W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na Budowie instalacji zbiornikowej LPG wraz z infrastrukturą towarzyszącą zasilającą obiekty produkcyjne stanowiących awaryjne źródło zaopatrzenia Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka jawna w czynnik grzewczy zlokalizowanej w Konstantynowie Łódzkim przy ulicy Mickiewicza 29 na działce o nr ew. 157/3, obręb K-8

Obwieszczenie

Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykuł 38 i artykuł 3 ustęp 1 punkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 1094 ze zmianami) oraz artykuł 10 § 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami)

Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że: 

w dniu 12 lipca 2023 roku została wydana decyzja znak OŚ.6220.15-8.2023.WK o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie instalacji zbiornikowej LPG wraz z infrastrukturą towarzyszącą zasilającą obiekty produkcyjne stanowiących awaryjne źródło zaopatrzenia Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna w czynnik grzewczy zlokalizowanej w Konstantynowie Łódzkim przy ulicy Mickiewicza 29 na działce o nr ewidencyjny 157/3, obręb K-8”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 26 kwietnia 2023 roku (data wpływu: 24.04.2023 roku znak WOOŚ.4220.260.2023.DDo) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 2 czerwca 2023 roku (data wpływu: 7.06.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.20.2023) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 29 maja 2023 roku (data wpływu 30.05.2023 roku nr PO.ZZŚ.5.4901.163.2023.BM) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pokój 7, I piętro.

Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie www.konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń przy ulicy Lutomierskiej 8.

Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.

Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.

Dzień publicznego obwieszczenia: 12 lipca 2023 roku

Konstantynów Łódzki, 12 lipca 2023 roku OŚ.6220.15-9.2023.WK

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 punkt 2, artykuł 75 ustęp 1 punkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 punkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2023 pozycja 1094 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, paragraf 3 ustęp 1 punkt 1 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839 ze zmianami), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (t. j. Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 775 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna  o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie instalacji zbiornikowej LPG wraz z infrastrukturą towarzyszącą zasilającą obiekty produkcyjne stanowiących awaryjne źródło zaopatrzenia Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna w czynnik grzewczy zlokalizowanej w Konstantynowie Łódzkim przy ulica Mickiewicza 29 na działce o nr ewidencyjnym 157/3, obręb K-8” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu

orzekam na rzecz Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim przy ulicy Mickiewicza 29, 95-050 Konstantynów Łódzki

  1. Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  2. Określam następujące warunki oraz wymagania:
    1. 1.    zaplecze techniczne, miejsca magazynowania materiałów budowlanych i odpadów oraz miejsca postoju maszyn budowlanych i sprzętu transportowego należy zorganizować na terenie utwardzonym, w sposób zabezpieczający przed przedostawaniem się zanieczyszczeń do gruntu;
    2. teren inwestycji, na wypadek narażenia środowiska gruntowo - wodnego na zanieczyszczenia substancjami ropopochodnych, wyposażyć w sorbenty;
    3. w czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo - wodnego;
    4. sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinien spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo);
    5. w przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.

Uzasadnienie
W dniu 31 marca 2023 roku wpłynął wniosek Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna złożony przez pełnomocnika o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na „Budowie instalacji zbiornikowej LPG wraz z infrastrukturą towarzyszącą zasilającą obiekty produkcyjne stanowiących awaryjne źródło zaopatrzenia Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna w czynnik grzewczy zlokalizowanej w Konstantynowie Łódzkim przy ulica Mickiewicza 29 na działce o nr ewidencyjnym 157/3, obręb K-8”.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w paragraf 3 ustęp 1 punkt 1 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839 ze zmianami) to jest:

  • paragraf 3 ustęp 1 punkt 37 litera d: instalacje do naziemnego magazynowania gazów łatwopalnych inne niż wymienione w paragraf 2 ustęp 1 punkt 22, z wyłączeniem instalacji do magazynowania paliw wykorzystywanych na potrzeby gospodarstw domowych, zbiorników na gaz płynny o łącznej pojemności nie większej niż 10 m3 oraz zbiorników na olej o łącznej pojemności nie większej niż 3 m3, a także niezwiązanych z dystrybucją instalacji do magazynowania stałych surowców energetycznych.

