W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Obwieszczenie

Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 pkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2023 pozycja 1094 ze zmianami) oraz artykuł 10 paragraf 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami)

Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że: w dniu 4 grudnia 2023 roku została wydana decyzja znak OŚ.6220.3-53.2022.WK o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Budowa hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ulicy Zgierskiej na działkach numer ewidencyjny.: 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewidencyjny.: 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7, obręb K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce ew. nr 181/2, obręb P-40 (Łódź)”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 8 marca 2002 roku (data wpływu: 08.03.2022 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Pismem z dnia 31 maja 2022 roku (data wpływu: 31.05.2022 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu.2) potrzymano stanowisko wyrażone w poprzedniej opinii.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 9 marca 2022 roku (data wpływu: 14.03.2022 roku znak: PPIS.ZNS.90281.5.2022) wyraził opinię, w której postanowił odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Pismem z dnia 6 czerwca 2022 roku (data wpływu: 09.06.2022 roku znak: PPIS.ZNS.90281.21.2022) potrzymano stanowisko wyrażone w poprzednim piśmie.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 20 czerwca 2022 roku (data wpływu 21.06.2022 roku znak: PO.ZZŚ.5.435.86.2022.Kog) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Prezydent Miasta Łodzi postanowieniem z dnia 9 marca 2022 roku (data wpływu: 15.03.2022 roku)  wydał opinię pozytywną. Pismem z dnia 2 czerwca 2022 roku (data wpływu: 3.06.2022 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.76.2022) podtrzymano poprzednio wydaną opinię. Pismem z dnia 25 kwietnia 2023 roku (data wpływu: 27.04.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 17 maja 2023 roku (data wpływu: 19.05.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 24 sierpnia 2023 roku (data wpływu: 31.08.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 4 października 2023 roku (data wpływu: 06.10.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pok. 7, I piętro.

Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem  z dnia 3 października 2023 roku (data wpływu: 03.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu.9) uzgodnił oraz określił warunki realizacji przedsięwzięcia.

Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności - Obwieszczenia oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń ulicy Niesięcin/Aleksandrowska.

Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.

Dzień publicznego obwieszczenia: 8 grudnia 2023 roku
 

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 pkt 2, artykuł 75 ustęp 1 pkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 pkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2023 pozycja 1094 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, paragraf 3 ustęp 1 pkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, pozycja 1839 ze zmianami), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku firmy „BARTEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Budowa hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ul. Zgierskiej na działkach numer ewidencyjny.: 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewidencyjny.: 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7, obręb K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce ewidencyjny nr 181/2, obręb P-40 (Łódź)” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu

orzekam na rzecz „BARTEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Nowy Świat 33 lok. 13, 00-029 Warszawa

