W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności wraz z trójkątem do zawracania

Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Konstantynów Łódzki, 17 marca 2023 rok
OŚ.6220.3-9.2023.WK

Obwieszczenie

Działając na podstawie artykuł 74 ustęp 3, artykuł 85 ustęp 3 w związku z artykułem 38 i artykułem 3 ustęp 1 punkt 11 ustawy z dnia 3 października 2008 rok o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2022 pozycja 1029 ze zmianami) oraz artykuł 10 § 1, artykuł 49 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 rok Kodeks postępowania administracyjnego (teks jednolity Dziennik Ustaw z 2022 rok pozycja 2000 ze zmianami)
Burmistrz Konstantynowa Łódzkiego zawiadamia, że: 

w dniu 17 marca 2023 rok została wydana decyzja znak OŚ.6220.3-8.2023.WK  o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pod nazwą „Przebudowa torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności wraz z trójkątem do zawracania”.

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 15 lutego 2023 rok (data wpływu: 15.02.2023 rok znak WOOŚ.4220.96.2023.ASo) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 22 lutego 2023 rok (data wpływu: 22.02.2023 rok numer PPIS.ZNS.90281.11.2022) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 17 lutego 2023 rok (data wpływu 17.02.2023 rok numer PO.ZZŚ.5.4901.59.2023.BM) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Szczegółowe informacje można uzyskać w godzinach pracy Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim pok. 7, I piętro.

Obwieszczenia w przedmiotowej sprawie będą zamieszczane na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności - Obwieszczenia oraz na tablicy ogłoszeń Urzędu Miejskiego w Konstantynowie Łódzkim oraz na tablicy ogłoszeń:

  • ul. Piłsudskiego/ul. Łódzka,
  • Plac Kościuszki/przy przejściu do osiedla Piłsudskiego,
  • Plac Kościuszki /u zbiegu z ul. Łaską,
  • ul. 8-go Marca/ul. Jana Pawła II.

Zawiadomienie bądź doręczenie uważa się za dokonane po upływie czternastu dni od dnia publicznego ogłoszenia.
Treść decyzji jest dostępna na stronie konstantynow.pl w zakładce Aktualności – Obwieszczenia wraz z niniejszym obwieszczeniem.
Dzień publicznego obwieszczenia: 17 marca 2023 rok

Treść decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach

Konstantynów Łódzki, 17 marca 2023 roku
OŚ.6220.3-8.2023.WK

Decyzja o środowiskowych uwarunkowaniach

Na podstawie artykuł 71 ustęp 1, ustęp 2 punkt 2, artykuł 75 ustęp 1 punkt 4, artykuł 84 ustęp 2 i 85 ustęp 2 punkt 1 ustawy z dnia 3 października 2008 roku o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz ocenach oddziaływania na środowisko (tekst jednolity Dziennik Ustaw 2022 pozycja 1029 ze zmianami) – zwanej dalej ustawą ooś, § 3 ustęp 2 punkt 2 w związku z § 3 ustęp 1 punkt . 62 i 63 Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839), w związku z artykuł 123 ustawy z dnia 14 czerwca 1960 roku Kodeks postępowania administracyjnego (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 2000 ze zmianami), po rozpatrzeniu wniosku gminy Konstantynów Łódzki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia pn. „Przebudowa torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności wraz z trójkątem do zawracania” i po zasięgnięciu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu
orzekam na rzecz gminy Konstantynów Łódzki z siedzibą w Konstantynowie Łódzkim przy ul. Zgierskiej 2, 95-050 Konstantynów Łódzki