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.

Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi postanowieniem z dnia 26 kwietnia 2023 roku (data wpływu: 24.04.2023 roku znak WOOŚ.4220.260.2023.DDo) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 2 czerwca 2023 roku (data wpływu: 7.06.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.20.2023) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 29 maja 2023 roku (data wpływu 30.05.2023 roku nr PO.ZZŚ.5.4901.163.2023.BM) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie istniejącego zakładu Włókienniczy Biliński Spółka Jawna Zakres przedsięwzięcia obejmuje budowę instalacji do magazynowania gazu płynnego LPG w  naziemnej instalacji zbiornikowej gazu wyposażonej w 15 zbiorników o pojemności łącznej 96 m3 na terenie istniejącego zakładu na działce o nr 157/3, obręb K-8 w m. Konstantynów Łódzki na potrzeby awaryjnego zasilania wytwornicy pary technologicznej (kotłowni parowej) w przypadkach spadku ciśnień lub braku gazu sieciowego.
Szacunkowa powierzchnia działki  o nr ewidencyjnym 157/3 na której planowane jest przedmiotowe przedsięwzięcie wynosi ok. 26 331 m2
W zakres projektowanej inwestycji wchodzić będzie:

  1. 1.    Budowa instalacji obejmie elementy takie jak:
    1. instalacja przesyłowa gazu płynnego wraz z naziemnymi 15 zbiornikami gazu 6,4 m³ każdy (do wpięcia w istniejącą instalację), 
    2. układ parowników gazu wraz ze stacją redukcyjną I stopnia i II stopnia,
    3. instalacje elektryczne zasilająco-sterownicze i uziomowo – odgromowe.
  2. 2.    Podstawowe parametry instalacji:
    1. 15 zbiorników naziemnych gazu (średnica 1,25 m, długość do ok. 5,5 m o pojemności każdy 6,4 m³) ustawionych na prefabrykowanych płytach fundamentowych (4,4 m x 1,2 m ),
    2. płyta  fundamentowa układu odparowania gazu o wymiarach 2,1 m x 2,0 m.
  3. Magazynowanie gazu LPG będzie realizowane w 15 zbiornikach naziemnych o łącznej pojemności do 96 m³, co przy napełnieniu zbiorników do granicy 85% ich pojemności pozwala zmagazynować łącznie ok. 44,06 t gazu płynnego. 
  4. Pojemność zbiornikowa max. wynosie 96 m3, pozostałe parametry zbiornika:
    1. napełnienie  do 85% wykorzystana będzie pojemność 81,60 m3,
    2. ciężar właściwy gazu - propan 0,51 tony/m3,
    3. propan-butan 0,54 tony/m3 (dla składu 50/50), 
    4. dla propanu do 41,62 tony,
    5. dla propanu-butanu do 44,06 tony.

Ze zbiorników gazowych gaz podawany będzie w fazie ciekłej na parowniki, których zadaniem jest przyspieszenie odparowania gazu (przejścia z fazy ciekłej w lotną – przez wykorzystanie ciepła dostarczanego w wewnętrznego palnika parownika zasilanego gazem LPG – parownik bezpośredniego działania).  Z parowników, w fazie lotnej, gaz podawany jest na układ redukcji ciśnienia gazu 1 stopnia i dalej gazociągiem do  na układ redukcji ciśnienia gazu 2 stopnia a następnie do odbiorników. 

W celu umożliwienia sterowania przepływem gazu rurociągi technologiczne wyposażone zostaną w zawory sterowane ręcznie. Wszystkie rurociągi przy zbiornikach wykonane będą ze stali węglowej natomiast gazociąg DN 160 wykonany będzie z tworzywa sztucznego.