  1. Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia;
  2. Zakres przedsięwzięcia obejmuje: Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę kompleksu hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ul. Zgierskiej na działkach numer ewid. 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewid. 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7 obrębu K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce numer ewid. 181/2 obręb P-40 (Łódź). Głównymi elementami kompleksu będą:
    1. hale magazynowe o wysokości 12,5 m z wydzielonymi częściami biurowo-socjalnymi o powierzchni 50 072,06 m2,
    2. obiekty wartownicze o powierzchni 3 m2,
    3. wiaty odpadowe o powierzchni 72 m2,
    4. parking dla aut osobowych (123 miejsca parkingowe) o powierzchni 3 024 m2,
    5. doki o powierzchni 15 528 m2,
    6. chodniki i drogi o powierzchni 10 728 m2,
    7. zbiornik retencyjny o powierzchni 2 600 m2,
    8. agregaty prądotwórcze 2 szt.
      Całkowita powierzchnia terenu inwestycji wynosi 116 871 m2 (ok. 11,7 ha).
  3. Na etapie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia należy podjąć następujące działania:
    1. Plac budowy, zaplecze oraz drogi techniczne należy zorganizować w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu oraz minimalne jego przekształcenie.
    2. Maksymalnie ograniczyć czas budowy poszczególnych etapów poprzez odpowiednie zaplanowanie prac budowlanych. 
    3. Teren budowy ogrodzić i zabezpieczyć przed dostępem osób postronnych i zwierząt.
    4. Podczas prowadzenia prac budowlanych należy przewidzieć miejsca do parkowania maszyn budowlanych (zaplecze budowy) na terenie utwardzonym i zabezpieczonym przed ewentualnym wpływem substancji ropopochodnych na środowisko gruntowo-wodne.
    5. Zastosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu inwestycji, powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych, np. w porze suchej należy ograniczyć emisję pyłu poprzez zwilżanie nawierzchni terenu budowy, osłanianie przed działaniem wiatru składowisk kruszyw, piasku zawierających drobne frakcje pyłowe poprzez ich przykrywanie plandeką w dni suche, eliminowanie niezaplanowanego składowania piasku i kruszyw, itp. Podczas transportu materiałów budowlanych (przede wszystkim pylących) należy stosować przykrycia naczep.
    6. Prace budowlane z wykorzystaniem ciężkiego sprzętu budowlanego prowadzić wyłącznie w porze dnia, tj. w godzinach 600 – 2200. W przypadku uzasadnionym koniecznością ciągłej pracy technologii robót dopuszcza się prowadzenie prac w porze nocy. Dopuszcza się również prowadzenie w porze nocy prac wykończeniowych wewnątrz obiektów. 
    7. Teren zaplecza budowy zorganizować w możliwie największej odległości od zabudowań mieszkalnych. 
    8. Na etapie realizacji przedsięwzięcia należy stosować sprzęt i urządzenia w dobrym stanie technicznym, gwarantującym zachowanie dopuszczalnych poziomów zanieczyszczeń w powietrzu oraz dotrzymanie dopuszczalnych poziomów hałasu.
    9. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego.
    10. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
    11. Tankowanie sprzętu, jeśli zajdzie taka potrzeba, prowadzić na izolowanej szczelnej powierzchni (np. mata gumowa, płyty betonowe). Miejsce tankowania dodatkowo wyposażyć w sorbent celem neutralizacji ewentualnego wycieku paliwa. 
    12. Tankowanie maszyn budowlanych oraz naprawy sprzętu mogące powodować wyciek substancji ropopochodnych do środowiska prowadzić poza terenem wykopów.
    13. Przestrzegać zasady wyłączania silników w czasie przerw w pracy.
    14. Przy prowadzeniu prac budowlanych należy wykorzystać i przekształcić elementy przyrodnicze wyłącznie w takim zakresie, w jakim jest to konieczne w związku z realizacją przedsięwzięcia.
    15. Firma realizująca prace budowlane winna prowadzić ewidencję ilościową i jakościową wytwarzanych odpadów.
    16. Przed przystąpieniem do realizacji przedsięwzięcia, firma prowadząca prace budowlane winna posiadać uregulowany stan prawny postępowania z wytworzonymi odpadami.
    17. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób, w pojemnikach, kontenerach lub innych odpowiednich opakowaniach, w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych, przed dostępem osób postronnych i zwierząt, na utwardzonym podłożu. Odpady niebezpieczne należy magazynować oddzielnie, w wydzielonym miejscu zabezpieczonym przed dostępem osób postronnych i zwierząt, w oznakowanych, szczelnych i zamykanych pojemnikach lub kontenerach, na utwardzonym i szczelnym podłożu. Odpady powstające na etapie budowy i funkcjonowania przedsięwzięcia należy przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie odpadów, odzysk czy ich unieszkodliwienie. 
    18. Ziemię i glebę z wykopów wykorzystać na terenie przedsięwzięcia do celów budowlanych oraz do niwelacji terenu i organizacji terenów zielonych, a jej nadmiar przekazać jako odpad uprawnionym podmiotom.
    19. Na etapie budowy zapewnić nadzór inwestorski przyrodniczy (co najmniej chiropterologiczny i ornitologiczny).
    20. Bezpośrednio przed rozpoczęciem budowy przeprowadzić kontrolę przez przyrodnika (kontrola zerowa nadzoru przyrodniczego), w celu sprawdzenia, czy na terenie przeznaczonym do prowadzenia prac (zwłaszcza prac ziemnych) występują stanowiska chronionych gatunków, w tym stanowiska lęgowe ptaków oraz osobniki płazów, gadów czy drobnych ssaków. W przypadku ich stwierdzenia podjąć odpowiednie działania wynikające z przepisów prawa, w tym przepisów z zakresu ustawy o ochronie przyrody. 
    21. Wykopy w ramach prowadzonego nadzoru przyrodniczego, w szczególności przed ich zasypaniem i likwidacją, sprawdzać pod kątem obecności zwierząt. W razie uwięzienia, zwierzęta należy wyjąć i przenieść w bezpieczne miejsce, poza teren prowadzonych prac, w miejsce właściwe siedliskowo dla danego gatunku. Na etapie eksploatacji należy kontrolować teren na obecność płazów i innych zwierząt, by w razie potrzeby podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia i zabezpieczenia obiektu.
    22. Prowadzenie prac przygotowawczych i rozpoczęcie prac ziemnych należy prowadzić poza sezonem lęgowym ptaków przypadającym na okres od 1 marca do 15 października lub wyjątkowo w tym terminie, ale po kontroli specjalisty przyrodnika na okoliczność gniazdowania ptaków lub innych gatunków chronionych na danym terenie. W przypadku stwierdzenia lęgów na danym terenie, prace powinno się rozpocząć po stwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika wyprowadzenia/zakończenia lęgów. W przypadku ryzyka płoszenia zwierząt gatunków chronionych na skutek prac ziemnych w sezonie lęgowym (niezależnie od wykluczenia lęgów na terenie) oraz w przypadku zasiedlenia terenu przez gatunki chronione, należy uzyskać zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków podlegających ochronie zgodnie z przepisami odrębnymi.
    23. Zabezpieczyć narażone na uszkodzenia zadrzewienia znajdujące się w obszarze oddziaływania przedsięwzięcia. Zabezpieczenie powinno dotyczyć wszystkich części drzewa, tj. pnia, korony oraz korzeni. W pobliżu zadrzewień prace należy prowadzić ze szczególną ostrożnością. Zadrzewienia należy zabezpieczyć przed urazami mechanicznymi i innymi uszkodzeniami poprzez np. ich wygrodzenie lub oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta itp.). Prace w obrębie strefy korzeniowej należy wykonywać ręcznie, ograniczając wykorzystanie sprzętu mechanicznego. Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys jego korony. W obrębie systemu korzeniowego pozostawionych drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe itp.
    24. Usunąć wyłącznie te drzewa i krzewy, które kolidują z planowanym przedsięwzięciem, tj. 12 sztuk drzew i 1 185 m2 krzewów, przy czym wycinkę drzew i krzewów przeprowadzić poza sezonem lęgowym ptaków, tj. poza okresem od 1 marca do 31 sierpnia włącznie. W uzasadnionych przypadkach, kiedy nie ma możliwości dostosowania harmonogramu robót budowlanych do wskazanego terminu wycinki, dopuszcza się wycinkę drzew i krzewów w ww. terminie, jednakże planowaną wycinkę należy poprzedzić bezpośrednio ekspertyzą ornitologiczną stwierdzającą brak zasiedlenia ptaków w rejonie drzewa w przestrzeni o promieniu równym wysokości drzewa planowanego do usunięcia lub w rejonie krzewów planowanych do usunięcia. Nadzór ornitologiczny obecny przy procesie wycinkowym winien zbadać każde drzewo i krzew pod kątem obecności czynnych gniazd i wstrzymać wycinkę do czasu trwałego opuszczenia gniazda lub wystąpić o stosowną derogację do organu ochrony przyrody. W przypadku stwierdzenia lęgów, prace wycinkowe należy wstrzymać i rozpocząć dopiero po stwierdzeniu przez specjalistę przyrodnika wyprowadzenia/zakończenia lęgów. 
    25. Jako działania minimalizujące w przypadku usuwanych drzew i krzewów wykonać na terenie przedsięwzięcia nasadzenia zastępcze w postaci minimum 51 sztuk drzew oraz 1 185 m2 krzewów. Nasadzenia wykonać z wykorzystaniem rodzimych gatunków np. olszy czarnej Alnus glutinosa, ewentualnie z domieszką wierzby kruchej Salix fragilis, a z krzewów do wyboru takie gatunki: wierzby rodzime Salix sp. div. (np. wierzba szara Salix cinerea), bez czarny Sambucus nigra, kalina koralowa Viburnum opulus, czeremcha zwyczajna Prunus padus, głóg jednoszyjkowy Crataegus monogyna, szakłak pospolity Rhamnus cathartica, trzmielina zwyczajna Euonymus eurpaeus.Nasadzenia przeprowadzić z wyłączeniem miesięcy: czerwiec, lipiec i sierpień. Zaleca się prowadzenie nasadzeń w dni wilgotne, pochmurne i chłodne, rośliny nie powinny być sadzone w warunkach utrudniających przyjęcie się roślin, np. w upalne dni. Posadzone drzewa opalikować, a przyziemną część pnia zabezpieczyć przed uszkodzeniami wynikającymi z wykaszania terenu. 
    26. W trakcie eksploatacji przedsięwzięcia zapewnić stosowną opiekę i pielęgnację drzew, a osobniki posadzone w ramach przedmiotowego przedsięwzięcia, przez pierwsze trzy lata od posadzenia, w okresach bezdeszczowych podlewać, przy czym warunek ten dotyczy okresu wegetacyjnego. Terminy i częstotliwość podlewania dostosować do aktualnych warunków hydrologicznych, pogodowych i siedliskowych. Podlewanie drzew prowadzić tak, by dostarczać drzewom tygodniową minimalną dawkę wody wg wzoru: 20 litrów na osobnik + 20 litrów na każde 2,5 cm pierśnicy drzewa. Dopuszcza się także stosowanie podziemnych i naziemnych systemów nawadniania zapewniających ww. skutek.
    27. W celu zachowania możliwości przemieszczania się zwierząt w otoczeniu planowanej inwestycji, w szczególności w rejonie istniejącego przejścia dla zwierząt ogrodzenie inwestycji przesunąć o min. 35 m na zachód (w głąb terenu) od wschodniej granicy inwestycji – na odcinkach północnym i południowym min. o 50 m, zaś w najwęższym punkcie przy południowym skraju zbiornika zastępczego dla płazów   o min. 20 m; w północno-zachodniej części inwestycji ogrodzenie przesunąć o min. 90 m na południe od granicy inwestycji.
    28. W okresie do 6 miesięcy od oddania obiektów do użytku monitorować funkcjonowanie przejścia PZM-02E i szlaku migracyjnego pomiędzy pasem drogowym, a ogrodzeniem inwestycji, poprzez obserwację występowania zwierząt oraz obecności tropów i odchodów zwierząt sugerujących akceptację przejścia i wyznaczonego szlaku migracyjnego. Po 6 miesiącach prowadzić dalsze monitorowanie wykorzystania szlaku i przejścia metodami jak wskazano wyżej przez okres 3 lat w celu sprawdzenia ewentualnych zmian w wykorzystaniu szlaku przez zwierzynę i w celu ewentualnego podjęcia działań korygujących.
    29. Monitoring prowadzić w obrębie całego roku, pierwsze kontrole prowadzić co 3 dni w ciągu pierwszego miesiąca od oddania obiektów do użytkowania. Kolejne co 30 dni w ciągu 3 lat od oddania obiektów. Dane z monitoringu przekazywać do Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego oraz władającego terenem drogi ekspresowej S 14 raz na 3 miesiące dla 1 okresu oraz 1 raz w roku dla drugiego okresu monitorowania.
    30. W ramach inwestycji wykonać przeniesienie rowu melioracyjnego przecinającego teren w jego centralnej części, poprzez zmianę jego przebiegu poza obszar hal po wschodniej części terenu bez zmiany miejsca jego ujścia/ wejścia na teren inwestycji. 
    31. Nowe koryto rowu zaprojektować o parametrach identycznych do istniejącego rowu, tj.:
      1. całkowita długość rowu 460 m,
      2. szerokość w górnej części: ok. 2 m,
      3. głębokość całkowita od krawędzi do dna: 1-1,5 m,
      4. szerokość koryta w dnie: 0,3 do 1,0 m,
      5. odtworzenie koryta i obsadzenie trawą.
    32. Likwidację rowu w obecnym przebiegu zrealizować po wykonaniu nowego koryta.
    33. Prace budowlane związane z wykonaniem nowego koryta i likwidacją starego koryta prowadzić po zakończeniu okresu rozrodu płazów, ale przed obniżeniem aktywności związanym z przygotowaniem do zimowania, tj. w okresie od połowy sierpnia do początku października. Likwidację starego koryta prowadzić pod nadzorem przyrodniczym (herpetologicznym) obejmującym weryfikację obecności zwierząt, a w przypadku stwierdzenia ich obecności odłowić zwierzęta i przenieść je do gotowego koryta nowego rowu. Prace budowlane należy prowadzić jednostronnym frontem robót w celu odłowienia wszystkich potencjalnie bytujących osobników.
    34. Wodę na potrzeby eksploatacji przedmiotowego przedsięwzięcia pobierać z przyłącza do sieci wodociągowej.
    35. Powstające ścieki socjalno-bytowe odprowadzać poprzez przyłącze do sieci kanalizacji sanitarnej.
    36. Wody opadowe i roztopowe z dachów oraz terenów utwardzonych (dróg, parkingów i placów manewrowych) odprowadzać po podczyszczeniu w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych do projektowanego szczelnego naziemnego zbiornika retencyjnego z możliwością odparowywania, a nadmiar wód opadowych w przypadku przepełnienie zbiornika odprowadzać do rowu melioracyjnego.
    37. Wodę ze zbiornika retencyjnego wykorzystywać do podlewania terenów zielonych i ewentualnego zraszania terenów utwardzonych.
    38. W związku z zachowaniem w północnej części terenu obszarów zielonych, stanowiska lęgowego, oraz w celu maksymalnego bezpieczeństwa przemieszczania zwierząt przejściem (PZM-02E) w km 19+500 pod drogą S 14 w celu zminimalizowania tzw. zanieczyszczenia światłem zastosować następujące rozwiązania:
      1. zastosowanie do oświetlenia terenu dróg i parkingów inteligentnego systemu oświetleniowego LED, o świetle kierunkowym z czujnikami ruchu ograniczającymi czas pracy o natężeniu nie większym od wymagań dla parkingów i placów manewrowych,
      2. ograniczenie oświetlenia elewacji do punktowego oświetlenia LED w miejscach absolutnie koniecznych z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa,
      3. ograniczenie możliwości umieszczania reklam świetlnych od strony południowo-wschodniej inwestycji,
      4. ograniczenie oświetlenia od strony południowo-wschodniej, tj. od strony pasa zieleni i szlaku migracji zwierząt do oświetlenia awaryjnego. 
    39. Zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu.
  4. W dokumentacji wymaganej do wydania decyzji o pozwoleniu na budowę należy uwzględnić następujące wymagania dotyczące ochrony środowiska:
    1. Zaprojektować zagospodarowanie terenu przedmiotowego przedsięwzięcia o całkowitej powierzchni ok. 116 871 m2 (ok. 11,7 ha), na które składać się będą następujące obiekty:
      1. hale magazynowe o wysokości 12,5 m z wydzielonymi częściami biurowo-socjalnymi o powierzchni 50 072,06 m2,
      2. obiekty wartownicze o powierzchni 3 m2,
      3. wiaty odpadowe o powierzchni 72 m2,
      4. parking dla aut osobowych (123 miejsca parkingowe) o powierzchni 3 024 m2,
      5. doki o powierzchni 15 528 m2,
      6. chodniki i drogi o powierzchni 10 728 m2,
      7. zbiornik retencyjny o powierzchni 2 600 m2,
      8. agregaty prądotwórcze 2 szt.
    2. Do podczyszczania wód opadowych i roztopowych z terenów utwardzonych (dróg, parkingów, placów manewrowych), przed ich odprowadzeniem do zbiornika retencyjnego odparowującego, zaprojektować separator substancji ropopochodnych o przepustowości minimalnej 59,34 l/s dla maksymalnej powierzchni do 2,93 ha.
    3. Do podczyszczania wód opadowych i roztopowych z dachów oraz terenów utwardzonych (dróg, parkingów, placów manewrowych), przed ich odprowadzeniem do zbiornika retencyjnego odparowującego, zaprojektować separator substancji ropopochodnych o przepustowości minimalnej 160,80 l/s dla maksymalnej powierzchni do 7,94 ha.
    4. Do retencjonowania wód opadowych i roztopowych z terenu przedsięwzięcia zaprojektować zbiornik retencyjny odparowujący o powierzchni całkowitej 2 600 m2 i pojemności wynoszącej min. 3 133,7 m3. 
    5. Zbiornik odparowujący wykonać z dnem wyłożonym geomembraną, narzutem kamiennym i wykończeniem brzegów z użyciem płyt ażurowych. Kąt nachylenia brzegów powinien wynosić około 30° w celu ograniczenia możliwości uwięzienia zwierząt.
    6. W celu zabezpieczenia przed wpadaniem i uwięzieniem w zbiorniku retencyjnym drobnych zwierząt zastosowane zastosować następujące rozwiązania:
      1. ogrodzenie zbiornika ogrodzeniem z siatki leśnej/autostradowej o oczku 10 x 30 mm,
      2. dolna część ogrodzenia (do wysokości 20 cm) zabezpieczona siatką herpetologiczną o oczku 5 x 5 mm,
      3. nachylenie brzegów zbiornika nie większe niż 30 stopni,
      4. brzegi zbiornika wyłożone płytą ażurową, betonową o otworach 90 x 90 mm, porowatą, nie śliską.
    7. Zaprojektować maksymalnie następujące źródła zorganizowanej emisji do powietrza:
       