  1.  Realizację przedmiotowego przedsięwzięcia i stwierdzam brak potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania przedsięwzięcia na środowisko;
  2. Określam następujące istotne warunki korzystania ze środowiska w fazie realizacji i eksploatacji lub użytkowania przedsięwzięcia:
    1. Przedsięwzięcie zrealizować bez wycinki drzew i krzewów.
    2. W przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez chronione gatunki, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z artykuł 56 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 916 ze zmianami).
    3. Należy zabezpieczyć narażone na uszkodzenia drzewa zlokalizowane na terenie przedsięwzięcia i w obszarze jego oddziaływania. Zabezpieczenie powinno dotyczyć wszystkich części drzewa, to jest części nadziemnej – pnia i korony drzewa oraz części podziemnej – korzeni. Grupy drzew bezpośrednio sąsiadujące z placem budowy i drogami przejazdu sprzętu budowlanego należy ogrodzić ochronnym ogrodzeniem wys. 1,5-2 m w odległości co najmniej 1 m od brzegu pni – po obu stronach rzędów drzew lub wokół grup drzew. Jeżeli rozwiązanie z wygrodzeniem grup drzew jest niemożliwe, należy na cały okres budowy zastosować oszalowanie pni deskami zamocowanymi za pomocą drutu, z zastosowaniem materiału amortyzującego (mata słomiana, juta i tym podobne). Prace w obrębie strefy korzeniowej należy w miarę możliwości wykonywać ręcznie, ograniczając wykorzystanie sprzętu mechanicznego. Należy minimalizować ruch pojazdów i maszyn budowlanych wokół drzew w obrębie strefy wyznaczonej przez obrys ich korony. W obrębie systemu korzeniowego drzew nie należy składować materiałów chemicznie i fizycznie szkodliwych dla korzeni i gleby, jak np. cement, wapno, oleje, środki impregnujące, paliwa ciekłe i tym podobne
    4. W trakcie realizacji przedsięwzięcia należy kontrolować wszystkie wykopy oraz inne miejsca mogące stać się pułapką dla drobnych zwierząt (głównie płazów, małych ssaków). W przypadku uwięzienia zwierząt należy podejmować działania zmierzające do ich uwolnienia. Zwierzęta należy przenosić na bezpieczne siedliska zastępcze właściwe dla poszczególnych gatunków.
    5. Roboty budowlane uciążliwe akustycznie prowadzić w porze dziennej, to jest w godzinach od 6:00 do 22:00. W wyjątkowych przypadkach, uzasadnionych technologicznie i organizacyjnie, dopuszcza się pracę w porze nocnej, to jest w godzinach od 22:00 do 6:00.
    6. Wszelkie prace budowlane prowadzić przy użyciu sprawnego technicznie sprzętu, eksploatowanego i konserwowanego w sposób prawidłowy, o małej uciążliwości akustycznej oraz o niskim poziomie emisji spalin.
    7. Sprzęt i maszyny wykorzystywane podczas realizacji inwestycji powinny spełniać odpowiednie standardy jakościowe, techniczne, wykluczające emisje do wód i do ziemi zanieczyszczeń z grupy ropopochodnych (oleje, smary, paliwo).
    8. W czasie prowadzenia robót budowlanych należy prowadzić stały monitoring stanu technicznego sprzętu budowlanego i transportowego oraz przypadków wystąpienia zanieczyszczenia gruntu i neutralizację miejsc mogących powodować ewentualnie zagrożenia dla środowiska gruntowo -wodnego.
    9. W przypadku przedostania się zanieczyszczeń do gruntu lub wód bezzwłocznie podjąć działania zmierzające do usunięcia skutków i przyczyn awarii.
    10. Stosować środki techniczne i organizacyjne mające na celu ograniczenie emisji pyłu z terenu przedsięwzięcia powstającego podczas prowadzenia prac budowlanych, jak i podczas transportu materiałów budowlanych (w tym: unikać rozsypywania materiałów pylistych na terenie budowy, osłaniać składowiska kruszyw, piasku zawierające drobne frakcje pyłowe przed działaniem wiatru, w dni słoneczne i wietrzne stosować zraszanie potencjalnych miejsc wtórnego pylenia za pomocą odpowiednich spryskiwaczy, do transportu materiałów pylistych stosować pojazdy ciężarowe wyposażone w systemy zabezpieczające przed rozwiewaniem transportowanych materiałów, drogi wyjazdowe z placu budowy utrzymywać w czystości, aby wyeliminować możliwość wtórnego pylenia, i tym podobne).
    11. Odpady wytworzone w trakcie budowy oraz eksploatacji przedsięwzięcia należy gromadzić selektywnie, w uporządkowany sposób i przechowywać w miejscach do tego specjalnie przeznaczonych i oznakowanych (np. kontenery, pojemniki, zbiorniki, wyznaczone miejsca), w warunkach odpowiednio zabezpieczonych przed przedostaniem się do środowiska substancji szkodliwych oraz przed dostępem osób postronnych i zwierząt, a następnie przekazywać firmom posiadającym stosowne zezwolenia na zbieranie odpadów, odzysk czy unieszkodliwienie.
    12. Zabezpieczyć teren budowy przed zanieczyszczeniem spowodowanym ewentualnymi wyciekami substancji ropopochodnych z pojazdów, maszyn i urządzeń. Plac budowy należy wyposażyć w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych.
    13. Po oddaniu inwestycji do eksploatacji, cały odcinek torowiska poddać szlifowaniu początkowemu mającemu na celu usunięcia nierówności i zdjęcie warstwy odwęglonej powstającej w procesie produkcji.
    14. W czasie dalszej eksploatacji zapewnić systematyczne szlifowanie szyn w torze (prewencyjne toru na bieżąco oraz korekcyjne – w miarę potrzeb w momencie zidentyfikowania zużycia falistego szyn).
    15. W czasie dalszej eksploatacji zapewnić okresowe podbijanie toru podsypkowego (prewencyjne toru na bieżąco oraz korekcyjne – w momencie zidentyfikowania potrzeby poprawienia położenia toru).

Uzasadnienie

W dniu 1 lutego 2023 roku wpłynął wniosek gminy Konstantynów Łódzki o wydanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla planowanej inwestycji pn. „Modernizacja linii tramwajowej 43 w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ulicy Krótkiej do Placu Wolności”. Pismem z dnia 27 lutego 2023 roku Referat Inwestycji i Infrastruktury Technicznej poinformował o zmianie nazwy zadania na „Przebudowa torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności wraz z trójkątem do zawracania”, natomiast zakres opracowanego Programu Funkcjonalno-Użytkowego dla planowanego przedsięwzięcia nie ulega zmianie.

Planowane przedsięwzięcie należy do przedsięwzięć mogących potencjalnie znacząco oddziaływać na środowisko, o których mowa w § 3 ustęp 2 punkt 2 w związku z § 3 ustęp 1 punkt . 62 i 63 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 10 września 2019 roku w sprawie przedsięwzięć mogących znacząco oddziaływać na środowisko (Dziennik Ustaw z 2019 roku, pozycja 1839) to jest :