Rurociągi fazy ciekłej oraz rurociągi fazy gazowej pozbawione są izolacji termicznej. Rurociągi zabezpieczone są przed nadmiernym wzrostem ciśnienia, co może nastąpić na odcinku ograniczonym dwoma zamkniętymi zaworami odcinającymi, zaworami bezpieczeństwa. W celu ustabilizowania parametrów gazu z parowników, gaz będzie transportowany rurociągiem tworzywowym średniego podwyższonego ciśnienia do stacji redukcyjno - pomiarowej. Płynący gaz spełnia wszystkie normy dotyczące gazu LPG i jest przygotowany do bezpośredniego spalania, i wykorzystywania w urządzeniach u odbiorcy.

Powierzchnia zajęta pod realizację instalacji na terenie przemysłowym (max) 324 m2 przy czym projektowana powierzchnia utwardzona: 17 m2, projektowana powierzchnia zabudowy kontener: 5,0 m3.

W wyniku wykonanych prac terenowych w podłożu gruntowym badanego terenu, do głębokości 5,0 m p.p.t., stwierdzono proste warunki gruntowo-wodne. Woda gruntowa o zwierciadle swobodnym została nawiercona na głębokości 2,77 -2,78, -1,63 m p.p.t. Zbiorniki będące przedmiotem postępowania zostaną posadowione poniżej warstwy gruntów nasypowych ale powyżej zwierciadła wód gruntowych). Zatem warunki hydrogeologiczne dla posadowienia zbiorników w omawianej lokalizacji są korzystne.

Na analizowanym terenie Zakładu Włókienniczego Biliński Spółka Jawna możemy wyodrębnić istniejące budynki, takie jak:

  • główny budynek produkcyjny, 
  • budynek produkcyjno- magazynowy,
  • budynek magazynowy.

Najbliższe otoczenie terenu zakładu stanowią: 

  • od strony północnej: zabudowa mieszkaniowa, zakłady przemysłowo-usługowe, nieużytki, dalej ulica Lutomierska, 
  • od wschodu:  dolina rzeki Jasieniec i ulica Browarna, wraz z zabudową mieszkaniową i zakładami przemysłowo – usługowymi,
  • od południa: tereny dawnego Zakładu Konstilana, dolina rzeki Jasieniec i rzeki Ner, tereny rolne, nieużytki, zabudowa mieszkaniowa,
  • od zachodu: tereny rolnicze, nieużytki rolne.  

Do realizacji przedmiotowego przedsięwzięcia przewiduje się standardowe jak dla tego typu przedsięwzięć zużycie materiałów, surowców, wody, energii i paliw. Szacunkowe zapotrzebowanie na wodę w czasie budowy wyniesie ok. 2 m3, na paliwo ok. 1 m3, na beton ok. 32,70 Mg, na piasek ok. 100 Mg, na żwir ok. 20 Mg, na stal ok. 10 Mg, na kostkę betonową 8 Mg  natomiast na energię elektryczną ok. 20 kWh. 

Podczas eksploatacji projektowanej instalacji, szacunkowe zapotrzebowanie na energię elektryczną ok. 0,2  MWh/rok.

Głównymi źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia będzie hałas pochodzący od pojazdów oraz emisja hałasu z urządzeń technologicznych. Oddziaływanie związane z emisją hałasu do środowiska będzie krótkotrwałe, nie spowoduje trwałych zmian w środowisku. Ze względu na wielkość oraz charakter prac nie ma możliwości jego wyeliminowania.

Jedynym dodatkowym źródłem hałasu generowanym przez planowaną inwestycję na etapie jej eksploatacji, będzie hałas wytwarzany przez autocysterny wjeżdżające na teren zakładu w celu tankowania 15 projektowanych zbiorników LPG. Dowóz gaz LPG odbywać się będzie wyłącznie w porze dnia, przez czas 1 godziny/dobę. Poziom mocy akustycznej związanej z operacją tankowania zbiorników LPG nie będzie większa niż 95 dB.

Najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości ok. 51 m od planowanego przedsięwzięcia. 

Podczas budowy w ciągu doby na teren zakładu będzie wjeżdżać ok. 10 samochodów osobowych oraz ok. 25 ciężarowych. 

Realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie jest związana z uruchomieniem znaczących źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Przy prawidłowej eksploatacji zakładu nie przewiduje się przekroczenia wartości odniesienia określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu oraz poziomów niektórych substancji określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 roku w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu, gdzie określone zostały poziomy niektórych substancji w powietrzu ze względu na ochronę zdrowia ludzi. Na etapie realizacji inwestycji, jak również w fazie ewentualnej likwidacji będzie miała miejsce jedynie emisja niezorganizowana. Będzie stanowiła to emisja pochodząca z silników samochodowych na etapie realizacji dostarczająca materiały oraz elementy składowe instalacji, na etapie likwidacji wywożąca części instalacji. W trakcie samego przeładunku za pomocą parownicy PBU zamontowanej pod cysterną nie występuje emisja gazu. Pod koniec napełniania odcina się za pomocą zaworu przepływ gazu, a przewody są rozłączane. W czasie rozłączania przewodów następuje odparowanie gazu pozostałego na przewodach i zaworze odcinającym. Jednostkowy wskaźnik emisji gazu płynnego podczas napełniania zbiorników magazynowych wynosi 50 g/odłączenie przewodów (1 operacja).

Należy stwierdzić, że wykluczona jest możliwość zaistnienia negatywnego (ponadnormatywnego) oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko na każdym z etapów. Podjęcie inwestycji nie będzie wywoływać negatywnych skutków grożących zachwianiem równowagi środowiska przyrodniczego, rozumianego jako całość. Inwestycja nie będzie wywierać negatywnego wpływu na miejscową faunę i florę, jest to przekształcony antropogenicznie teren (zabudowa mieszkaniowa wielorodzinna). Podjęcie realizacji inwestycji nie będzie szkodliwie oddziaływać na stan środowiska gruntowo-wodnego, w tym wód powierzchniowych i podziemnych. Faza eksploatacji nie będzie powodowała przekroczenia obowiązujących standardów i nie będzie negatywnie oddziaływać na najbliższą zabudowę mieszkaniową.

Na etapie realizacji powstawać będą odpady głównie związane z prowadzonymi robotami montażowymi i ziemnymi. W związku z fazą realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady o kodach 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 17 01 01, 17 04 11, 17 05 04, 20 03  01, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 08, 20 01 39 oraz 20 01 40, natomiast w związku eksploatacją przedsięwzięcia będą powstawały  kody odpadów: 17 04 07. W związku z likwidacją przedsięwzięcia będą powstawały kody odpadów: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 17 01 01, 17 04 11, 20 03  01, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 08, 20 01 39 oraz 20 01 40.

Wszystkie wymienione odpady będą magazynowane selektywnie (w zamykanych szczelnych pojemnikach lub kontenerach oznaczonych odpowiednim kodem odpadu) na bazie/placu budowy, to jest wyznaczony zadaszony ogrodzony boks na terenie izolowanym wyposażony w szczelne zamykane i opisane pojemniki lub kontenery. Na terenie inwestycji nie będą prowadzone żadne procesy odzysku czy unieszkodliwiania, wytwarzane odpady będą przekazywane firmom zewnętrznym posiadającym stosowne zezwolenia.

Podczas trwania fazy budowy, na przedmiotowym terenie powstawać będą jedynie ścieki sanitarno – bytowe, w związku z przebywaniem na terenie pracowników świadczących usługi budowlane. Będą oni korzystać z istniejących sanitariatów w budynku produkcyjnym. Ścieki te będą odprowadzane do miejskich urządzeń kanalizacyjnych. 