      Rodzaj źródła Maksymalna ilość [szt.] Wysokość emitora [m] Średnica emitora [m] Wylot 
      Hala 1
      kotły CO 2 min. 13 0,2 otwarty
      promienniki gazowe 6 min. 13 0,2 zadaszony
      Hala 2
      kotły CO 4 min. 13 0,2 otwarty
      promienniki gazowe 24 min. 13 0,2 Zadaszony
    8. Zaprojektować maksymalnie następujące źródła emisji hałasu:
       
      Źródło Liczba [szt.] Maksymalny poziom mocy akustycznej pojedynczego źródła LWA [dB]
      Wentylator dachowy wyciągowy 102 70
      Wentylator ścienny wyciągowy 12 70
      Agregat wody lodowej 4 80
  5. Przed rozpoczęciem realizacji przedsięwzięcia nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia:
    1. Oceny oddziaływania na środowisko w ramach postępowania w sprawie wydania pozwolenia na budowę.
    2. Postępowania w sprawie transgranicznego oddziaływania na środowiska.

Uzasadnienie
W dniu 31 stycznia 2022 roku wpłynął wniosek „BARTEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością z siedzibą w Warszawie przy ul. Nowy Świat 33 lok. 13, 00-029 Warszawa o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji pod nazwą „Budowa hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ul. Zgierskiej na działkach numer ewidencyjny.: 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewidencyjny.: 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7, obręb K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce ewidencyjny nr 181/2, obręb P-40 (Łódź)”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w paragraf 3 ustęp 1 pkt 37 litera d, pkt 54 litera b, pkt 58 litera b rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dz. U. z 2019 roku, pozycja 1839 ze zmianami) tj.:

  1. paragraf 3 ustęp 1 pkt 54 litera b: zabudowa przemysłowa, w tym zabudowa systemami fotowoltaicznymi, lub magazynowa, wraz z towarzyszącą jej infrastrukturą, o powierzchni zabudowy nie mniejszej niż:
    1. 0,5 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 pkt 1-3 tej ustawy,
    2. b) 1 ha na obszarach innych niż wymienione w litera a;
  2. paragraf 3 ustęp 1 pkt 58 litera b: garaże, parkingi samochodowe lub zespoły parkingów, w tym na potrzeby planowanych, realizowanych lub zrealizowanych przedsięwzięć, o których mowa w pkt 52, 54-57 i 59, wraz z towarzyszącą im infrastrukturą, o powierzchni użytkowej nie mniejszej niż:
    1. a) 0,2 ha na obszarach objętych formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 pkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody, lub w otulinach form ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 pkt 1-3 tej ustawy,
    2. b) 0,5 ha na obszarach innych niż wymienione w litera a;
  3. paragraf 3 ustęp 1 pkt 37 litera d: instalacje do naziemnego magazynowania:
    1. a) ropy naftowej,
    2. b) produktów naftowych,
    3. c) substancji lub mieszanin, w rozumieniu odpowiednio artykuł 3 pkt 1 i 2 rozporządzenia nr 1907/2006, niebędących produktami spożywczymi,
    4. d) gazów łatwopalnych,
    5. e) kopalnych surowców energetycznych - innych niż wymienione w litera a-d- inne niż wymienione w paragraf 2 ustęp 1 pkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 10 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3, a także niezwiązanych z dystrybucją instalacji do magazynowania stałych surowców energetycznych.

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.

Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu. 

Ponieważ przedmiotowe przedsięwzięcie ma być częściowo realizowane na terenie miasta Łodzi wystąpiono także o wydanie opinii do Prezydenta Miasta Łodzi.
Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 8 marca 2002 roku (data wpływu: 08.03.2022 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia istnieje potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Pismem z dnia 31 maja 2022 roku (data wpływu: 31.05.2022 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu.2) potrzymano stanowisko wyrażone w poprzedniej opinii.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 9 marca 2022 roku (data wpływu: 14.03.2022 roku znak: PPIS.ZNS.90281.5.2022) wyraził opinię, 
w której postanowił odstąpić od obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko. Pismem z dnia 6 czerwca 2022 roku (data wpływu: 09.06.2022 roku znak: PPIS.ZNS.90281.21.2022) potrzymano stanowisko wyrażone w poprzednim piśmie.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 20 czerwca 2022 roku (data wpływu 21.06.2022 roku znak: PO.ZZŚ.5.435.86.2022.Kog) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Prezydent Miasta Łodzi postanowieniem z dnia 9 marca 2022 roku (data wpływu: 15.03.2022 roku)  wydał opinię pozytywną. Pismem z dnia 2 czerwca 2022 roku (data wpływu: 3.06.2022 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.76.2022) podtrzymano poprzednio wydaną opinię. Pismem z dnia 25 kwietnia 2023 roku (data wpływu: 27.04.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 17 maja 2023 roku (data wpływu: 19.05.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 24 sierpnia 2023 roku (data wpływu: 31.08.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. Pismem z dnia 4 października 2023 roku (data wpływu: 06.10.2023 roku znak: DEK-OŚR-I.6220.39.2023) podtrzymano stanowisko. 

Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

W dniu 1 lipca 2022 roku znak: OŚ.6220.3-13.2022.WK zostało wydane postanowienie w sprawie nałożenia obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia oraz określono zakres raportu oddziaływania na środowisko.  

W dniu 22 sierpnia 2022 roku został złożony raport o oddziaływaniu na środowisko. Ponieważ Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach i Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu wyrazili opinię że nie zachodzi potrzeba przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko tym samym zgodnie z artykuł 77 ustęp 1 pkt 2 i 4 wskazane organy nie brały udziały w dalszym postępowaniu.

Raport oddziaływania na środowisko był wielokrotnie uzupełniany. Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem  z dnia 10 października 2022 roku (data wpływu: 10.10.2022 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu.3) odmówił uzgodnienia warunków realizacji przedsięwzięcia. Inwestor przedstawił kolejne uzupełnienia raportu odziaływania na środowisko w związku z powyższym ponowienie zwrócono się o uzgodnienie warunków realizacji przedsięwzięcia.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi występował do GDDKiA Oddział w Łodzi o zaopiniowanie warunków realizacji przedsięwzięcia. Pismem z dnia 22 września 2022 roku znak: O/ŁO.I-2.5301.7.2022.AG GDDKiA Oddział w Łodzi negatywnie zaopiniowała możliwość realizacji przedsięwzięcia. 

W dniu 30 czerwca 2023 roku wpłynął wniosek firmy „BARTEK” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością o korektę postanowienia Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego z dnia 1 lipca 2022 roku znak: OŚ.6220.3-13.2022.WK w zakresie pkt II.5.6 dotyczącego ograniczenia inwentaryzacji drzew i krzewów znajdujących się na terenach inwestycyjnych zgodnie z ustawą z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody: artykuł 83-83f, 84, 85-90. We wniosku wskazano, że część drzew i krzewów znajduje się poza obiektami kubaturowymi i drogowymi, które pozostają bez ingerencji. Wskazane we wniosku przepisy dotyczą zezwoleń na usunięcie drzew i krzewów. Wyszczególniono przepisy dotyczące drzew i krzewów, które wymagają uzyskania zezwolenia na usunięcie. W przedmiotowym postanowieniu nałożono obowiązek przedstawienia wyników inwentaryzacji ilościowej i gatunkowej wszystkich drzew i krzewów znajdujących się na terenie przedsięwzięcia. Celem inwentaryzacji jest ustalenie stanu faktycznego, czyli ustalenia jakie drzewa oraz krzewy znajdują się na terenie planowanego przedsięwzięcia. Kwestia związana z tym, czy drzewa lub krzewy wymagają uzyskania zezwolenia na usunięcie nie ma związku z inwentaryzacją. Jak wspomniano wcześniej, inwentaryzacja jest związana z ustaleniem stanu faktycznego. Jeśli drzewo nie kwalifikuje się do uzyskania zezwolenia na wycięcie to nie oznacza że nie należy go ująć w inwentaryzacji. Biorąc powyższe pod uwagę postanowieniem z dnia 11 sierpnia 2023 roku znak: OŚ.6220.3-41.2022.WK odmówiono zmiany przedmiotowego postanowienia. 

Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem  z dnia 3 października 2023 roku (data wpływu: 03.10.2023 roku znak WOOŚ.4220.142.2022.JKu.9) uzgodnił oraz określił warunki realizacji przedsięwzięcia.

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę kompleksu hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ul. Zgierskiej na działkach numer ewid. 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewid. 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7 obrębu K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce numer ewid. 181/2 obręb P-40 (Łódź).

Teren przedsięwzięcia nie jest objęty miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego (mpzp). 

Teren planowanej inwestycji leży w Konstantynowie Łódzkim, przy granicy Łodzi. Od południa i wschodu przylega on do szerokiego pasa drogowego dwupasmowej drogi S14 i drogi łącznikowej: od wschodu jest to pas drogi S14, w narożniku południowo-wschodnim leży duży węzeł drogowy „Konstantynów Łódzki”, od południa jest to odcinek szerokiej drogi łączącej wspomniany węzeł z drogą nr 71 (Konstantynów   Aleksandrów) wraz z przyległą zabudową przemysłową (Centrum Kamienia i Kruszyw Stonebau, Wytwórnia Chemiczna „Meka”, Poldrip i in.). Ww. drogi otaczają szerokie, uregulowane rowy odwadniające, nasypy ziemne, drogi techniczne i wyrównane pasy terenu praktycznie pozbawione roślinności, miejscami z nasadzeniami. Do południowo-zachodniego narożnika terenu przylega nowe rondo (droga nr 71   ul. Aleksandrowska   ul. Zgierska   węzeł „Konstantynów”) oraz teren dawnego wyrobiska i składowiska kruszyw (leżący na obszarze inwestycji) wraz z przyległą infrastrukturą, parkiem maszynowym i zabudową. Od zachodu teren inwestycji graniczy z pasem drogowym ul. Zgierskiej wraz z przyległą zabudową oraz wspomnianą infrastrukturą wyrobiska-składowiska. Od północy do terenu inwestycji przylega zabudowa mieszkalna przy ul. Poprzecznej wraz z niewielkim sadem oraz mały, izolowany fragment prywatnego drzewostanu olszowego w narożniku północno-wschodnim. 

Obszar planowanej inwestycji stanowią głównie tereny rolnicze oraz – w części zachodniej – obszar silnie przekształcony przez człowieka (dawne wyrobisko), z udziałem stosunkowo niewielkich zadrzewień w części północnej i wschodniej. Ponad dwie trzecie obszaru planowanej inwestycji (68%, ok. 8 ha) zajmują tereny rolnicze, w tym 63 % (ok. 7,4 ha) pola uprawne (kukurydza, pszenica, jęczmień, owies), zaś 5% (ok. 0,6 ha) kompleks różnorodnych zbiorowisk łąkowych i trawiastych odłogów. Niemal jedną piątą terenu (19%, ok. 2,2 ha), w jego zachodniej części zajmuje obszar dawnego wyrobiska kruszyw, obecnie częściowo porzucone składowisko, niemalże pozbawione roślinności, zaś pozostałe 13% terenu (ok. 1,5 ha) stanowią niewielkie zadrzewienia i kępy drzew i krzewów, głównie olszowe i olszowo-wierzbowe z udziałem bzu czarnego i in. gatunków, zlokalizowane wzdłuż północnej i wschodniej granicy terenu inwestycji.
Planowane jest pozostawienie znacznej części zadrzewienia w części północnej terenu inwestycji oraz obszaru siedliskowego oznaczonego jako 91E0 zlokalizowanego w rejonie km 19+400 – 19+560 drogi ekspresowej S14. Na terenie inwestycji pozostanie również wydzielony szeroki pas przejścia dla zwierząt umożliwiający swobodną komunikację przez teren inwestycji z przejściem PZM-02E w km 19+523, o szerokości min. 30 m licząc do granicy działek. Wokół hal powstanie ogrodzenie oddzielające obszar hal i dróg transportowych od obszaru wyłączonego z użycia pozostawionego na potrzeby migracji zwierząt od przejścia pod trasa S14 w kierunku północno-wschodnim.

W celu zachowania możliwości przemieszczania się zwierząt w otoczeniu planowanej inwestycji, w szczególności w rejonie istniejącego przejścia dla zwierząt ogrodzenie inwestycji zostanie przesunięte średnio o ok. 35 m na zachód (w głąb terenu) od wschodniej granicy inwestycji   na odcinkach północnym i południowym nawet o 50 m, w najwęższym punkcie przy południowym skraju zbiornika zastępczego dla płazów   o 20 m; w północno-zachodniej części inwestycji ogrodzenie zostanie przesunięte o ok. 90 m na południe od granicy inwestycji. W ten sposób od wschodu i północnego zachodu pomiędzy planowanym ogrodzeniem, a granicą inwestycji powstanie obszar wyłączony z użytkowania, na którym Inwestor nie będzie prowadził działalności, wszystkie ekosystemy, w tym występujące tu zadrzewienia, zostaną pozostawione w stanie niezmienionym, nie będą prowadzone wycinki, prace budowlano-ziemne i inne. Powstanie szeroka strefa buforowa otaczająca inwestycję, nieogrodzona od zewnątrz, a ogrodzona od strony inwestycji, w pełni dostępna dla migracji zwierząt i tworząca korytarz ekologiczny łączący istniejące przejście dla zwierząt z kompleksami drzewostanów w północno-wschodniej i południowo-zachodniej części terenu inwestycji (będą one pozostawione bez ingerencji) oraz obszarem leżącym na północ od inwestycji. Zwężenie wspomnianej strefy do min. 20 m występuje na południe od przejścia dla zwierząt, ale ten kierunek jest niefunkcjonalny dla migracji zwierząt z powodu układu okolicznych szerokopasmowych dróg, w tym drogi S14 i jej nowego łącznika od ronda przy S14 do ronda przy ul. Zgierskiej, z rozbudowanymi pasami drogowymi. Kierunek ten wyprowadza na rondo drogi S14. Dlatego jedynym funkcjonalnym kierunkiem migracji zwierząt jest kierunek północny i północno-zachodni, a dalej zachodni, do wspomnianych wyżej kompleksów zadrzewień. Na tym kierunku strefa buforowa o szerokości od 35 do 50 m, z zachowanymi ekosystemami, w tym leśnymi, krzewiastymi i łąkowymi, umożliwi swobodną migrację.
W dokumentacji podano, że w okresie do 6 miesiąca od oddania obiektów do użytku proponowane jest wstępne monitorowanie funkcjonowania przejścia PZM-02E i szlaku migracyjnego pomiędzy pasem drogowym, a ogrodzeniem inwestycji. Monitorowanie będzie polegało na obserwacji występowania zwierząt oraz obecności tropów i odchodów zwierząt sugerujących akceptację przejścia i wyznaczonego szlaku migracyjnego.

Po tym okresie planowane jest dalsze monitorowanie wykorzystania szlaku i przejścia metodami przez okres 3 lat, w celu sprawdzenia ewentualnych zmian w wykorzystaniu szlaku przez zwierzynę i w celu ewentualnego podjęcia działań korygujących.

Monitoring będzie prowadzony w obrębie całego roku, pierwsze kontrole prowadzone będą co 3 dni w ciągu pierwszego miesiąca od oddania obiektów do użytkowania. Kolejne co 30 dni w ciągu 3 lat od oddania obiektów. Dane z monitoringu będą przekazywane do Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego oraz władającego terenem drogi ekspresowej S 14 raz na 3 miesiące dla 1 okresu oraz 1 raz w roku dla drugiego okresu monitorowania.

Centralną część terenu inwestycji przecina w kierunku z NW na SE rów odwadniający – przez większą część roku suchy – o stosunkowo stromych brzegach, szerokości w górnej części (między krawędziami) ok. 2 m, głębokości od krawędzi ok. 1-1,5 m i szerokości dna od 0,3 do 1 m. W dokumentacji podano, że podczas wizji terenowej rów ten był zupełnie suchy, a jego dno i krawędzie zarośnięte trawami i skrzypem polnym, bez śladów roślinności wilgociolubnej i wodnej. Jedynie w południowo-wschodniej części, na granicy kęp wierzb i innych krzewów i zarośli olszowych, w strefie ocienienia na dnie rowu występowało błotniste podłoże intensywnie zbuchtowane przez dziki. Jedynie w okresie zimowo-wczesnowiosennym (podczas inwentaryzacji prowadzonej w styczniu 2022 roku) w większości biegu rowu płynęła woda o głębokości do kilku cm, na niektórych odcinkach jednak zanikająca. Obrzeża rowu i jego dno są pokryte roślinnością przenikającą z przyległych zbiorowisk roślinnych (chwasty upraw zbożowych, gatunki łąkowe i ruderalne) innych niż wilgociolubne.

W ramach inwestycji konieczne będzie przeniesienie rowu melioracyjnego przecinającego teren w centralnej jego części. Rów po przeniesieniu będzie miał parametry identyczne jak istniejący, będzie przebiegał poza obszarem hal po wschodniej części terenu. Nie zostaną zmienione natomiast miejsca jego ujścia/ wejścia na teren inwestycji. 

Parametry rowu melioracyjnego po przeniesieniu będą następujące:

  1. całkowita długość rowu 460 m,
  2. szerokość w górnej części: ok. 2 m,
  3. głębokość całkowita od krawędzi do dna: 1-1,5 m,
  4. szerokość koryta w dnie: 0,3 do 1,0 m,
  5. odtworzenie koryta i obsadzenie trawą.

Likwidacja rowu w obecnym przebiegu będzie realizowana dopiero po wykonaniu nowego koryta.