  • § 3 ustęp 2 punkt 2: polegające na rozbudowie, przebudowie lub montażu realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia wymienionego w ustęp 1, z wyłączeniem przypadków, w których ulegająca zmianie lub powstająca w wyniku rozbudowy, przebudowy lub montażu część realizowanego lub zrealizowanego przedsięwzięcia nie osiąga progów określonych w ustęp 1, o ile zostały one określone; w przypadku gdy jest to druga lub kolejna rozbudowa, przebudowa lub montaż, sumowaniu podlegają parametry tej rozbudowy, przebudowy lub montażu z poprzednimi rozbudowami, przebudowami lub montażami, o ile nie zostały one objęte decyzją o środowiskowych uwarunkowaniach;
  • § 3 ustęp 1 punkt 63: linie tramwajowe, koleje linowe z wyłączeniem kolei linowych przeznaczonych do obsługi terenów narciarskich innych niż określone w punkt 49 lub 50 oraz wyciągów o długości nie większej niż 100 m, koleje podziemne, w tym metro, lub inne linie do przewozu pasażerów wraz z towarzyszącą im infrastrukturą;
  • § 3 ustęp 1 punkt 62: drogi o nawierzchni twardej o całkowitej długości przedsięwzięcia powyżej 1 km inne niż wymienione w § 2 ustęp 1 punkt 31 i 32 lub obiekty mostowe w ciągu drogi o nawierzchni twardej, z wyłączeniem przebudowy dróg lub obiektów mostowych, służących do obsługi stacji elektroenergetycznych i zlokalizowanych poza obszarami objętymi formami ochrony przyrody, o których mowa w artykuł 6 ustęp 1 punkt 1-5, 8 i 9 ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody.

Przedmiotowa inwestycja należy do przedsięwzięć, dla których wymagane jest uzyskanie decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach zaś przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko jest fakultatywne.

Organ wystąpił o wydanie opinii w sprawie obowiązku przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko do Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu. 

Regionalny Dyrektor Ochrony Środowiska w Łodzi pismem z dnia 15 lutego 2023 roku (data wpływu: 15.02.2023 roku znak WOOŚ.4220.96.2023.ASo) wyraził opinię, że dla przedmiotowego przedsięwzięcia nie istnieje konieczność przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Państwowy Powiatowy Inspektor Sanitarny w Pabianicach pismem z dnia 22 lutego 2023 roku (data wpływu: 22.02.2023 roku nr PPIS.ZNS.90281.11.2022) wyraził opinię, że nie stwierdza potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko i sporządzenia raportu pod kątem wymagań higienicznych i zdrowotnych.

Dyrektor Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu pismem z dnia 17 lutego 2023 roku (data wpływu 17.02.2023 roku nr PO.ZZŚ.5.4901.59.2023.BM) wyraził opinię, w której nie stwierdził potrzeby przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko.

Organ uwzględniając łączne uwarunkowania określone w artykuł 63 ustęp 1 ustawy ooś oraz po uzyskaniu opinii Regionalnego Dyrektora Ochrony Środowiska w Łodzi, Państwowego Powiatowego Inspektora Sanitarnego w Pabianicach oraz Dyrektora Zarządu Zlewni Wód Polskich w Sieradzu uznał, że nie jest konieczne przeprowadzenie oceny oddziaływania na środowisko dla przedmiotowego przedsięwzięcia.

Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmować będzie modernizację linii tramwajowej na odcinku od ulicy Krótkiej do Placu Wolności w Konstantynowie Łódzkim.
Torowisko tramwajowe biegnące w osi jezdni jest torowiskiem jednotorowym, zintegrowanym z jezdnią, a jego konstrukcję tworzą prefabrykowane betonowe płyty torowe z szynami blokowymi typu LK-1. Płyty torowe w stanie istniejącym posiadają liczne uszkodzenia jak np. złuszczenia, wykruszenia, pęknięcia. Szczeliny dylatacyjne pomiędzy płytami są nierównomierne i były w przeszłości wielokrotnie naprawiane.

Torowisko kończy swój bieg w obrębie Placu Wolności gdzie zlokalizowany został węzeł rozjazdowy umożliwiający zawracanie tramwaju. Tramwaj ma zjeżdżać z jezdni na istniejący przystanek w obrębie parku i następnie wykonać manewr zawracania, celem kontynuowania trasy w kierunku Łodzi. Oprócz zawracania trójkąt może także pełnić rolę mijanki. Torowisko w obrębie trójkąta do zawracania jest częściowo zlokalizowane w obrębie jezdni, a w części poza nią. W obrębie jezdni zakłada się, że tor został wykonany na płycie betonowej i podlewie ciągłym wraz z kotwieniem mechanicznym szyn do płyty. Wierzchnią warstwę tworzą nawierzchnie bitumiczne. Elementy stalowe wykazują znaczne zużycie (szyny i zwrotnice).  Torowisko poza jezdnią wykonane jest jako klasyczny ruszt torowy, to jest na podkładach z przytwierdzeniem typu K na podsypce tłuczniowej.

Modernizacja torowiska tramwajowego przebiegać będzie w podziale na dwie części: 

  • Część I – torowisko na odcinku od granicy zakresu realizacji torowiska w ramach inwestycji pn.: „Przebudowa torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności” bez trójkąta do zawracania. W ramach tego etapu jest także wykonanie nawierzchni jezdni jako odtworzenie po wykonaniu robót torowych. 
  • Część II – trójkąt do zawracania zlokalizowany w obrębie Placu Wolności z długością torowiska niezbędną dla komfortowego manewrowania (to jest zawrócenia) tramwaju oraz obsługi pasażerów w obrębie peronu na Placu Wolności. W ramach tego etapu jest także wykonanie nawierzchni jezdni jako odtworzenie po wykonaniu robót torowych.

Torowisko w części I poprowadzono zasadniczo po stanie istniejącym z długimi odcinkami prostymi oraz łukami poziomymi o promieniu R=2000 m.