Prace budowlane i montażowe będą wykonywane przy użyciu sprzętu mechanicznego, który będzie nowoczesny i zabezpieczony przed wszelkiego rodzaju wyciekami oraz posiadał będzie aktualny przegląd techniczny. Prace wykonywane będą jedynie w porze dnia. 

Planowane przedsięwzięcie, mając na uwadze kryteria zawarte w rozporządzeniu Ministra Rozwoju z dnia 29 stycznia 2016 roku w sprawie rodzajów i ilości znajdujących się 
w zakładzie substancji niebezpiecznych, decydujących o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym lub dużym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej (Dziennik Ustaw 2016, pozycja 138). Zgodnie z ww. rozporządzeniem nie będziemy mieć do czynienia z zakładem o zwiększonym ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. 

Ilość progowa substancji niebezpiecznej decydująca o zaliczeniu zakładu do zakładu o zwiększonym ryzyku wynosi 50 Mg. Natomiast ilość progowa substancji niebezpiecznej decydująca o zaliczeniu zakładu do zakładu o dużym ryzyku wynosi 200 Mg. Zatem z uwagi na ilość substancji niebezpiecznej gazu LPG równą  44,06 Mg  zakład nie będzie zaliczany do zakładu o zwiększony ryzyku wystąpienia poważnej awarii przemysłowej. 

W otoczeniu zamierzenia inwestycyjnego brak jest zbiorników wodnych o charakterze naturalnym i antropogenicznym. Przedsięwzięcie nie będzie realizowane w miejscu występowania obszarów wodno-błotnych czy też innych o płytkim zaleganiu wód podziemnych. Przedmiotowe przedsięwzięcie znajduje się poza obszarami wybrzeży, obszarami górskimi czy wyżynnymi. Ponadto teren ten nie jest zlokalizowany w pobliżu naturalnych dolin rzecznych, w tym także ich obszarów źródliskowych czy ujściowych, lub w obszarach lasów łęgowych, olsowych, związanych z dolinami rzecznymi. Z treści karty informacyjnej nie wynika aby w rejonie inwestycji występowały obszary objęte ochroną, w tym strefy ochronne ujęć wód powierzchniowych i podziemnych czy obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych; teren ten nie jest jednocześnie obszarem szczególnie wyróżniającym się przyrodniczo. Zamierzenie inwestycyjne nie będzie wiązało się z koniecznością wycinki drzew i krzewów. Teren ten znajduje się poza wyznaczonymi korytarzami ekologicznymi o znaczeniu ponadregionalnym, a sama inwestycja ze względu na jej rozmiary i swój charakter nie przyczyni się do fragmentacji krajobrazu; przedsięwzięcie nie będzie stanowiło także dominanty wysokościowej i krajobrazowej. Nie przewidziano dla planowanego przedsięwzięcia utworzenia obszaru ograniczonego użytkowania lub strefy ochrony pośredniej lub bezpośredniej.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 916 ze zmianami). W promieniu do 5 km, położony jest Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecza Neru i Dobrzynki w odległości ok. 4,94 km. Najbliżej położonym obszarem należącym do sieci Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,9 km. 

Najbliższy zlokalizowany od przedsięwzięcia korytarz ekologiczny Dolina Warty KPdC-22 znajduje się w odległości ok. 31,5 km od planowanego przedsięwzięcia, w kierunku zachodnim.
Zgodnie z aktualnie obowiązującym „Planem gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry” (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 335) przyjętym rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 16 listopada 2022 roku (Dziennik Ustaw z 2023 roku pozycja 335), planowane przedsięwzięcie znajduje się w regionie wodnym Warty w granicach jednolitej części wód podziemnych (JCWPd) o kodzie GW600072 oraz w granicach jednolitej części wód powierzchniowych (JCWP) Jasieniec o kodzie RW600009183234.