Prace budowlane związane z wykonaniem nowego koryta i likwidacją starego koryta prowadzone będą po zakończeniu okresu rozrodu płazów, ale przed obniżeniem aktywności związanym z przygotowaniem do zimowania. W związku z powyższym prace prowadzone będą w okresie od połowy sierpnia do początku października. Likwidacja starego koryta prowadzona będzie pod nadzorem przyrodniczym (herpetologicznym) obejmującym weryfikację obecności zwierząt, a w przypadku stwierdzenia ich obecności nastąpi odłowienie zwierząt i przeniesienie ich do gotowego koryta nowego rowu. Prace budowlane należy prowadzić jednostronnym frontem robót w celu odłowienia wszystkich potencjalnie bytujących osobników.

Na terenie przedsięwzięcia zinwentaryzowano 390 sztuk drzew, z pośród których 12 sztuk (6 wierzb kruchych, 2 olsze czarne, 1 głóg jednoszyjkowy, 1 czeremcha zwyczajna, 
2 bzy czarne) koliduje z planowaną inwestycją i jest przeznaczonych do wycinki. 

Ponadto na terenie przedsięwzięcia zinwentaryzowano 33 płaty krzewów o łącznej powierzchni 4 780 m2, z których 4 płaty i fragment 1 o łącznej powierzchni ok. 1 185 m2 kolidują z planowaną inwestycją i są przeznaczone do wycinki.

Najcenniejsze i zwarte zadrzewienia w północno-wschodniej i północno-zachodniej części terenu inwestycji znajdują się w strefie wyłączonej z użytkowania i zostaną pozostawione w stanie nie zmienionym.

Łącznie w ramach kompensacji przyrodniczej na terenie przedsięwzięcia zaplanowano nasadzenie 51 drzew, w tym: 19 szt. olszy czarnej oraz 32 szt. wierzby kruchej oraz nasadzenie 1 185 m2 krzewów z gatunków odpowiednio: 820 m2 kalina koralowa i 365 m2 głóg jednoszyjkowy.

W dokumentacji podano, że drzewa do nasadzeń kompensacyjnych będą stanowiły sadzonki przywożone na teren inwestycji w balotach z bryłą korzeniową w masie ziemnej co ułatwi adaptację w terenie. Wiek sadzonek: 7 lat, tak aby po 3 letnim okresie monitoringu obejmującym kontrolę stanu adaptacji i wzrostu drzew osiągnęły wiek 10 lat uniemożliwiający wycinkę bez zezwolenia. Dane z monitoringu będą przekazywane do wydającego decyzję tj. Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego.

Natomiast krzewy do nasadzeń kompensacyjnych będą sadzonkami o wielkości co najmniej 75 cm przywożonymi na teren inwestycji w balotach z bryłą korzeniową w masie ziemnej. Dane z monitoringu obejmujące stan nasadzeń oraz ich wzrost będą przekazywane do wydającego decyzję tj. Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego 1 raz do roku.

Całkowita powierzchnia terenu inwestycji wynosi 116 871 m2 (ok. 11,7 ha). Głównymi elementami kompleksu będą:

  1. hale magazynowe o wysokości 12,5 m z wydzielonymi częściami biurowo-socjalnymi o powierzchni 50 072,06 m2,
  2. obiekty wartownicze o powierzchni 3 m2,
  3. wiaty odpadowe o powierzchni 72 m2,
  4. parking dla aut osobowych (123 miejsca parkingowe) o powierzchni 3 024 m2,
  5. doki o powierzchni 15 528 m2,
  6. chodniki i drogi o powierzchni 10 728 m2,
  7. zbiornik retencyjny o powierzchni 2 600 m2,
  8. agregaty prądotwórcze 2 szt.

Przedmiotowy rejon uzbrojony jest w gminną sieć wodociągową, kanalizacji sanitarnej, sieć gazową oraz elektroenergetyczną. Przyłącza do poszczególnych sieci zostaną wykonane wg warunków technicznych gestorów sieci. 

Planowane przedsięwzięcie może być realizowane etapowo. Zakłada się możliwość realizowania hal w mniejszych etapach, przy zapewnieniu niezbędnej infrastruktury technicznej koniecznej do oddania do użytkowania. Etapowość może dotyczyć budowy hal nie równolegle, ale jedna po drugiej z tym, że etapowość musi uwzględniać odpowiednie zabezpieczenie infrastrukturą dodatkową.

Projektowany kompleks to zespół z planowanym wykorzystaniem pod powierzchnię dla prowadzenia działalności magazynowo-logistycznej. Prowadzone w halach prace będą charakterystyczne dla tego typu obiektów i będą obejmowały przywóz towarów autami ciężarowymi, rozładunek i okresowe magazynowanie z ewentualną funkcją prostego konfekcjonowania oraz pakowanie i wywóz produktów. Hale wyposażone będą w części lub całości w system wysokiego składowania. Nie zakłada się magazynowania i przeładunku artykułów niepakowanych, emitujących zanieczyszczenia lub substancje szkodliwe. Nie jest planowana obsługa logistyczna towarów podlegających pod Europejską Umowę ADroku

Towar składowany będzie na europaletach w opakowaniach zbiorczych, na ogół zabezpieczonych folią. W magazynie zakłada się rozpakowywanie artykułów, ich konfekcje jak i rozdziały ilościowe w oryginalnych opakowaniach bez ich otwierania prowadzącego do odsłonięcia produktu. Obsługa rozładunku i załadunku odbywać się będzie przy pomocy wózków widłowych elektrycznych, z akumulatorami żelowymi bezobsługowymi  i/lub wózków ręcznych. Mogą być również wykorzystywane wózki widłowe zasilane gazem propan butan z butli gazowych napełnianych poza obiektem i dostarczanych na teren obiektu przez dostawców zewnętrznych. Optymalnym rozwiązaniem jest dzierżawa hali jednemu kompleksowemu dzierżawcy całości obiektu jednak nie wyklucza się najmu części hal i obiektów wspierających drobnym najemcom jednak z zachowaniem zasad działalności jak wskazano powyżej. Jakiekolwiek odstępstwo od założonego schematu lub ewentualne wdrożenie procesów produkcyjnych będzie wiązało się z wystąpieniem o uzyskanie odrębnej decyzji na zmianę sposobu funkcjonowania obiektu.

Projektowane hale magazynowe to obiekty jednokondygnacyjne, niepodpiwniczone o konstrukcji prefabrykowanej. Główne elementy stanowi płyta fundamentowa i konstrukcja żelbetowa (słupy), stropodach stalowy i lekka obudowa płytami warstwowymi profilowanymi. Wewnątrz hal część ścian oddzielających będzie wykonana z materiałów ceramicznych w postaci bloków cementowo gipsowych. Części socjalno-biurowe zostaną wykonane w podobnej technologii z tym, że będą stanowiły budynki dwukondygnacyjne o wysokości całkowitej nieprzekraczającej wysokości planowanych hal.

Parkingi, place manewrowe i drogi wewnętrzne zostaną wykonane z asfaltu lub kostki betonowej przy zastosowaniu m.in. odpowiedniej podbudowy z podsypki piaskowej oraz gruntu stabilizowanego cementem. Wszystkie elementy tego wymagające, zostaną posadowione na ławie betonowej. 

Wjazd/wyjazd zarówno w fazie budowy, jak i eksploatacji będzie gwarantował bezpośredni dostęp terenu inwestycji do drogi krajowej nr 71, która zapewni obsługę transportową. W bezpośrednim otoczeniu terenu znajduje się również droga ekspresowa S14 z węzłem komunikacyjnym „Konstantynów Łódzki” gwarantującym bezpośredni i łatwy dostęp do sieci krajowych dróg ekspresowych oraz autostrad A1 i A2.

Przewidywana ilość wykorzystywanej wody, surowców, materiałów, paliw oraz energii nie będą odbiegały od typowych ilości związanych z budową tego typu inwestycji. Szacunkowe ilości na etapie budowy wyniosą:

  1. beton – ok. 54 600 m3,
  2. piasek – ok. 41 000 ton,
  3. żwir – ok. 130 000 ton,
  4. drewno – ok. 1 240 m3,
  5. cement – ok. 50 000 ton,
  6. stal – ok. 10 800 ton,
  7. szkło – ok. 1 240 m3,
  8. kostka betonowa – ok. 17 000 m2,
  9. energia elektryczna – ok. 90 000 kWh,
  10. woda – ok. 15 m3/d,
  11. olej napędowy do maszyn i urządzeń budowlanych – ok. 85 000 kg.

Łączna wielkość zatrudnienia została oszacowana na 220 osób, w tym osoby pracujące na stanowiskach biurowych, robotniczych, osoby odpowiadające za utrzymanie budynku oraz terenu centrum.

Woda na etapie eksploatacji dostarczana będzie z sieci wodociągowej na potrzeby socjalno-bytowe w ilości ok. 12,6 m3/d oraz do utrzymania porządku na terenie hal i zapleczach biurowych w ilości ok. 75,1 m3/d. Woda do podlewania terenów zielonych w ilości ok. 87,1 m3/d docelowo pobierana będzie ze zbiornika retencyjnego, a w przypadku jej braku (incydentalnie) z sieci wodociągowej.

Energia elektryczna w ramach realizowanego przedsięwzięcia będzie wykorzystywana do celów zasilania urządzeń wentylacyjnych, tj. wentylatorów dachowych, oświetleniowych, zasilania sprzętów wykorzystywanych na halach i w biurach. Całkowite szacowane zapotrzebowanie na energię elektryczną wynosić będzie ok. 6000 MWh/rok, tj. 16,5 MWh/dobę. Zapotrzebowanie na energię elektryczną będzie pokrywane z wybudowanego przyłącza elektrycznego.

W ramach realizacji przedsięwzięcia planowana jest eksploatacja urządzeń pobierających paliwo w postaci gazu ziemnego wysokometanowego dostarczanego z sieci gazociągowej. Gaz będzie spalany w promiennikach gazowych.

Głównymi źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia podczas realizacji będzie hałas pochodzący od pojazdów dostarczających materiały i elementy inwestycji oraz hałas 
z urządzeń technologicznych. 