Tory zaprojektowano w konstrukcji bezpodsypkowej w dwóch alternatywnych wariantach: 

  • W1 – Konstrukcja torowiska z prefabrykowanych płyt torowych w systemie blokowo – zalewowym – nawierzchnia analogiczna do zastosowanej na aktualnie realizowanej, przyległej inwestycji. 
  • W2 – Konstrukcja torowiska w technologii podlewu ciągłego o nawierzchni z betonu cementowego zbrojonego włóknami polipropylenowymi wykonana w technologii „na mokro”. 

Torowisko w części II zaprojektowano w sposób zbliżony do stanu istniejącego (z wyłączeniem z zakresu opracowania toru zlokalizowanego w jezdni ul. Jana Pawła II przeznaczonego w głównej mierze dla relacji Konstantynów Łódzki – Lutomiersk). W rejonie Placu Wolności przewidziano wykonanie węzła rozjazdowego umożliwiającego zawracanie tramwajów. Tory odgałęziają się na zwrotnicach R=50m. Przystanek tramwajowy znajdujący się na Placu Wolności zaprojektowano o długości krawędzi peronowej 33 m z 5-metrową rampą oraz o szerokości 4 m. Tory w jezdni ulic przewidziano o nawierzchni z betonu cementowego zbrojonego włóknami polipropylenowymi wykonanej w technologii „na mokro”. Torowisko wydzielone z jezdni przewidziano o konstrukcji klasycznej, podsypkowej z podkładami strunobetonowymi oraz podrozjazdnicami drewnianymi o długości dostosowanej do toru wąskiego (1000 mm).
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia nie planuje się zmiany układu i liczby przystanków. 
Realizacja planowanego zakresu prac będzie wiązała się z następującymi robotami: 

  • częściową rozbiórką istniejących nawierzchni jezdni poprzez mechaniczne frezowanie (minimalny zakres robót nawierzchniowych to frezowanie istniejącej nawierzchni (warstwa ścieralna) i wykonanie nowej warstwy wyrównawczej oraz ścieralnej na każdym z odcinków, 
  • ułożenie nowoprojektowanych warstw bitumicznych na połączeniach z nawierzchnią istniejącą, 
  • wykonanie nowego oznakowania poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu dla przebudowanego układu torowo-drogowego,
  • wymianę podbudowy torowiska,
  • montaż nowych szyn tramwajowych.

Sumaryczna długość projektowanego torowiska wynosi 1642,594 metrów toru pojedynczego. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wyniesie ok. 3 507 m2.

W odległości do 2,5 m od zewnętrznych szyn brak jest drzew i krzewów kolidujących z trasą. Liczne nasadzenia występują natomiast wzdłuż chodników, po obu stronach jezdni. Nasadzenia te nie będą kolidować z wymianą torowiska.

Stosowana technologia będzie technologią typową stosowaną w budownictwie drogowym i torowym. Realizacja inwestycji odbywać się będzie przy użyciu powszechnie stosowanego sprzętu budowlanego i materiałów posiadających wszystkie wymagane prawem certyfikaty, aprobaty i dopuszczenia do stosowania. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego. 

Zaplecze budowy należy zlokalizować na terenach przekształconych, odpowiednio wcześniej przygotowanych, w sposób zapewniający oszczędne korzystanie z terenu 
i minimalne przekształcenie jego powierzchni (w tym przede wszystkim powierzchni biologicznie czynnej). 

Na terenie inwestycji jak i w obszarze jej oddziaływania nie stwierdzono występowania gatunków chronionych, rzadkich i cennych przyrodniczo. Nie stwierdzono również występowania drzew objętych ochroną konserwatorską, ani okazów stanowiących pomniki przyrody.

Do wykonania przedmiotowej inwestycji wykorzystany zostanie: beton asfaltowy wyprodukowany w wytwórni mas bitumicznych poza placem budowy, kruszywo, szyny stalowe, elementy betonowe i tym podobne , które będą dostarczone na budowę bezpośrednio przed wbudowaniem. Ponadto przewiduje się zużycie pewnych ilości wody, paliw i energii elektrycznej.
Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z:

  • emisją hałasu – w fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Związana będzie głównie z pracą typowego sprzętu budowlanego wykorzystywanego standardowo podczas budowy dróg i torowisk, a także z dowozem materiałów oraz wywozem odpadów. Ograniczenie emisji hałasu do środowiska na tym etapie jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych, sprawnych maszyn i dobrej organizacji pracy. Dodatkowo prace na terenach zabudowy mieszkaniowej zostaną ograniczone do godzin dziennych. W fazie eksploatacji nie przewiduje się zwiększenia negatywnego oddziaływania na klimat akustyczny w porównaniu ze stanem obecnym. W wyniku realizacji przedsięwzięcia poprawiona zostanie nawierzchnia, co znacząco wpłynie na poprawę aktualnego stanu akustycznego w otoczeniu drogi i torowiska,
  • emisją substancji zanieczyszczających do powietrza – w fazie realizacji będzie miała charakter przejściowy, krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. W fazie przebudowy źródłami zanieczyszczeń powietrza będą: maszyny drogowe i samochody ciężarowe – powodujące emisję spalin oraz roboty ziemne – powodujące powstanie pyłu ziemnego. Zanieczyszczenia te nie będą stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Na etapie eksploatacji analizowane przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio źródłem oddziaływań w zakresie emisji substancji do powietrza, natomiast będzie oddziaływać pośrednio z uwagi na poruszające się pojazdy. Nie przewiduje się pogorszenia jakości powietrza w obszarze przedsięwzięcia po jego przebudowie,
  • emisją ścieków bytowych – ścieki bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firmy. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych,
  • odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych – wody opadowe i roztopowe z odcinka biegnącego w jezdni odprowadzane będą wspólnie z wodami opadowymi i roztopowymi z tej jezdni do istniejącego systemu kanalizacji deszczowej, natomiast wody z pozostałego odcinka odprowadzane będą powierzchniowo
  • oddziaływaniem na środowisko gruntowo-wodne – na etapie realizacji przedsięwzięcia, podczas prowadzenia prac budowlanych może dojść do przedostania się zanieczyszczeń do wód i do gruntu, a za jego pośrednictwem do wód podziemnych. Zagrożenia te mogą być jednak skutecznie wyeliminowane dzięki zastosowaniu działań minimalizujących. W szczególności plac budowy powinien zostać wyposażony w stanowisko z sorbentem służącym likwidacji niekontrolowanych wycieków substancji ropopochodnych,
  • powstawaniem odpadów – w trakcie realizacji wytwarzane będą typowe dla tego typu przedsięwzięć odpady powstające m.in. w wyniku: rozbiórki istniejących elementów infrastruktury, prowadzonych prac ziemnych, prac budowlanych przy nowych obiektach, użytkowania sprzętu budowlanego, funkcjonowania zaplecza techniczno-socjalnego budowy. Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadcząca usługi budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów z budowy. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi i torowiska w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz dalsze zagospodarowanie odpadów będzie zgodne z zasadami gospodarowania odpadami i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa,
  • naruszenie powierzchni terenu i szaty roślinnej – realizacja projektu i prowadzone roboty budowlane wpłyną okresowo na naruszenie terenu oraz szaty roślinnej w bezpośrednim sąsiedztwie miejsca realizacji projektu. Wpływ ten będzie dotyczył pracy maszyn i będzie miał charakter krótkofalowy oraz ustanie po zakończeniu inwestycji. Po zakończeniu prac budowlanych wykonawca zostanie zobowiązany do przywrócenia terenu w obrębie realizacji inwestycji do stanu pierwotnego.

Wykonanie nowej nawierzchni torowiska tramwajowego poprawi płynność ruchu pojazdów, co przyczyni się do mniejszej emisji hałasu oraz drgań do otoczenia. Biorąc pod uwagę całokształt oddziaływania należy wskazać, że założony projekt wykazuje pozytywny wpływ na środowisko we wszystkich elementach wpływających obecnie na zanieczyszczenie środowiska.
Informacje zawarte w „kip” pozwalają stwierdzić, że zarówno na etapie realizacji, jak i eksploatacji przedsięwzięcia wystąpią oddziaływania na środowisko, jednakże przy odpowiedniej organizacji robót oraz zastosowaniu odpowiedniej technologii i zabezpieczeń oddziaływania te mogą być zminimalizowane. Uwzględniając charakter, wielkość, intensywność i złożoność oddziaływań uznać należy, iż realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia nie będzie związana z znaczącym oddziaływaniem na środowisko.

Oddziaływania związane z planowanym przedsięwzięciem, to jest linią tramwajową, mogą się kumulować w zakresie emisji hałasu z emisją związaną z ruchem pojazdów po drodze, której elementem jest torowisko tramwajowe, jednakże oddziaływanie to nie będzie ponadnormatywne.

W związku z realizacją i eksploatacją przedsięwzięcia nie przewiduje się także wystąpienia zagrożenia dla zdrowia ludzi, w tym wynikającego z emisji. Wszelkie prace związane z planowanym przedsięwzięciem zostaną wykonane tak, aby spowodować jak najmniejsze uciążliwości dla okolicznych mieszkańców i otaczającego środowiska naturalnego. 
W przypadku realizacji i użytkowania przedmiotowego przedsięwzięcia należy wykluczyć duże ryzyko wystąpienia poważnych awarii lub katastrof naturalnych i budowlanych.
Planowane przedsięwzięcie położone będzie poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 roku o ochronie przyrody (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 916 ze zmianami). W odległości do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, znajduje się Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecze Neru i Dobrzynki w odległości ok. 3,6 km.

Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,6 km od terenu realizacji przedsięwzięcia.

Podsumowując, przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszaru Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami. 

Teren objęty przedsięwzięciem (pas drogowy i jego bezpośrednie sąsiedztwo) nie wykazuje istotnych wartości przyrodniczych związanych z występowaniem cennych, rzadkich, bądź objętych ochroną siedlisk przyrodniczych oraz gatunków roślin, zwierząt i grzybów. Jednocześnie należy wskazać, że w przypadku zasiedlenia terenu inwestycji przez gatunki chronione, przed ich przenoszeniem, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia lub niepokojenia lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia zgodnie z przepisami odrębnymi. Należy także zauważyć, że planowana inwestycja jest niewielkim obszarowo przedsięwzięciem liniowym o stosunkowo małej skali oddziaływania. Po zastosowaniu odpowiednich działań minimalizujących i ograniczających, uciążliwości względem środowiska przyrodniczego nie będą znaczące. 

Biorąc pod uwagę, iż droga wraz z linią tramwajową aktualnie istnieją i są wpisane w lokalny krajobraz, planowana przebudowa nie wpłynie również negatywnie na walory krajobrazowe. Uznać należy, że po zrealizowaniu przedsięwzięcia odbiór krajobrazu będzie pozytywny i będzie to związane z poprawą stanu technicznego i estetyki projektowanych elementów.
Zgodnie z „kip” w obszarze realizacji i znaczącego oddziaływania przedsięwzięcia nie znajdują się jeziora, strefy ochronne ujęć wód, obszary ochronne zbiorników wód śródlądowych, obszary wodno-błotne i obszary o płytkim zaleganiu wód podziemnych, w tym siedliska łęgowe oraz ujścia rzek, obszary, na których standardy jakości środowiska zostały przekroczone lub istnieje prawdopodobieństwo ich przekroczenia, obszary górskie, morza i obszary wybrzeży, uzdrowiska i obszary ochrony uzdrowiskowej, obszary o krajobrazie mającym znaczenie historyczne, kulturowe lub archeologiczne. 