JCWPd o kodzie PLGW600072 charakteryzuje się dobrym stanem chemicznym oraz stanem ilościowym. Jest ona monitorowana, a ocena ryzyka nieosiągnięcia celów środowiskowych jest niezagrożona. JCWPd przeznaczona jest do poboru wody na potrzeby zaopatrzenia ludności w wodę przeznaczoną do spożycia.

JCWP o nazwie Jasieniec o kodzie RW600009183234 posiada status silnie zmienionej części wód o złym stanie. Jest ona monitorowana i jest określona jako „zagrożona” nieosiągnięciem celów środowiskowych. Dla JCWP zostało ustanowione odstępstwo z artykuł 4 ustęp 4 Ramowej Dyrektywy Wodnej.
Planowane przedsięwzięcie nie będzie wywierało ujemnego wpływu na środowisko w znaczeniu transgranicznym.

Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane będzie na terenie Konstantynowa Łódzkiego, gdzie gęstość zaludnienia wynosi 702 os./km2  (wg GUS z 2022 roku). 

Realizacja przedmiotowego przedsięwzięcia nie wpłynie degradująco na stan elementów przyrodniczych i walory krajobrazowe rejonu lokalizacji przedsięwzięcia. 

W terenie tym brak jest wyróżniających się form rzeźby terenu czy innych składników przyrody nieożywionej, których struktura mogłaby zostać zaburzona bądź zdegradowana przez realizację inwestycji.

Na podstawie informacji zawartych w KIP należy stwierdzić, że nie będą występowały oddziaływania o znacznej wielkości lub złożoności. Informacje przedstawione w zebranych dokumentach wskazują, że nie wystąpi prawdopodobieństwo znaczącego oddziaływania na żaden z komponentów środowiska przyrodniczego, w tym stan ilościowy i jakościowy wód podziemnych. Przedsięwzięcie nie będzie generowało występowania oddziaływań wykraczających poza dopuszczalne stężenia i normy.

Obwieszczeniem z dnia 19 czerwca 2023 roku znak: OŚ.6220.15-7.2023.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne pisma w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.


POUCZENIE

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
  3.  W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.


Załączniki:
1.    Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ustęp 3 ustawy ooś

Konstantynów Łódzki, 12 lipca 2023 roku OŚ.6220.15-8.2023.WK

Charakterystyka przedsięwzięcia

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z art. 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2023 poz. 1094 ze zm.)

Planowane przedsięwzięcie polegać będzie na rozbudowie istniejącego zakładu Włókienniczy Biliński Spółka JawnaZakres przedsięwzięcia obejmuje budowę instalacji do magazynowania gazu płynnego LPG w  naziemnej instalacji zbiornikowej gazu wyposażonej 
w 15 zbiorników o pojemności łącznej 96 m3 na terenie istniejącego zakładu na działce o nr 157/3, obręb K-8 w m. Konstantynów Łódzki na potrzeby awaryjnego zasilania wytwornicy pary technologicznej (kotłowni parowej) w przypadkach spadku ciśnień lub braku gazu sieciowego.
Szacunkowa powierzchnia działki  o nr ew. 157/3 na której planowane jest przedmiotowe przedsięwzięcie wynosi ok. 26 331 m2.
W zakres projektowanej inwestycji wchodzić będzie:
1.    Budowa instalacji obejmie elementy takie jak:

  • instalacja przesyłowa gazu płynnego wraz z naziemnymi 15 zbiornikami gazu 6,4 m³ każdy (do wpięcia w istniejącą instalację), 
  • układ parowników gazu wraz ze stacją redukcyjną I stopnia i II stopnia,
  • instalacje elektryczne zasilająco-sterownicze i uziomowo – odgromowe.

2.    Podstawowe parametry instalacji:

  • 15 zbiorników naziemnych gazu (średnica 1,25 m, długość do ok. 5,5 m o pojemności każdy 6,4 m³) ustawionych na prefabrykowanych płytach fundamentowych (4,4 m x 1,2 m ),
  • płyta  fundamentowa układu odparowania gazu o wymiarach 2,1 m x 2,0 m.

