W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi za 2022 roku

1. Cel przygotowania analizy i podstawa prawna

Niniejsza analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie gminy Konstantynów Łódzki dotyczy 2022 roku Obowiązek sporządzania analizy wynika z artykuł 3 ustęp 2 punkt 10 ustawy z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 2519 ze zmianami) zwanej dalej ustawą u.c.p.g. Stanowi on, że gminy dokonują corocznej analizy stanu gospodarki odpadami komunalnymi, w celu weryfikacji możliwości technicznych i organizacyjnych gminy w zakresie gospodarowania odpadami komunalnymi. Zgodnie z artykuł 9tb ustęp 1 ustawy u.c.p.g analiza jest opracowywana na podstawie sprawozdań złożonych przez podmioty odbierające odpady komunalne od właścicieli nieruchomości, podmioty prowadzące punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmioty zbierające odpady komunalne, informacji przekazanych przez prowadzących instalacje komunalne oraz na podstawie rocznego sprawozdania z realizacji zadań z zakresu gospodarowania odpadami komunalnymi oraz innych dostępnych danych o czynnikach wpływających na koszty systemu gospodarowania odpadami komunalnymi. Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi ma obejmować w szczególności:

  1. możliwości przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych, bioodpadów stanowiących odpady komunalne oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
  2. potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi;
  3. koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi;
  4. liczbę mieszkańców;
  5. liczbę właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w artykuł 6 ustęp 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w artykuł 6 ustęp 6-12;
  6. ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy;
  7. ilość niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych i bioodpadów stanowiących odpady komunalne, odbieranych z terenu gminy oraz przeznaczonych do składowania pozostałości z sortowania odpadów komunalnych i pozostałości z procesu mechaniczno-biologicznego przetwarzania niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych;
  8. uzyskane poziomy przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych;
  9. masę odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.

Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi podlega publicznemu udostępnieniu na stronie podmiotowej Biuletynu Informacji Publicznej urzędu gminy.

W 2022 roku system gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie gminy Konstantynów Łódzki był realizowany głównie w oparciu o:

  • ustawę z dnia 13 września 1996 roku o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 2519 ze zmianami) (dalej: „ustawa u.c.p.g.”),
  • ustawę z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku, pozycja 699 ze zmianami) (dalej: „ustawa o odpadach”),
  • ustawę z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku, pozycja 2651 ze zmianami) (dalej: „Ordynacja podatkowa”),
  • ustawę z dnia 11 września 2019 roku - Prawo zamówień publicznych (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2022 roku pozycja 1710 ze zmianami) (dalej: „Prawo zamówień publicznych”),
  • uchwałę nr XXIX/250/21 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 12 stycznia 2021 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 144 z 14 stycznia 2021 roku),
  • uchwałę nr XLVI/418/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 3220 z 31 maja 2022 roku),
  • uchwałę nr XXVII/230/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno - wypoczynkowe (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 6502 z 1 grudnia 2020 roku),
  • uchwałę nr VIII/53/15 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 23 kwietnia 2015 roku w sprawie terminu, częstotliwości i trybu uiszczania opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1926 z 5 maja 2015 roku),
  • uchwałę nr XIX/162/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 5 marca 2020 roku w sprawie ustalenia wzoru deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi składanej przez właścicieli nieruchomości położonych na terenie gminy Konstantynów Łódzki (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1937 z 24 marca 2020 roku),
  • uchwałę nr XVII/142/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1203 z 20 lutego 2020 roku),
  • uchwałę nr XLVI/416/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/142/20 z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 3561 z 15 czerwca 2022 roku),
  • uchwałę nr XLVI/416/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/142/20 z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 3561 z 15 czerwca 2022 roku),
  • uchwałę nr XVII/141/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Konstantynów Łódzki (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1346 z 26 lutego 2020 roku),
  • uchwałę nr XIX/161/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 5 marca 2020 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/141/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Konstantynów Łódzki (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1752 z 17 marca 2020 roku),
  • uchwałę nr XXXIX/330/21 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 25 listopada 2021 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/141/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Konstantynów Łódzki zmienionej uchwałą nr XIX/161/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 5 marca 2020 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/141/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Konstantynów Łódzki (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 5890 z 1 grudnia 2021 roku),
  • Uchwała nr XLVI/417/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/141/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie przyjęcia Regulaminu utrzymania czystości i porządku na terenie gminy Konstantynów Łódzki (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 3562 z 15 czerwca 2022 roku),
  • uchwałę nr XVII/144/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie odbierania przez gminę Konstantynów Łódzki odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 1348 z 26 lutego 2020 roku),
  • uchwałę nr XXVII/232/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 6504 z 1 grudnia 2020 roku),
  • uchwałę nr XLI/320/17 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 listopada 2017 roku w sprawie określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę Konstantynów Łódzki w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 5639 z 21 grudnia 2017 roku),
  • uchwałę nr XXVII/231/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne (Dziennik Urzędowy Województwa Łódzkiego pozycja 6503 z 1 grudnia 2020 roku).