Ze względu na rodzaj, skalę i usytuowanie przedsięwzięcia można jednoznacznie stwierdzić, iż nie będzie ono powodować transgranicznego oddziaływania na środowisko.
Zgodnie z danymi Banku Danych Lokalnych (GUS) gęstość zaludnienia dla obszaru miasta Konstantynów Łódzki na rok 2021 wynosi 702 os/km2.
Z uwagi na zakres, skalę i charakter prac przewiduje się, że zasięg oddziaływania przedsięwzięcia ograniczy się do terenu, na którym będzie ono realizowane oraz do terenu z nim sąsiadującego. Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że przedsięwzięcie przy założeniach przyjętych w „kip”, będzie mieć charakter lokalny i nie będzie oddziaływać 
w sposób znaczący na obszary geograficzne i znaczną liczbę ludności. 

Po wnikliwej analizie zgromadzonego materiału dowodowego dotyczącego planowanego przedsięwzięcia, uwzględniając jego poszczególne fazy: realizacji, eksploatacji i ewentualnej likwidacji, z uwagi na rodzaj, charakterystykę, skalę oraz usytuowanie, stwierdzono brak możliwości wystąpienia oddziaływania o znacznej wielkości, intensywności lub złożoności. Co istotne, zrealizowanie przedmiotowej inwestycji przyczyni się do zapewnienia odpowiednich warunków przejazdu, zwiększenia bezpieczeństwa wszystkich użytkowników drogi oraz obniżenia uciążliwości dla okolicznych mieszkańców związanych z hałasem, drganiami i zanieczyszczeniami. 

Przedmiotowe przedsięwzięcie nie kwalifikuje się do inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej, o których mowa w rozporządzeniu Ministra Gospodarki Morskiej i Żeglugi Śródlądowej z dnia 27 sierpnia 2019 roku w sprawie rodzajów inwestycji i działań, które wymagają uzyskania oceny wodnoprawnej (Dz.U. z 2019 roku, pozycja 1752).
Ustalono, że teren na którym zlokalizowane jest przedsięwzięcie nie leży w obszarze szczególnego zagrożenia powodzią w rozumieniu artykuł 16 punkt 34 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku - Prawo wodne.

Mając na względzie charakter i skalę oddziaływania, zastosowane rozwiązania i technologie oraz przy założeniu realizacji określonych w sentencji warunków stwierdza się brak możliwości znaczącego oddziaływania na pozostające w zasięgu oddziaływania jednolite części wód i nie stwierdza się negatywnego oddziaływania przedmiotowego przedsięwzięcia, na realizację celów środowiskowych, o których mowa w artykuł 56, artykuł 57, artykuł 59 i artykuł 61 ustawy z dnia 20 lipca 2017 roku – Prawo wodne, a określonych dla tych części wód w „Planie gospodarowania wodami na obszarze dorzecza Odry”, przyjętym rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 18 października 2016 roku (Dziennik Ustaw z 2016 roku pozycja 1967).
Obwieszczeniem z dnia 22 lutego 2023 roku znak: OŚ.6220.3-7.2023.WK wyznaczono stronom 7-dniowy termin od daty uznania zawiadomienia za doręczone na zapoznanie się ze zgromadzonym materiałem dowodowym oraz wypowiedzenia się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań. We wskazanym terminie nie wpłynęły żadne pisma w przedmiotowej sprawie.

Biorąc powyższe pod uwagę należało orzec jak w sentencji.

Pouczenie

  1. Od niniejszej decyzji służy stronom prawo wniesienia odwołania do Samorządowego Kolegium Odwoławczego w Łodzi za pośrednictwem Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego w terminie 14 dni od dnia doręczenia decyzji.
  2. W trakcie biegu terminu do wniesienia odwołania strona może zrzec się prawa do wniesienia odwołania wobec organu administracji publicznej, który wydał decyzję. Z dniem doręczenia organowi administracji publicznej oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania przez ostatnią ze stron postępowania decyzja staje się ostateczna i prawomocna co oznacza, iż decyzja podlega natychmiastowemu wykonaniu i brak jest możliwości zaskarżenia decyzji do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Nie jest możliwe skuteczne cofnięcie oświadczenia o zrzeczeniu się prawa do wniesienia odwołania.
  3. W przypadku zasiedlenia terenu przedsięwzięcia przez chronione gatunki roślin, zwierząt, bądź grzybów, przed przenoszeniem osobników gatunków chronionych, przed rozpoczęciem prac mogących doprowadzić do zniszczenia osobników gatunków chronionych i ich siedlisk, umyślnego płoszenia bądź niepokojenia, lub mogących mieć inny negatywny wpływ na gatunki chronione należy uzyskać stosowne zezwolenia, zgodnie z przepisami odrębnymi.

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia

Konstantynów Łódzki, 17 marca 2023 r.
OŚ.6220.3-8-2.2023.WK
Załącznik do decyzji nr OŚ.6220.3-8.2023.WK

Charakterystyka planowanego przedsięwzięcia zgodnie z artykuł 82 ust. 3 ustawy o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (t.j. Dz. U. 2022 poz. 1029 ze zm.)