Magazynowanie gazu LPG będzie realizowane w 15 zbiornikach naziemnych o łącznej pojemności do 96 m³, co przy napełnieniu zbiorników do granicy 85% ich pojemności pozwala zmagazynować łącznie ok. 44,06 t gazu płynnego. 

Pojemność zbiornikowa max. wynosie 96 m3, pozostałe parametry zbiornika:

  • napełnienie  do 85% wykorzystana będzie pojemność 81,60 m3,
  • ciężar właściwy gazu - propan 0,51 tony/m3,
  • propan-butan 0,54 tony/m3 (dla składu 50/50), 
  • dla propanu do 41,62 tony,
  • dla propanu-butanu do 44,06 tony.

Ze zbiorników gazowych gaz podawany będzie w fazie ciekłej na parowniki, których zadaniem jest przyspieszenie odparowania gazu (przejścia z fazy ciekłej w lotną – przez wykorzystanie ciepła dostarczanego w wewnętrznego palnika parownika zasilanego gazem LPG – parownik bezpośredniego działania).  Z parowników, w fazie lotnej, gaz podawany jest na układ redukcji ciśnienia gazu 1 stopnia i dalej gazociągiem do  na układ redukcji ciśnienia gazu 2 stopnia a następnie do odbiorników. 

W celu umożliwienia sterowania przepływem gazu rurociągi technologiczne wyposażone zostaną w zawory sterowane ręcznie. Wszystkie rurociągi przy zbiornikach wykonane będą ze stali węglowej natomiast gazociąg DN 160 wykonany będzie tworzywa sztucznego.

Rurociągi fazy ciekłej oraz rurociągi fazy gazowej pozbawione są izolacji termicznej. Rurociągi zabezpieczone są przed nadmiernym wzrostem ciśnienia, co może nastąpić na odcinku ograniczonym dwoma zamkniętymi zaworami odcinającymi, zaworami bezpieczeństwa. W celu ustabilizowania parametrów gazu z parowników, gaz będzie transportowany rurociągiem tworzywowym średniego podwyższonego ciśnienia do stacji redukcyjno - pomiarowej. Płynący gaz spełnia wszystkie normy dotyczące gazu LPG i jest przygotowany do bezpośredniego spalania, i wykorzystywania w urządzeniach u odbiorcy.

Powierzchnia zajęta pod realizację instalacji na terenie przemysłowym (max) 324 m2 przy czym projektowana powierzchnia utwardzona: 17 m2, projektowana powierzchnia zabudowy kontener: 5,0 m3.

Emisja hałasu
Głównymi źródłami hałasu na terenie przedsięwzięcia będzie hałas pochodzący od pojazdów oraz emisja hałasu z urządzeń technologicznych. Oddziaływanie związane z emisją hałasu do środowiska będzie krótkotrwałe, nie spowoduje trwałych zmian w środowisku. Ze względu na wielkość oraz charakter prac nie ma możliwości jego wyeliminowania.
Jedynym dodatkowym źródłem hałasu generowanym przez planowaną inwestycję na etapie jej eksploatacji, będzie hałas wytwarzany przez autocysterny wjeżdżające na teren zakładu w celu tankowania 15 projektowanych zbiorników LPG. Dowóz gaz LPG odbywać się będzie wyłącznie w porze dnia, przez czas 1 godziny/dobę. Poziom mocy akustycznej związanej 
z operacją tankowania zbiorników LPG nie będzie 95 dB. 
Najbliższe tereny chronione akustycznie znajdują się w odległości ok. 51 m od planowanego przedsięwzięcia. 
Podczas budowy w ciągu doby na teren zakładu będzie wjeżdżać ok. 10 samochodów osobowych oraz ok. 25 ciężarowe.