2. Gospodarka odpadami na terenie gminy Konstantynów Łódzki

Od dnia 1 lipca 2013 roku zaczął obowiązywać nowy system gospodarki odpadami komunalnymi, oparty na powszechnym obowiązku ponoszenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na rzecz gminy. Z pobranych opłat gmina ma obowiązek stworzenia systemu odbierania i zagospodarowania odpadów komunalnych powstających na jej terenie, obejmujący wszystkich właścicieli nieruchomości zamieszkałych.

Radzie gminy zostało przyznane uprawnienie do objęcia systemem także nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne (na przykład firmy, szkoły, instytucje i tym podobne). Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim w roku 2012 podjęła uchwałę w tym zakresie, obejmując systemem zbierania zarówno nieruchomości zamieszkałe jak i niezamieszkałe, na których powstają odpady. W wyniku zmian ustawowych w 2020 roku została podjęta uchwała Nr XVII/144/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie odbierania przez gminę Konstantynów Łódzki odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, na których nie zamieszkują mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. Na jej podstawie od dnia 1 kwietnia 2020 roku z systemu miejskiego zostały wyłączone nieruchomości, na których nie zamieszkają mieszkańcy, a powstają odpady komunalne. W systemie obsługi prowadzonym przez gminę pozostały jedynie nieruchomości, na których znajduje się domek letniskowy lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Rada Miejska uchwałą z dnia 30 listopada 2017 roku nr XLI/320/17 wprowadziła od dnia 1 marca 2018 roku katalog usług dodatkowych w zakresie obierania odpadów komunalnych oraz określiła ich ceny.

  1. Usługa jednorazowego odbioru i zagospodarowania odpadów ulegających biodegradacji z terenu nieruchomości (tj. jednorazowy odbiór i zagospodarowanie dodatkowych odpadów w kontenerach na odpady zielone ulegające biodegradacji - jednorazowe podstawienie i opróżnienie pojemnika):

    1. za pojemnik o pojemności 5 m3 – (5 000 litrów  - kontener) – odpady zielone ulegające biodegradacji - cena usługi 785,00 złotyotych - termin odbioru odbiór na zgłoszenie,

    2. za pojemnik o pojemności 10 m3 – (10 000 litrów - kontener) - odpady zielone ulegające biodegradacji - cena usługi 1110,00 złotyotych - termin odbioru odbiór na zgłoszenie.

  2. Usługa jednorazowego odbioru i zagospodarowania odpadów typu gruz betonowy, ceglany, odpadów materiałów ceramicznych stanowiących odpady komunalne z terenu nieruchomości (to jest jednorazowe podstawienie i opróżnienie pojemnika lub worka)

    1. ponadpodstawowy worek typu big – bag o pojemności 1 m3 – (1 000 litrów) - cena usługi 450,00 złotyotych - termin odbioru - odbiór na zgłoszenie.