Przedmiotowe przedsięwzięcie obejmować będzie modernizację linii tramwajowej na odcinku od ulicy Krótkiej do Placu Wolności w Konstantynowie Łódzkim. Torowisko tramwajowe biegnące w osi jezdni jest torowiskiem jednotorowym, zintegrowanym z jezdnią, a jego konstrukcję tworzą prefabrykowane betonowe płyty torowe z szynami blokowymi typu LK-1. Płyty torowe w stanie istniejącym posiadają liczne uszkodzenia jak np. złuszczenia, wykruszenia, pęknięcia. Szczeliny dylatacyjne pomiędzy płytami są nierównomierne i były w przeszłości wielokrotnie naprawiane.

Torowisko kończy swój bieg w obrębie Placu Wolności gdzie zlokalizowany został węzeł rozjazdowy umożliwiający zawracanie tramwaju. Tramwaj ma zjeżdżać z jezdni na istniejący przystanek w obrębie parku i następnie wykonać manewr zawracania, celem kontynuowania trasy w kierunku Łodzi. Oprócz zawracania trójkąt może także pełnić rolę mijanki. Torowisko w obrębie trójkąta do zawracania jest częściowo zlokalizowane w obrębie jezdni, a w części poza nią. W obrębie jezdni zakłada się, że tor został wykonany na płycie betonowej i podlewie ciągłym wraz z kotwieniem mechanicznym szyn do płyty. Wierzchnią warstwę tworzą nawierzchnie bitumiczne. Elementy stalowe wykazują znaczne zużycie (szyny i zwrotnice). 

Torowisko poza jezdnią wykonane jest jako klasyczny ruszt torowy, tj. na podkładach z przytwierdzeniem typu K na podsypce tłuczniowej.

Modernizacja torowiska tramwajowego przebiegać będzie w podziale na dwie części: 

  • Część I – torowisko na odcinku od granicy zakresu realizacji torowiska w ramach inwestycji pod nazwą : „Przebudowa torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności” bez trójkąta do zawracania. W ramach tego etapu jest także wykonanie nawierzchni jezdni jako odtworzenie po wykonaniu robót torowych. 
  • Część II – trójkąt do zawracania zlokalizowany w obrębie Placu Wolności z długością torowiska niezbędną dla komfortowego manewrowania (tj. zawrócenia) tramwaju oraz obsługi pasażerów w obrębie peronu na Placu Wolności. W ramach tego etapu jest także wykonanie nawierzchni jezdni jako odtworzenie po wykonaniu robót torowych. Torowisko w części I poprowadzono zasadniczo po stanie istniejącym z długimi odcinkami prostymi oraz łukami poziomymi o promieniu R=2000 m.

Tory zaprojektowano w konstrukcji bezpodsypkowej w dwóch alternatywnych wariantach: 

  • W1 – Konstrukcja torowiska z prefabrykowanych płyt torowych w systemie blokowo – zalewowym – nawierzchnia analogiczna do zastosowanej na aktualnie realizowanej, przyległej inwestycji. 
  • W2 – Konstrukcja torowiska w technologii podlewu ciągłego o nawierzchni z betonu cementowego zbrojonego włóknami polipropylenowymi wykonana w technologii „na mokro”. 

Torowisko w części II zaprojektowano w sposób zbliżony do stanu istniejącego (z wyłączeniem z zakresu opracowania toru zlokalizowanego w jezdni ul. Jana Pawła II przeznaczonego w głównej mierze dla relacji Konstantynów Łódzki – Lutomiersk). W rejonie Placu Wolności przewidziano wykonanie węzła rozjazdowego umożliwiającego zawracanie tramwajów. Tory odgałęziają się na zwrotnicach R=50m. Przystanek tramwajowy znajdujący się na Placu Wolności zaprojektowano o długości krawędzi peronowej 33 m z 5-metrową rampą oraz o szerokości 4 m. Tory w jezdni ulic przewidziano o nawierzchni z betonu cementowego zbrojonego włóknami polipropylenowymi wykonanej w technologii „na mokro”. Torowisko wydzielone z jezdni przewidziano o konstrukcji klasycznej, podsypkowej z podkładami strunobetonowymi oraz podrozjazdnicami drewnianymi o długości dostosowanej do toru wąskiego (1000 mm).
W ramach przedmiotowego przedsięwzięcia nie planuje się zmiany układu i liczby przystanków. 
Realizacja planowanego zakresu prac będzie wiązała się z następującymi robotami: 

  • częściową rozbiórką istniejących nawierzchni jezdni poprzez mechaniczne frezowanie (minimalny zakres robót nawierzchniowych to frezowanie istniejącej nawierzchni (warstwa ścieralna) i wykonanie nowej warstwy wyrównawczej oraz ścieralnej na każdym z odcinków, 
  • ułożenie nowoprojektowanych warstw bitumicznych na połączeniach z nawierzchnią istniejącą, 
  • wykonanie nowego oznakowania poziomego oraz urządzeń bezpieczeństwa ruchu zgodnie z projektem stałej organizacji ruchu dla przebudowanego układu torowo-drogowego,
  • wymianę podbudowy torowiska,
  • montaż nowych szyn tramwajowych.
    Sumaryczna długość projektowanego torowiska wynosi 1642,594 metrów toru pojedynczego. Powierzchnia terenu objętego inwestycją wyniesie ok. 3 507 m2.
Emisja hałasu

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z emisją hałasu. W fazie realizacji przedsięwzięcia emisja hałasu będzie miała charakter niezorganizowany, przejściowy i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. Związana będzie głównie z pracą typowego sprzętu budowlanego wykorzystywanego standardowo podczas budowy dróg 
i torowisk, a także z dowozem materiałów oraz wywozem odpadów. Ograniczenie emisji hałasu do środowiska na tym etapie jest możliwe przede wszystkim dzięki zastosowaniu nowoczesnych, sprawnych maszyn i dobrej organizacji pracy. Dodatkowo prace na terenach zabudowy mieszkaniowej zostaną ograniczone do godzin dziennych. W fazie eksploatacji nie przewiduje się zwiększenia negatywnego oddziaływania na klimat akustyczny w porównaniu ze stanem obecnym. W wyniku realizacji przedsięwzięcia poprawiona zostanie nawierzchnia, co znacząco wpłynie na poprawę aktualnego stanu akustycznego w otoczeniu drogi i torowiska.

