry projektowanej drogi po przebudowie będą następujące:

  • kategoria drogi: gminna publiczna,
  • klasa drogi: D – dojazdowa,
  • szerokość jezdni: 4,5 m,
  • kategoria obciążania ruchem KR1,
  • rodzaj podłoża – nawierzchnia asfaltowa,
  • pochylenie jezdni dwustronne oraz jednostronne 2%, pobocza z destruktu zaprojektowano z 6 – 8% spadkiem poprzecznym, w kierunku terenów zielonych, z możliwością lokalnego dostosowania nachylenia do istniejącego zagospodarowania terenu,
  • szerokość pobocza: 0,50 m, utwardzone destruktem.

Odprowadzenie wód deszczowych zaprojektowano przy pomocy spadków poprzecznych i podłużnych na sąsiednie tereny zielone (trawniki, rowy, muldy) w obrębie istniejącego pasa drogowego. Sposób odwodnienia po przebudowie nie zmieni się względem istniejącego sposobu odwodnienia przed przebudową przedmiotowej drogi. 

Bilans terenu inwestycji po realizacji inwestycji:

  • powierzchnia istniejącej drogi w zakresie opracowania (pasa drogowego) – ok. 16 000 m2,
  • powierzchnia nawierzchni jezdni drogi po wykonaniu budowy – ok. 6 300 m2,
  • powierzchnia nawierzchni poboczy drogi po wykonaniu budowy – ok. 1 400 m2,
  • powierzchnia biologicznie czynna drogi po wykonaniu budowy – ok. 7 500 m2.

Szata roślinna opisywanego terenu nie posiada jakichkolwiek cennych czy wyróżniających się elementów. W pasie drogowym oraz w sąsiedztwie drogi znajdują się drzewa i krzewy, jednakże inwestycja będzie realizowana bez wycinki – żadne z drzew nie koliduje z planowaną infrastrukturą.

W przypadku prowadzenia prac w pobliżu drzew i krzewów nieprzeznaczonych do wycinki, drzewa i krzewy narażone na uszkodzenie należy zabezpieczyć na etapie realizacji przedsięwzięcia (np. poprzez oszalowanie deskami pni drzew lub wygrodzenie grup drzew i krzewów). Prace należy prowadzić tak, aby nie uszkodzić koron drzew. Podczas realizacji przedsięwzięcia należy dołożyć wszelkich starań, aby nie dopuścić do magazynowania ziemi, gruzu i odpadów w bezpośrednim sąsiedztwie drzew i krzewów. Nie należy składować sprzętu i materiałów budowlanych pod koronami drzew. Roboty ziemne nie powinny powodować naruszenia i odkrywania systemów korzeniowych. 

Realizacja przedsięwzięcia spowoduje na etapie przebudowy wykorzystanie takich materiałów jak: woda, surowce i materiały naturalne, paliwa i energia. Wszystkie zużyte surowce wykorzystywane będą zgodnie z obowiązującymi normami i przepisami. Materiały szkodliwe dla środowiska w sposób trwały nie będą dopuszczone do użycia. W trakcie realizacji przedsięwzięcia będą wykorzystywane normatywne ilości surowców i nie będą odbiegać od ilości wykorzystywanych w podobnych rodzajach przedsięwzięć. Wykonawca przedmiotowego zadania zapewni dostawy wody na potrzeby budowy za pomocą beczkowozów lub za zgodą zarządcy pobierana będzie z sieci wodociągowej. 

Zaplecza budowy należy zlokalizować w pierwszej kolejności na terenach już utwardzonych. Za lokalizację oraz organizację zaplecza budowy, placów magazynowych oraz składowisk materiałów odpowiedzialny będzie Wykonawca robót budowlanych. Zaplecze budowy wyposażone zostanie w sorbenty do neutralizowania ewentualnych wycieków substancji ropopochodnych. 

Etap realizacji przedsięwzięcia będzie krótkotrwały ze względu na niewielką skalę przedsięwzięcia. Uciążliwości związane z okresem budowy będą odwracalne, co wynika ze skali inwestycji, stosowanej technologii i rodzaju przedsięwzięcia. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia zaproponowano rozwiązania chroniące środowisko. Jak oceniono w karcie informacyjnej, przebudowa drogi i późniejsza jej eksploatacja nie spowodują przekroczeń dopuszczalnych poziomów stężeń substancji w powietrzu. Niskie natężenie ruchu na omawianej drodze powoduje, iż emisja tych substancji będzie znikoma, a ich stężenie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych. 

W fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Związana będzie głównie z pracą typowego sprzętu budowlanego wykorzystywanego standardowo podczas budowy dróg, a także z dowozem materiałów oraz wywozem odpadów. Ograniczenie emisji hałasu do środowiska na tym etapie jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych, sprawnych maszyn i dobrej organizacji pracy. Dodatkowo prace na terenach zabudowy mieszkaniowej zostaną ograniczone do godzin dziennych. 

Na etapie budowy przewiduje się powstawanie ścieków związanych z bytowaniem pracowników przeprowadzających przebudowę drogi. Ww. ścieki gromadzone będą 
w szczelnych i bezodpływowych zbiornikach, które odbierane będą przez uprawnione firmy. 

W karcie informacyjnej wymieniono rodzaje i ilości odpadów mogących powstać w związku z realizacją przedsięwzięcia. Materiały powstające podczas przebudowy, takie jak masy ziemne, gruz, asfalt, beton, w miarę możliwości wykorzystywane będą na terenie inwestycji, pozostałe przekazywane będą jako odpady innym podmiotom uprawnionym do ich przyjęcia i zagospodarowania (zezwolenie na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie). Opakowania po materiałach budowlanych będą wykorzystywane wielokrotnie lub przekazywane dostawcy towaru (tektura, palety, beczki metalowe), natomiast tworzywa sztuczne przekazywane będą do zagospodarowania przez odbiorcę ww. odpadu. Część z tych odpadów (np. opakowania po substancjach niebezpiecznych, odpady z eksploatacji maszyn i urządzeń) należeć będą do odpadów niebezpiecznych i w związku z tym należy je traktować w sposób szczególny. Odpady będą gromadzone na placu budowy czasowo a miejsca ich magazynowania będą wyposażone w szczelne, nieprzepuszczalne podłoże, lub opcjonalnie w szczelnych pojemnikach, kubłach lub kontenerach – zależnie od potrzeb. Ich zastosowanie praktycznie wykluczy zanieczyszczenie środowiska gruntowo–wodnego. Należy dążyć, aby wszelkie naprawy używanych maszyn i urządzeń wykonywane były przez firmy serwisowe posiadające stosowne zezwolenia w tym zakresie. 

Poprawa nawierzchni przyczyni się w dłuższym okresie do redukcji emisji spalin z uwagi na poprawienie przejezdności przebudowywanego odcinka drogi. Jednocześnie dzięki poprawie właściwości jezdnych, spadnie stopień zużycia pojazdów, a tym samym ulegnie obniżeniu poziom hałasu emitowanego do środowiska. Eksploatacja przedsięwzięcia wiążę się z emisją substancji szkodliwych ze źródeł komunikacyjnych, jednak po realizacji przedsięwzięcia, dzięki lepszej organizacji ruchu, dobremu stanowi nawierzchni sprzyjającemu poruszaniu się pojazdów z jednakową prędkością optymalną, emisja ulegnie zmniejszeniu w stosunku do stanu przed realizacją. 

Wody opadowe będą odprowadzone zgodnie z istniejącym pochyleniem terenu, do istniejących rowów, muld odparowujących oraz powierzchniowo na tereny zielone w pasie drogowym i oczyszczone przez warstwę humusu. 

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia odpowiedzialny za właściwe gospodarowanie odpadami będzie zarządca drogi. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia szczegółowo opisano rodzaje i sposób dalszego zagospodarowania powstających na etapie eksploatacji odpadów, zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. 
Przedsięwzięcie nie wiąże się z ryzykiem wystąpienia poważnej awarii lub katastrofy naturalnej i budowlanej. 

Z karty informacyjnej nie wynika, by przedsięwzięcie realizowane było na obszarach wodno-błotnych i innych obszarach o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Z karty informacyjnej nie wynika, by na terenie przedsięwzięcia występowały siedliska łęgowe. Przedsięwzięcie położone jest poza ujściami rzek, obszarami wybrzeża i środowiskiem morskim, a także poza obszarami górskimi i terenami leśnymi. Z treści karty informacyjnej nie wynika, by w rejonie przedsięwzięcia występowały strefy ochronne ujęć wód powierzchniowych i podziemnych czy obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych. 

Teren objęty inwestycją nie wykazuje także istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych siedlisk i gatunków roślin, zwierząt i grzybów, korytarzy ekologicznych.
Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). 

W odległości do 5 km względem analizowanego terenu (zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska), znajduje się rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień w odległości ok 4,4 km. Teren realizacji przedsięwzięcia położony jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej sieci Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 12,6 km.

Przedmiotowe przedsięwzięcie, przede wszystkim z uwagi na znaczną odległość od ww. obszarów oraz krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji i brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie powinno mieć negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie, w tym na obszary Natura 2000.

Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym.
Na przedmiotowym terenie nie zidentyfikowano obszarów, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia. 
Przedmiotowa droga nie znajduje się na obszarach o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne.

Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się w gminie Konstantynów Łódzki, dla której gęstość zaludnienia wynosi 703 os./km2 (wg. Bank Danych Lokalnych GUS na 2022 roku). 
Przedmiotowe przedsięwzięcie nie znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie jezior, a także zlokalizowane jest poza uzdrowiskami i obszarami ochrony uzdrowiskowej.

Biorąc pod uwagę zidentyfikowane i opisane powyżej potencjalne oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia (zarówno na etapie realizacji jak i eksploatacji) określono szereg warunków projektowych, technicznych i organizacyjnych, które pozwolą na wyeliminowanie lub zminimalizowanie negatywnych oddziaływań na poszczególne komponenty środowiska.
Na podstawie informacji zawartych w tekście karty informacyjnej przedsięwzięcia stwierdza się, że na etapie realizacji, eksploatacji i likwidacji inwestycji przy przyjętych założeniach technicznych i technologicznych nie będą występowały oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Informacje przedstawione w treści tego dokumentu wskazują, że nie wystąpi prawdopodobieństwo znaczącego oddziaływania na żaden z komponentów środowiska przyrodniczego. 

Ze względu na lokalizację i charakter inwestycji nie istnieje możliwość wystąpienia transgranicznego oddziaływania na środowisko.

Na podstawie informacji zawartych w karcie informacyjnej można stwierdzić brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Przedmiotowe przedsięwzięcie zarówno w fazie eksploatacji jak i w fazie realizacji przy zachowaniu odpowiednich rozwiązań chroniących środowisko nie powinno znacząco oddziaływać na środowisko. 

Zgodnie z aktualnie obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 roku (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 335), planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600072 oraz 
w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Jasieniec o kodzie RW600009183234. Z karty charakterystyki JCWPd o kodzie PLGW600072 wynika, że charakteryzuje się ona dobrym stanem chemicznym oraz ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

Z karty charakterystyki JCWP o nazwie Jasieniec o kodzie RW600009183234 wynika, że posiada ona status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z artykuł 4 ustęp 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 roku w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dziennik Ustaw z 2019 roku pozycja 1752).
Ustalono, że teren na którym zlokalizowane będzie przedsięwzięcie nie leży w granicach obszarów szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu artykuł 16 punkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku - Prawo wodne.

Obwieszczeniem z dnia 1 grudnia 2023 roku znak: OŚ.6220.36-10.2023.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne pisma 
w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
  3. W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.

Konstantynów Łódzki, 28 grudnia 2023 roku OŚ.6220.36-11.2023.WK

Charakterystyka przedsiewzięcia

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1094 ze zmianami)

Przedsięwzięcie będzie polegało na przebudowie ulicy Łużyckiej i Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim na odcinku o długości ok. 1400 m.

Przedmiotowa inwestycja zlokalizowana jest w granicach administracyjnych województwa łódzkiego, w powiecie pabianickim, na terenie gminy Konstantynów Łódzki, na działkach ewidencyjnych numer: 60, 116 obręb K-7 Konstantynów Łódzki – ulica Łużycka oraz 1, 11/8, 12, 59/2, obręb K-7 Konstantynów Łódzki – ulica Konopnickiej.

W stanie istniejącym ulica Łużycka i Konopnickiej w Konstantynowie Łódzkim stanowią dojazd do przyległych do drogi posesji, domów jednorodzinnych w Konstantynowie Łódzkim. Droga ta przebiega przez tereny podmiejskie o dominującej zabudowie jednorodzinnej. Droga posiada jezdnię o nawierzchni gruntowej ulepszonej kruszywem łamanym o szerokości zmiennej ok. 3,5 – 5,0 m z nadanymi spadkami poprzecznymi i podłużnymi. Zjazdy do posesji mają nawierzchnię nieutwardzoną o nawierzchni gruntowej oraz utwardzoną z kostki betonowej. Wody opadowe z nawierzchni utwardzonych odprowadzane są w stanie istniejącym powierzchniowo do istniejących przydrożnych rowów, muld odparowujących oraz na tereny zielone w pasie drogowym i oczyszczone przez warstwę humusu. 

Podstawowe parametry projektowanej drogi po przebudowie będą następujące:

  • kategoria drogi: gminna publiczna,
  • klasa drogi: D – dojazdowa,
  • szerokość jezdni: 4,5 m,
  • kategoria obciążania ruchem KR1,
  • rodzaj podłoża – nawierzchnia asfaltowa,
  • pochylenie jezdni dwustronne oraz jednostronne 2%, pobocza z destruktu zaprojektowano z 6 – 8% spadkiem poprzecznym, w kierunku terenów zielonych, z możliwością lokalnego dostosowania nachylenia do istniejącego zagospodarowania terenu,
  • szerokość pobocza: 0,50 m, utwardzone destruktem.