Rodzaje odbieranych odpadów komunalnych

W 2022 roku z terenu Konstantynowa Łódzkiego odpady komunalne były odbierane według podziału na 5 frakcji według następującego podziału:

  1. niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne;
  2. bioodpady;
  3. papier,
  4. tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe;
  5. szkło.

Wprowadzenie podziału polegającego na osobnym zbieraniu papieru miało na celu dostosowanie gminnego systemu gospodarki odpadami komunalnymi do wymogów rozporządzenia Ministra Środowiska z dnia 29 grudnia 2016 roku w sprawie szczegółowego sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (tekst jednolity Dziennik Ustaw z 2019 roku pozycja 2028). Obecnie obowiązuje Rozporządzenie Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 10 maja 2021 roku w sprawie sposobu selektywnego zbierania wybranych frakcji odpadów (Dziennik Ustaw pozycja 906).

Obok wymienionych wyżej rodzajów odpadów komunalnych na terenie gminy funkcjonuje także system odbierania odpadów takich jak:

  1. odpady wielkogabarytowe (w tym m.in. opony, zużyty sprzęt elektryczny
    i elektroniczny - 4 razy w roku w formie zbiórki objazdowej);
  2. przeterminowane leki (pojemniki dostępne we wszystkich aptekach);
  3. zużyte baterie (pojemniki znajdują się w Urzędzie Miejskim, w siedzibie KSM,
    w szkołach);
  4. świetlówki i jarzeniówki (1 pojemnik przy Urzędzie Miejskim);
  5. gruz (torby typu big-bag wydawane na wniosek w Urzędzie Miejskim),

Od 19 lipca 2022 roku został uruchomiony Punkt Selektywnej Zbiórki Odpadów Komunalnych znajdujący się przy ulicy Cmentarnej zwany dalej PSZOK, który stanowi uzupełnienie obecnych rozwiązań w zakresie odbioru odpadów komunalnych.

Pojemniki do zbierania odpadów komunalnych

Zgodnie z artykuł 5 ustęp 1 punkt 1 ustawy u.c.p.g., właściciele nieruchomości mają obowiązek wyposażenia nieruchomości w worki lub pojemniki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, utrzymanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz utrzymanie w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów chyba, że na mocy uchwały rady gminy, o której mowa w artykuł 6r ustęp 3, obowiązki te w całości lub w części przejmie gmina jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości w zamian za uiszczoną przez właściciela opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Uchwała Nr XVII/142/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów określiła, że gmina Konstantynów Łódzki przejęła tylko obowiązek wyposażenia mieszkańców w pojemniki lub worki przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych jako część usługi w zakresie odbierania odpadów komunalnych. W ramach opłaty właściciel nieruchomości zamieszkałej w zabudowie jednorodzinnej otrzymuje po jednym pojemniku o pojemności 0,12 m3 lub 0,24 m3 na każdą frakcję odpadów.

Na terenie gminy stosowane były pojemniki o następującej pojemności:

Zabudowa jednorodzinna:

  • 120 litrów;
  • 240 litrów;

Zabudowa wielorodzinna:

  • 120 litrów;
  • 240 litrów;
  • 1100 litrów;
  • pojemniki typu „dzwon” oraz siatkowe o poj. 2,5 m3 (wstawiane na terenie Konstantynowskiej Spółdzielni Mieszkaniowej i wspólnot mieszkaniowych przeznaczone do selektywnego zbierania odpadów).

Pojemniki na posesjach w zabudowie jednorodzinnej oraz wielorodzinnej o pojemności 120 litrów, 240 litrów, 1100 litrów były przeznaczone zarówno do gromadzenia odpadów zmieszanych jak i odpadów segregowanych. Pojemniki typu „dzwon” były przeznaczone tylko do gromadzenia odpadów segregowanych.