Emitowany hałas będzie miał charakter nieciągły, jego natężenie będzie podlegać zmianom w poszczególnych etapach budowy, w zależności od przebiegu prac i udziału poszczególnych maszyn i urządzeń budowlanych w trakcie realizacji przedsięwzięcia. Prace prowadzone będą w porze dziennej, co pozwoli na ograniczenia uciążliwości akustycznej placu budowy w porze nocnej. Tym samym prowadzenie prac budowlanych i transportu, które są uciążliwe pod względem hałasu w porze dnia umożliwi swobodną aktywność zwierząt w porze od zmierzchu do świtu.

Mając na uwadze, że uciążliwość ta będzie miała charakter tymczasowy, typowy dla prac budowlanych, dotyczyła będzie jedynie czasu realizacji inwestycji i ustąpi wraz z zakończeniem prac, stwierdza się, że okresowy niekorzystny wpływ na klimat akustyczny wokół prowadzonych robót będzie akceptowalny, jako tymczasowe zjawisko typowe dla każdej budowy, nie stanowiące zagrożenia.

W fazie budowy okresowo może wystąpić emisja wibracji podczas prowadzenia prac przygotowania podbudowy za pomocą maszyn do zagęszczania (np. walce wibracyjne i niewibracyjne oraz zagęszczarki). Jednakże z uwagi na bardzo krótki czas wykorzystania tych urządzeń nie przewiduje się powstania uciążliwych oddziaływań.

Podczas prowadzonych prac budowlanych związanych z planowanym przedsięwzięciem będzie występować emisja zanieczyszczeń gazowych oraz pyłowych. Emisja ta będzie miała charakter niezorganizowany – jej źródło będą stanowić pojazdy oraz maszyny budowlane poruszające się po terenie w związku z prowadzonymi pracami. Zasięg oddziaływania tych emisji ze względu na krótkotrwały okres prowadzenia prac będzie trudny do oszacowania, a same emisje będą miały charakter lokalny. Emisje te przemieszczają się w czasie kolejnych godzin prac, a następnie znikają po ich zakończeniu.

Emisje do powietrza i emisje hałasu wynikające z fazy budowy są emisjami ograniczonymi czasowo i nie powodują długotrwałych oddziaływań, wymagających prowadzenia monitoringu jakości środowiska. W celu ograniczenia emisji zanieczyszczeń do atmosfery oraz hałasu z fazy budowy należy zastosować następujące rozwiązania: prace budowlane z użyciem ciężkiego sprzętu prowadzić wyłącznie w porze dnia, wszelkie operacje z użyciem pojazdów i ciężkiego sprzętu budowlanego zaplanować wcześniej, składowiska kruszyw zabezpieczyć przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie składowisk kruszyw o drobnych frakcjach, mogących być źródłem wtórnego pylenia, w czasie przerw w pracy wyłączać silniki używanych maszyn i urządzeń, stosować sprzęt budowlany charakteryzujący się dobrym stanem technicznym.

Roboty budowlane prowadzone będą zgodnie ze sztuką budowlaną i zachowaniem należytej uwagi w sposób pozwalający na uniknięcie zanieczyszczenia gruntu i wód podziemnych.

Na terenie planowanej inwestycji i w obszarze jej oddziaływania nie będą prowadzone prace rozbiórkowe dotyczące przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko.

Oddziaływania z placu budowy głównie ze względu na ograniczoną w czasie emisję do atmosfery oraz jej niezorganizowany charakter (emisja z przemieszczających się maszyn i samochodów z całego placu budowy) nie będą miały żadnego istotnego wpływu na stan czystości atmosfery. Emisja zanieczyszczeń występująca w trakcie budowy ze względu na ograniczony czas jej występowania nie będzie miała uciążliwego wpływu na stan czystości atmosfery.

W czasie realizacji planowanego przedsięwzięcia z uwagi na jego specyfikę powstawać będą następujące rodzaje odpadów: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 10*, 15 02 02*, 15 02 03, 17 01 01, 17 01 02, 17 01 07, 17 02 01, 17 02 02, 17 02 03, 17 04 02, 17 04 05, 17 04 11, 17 05 04, 17 06 04. 17 09 4 oraz 20 03 01.

Odpady wytworzone w trakcie budowy będą gromadzone selektywnie, w uporządkowany sposób, w zależności od rodzaju odpadów, w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych, przed wpływem czynników atmosferycznych oraz dostępem osób postronnych i zwierząt. Odpady będą przekazywane podmiotom posiadającym stosowne zezwolenie na zbieranie, odzysk czy unieszkodliwienie odpadów.

Zakłada się, że ziemia i gleba z wykopów w ilości ok. 2 500 Mg zostanie wykorzystana do wyrównania terenu przedsięwzięcia w obszarze np. nasadzeń zieleni.
Bezpieczny sposób czasowego magazynowania wytwarzanych odpadów niebezpiecznych i innych niż niebezpieczne eliminuje negatywne oddziaływania na środowisko w miejscu ich wytworzenia.

Eksploatacja przedmiotowego przedsięwzięcia powodować będzie oddziaływanie na środowisko w zakresie emisji gazów i pyłów do powietrza atmosferycznego, emisji hałasu, powstawania ścieków bytowych, wód opadowych i roztopowych oraz wytwarzania odpadów.

W fazie eksploatacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie powodowana poprzez spalanie gazu ziemnego w urządzeniach grzewczych oraz poprzez ruch samochodów ciężarowych na terenie centrum. Potencjalna emisja do atmosfery związana z eksploatacją urządzeń awaryjnych może dotyczyć awaryjnego uruchomienia agregatów prądotwórczych. Z uwagi na incydentalny charakter pracy w/w urządzeń emisja związana z ich eksploatacją jest na pomijalnie niskim poziomie i wpływie na otoczenie.

Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się zainstalować następujące punktowe źródła emisji do powietrza:

Rodzaj źródła Maksymalna ilość [szt.] Wysokość emitora [m] Średnica emitora [m] Wylot 
Hala 1
kotły CO 2 min. 13 0,2 otwarty
promienniki gazowe 6 min. 13 0,2 zadaszony
Hala 2
kotły CO 4 min. 13 0,2 otwarty
promienniki gazowe 24 min. 13 0,2 Zadaszony

Źródłami emisji niezorganizowanej będą pojazdy poruszające się po terenie zakładu.

W dokumentacji przeprowadzono analizę rozprzestrzeniania się substancji w powietrzu atmosferycznym. W związku z przedstawionymi wynikami obliczeń stanu jakości powietrza emisja substancji zanieczyszczających z terenu przedsięwzięcia nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na stan jakości powietrza.

Teren przedmiotowego przedsięwzięcia nie jest objęty zapisami miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.

Najbliższe tereny chronione akustyczne znajdują się:

  1. w kierunku północno-zachodnim, w odległości ok. 10 m od granic terenu inwestycji – tereny objęte zapisami MPZP – oznaczone jako 4MN, U oraz 6MN, U, które 
  2. w analizie akustycznej przyjęto jako tereny zabudowy mieszkaniowej jednorodzinnej oraz działki 36/9 i 36/6 oznaczone jako teren 7U, oraz tereny mieszkaniowe 1MN i 2 MN,
  3. w kierunku północnym działki 344/1; 344/2; 320/2; 321/2 bez planu zagospodarowania jako działki zabudowy zagrodowej,
  4. w kierunku południowym: miejscowy plan zagospodarowania z przeznaczeniem pod zabudowę produkcyjną, składy i magazyny oznaczony symbolem 1P,
  5. w kierunku południowym: miejscowy plan zagospodarowania z przeznaczeniem terenu pod zabudowę usługową.

Potencjalnymi źródłami hałasu związanymi z funkcjonowaniem centrum logistycznego będą źródła punktowe w postaci wentylatorów, agregatów chłodniczych oraz źródła liniowe w postaci pojazdów ciężarowych.

Hale magazynowe będą wyposażone w wywietrzniki grawitacyjne dachowe oraz nawiewniki grawitacyjne powietrza, które będą stanowiły podstawowy element wentylacji hali i będą gwarantowały wymianę powietrza na poziomie 0,5 x wymaganą normą PN-EN 12831. System wentylatorów dachowych elektrycznych wskazanych jako źródła punktowe hałasu będzie stanowił wsparcie systemu wentylacji grawitacyjnej i będzie używany sporadycznie w przypadku konieczności dodatkowej wentylacji poszczególnych obszarów hali, a nie jej całości.

Głównymi źródłami hałasu na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia na etapie eksploatacji będą:
 

Źródło Liczba [szt.] Maksymalny poziom mocy akustycznej pojedynczego źródła LWA [dB]
Wentylator dachowy wyciągowy 102 70
Wentylator ścienny wyciągowy 12 70
Agregat wody lodowej 4 80

 

Liniowymi źródłami hałasu będą pojazdy poruszające się po terenie przedsięwzięcia. 

Analiza wyników obliczeń modelowania emisji poziomów hałasu w środowisku wskazała, że planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać ponadnormatywnie na najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej (w wariancie najniekorzystniejszym).

Wykonane i przedstawione w raporcie obliczenia pozwalają stwierdzić, że realizacja zamierzenia inwestycyjnego nie spowoduje pogorszenia klimatu akustycznego w sąsiedztwie, nie będzie stanowić zagrożenia dla terenów chronionych akustycznie i nie będzie oddziaływać na zdrowie ludzi.

W wyniku funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się powstawania ścieków przemysłowych. W związku z użytkowaniem dużej powierzchni magazynowej i biurowej powstawać będą niewielkie ilości ścieków związanych z myciem i utrzymaniem czystości. Powstające ścieki socjalno-bytowe razem ze ściekami z mycia posadzek będą odprowadzane poprzez przyłącze do sieci kanalizacji sanitarnej. 

W obszarze hal będą stosowane wózki widłowe akumulatorowe, co wymaga umieszczenia stacji ładowania. Stacje będą wyposażone w posadzkę zabezpieczoną przed przenikaniem ewentualnego wycieku do środowiska oraz w środki sorbentowe do zbierania ewentualnych wycieków.