Emisja hałasu
W fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Związana będzie głównie z pracą typowego sprzętu budowlanego wykorzystywanego standardowo podczas budowy dróg, a także z dowozem materiałów oraz wywozem odpadów. Ograniczenie emisji hałasu do środowiska na tym etapie jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych, sprawnych maszyn i dobrej organizacji pracy. Dodatkowo prace na terenach zabudowy mieszkaniowej zostaną ograniczone do godzin dziennych. 

Emisja pyłów i gazów
Przebudowa drogi i późniejsza jej eksploatacja nie spowodują przekroczeń dopuszczalnych poziomów stężeń substancji w powietrzu. Niskie natężenie ruchu na omawianej drodze powoduje, iż emisja tych substancji będzie znikoma, a ich stężenie nie będzie powodować przekroczeń wartości dopuszczalnych. 

Emisja ścieków bytowych i deszczowych 
Na etapie budowy przewiduje się powstawanie ścieków związanych z bytowaniem pracowników przeprowadzających przebudowę drogi. Ww. ścieki gromadzone będą 
w szczelnych i bezodpływowych zbiornikach, które odbierane będą przez uprawnione firmy. 

Odprowadzenie wód deszczowych zaprojektowano przy pomocy spadków poprzecznych i podłużnych na sąsiednie tereny zielone (trawniki, rowy, muldy) w obrębie istniejącego pasa drogowego. Sposób odwodnienia po przebudowie nie zmieni się względem istniejącego sposobu odwodnienia przed przebudową przedmiotowej drogi. 

Emisja odpadów
W karcie informacyjnej wymieniono rodzaje i ilości odpadów mogących powstać w związku z realizacją przedsięwzięcia. Materiały powstające podczas przebudowy, takie jak masy ziemne, gruz, asfalt, beton, w miarę możliwości wykorzystywane będą na terenie inwestycji, pozostałe przekazywane będą jako odpady innym podmiotom uprawnionym do ich przyjęcia i zagospodarowania (zezwolenie na zbieranie, transport, odzysk lub unieszkodliwianie). Opakowania po materiałach budowlanych będą wykorzystywane wielokrotnie lub przekazywane dostawcy towaru (tektura, palety, beczki metalowe), natomiast tworzywa sztuczne przekazywane będą do zagospodarowania przez odbiorcę ww. odpadu. Część z tych odpadów (np. opakowania po substancjach niebezpiecznych, odpady z eksploatacji maszyn i urządzeń) należeć będą do odpadów niebezpiecznych i w związku z tym należy je traktować w sposób szczególny. Odpady będą gromadzone na placu budowy czasowo a miejsca ich magazynowania będą wyposażone w szczelne, nieprzepuszczalne podłoże, lub opcjonalnie w szczelnych pojemnikach, kubłach lub kontenerach – zależnie od potrzeb. Ich zastosowanie praktycznie wykluczy zanieczyszczenie środowiska gruntowo–wodnego. Należy dążyć, aby wszelkie naprawy używanych maszyn i urządzeń wykonywane były przez firmy serwisowe posiadające stosowne zezwolenia w tym zakresie. 

Na etapie eksploatacji przedsięwzięcia odpowiedzialny za właściwe gospodarowanie odpadami będzie zarządca drogi. W karcie informacyjnej przedsięwzięcia szczegółowo opisano rodzaje i sposób dalszego zagospodarowania powstających na etapie eksploatacji odpadów, zgodny z obowiązującymi w tym zakresie przepisami. 

Oddziaływania na obszary chronione
Przedmiotowe przedsięwzięcie położone jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). 

W odległości do 5 km względem analizowanego terenu (zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska), znajduje się rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień w odległości ok 4,4 km. Teren realizacji przedsięwzięcia położony jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej sieci Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 12,6 km.

Przedmiotowe przedsięwzięcie, przede wszystkim z uwagi na znaczną odległość od ww. obszarów oraz krótkotrwały i odwracalny charakter zmian środowiska na etapie realizacji inwestycji i brak znaczących negatywnych oddziaływań w czasie późniejszej eksploatacji, nie powinno mieć negatywnego wpływu na cele ochrony, przedmioty ochrony oraz integralność wszystkich ww. obszarów podlegających ochronie, w tym na obszary Natura 2000.

Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym.

Konstantynów Łódzki, 28 grudnia 2023 roku OŚ.6220.36-11-2.2023.WK

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.12.2023 12:52 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 1.0 28.12.2023 12:52 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}