Emisja pyłów i gazów

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z emisją substancji zanieczyszczających do powietrza. W fazie realizacji będzie miała charakter przejściowy, krótkotrwały i ustąpi z chwilą zakończenia budowy. W fazie przebudowy źródłami zanieczyszczeń powietrza będą: maszyny drogowe i samochody ciężarowe – powodujące emisję spalin oraz roboty ziemne – powodujące powstanie pyłu ziemnego. Zanieczyszczenia te nie będą stanowić zagrożenia dla zdrowia i życia ludzi. Na etapie eksploatacji analizowane przedsięwzięcie nie będzie bezpośrednio źródłem oddziaływań w zakresie emisji substancji do powietrza, natomiast będzie oddziaływać pośrednio z uwagi na poruszające się pojazdy. Nie przewiduje się pogorszenia jakości powietrza w obszarze przedsięwzięcia po jego przebudowie,

Emisja ścieków bytowych i deszczowych 

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z emisją ścieków bytowych. Ścieki bytowe powstające na etapie realizacji będą gromadzone 
w przenośnych urządzeniach sanitarnych z bezodpływowymi, szczelnymi zbiornikami systematycznie opróżnianymi przez uprawnione firmy. Etap eksploatacji przedsięwzięcia nie wiąże się z powstawaniem ścieków bytowych,
Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z odprowadzaniem wód opadowych i roztopowych. Wody opadowe i roztopowe z odcinka biegnącego w jezdni odprowadzane będą wspólnie z wodami opadowymi i roztopowymi z tej jezdni do istniejącego systemu kanalizacji deszczowej, natomiast wody z pozostałego odcinka odprowadzane będą powierzchniowo.

Emisja odpadów

Realizacja i eksploatacja przedsięwzięcia związana będzie przede wszystkim z powstawaniem odpadów. W trakcie realizacji wytwarzane będą typowe dla tego typu przedsięwzięć odpady powstające m.in. w wyniku: rozbiórki istniejących elementów infrastruktury, prowadzonych prac ziemnych, prac budowlanych przy nowych obiektach, użytkowania sprzętu budowlanego, funkcjonowania zaplecza techniczno-socjalnego budowy. Zgodnie z przepisami ustawy o odpadach, wytwórcą odpadów będzie firma świadcząca usługi budowlane na rzecz inwestora i to ona będzie odpowiedzialna za zagospodarowanie odpadów z budowy. Na etapie eksploatacji przedmiotowe przedsięwzięcie przy właściwym użytkowaniu nie będzie źródłem generującym powstawanie znaczących ilości odpadów. Ewentualnie wytwarzane mogą być odpady związane z użytkowaniem i utrzymaniem drogi i torowiska w dobrym stanie technicznym. Sposób postępowania oraz dalsze zagospodarowanie odpadów będzie zgodne z zasadami gospodarowania odpadami i wymaganiami w zakresie ochrony środowiska oraz bezpieczeństwa życia i zdrowia ludzi oraz zgodne z obowiązującymi przepisami prawa.

Oddziaływania na obszary chronione

Planowane przedsięwzięcie położone będzie poza obszarami objętymi ochroną na podstawie ustawy z dnia 16 kwietnia 2004 r. o ochronie przyrody (t.j. Dz. U. z 2022 r. poz. 916 ze zm.). W odległości do 5 km, zgodnie z centralnym rejestrem form ochrony przyrody prowadzonym przez Generalnego Dyrektora Ochrony Środowiska, znajduje się Zespół przyrodniczo-krajobrazowy Międzyrzecze Neru i Dobrzynki w odległości ok. 3,6 km.

Najbliżej położonym obszarem należącym do Europejskiej Sieci Ekologicznej Natura 2000 jest specjalny obszar ochrony siedlisk Grądy nad Lindą PLH100022 w odległości ok. 13,6 km od terenu realizacji przedsięwzięcia. 

Podsumowując, przedsięwzięcie, biorąc pod uwagę jego skalę i położenie, nie powinno znacząco negatywnie oddziaływać na cele ochrony ww. obszaru Natura 2000, w tym w szczególności nie będzie powodować pogorszenia stanu siedlisk gatunków, dla ochrony których wyznaczono dany obszar Natura 2000, nie będzie wpływało negatywnie na gatunki, dla ochrony których został wyznaczony obszar oraz nie pogorszy integralności obszaru Natura 2000 i jego powiązania z innymi obszarami. 
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach dla przedsięwzięcia polegającego na przebudowie torowiska tramwajowego w Konstantynowie Łódzkim na odcinku od ul. Krótkiej do Placu Wolności wraz z trójkątem do zawracania

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
17.03.2023 11:34 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Referat Ochrony Środowiska
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Obwieszczenie informujące o wydaniu decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach 1.0 17.03.2023 11:34 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}