Zgodnie z zawartą umową na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych obowiązek dostarczenia pojemników na posesje został przekazany firmie odbierającej odpady. Akcja wyposażania nieruchomości w pojemniki była przeprowadzona w 2013 roku, czyli w czasie, gdy rozpoczynał funkcjonowanie gminny system gospodarowania odpadami. Wyłoniona w przetargu firma „Remondis” Sp. z o.o. w 2022 roku na zlecenie gminy zaopatrywała w odpowiednie pojemniki nowo zadeklarowane do systemu nieruchomości. Na zlecenie gminy prowadzone były również wymiany pojemników oraz ich odbieranie w przypadku, gdy nieruchomość została sprzedana.

Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych

Zgodnie z artykuł 6r ustęp 3 ustawy u.c.p.g. rada gminy określa, w drodze uchwały stanowiącej akt prawa miejscowego, szczegółowy sposób i zakres świadczenia usług w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości, w szczególności częstotliwość odbierania odpadów komunalnych.

Na terenie Konstantynowa Łódzkiego częstotliwość odbierania odpadów komunalnych została ustalona w uchwale Nr XVII/142/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów.

Częstotliwość odbierania odpadów komunalnych zgodnie z uchwałą nr XVII/142/20

  1. Zabudowa jednorodzinna
    1. Zmieszane - co dwa tygodnie
    2. Bio - co dwa tygodnie
    3. Papier - dwa razy w miesiącu
    4. Tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe - dwa razy w miesiącu
    5. Szkło - jeden raz w miesiącu
  2. Zabudowa wielorodzinna – wspólnoty mieszkaniowe
    1. Zmieszane - dwa razy w tygodniu
    2. Bio - dwa razy w tygodniu
    3. Papier - dwa razy w miesiącu
    4. Tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe - dwa razy w miesiącu
    5. Szkło - jeden raz w miesiącu
  3. Zabudowa wielorodzinna – nieruchomości należące do zarządu Konstantynowej Spółdzielni Mieszkaniowej
    1. Zmieszane - dwa razy w tygodniu
    2. Bio - dwa razy w tygodniu
    3. Papier - jeden raz w tygodniu
    4. Tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe - jeden raz w tygodniu
    5. Szkło - jeden raz w tygodniu
  4. Nieruchomości, na których znajdują się domki letniskowe lub inne nieruchomości wykorzystywane na cele rekreacyjno-wypoczynkowe, wykorzystywane jedynie przez część roku
    1. Zmieszane - co dwa tygodnie
    2. Bio - co dwa tygodnie
    3. Papier - dwa razy w miesiącu
    4. Tworzywa sztuczne, metale, odpady opakowaniowe wielomateriałowe - dwa razy w miesiącu
    5. Szkło - jeden raz w miesiącu


Pozostałe sposoby zbierania odpadów komunalnych

Od 19 lipca 2022 roku został uruchomiony PSZOK znajdujący się przy ulicy Cmentarnej. Zgodnie z artykuł 3 ustęp 2 punkt 6 ustawy u.c.p.g. gminy zapewniają czystość i porządek na swoim terenie i tworzą warunki niezbędne do ich utrzymania, a w szczególności tworzą w sposób umożliwiający łatwy dostęp wszystkim mieszkańcom gminy punkty selektywnego zbierania odpadów komunalnych, które zapewniają przyjmowanie co najmniej odpadów komunalnych wymienionych w punkt 5 (papier, metale, tworzywa sztuczne, szkło, odpady opakowaniowe wielomateriałowe oraz bioodpady), odpadów niebezpiecznych, przeterminowanych leków i chemikaliów, odpadów niekwalifikujących się do odpadów medycznych, które powstały w gospodarstwie domowym w wyniku przyjmowania produktów leczniczych w formie iniekcji i prowadzenia monitoringu poziomu substancji we krwi, w szczególności igieł i strzykawek, zużytych baterii i akumulatorów, zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego, mebli i innych odpadów wielkogabarytowych, zużytych opon oraz odpadów tekstyliów i odzieży, a także odpadów budowlanych i rozbiórkowych z gospodarstw domowych.