Wody opadowe i roztopowe z dachów oraz terenów utwardzonych (dróg, parkingów i placów manewrowych) odprowadzane będą po podczyszczeniu w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych do projektowanego szczelnego naziemnego zbiornika retencyjnego z możliwością odparowywania, a nadmiar wód opadowych w przypadku przepełnienia zbiornika będzie odprowadzany do rowu melioracyjnego. Woda ze zbiornika retencyjnego będzie używana do podlewania terenów zielonych i ewentualnego zraszania terenów utwardzonych.
Do podczyszczania wód opadowych i roztopowych z powierzchni dróg i parkingów zastosowany zostanie separator substancji ropopochodnych o minimalnej przepustowości 59,34 l/s (przepustowość nominalna 593,33 l/s). W przypadku podczyszczania także wód opadowych i roztopowych z powierzchni dachów (łącznie z wodami z powierzchni utwardzonych) zastosowany zostanie separator substancji ropopochodnych o minimalnej przepustowości 160,80 l/s (przepustowości nominalnej 1607,85 l/s).

Wody opadowe i roztopowe będą retencjonowane w projektowanym zbiorniku retencyjnym odparowującym o powierzchni całkowitej 2 600 m2. Zbiornik odparowujący wykonany będzie standardowo z dnem wyłożonym geomembraną, narzutem kamiennym i wykończeniem brzegów z użyciem płyt ażurowych. Kąt nachylenia brzegów wynosić będzie około 30°, zaś kąt nachylenia brzegów zbiornika około 30° w celu ograniczenia możliwości uwięzienia zwierząt.

Minimalna pojemność zbiornika retencyjnego wynosi 3 133,7 m3.

W dokumentacji podano, że w celu zabezpieczenia przed wpadaniem i uwięzieniem w zbiorniku drobnych zwierząt zastosowane zostaną następujące rozwiązania:

  1. ogrodzenie zbiornika ogrodzeniem z siatki leśnej/autostradowej o oczku 10 x 30 mm,
  2. dolna część ogrodzenia (do wysokości 20 cm) zabezpieczona siatką herpetologiczną o oczku 5 x  mm,
  3. nachylenie brzegów zbiornika nie większe niż 30 stopni,
  4. brzegi zbiornika wyłożone płytą ażurową, betonową o otworach 90 x 90 mm, porowatą, nie śliską.

Na etapie eksploatacji inwestycji powstające odpady będą związane z funkcjonowaniem hali logistyczno-magazynowej i ewentualnych prac konserwacyjnych prowadzonych na obiekcie o kodach: 13 02 08*, 13 05 01*, 13 05 02*, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 06, 15 01 07, 15 01 09 15 02 02*, 15 02 03, 15 01 10*, 16 02 13*, 16 02 14, 16 03 80, 16 06 01*, 16 06 04, 16 80 01, 20 02 01, 20 03 01, 20 03 03, 20 01, 08.

Poszczególne rodzaje wytwarzanych odpadów magazynowane będą selektywnie na terenie przedsięwzięcia w wydzielonym i oznakowanym miejscu o utwardzonej nawierzchni lub wyznaczonych powierzchniach magazynowych zabezpieczonych przed działaniem czynników atmosferycznych i dostępem osób trzecich. Po uzbieraniu ilości transportowej odpady przekazywane będą uprawnionym w tym celu odbiorcom, posiadającym stosowne zezwolenia, w celu poddania odpadów odzyskowi bądź unieszkodliwieniu. W pierwszej kolejności wytwarzane odpady przekazane będą do zagospodarowania w procesie recyklingu, a jeżeli będzie to niewykonalne ze względów technologicznych lub ekonomicznych, do unieszkodliwienia.

W fazie eksploatacji oświetlenie sztuczne stanowić będzie:

  1. oświetlenie wjazdu na teren oraz dróg dojazdowych do ramp rozładunkowych,
  2. oświetlenie miejscowe elewacji budynku oraz ewentualne neony reklamowe użytkowników centrum,
  3. oświetlenie dodatkowe terenu wokół hal logistycznych.

W związku z zachowaniem w północnej części terenu obszarów zielonych, stanowiska lęgowego, oraz w celu maksymalnego bezpieczeństwa przemieszczania zwierząt przejściem (PZM-02E) w km 19+500 pod drogą S 14 w celu zminimalizowania tzw. zanieczyszczenia światłem zastosowane będą następujące rozwiązania:

  1. zastosowanie do oświetlenia terenu dróg i parkingów inteligentnego systemu oświetleniowego LED, o świetle kierunkowym z czujnikami ruchu ograniczającymi czas pracy o natężeniu nie większym od wymagań dla parkingów i placów manewrowych,
  2. ograniczenie oświetlenia elewacji do punktowego oświetlenia LED w miejscach absolutnie koniecznych z uwagi na zachowanie bezpieczeństwa,
  3. ograniczenie możliwości umieszczania reklam świetlnych od strony południowo-wschodniej inwestycji,
  4. ograniczenie oświetlenia od strony południowo-wschodniej, tj. od strony pasa zieleni i szlaku migracji zwierząt do oświetlenia awaryjnego. 

Planowane przedsięwzięcie nie będzie zaliczane do zakładu stwarzającego zagrożenie wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. Na terenie instalacji nie będą się znajdowały rodzaje, kategorie i ilości substancji niebezpiecznych, kwalifikujących zakład do zakładu o zwiększonym ryzyku lub zakładu o dużym ryzyku zgodnie z rozporządzeniem Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości substancji niebezpiecznych, których znajdowanie się w zakładzie decyduje o zaliczeniu go do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dz. U. pozycja 138).

Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 roku pozycja 1336 ze zmianami). Najbliżej zlokalizowana obszarowa forma ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień położony w odległości ok. 3,8 km. 

Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położony obszar należący do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 to specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 11,3 km.

Należy zatem stwierdzić, że przedmiotowe przedsięwzięcie (uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji lub użytkowania, likwidacji) z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie rzeczonego przedsięwzięcia nie będzie miało znacząco negatywnego oddziaływania na cele ochrony, przedmioty ochrony, integralność i spójność sieci Obszarów Natura 2000. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać także na pozostałe formy ochrony przyrody oraz nie zakłóci drożności sieci korytarzy ekologicznych.

Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym.

W przypadku ryzyka zniszczenia siedlisk gatunków chronionych lub ryzyka prowadzenia innych czynności zakazanych w stosunku do gatunków chronionych należy uzyskać zezwolenie właściwego organu na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków podlegających ochronie.

W przypadku ryzyka płoszenia zwierząt gatunków chronionych na skutek prac ziemnych w sezonie lęgowym (niezależnie od wykluczenia lęgów na terenie) oraz w przypadku zasiedlenia terenu przez gatunki chronione, należy uzyskać zezwolenie na odstępstwa od zakazów w stosunku do gatunków podlegających ochronie zgodnie z przepisami odrębnymi.

Przedsięwzięcie będzie realizowane poza miejscem występowania obszarów wodno-błotnych, siedlisk łęgowych i ujść rzek oraz innych obszarów o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie leży poza obszarami wybrzeży, górskimi i leśnymi. W bezpośrednim sąsiedztwie inwestycji nie występują obszary objęte ochroną, w tym strefy bezpośredniej ochronny wód. Z raportu wynika, że inwestycja realizowana będzie na obszarach, na których standardy jakości środowiska nie zostały przekroczone, jak również brak jest obszarów o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe. W zasięgu oddziaływania inwestycji i w jej najbliższej okolicy nie występują jeziora i inne naturalne zbiorniki wód stojących. W rejonie realizacji przedsięwzięcia brak jest uzdrowisk i obszarów ochrony uzdrowiskowej. 

Przedmiotowa inwestycja znajduje się na terenie gminy miejskiej Konstantynów Łódzki, powiat pabianicki w województwie łódzkim. Gęstość zaludnienia dla gminy Konstantynów Łódzki wynosi 702 os./km2 (wg GUS z 2022 roku).

Dla planowanego przedsięwzięcia brak jest transgranicznego oddziaływania na środowisko ze względu na skalę i położenie w centralnej Polsce.

Biorąc pod uwagę skalę i zakres przedsięwzięcia oraz przewidziane działania minimalizujące należy wykluczyć możliwość jego negatywnego oddziaływania na rośliny, zwierzęta, grzyby, porosty i siedliska przyrodnicze oraz różnorodność biologiczną na etapie realizacji; przewidziano konieczności stosowania rozwiązań ograniczających oddziaływanie w tym zakresie.
Informacje zawarte w raporcie o oddziaływaniu przedsięwzięcia na środowisko i jego uzupełnieniach są na tyle szczegółowe, aby ocenić oddziaływanie planowanego zamierzenia inwestycyjnego na środowisko. Mając powyższe na uwadze nie wskazano potrzeby przeprowadzenia ponownej oceny oddziaływania na środowisko. Planowane przedsięwzięcie po zrealizowaniu zgodnie z zaproponowanymi w raporcie o oddziaływaniu na środowisko rozwiązaniami techniczno-technologicznymi i organizacyjnymi, nie będzie stwarzało zagrożenia dla środowiska.

Obwieszczeniem z dnia 6 listopada 2023 roku znak: OŚ.6220.3-51.2022.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne pisma w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

POUCZENIE

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję.  Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
  3. W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.

Konstantynów Łódzki, 4 grudnia 2023 roku OŚ.6220.3-53.2022.WK

Charakterystyka przedsiewzięcia

Załącznik do decyzji nr OŚ.6220.3-53.2022.WK

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2023 poz. 1094 ze zm.)