Emisja pyłów i gazów
Realizacja i eksploatacja planowanego przedsięwzięcia nie jest związana 
z uruchomieniem znaczących źródeł emisji zanieczyszczeń do powietrza oraz instalacji mogących powodować znaczne zanieczyszczenie poszczególnych elementów przyrodniczych albo środowiska jako całości. Przy prawidłowej eksploatacji zakładu nie przewiduje się przekroczenia wartości odniesienia określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska 
w sprawie wartości odniesienia dla niektórych substancji w powietrzu oraz poziomów niektórych substancji określonych w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 24 sierpnia 2012 r. 
w sprawie poziomów niektórych substancji w powietrzu, gdzie określone zostały poziomy niektórych substancji w powietrzu ze względu na ochronę zdrowia ludzi. Na etapie realizacji inwestycji, jak również w fazie ewentualnej likwidacji będzie miała miejsce jedynie emisja niezorganizowana. Będzie stanowiła to emisja pochodząca z silników samochodowych na etapie realizacji dostarczająca materiały oraz elementy składowe instalacji, na etapie likwidacji wywożąca części instalacji. W trakcie samego przeładunku za pomocą parownicy PBU zamontowanej pod cysterną nie występuje emisja gazu. Pod koniec napełniania odcina się za pomocą zaworu przepływ gazu, a przewody są rozłączane. W czasie rozłączania przewodów następuje odparowanie gazu pozostałego na przewodach i zaworze odcinającym. Jednostkowy wskaźnik emisji gazu płynnego podczas napełniania zbiorników magazynowych wynosi 50 g/odłączenie przewodów (1 operacja).

Emisja ścieków bytowych i deszczowych 
Podczas trwania fazy budowy, na przedmiotowym terenie powstawać będą jedynie ścieki sanitarno – bytowe, w związku z przebywaniem na terenie pracowników świadczących usługi budowlane. Będą oni korzystać z istniejących sanitariatów w budynku produkcyjnym. Ścieki te będą odprowadzane do miejskich urządzeń kanalizacyjnych. 

Emisja odpadów
Na etapie realizacji powstawać będą odpady głównie związane z prowadzonymi robotami montażowymi i ziemnymi. W związku z fazą realizacji przedsięwzięcia będą powstawały odpady o kodach 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 17 01 01, 17 04 11, 17 05 04, 20 03  01, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 08, 20 01 39 oraz 20 01 40, natomiast w związku eksploatacją przedsięwzięcia będą powstawały  kody odpadów: 17 04 07. W związku z likwidacją przedsięwzięcia będą powstawały kody odpadów: 15 01 01, 15 01 02, 15 01 03, 17 01 01, 17 04 11, 20 03  01, 20 01 01, 20 01 02, 20 01 08, 20 01 39 oraz 20 01 40.
Wszystkie wymienione odpady będą magazynowane selektywnie (w zamykanych szczelnych pojemnikach lub kontenerach oznaczonych odpowiednim kodem odpadu) na bazie/placu budowy, tj. wyznaczony zadaszony ogrodzony boks na terenie izolowanym wyposażony w szczelne zamykane i opisane pojemniki lub kontenery. Na terenie inwestycji nie będą prowadzone żadne procesy odzysku czy unieszkodliwiania, wytwarzane odpady będą przekazywane firmom zewnętrznym posiadającym stosowne zezwolenia.

Oddziaływania na obszary chronione
Przedmiotowe przedsięwzięcie zlokalizowane jest poza obszarami chronionymi na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.). W promieniu do 5 km, położony jest Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecza Neru i Dobrzynki w odległości ok. 4,94 km. Najbliżej położonym obszarem należącym do sieci Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,9 km. Najbliższy zlokalizowany od przedsięwzięcia korytarz ekologiczny Dolina Warty KPdC-22 znajduje się w odległości ok. 31,5 km od planowanego przedsięwzięcia, w kierunku zachodnim.

 

Konstantynów Łódzki, 12 lipca 2023 r. OŚ.6220.15-8-2.2023.WK

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
12.07.2023 15:39 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 1.0 12.07.2023 15:39 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}