Zgodnie z uchwałą nr XLVI/416/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie zmiany uchwały nr XVII/142/20 z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów w punkcie selektywnego zbierania odpadów komunalnych ograniczono ilość przyjmowanych odpadów od właścicieli nieruchomości w zamian za pobraną opłatę za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Ograniczenie objęło następujące rodzaje odpadów:

  1. zużyte opony - do czterech sztuk rocznie z gospodarstwa domowego,
  2. bioodpadów w ilości do 100 kilogramów miesięcznie z wyłączeniem korzeni z gospodarstwa domowego,
  3. odpady budowlane i rozbiórkowe - do 1 tony na rok wyłącznie dla właścicieli nieruchomości, którzy nie pobierali w ciągu bieżącego roku worków typu „big-bag”.

Ponadto gmina w 2022 roku zorganizowała 4 zbiórki odpadów wielkogabarytowych w formie objazdowej. W ramach akcji, razem z odpadami wielkogabarytowymi, zbierane były odpady w postaci zużytego sprzętu elektrycznego i elektronicznego. Przeterminowane i zbędne chemikalia były zbierane oddzielnie w punkcie przy ulica Łaskiej 16, w wyznaczonym dniu, podczas zbiórki odpadów wielkogabarytowych. Od momentu uruchomienia PSZOK przeterminowane i zbędne chemikalia były zbierane wyłącznie w tym punkcie.

Odpady w postaci przeterminowanych leków można było przekazywać do specjalnych pojemników, które znajdują się w każdej aptece działającej na terenie miasta oraz do PSZOK.

Odpady w postaci baterii można było oddawać do specjalnych pojemników znajdujących się następujących punktach:

  • PSZOK przy ulicy Cmentarnej,
  • Szkoła Podstawowa Nr 1 – ulica Łódzka 117 oraz ulica Łódzka 5/7,
  • Szkoła Podstawowa Nr 5 – ulica Sadowa 5/7,
  • Konstantynowska Spółdzielnia Mieszkaniowa – ulica Piłsudskiego 32,
  • Urząd Miejski w Konstantynowie Łódzkim – ulica Zgierska 2.

Zużyte baterie można było oddawać również w wielu placówkach handlowych w mieście.

Odpady w postaci świetlówek oraz jarzeniówek można było przekazać do specjalnego pojemnika znajdującego się przy Urzędzie Miejskim przy Konstantynowie Łódzkim ulica Zgierska 2. Od momentu uruchomienia PSZOK świetlówki oraz jarzeniówki były zbierane wyłącznie w tym punkcie.

W ramach opłaty ponoszonej przez mieszkańca gmina zapewniła właścicielom nieruchomości zamieszkałych możliwość odbierania odpadów poremontowych w postaci gruzu. Każdemu właścicielowi nieruchomości przysługiwała 1 torba typu „big-bag” z wytrzymałego materiału o pojemności 1 m3 przeznaczona na gruz o wadze do 1 tony. Odbiór odbywał się na indywidualne zgłoszenie. Odbiór dotyczył gruzu bez innych odpadów poremontowych np. papy, styropianu, karton-gipsu itp. Od momentu uruchomienia PSZOK pojawiła się możliwość oddawania odpadów budowlanych i poremontowych w tym papy, styropianu, karton-gipsu w ilości 1 tony na rok. Możliwość ta dotyczyła wyłącznie właścicieli nieruchomości, którzy nie pobierali w ciągu bieżącego roku worków typu „big-bag” o pojemności 1 m3.

Uchwała Nr XVII/142/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 stycznia 2020 roku w sprawie szczegółowego sposobu i zakresu świadczenia usług odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów określiła, że w roku kalendarzowym właścicielowi nieruchomości przysługuje bezpłatnie pierwsza torba na gruz w ramach opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Jednocześnie zgodnie z uchwałą nr XLI/320/17 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 30 listopada 2017 roku w sprawie określenia rodzaju dodatkowych usług świadczonych przez gminę Konstantynów Łódzki w zakresie odbierania odpadów komunalnych od właścicieli nieruchomości i zagospodarowania tych odpadów, sposobu ich świadczenia oraz wysokości cen za te usługi opłata za każdą następną torbę na gruz wynosiła 450,00 złoty.