Planowane przedsięwzięcie obejmuje budowę kompleksu hal produkcyjno-magazynowych wraz z towarzyszącą infrastrukturą techniczną, urządzeniami i obiektami towarzyszącymi w Konstantynowie Łódzkim, przy ul. Zgierskiej na działkach numer ewid. 35/27, 352/3, 353/2, 353/4, 353/5, 353/6, 353/9, częściach działek numer ewid. 354/1, 348/1, 428/3, 436/5, 436/7 obrębu K-21 (Konstantynów Łódzki) oraz na działce numer ewid. 181/2 obręb P-40 (Łódź).

Głównymi elementami kompleksu będą:

  • hale magazynowe o wysokości 12,5 m z wydzielonymi częściami biurowo-socjalnymi o powierzchni 50 072,06 m2,
  • obiekty wartownicze o powierzchni 3 m2,
  • wiaty odpadowe o powierzchni 72 m2,
  • parking dla aut osobowych (123 miejsca parkingowe) o powierzchni 3 024 m2,
  • doki o powierzchni 15 528 m2,
  • chodniki i drogi o powierzchni 10 728 m2,
  • zbiornik retencyjny o powierzchni 2 600 m2,
  • agregaty prądotwórcze 2 szt.

Całkowita powierzchnia terenu inwestycji wynosi 116 871 m2 (ok. 11,7 ha).

Emisja hałasu

Potencjalnymi źródłami hałasu związanymi z funkcjonowaniem centrum logistycznego będą źródła punktowe w postaci wentylatorów, agregatów chłodniczych oraz źródła liniowe w postaci pojazdów ciężarowych.
Hale magazynowe będą wyposażone w wywietrzniki grawitacyjne dachowe oraz nawiewniki grawitacyjne powietrza, które będą stanowiły podstawowy element wentylacji hali i będą gwarantowały wymianę powietrza na poziomie 0,5 x wymaganą normą PN-EN 12831. System wentylatorów dachowych elektrycznych wskazanych jako źródła punktowe hałasu będzie stanowił wsparcie systemu wentylacji grawitacyjnej i będzie używany sporadycznie w przypadku konieczności dodatkowej wentylacji poszczególnych obszarów hali, a nie jej całości.

Głównymi źródłami hałasu na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia na etapie eksploatacji będą:

ŹródłoLiczba [szt.]Maksymalny poziom mocy akustycznej pojedynczego źródła LWA [dB]

Wentylator dachowy wyciągowy 102 70
Wentylator ścienny wyciągowy 12 70
Agregat wody lodowej 4 80

Liniowymi źródłami hałasu będą pojazdy poruszające się po terenie przedsięwzięcia. 

Analiza wyników obliczeń modelowania emisji poziomów hałasu w środowisku wskazała, że planowane przedsięwzięcie nie będzie wpływać ponadnormatywnie na najbliższe tereny podlegające ochronie akustycznej (w wariancie najniekorzystniejszym).

Wykonane i przedstawione w raporcie obliczenia pozwalają stwierdzić, że realizacja zamierzenia inwestycyjnego nie spowoduje pogorszenia klimatu akustycznego w sąsiedztwie, nie będzie stanowić zagrożenia dla terenów chronionych akustycznie i nie będzie oddziaływać na zdrowie ludzi.


Emisja pyłów i gazów

W fazie eksploatacji przedsięwzięcia emisja zanieczyszczeń do powietrza będzie powodowana poprzez spalanie gazu ziemnego w urządzeniach grzewczych oraz poprzez ruch samochodów ciężarowych na terenie centrum. Potencjalna emisja do atmosfery związana z eksploatacją urządzeń awaryjnych może dotyczyć awaryjnego uruchomienia agregatów prądotwórczych. Z uwagi na incydentalny charakter pracy w/w urządzeń emisja związana 
z ich eksploatacją jest na pomijalnie niskim poziomie i wpływie na otoczenie.
Na terenie przedmiotowego przedsięwzięcia planuje się zainstalować następujące punktowe źródła emisji do powietrza:

Rodzaj źródła Maksymalna ilość [szt.] Wysokość emitora [m] Średnica emitora [m] Wylot 
Hala 1
kotły CO 2 min. 13 0,2 otwarty
promienniki gazowe 6 min. 13 0,2 zadaszony
Hala 2
kotły CO 4 min. 13 0,2 otwarty
promienniki gazowe 24 min. 13 0,2 Zadaszony


Źródłami emisji niezorganizowanej będą pojazdy poruszające się po terenie zakładu.
W dokumentacji przeprowadzono analizę rozprzestrzeniania się substancji 
w powietrzu atmosferycznym. W związku z przedstawionymi wynikami obliczeń stanu jakości powietrza emisja substancji zanieczyszczających z terenu przedsięwzięcia nie spowoduje ponadnormatywnego oddziaływania na stan jakości powietrza.

Emisja ścieków bytowych i deszczowych 
W wyniku funkcjonowania planowanego przedsięwzięcia nie przewiduje się powstawania ścieków przemysłowych. W związku z użytkowaniem dużej powierzchni magazynowej i biurowej powstawać będą niewielkie ilości ścieków związanych z myciem 
i utrzymaniem czystości. Powstające ścieki socjalno-bytowe razem ze ściekami z mycia posadzek będą odprowadzane poprzez przyłącze do sieci kanalizacji sanitarnej. 
Wody opadowe i roztopowe z dachów oraz terenów utwardzonych (dróg, parkingów i placów manewrowych) odprowadzane będą po podczyszczeniu w osadniku i separatorze substancji ropopochodnych do projektowanego szczelnego naziemnego zbiornika retencyjnego z możliwością odparowywania, a nadmiar wód opadowych w przypadku przepełnienia zbiornika będzie odprowadzany do rowu melioracyjnego. Woda ze zbiornika retencyjnego będzie używana do podlewania terenów zielonych i ewentualnego zraszania terenów utwardzonych.
Do podczyszczania wód opadowych i roztopowych z powierzchni dróg i parkingów zastosowany zostanie separator substancji ropopochodnych o minimalnej przepustowości 59,34 l/s (przepustowość nominalna 593,33 l/s). W przypadku podczyszczania także wód opadowych i roztopowych z powierzchni dachów (łącznie z wodami z powierzchni utwardzonych) zastosowany zostanie separator substancji ropopochodnych o minimalnej przepustowości 160,80 l/s (przepustowości nominalnej 1607,85 l/s).
Wody opadowe i roztopowe będą retencjonowane w projektowanym zbiorniku retencyjnym odparowującym o powierzchni całkowitej 2 600 m2. Zbiornik odparowujący wykonany będzie standardowo z dnem wyłożonym geomembraną, narzutem kamiennym 
i wykończeniem brzegów z użyciem płyt ażurowych. Kąt nachylenia brzegów wynosić będzie około 30°, zaś kąt nachylenia brzegów zbiornika około 30° w celu ograniczenia możliwości uwięzienia zwierząt.
Minimalna pojemność zbiornika retencyjnego wynosi 3 133,7 m3.
W dokumentacji podano, że w celu zabezpieczenia przed wpadaniem i uwięzieniem w zbiorniku drobnych zwierząt zastosowane zostaną następujące rozwiązania:
—    ogrodzenie zbiornika ogrodzeniem z siatki leśnej/autostradowej o oczku 10 x 30 mm,
—    dolna część ogrodzenia (do wysokości 20 cm) zabezpieczona siatką herpetologiczną o oczku 5 x  mm,
—    nachylenie brzegów zbiornika nie większe niż 30 stopni,
—    brzegi zbiornika wyłożone płytą ażurową, betonową o otworach 90 x 90 mm, porowatą, nie śliską.

Emisja odpadów
Na etapie eksploatacji inwestycji powstające odpady będą związane 
z funkcjonowaniem hali logistyczno-magazynowej i ewentualnych prac konserwacyjnych prowadzonych na obiekcie o kodach: 13 02 08*, 13 05 01*, 13 05 02*, 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 15 01 04, 15 01 05, 15 01 06, 15 01 07, 15 01 09 15 02 02*, 15 02 03, 15 01 10*, 16 02 13*, 16 02 14, 16 03 80, 16 06 01*, 16 06 04, 16 80 01, 20 02 01, 20 03 01, 20 03 03, 20 01, 08.
Poszczególne rodzaje wytwarzanych odpadów magazynowane będą selektywnie na terenie przedsięwzięcia w wydzielonym i oznakowanym miejscu o utwardzonej nawierzchni lub wyznaczonych powierzchniach magazynowych zabezpieczonych przed działaniem czynników atmosferycznych i dostępem osób trzecich. Po uzbieraniu ilości transportowej odpady przekazywane będą uprawnionym w tym celu odbiorcom, posiadającym stosowne zezwolenia, w celu poddania odpadów odzyskowi bądź unieszkodliwieniu. W pierwszej kolejności wytwarzane odpady przekazane będą do zagospodarowania w procesie recyklingu, a jeżeli będzie to niewykonalne ze względów technologicznych lub ekonomicznych, do unieszkodliwienia.

Oddziaływania na obszary chronione
Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2023 r. poz. 1336 ze zm.). Najbliżej zlokalizowana obszarowa forma ochrony przyrody (do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska) to rezerwat przyrody Torfowisko Rąbień położony w odległości ok. 3,8 km. 

Planowane przedsięwzięcie położone jest poza obszarami Natura 2000. Najbliżej położony obszar należący do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 to specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 11,3 km.

Należy zatem stwierdzić, że przedmiotowe przedsięwzięcie (uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji lub użytkowania, likwidacji) z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie rzeczonego przedsięwzięcia nie będzie miało znacząco negatywnego oddziaływania na cele ochrony, przedmioty ochrony, integralność i spójność sieci Obszarów Natura 2000. Przedsięwzięcie nie będzie oddziaływać także na pozostałe formy ochrony przyrody oraz nie zakłóci drożności sieci korytarzy ekologicznych.

Obszar przedsięwzięcia nie przecina, ani nie leży w zasięgu korytarzy ekologicznych o znaczeniu międzynarodowym i/lub krajowym.

Konstantynów Łódzki, 4 grudnia 2023 r. OŚ.6220.3-53-2.2022.WK

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
08.12.2023 00:06 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 1.0 08.12.2023 00:06 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}