3. Liczba mieszkańców

W oparciu o artykuł 6j ustęp 1 punkt 1 w związku z artykuł 6k ustęp 2 punkt 1 ustawy u.c.p.g. do systemu należy ująć liczbę osób zamieszkałych. Na podstawie złożonych deklaracji o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi ustalono, że na koniec 2022 roku na terenie gminy Konstantynów Łódzki zamieszkiwało 17 028 osób, co nie jest tożsame z liczbą osób zameldowanych.

4. Liczba właścicieli nieruchomości, którzy nie zawarli umowy, o której mowa w art. 6 ust. 1, w imieniu których gmina powinna podjąć działania, o których mowa w art. 6 ust. 6–12

Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim uwzględniając dowolność objęcia systemem posesji niezamieszkałych (artykuł 6c ustęp 2 ustawy u.c.p.g.) w dniu 30 stycznia 2020 roku podjęła uchwałę numer XVII/144/20 dotyczącą objęcia systemem odbioru odpadów komunalnych tego rodzaju nieruchomości. Zgodnie z jej treścią od dnia 1 kwietnia 2020 roku nieruchomości, na których nie zamieszkają mieszkańcy, a powstają odpady komunalne zostały wyłączone z systemu miejskiego, a pozostały w nim jedynie nieruchomości wykorzystywane sezonowo na cele rekreacyjno-wypoczynkowe.

Wobec powyższego właściciele nieruchomości wyłączonych z obsługi przez gminę na podstawie artykuł 5 ustęp 1 punkt 3b w związku z artykuł 6 ustęp 1 ustawy u.c.p.g., mają obowiązek zawarcia indywidualnej umowy na odbiór odpadów komunalnych oraz posiadania dowodów uiszczania opłat za te usługi. W wyniku działań kontrolnych Straży Miejskiej i ujawnionych w związku z tym nieprawidłowości nałożono 19 mandatów, w 1 przypadku wszczęto czynności wyjaśniające w kierunku skierowania wniosku o ukaranie do sądu. W związku z prowadzonymi skutecznie kontrolami nie były wydawane decyzje na podstawie artykuł 6 ustęp 6–12 ustawy u.c.p.g.

5. Ilość odpadów komunalnych wytwarzanych na terenie gminy Konstantynów Łódzki

W 2019 roku został ogłoszony przetarg nieograniczony na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Konstantynowa Łódzkiego obejmujący okres od dnia 1 lipca 2019 roku do dnia 30 czerwca 2022 roku W wyniku przeprowadzonego postępowania przetargowego został wyłoniony wykonawca to jest firma „Remondis” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnoscią. Stawka za odbiór i zagospodarowanie 1 tony odpadów komunalnych wyniosła 874,47 złoty brutto miesięcznie w okresie od 1 stycznia 2022 roku do 30 czerwca 2022 roku W 2022 roku roku został ogłoszony przetarg na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych z terenu Konstantynowa Łódzkiego obejmujący okres od 1 lipca 2022 roku do 30 czerwca 2024 roku. Stawka za odbiór i zagospodarowanie 1 tony odpadów komunalnych od 1 lipca 2022 roku wyniosła 1 074,06 złoty brutto miesięcznie. Stawka jest taka sama dla każdego rodzaju odpadów.

Dane przedstawione poniżej dotyczą ilości odebranych odpadów komunalnych z terenu gminy i zostały sporządzone na podstawie rocznych sprawozdań składanych przez wszystkie firmy wywozowe, które posiadały wpis w Rejestrze Działalności Regulowanej w zakresie odbierania odpadów komunalnych. Tabele obejmują nie tylko odpady komunalne odebrane przez firmę „Remondis” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością w ramach umowy zawartej z gminą, ale także przez inne podmioty posiadające wpis do Rejestru Działalności Regulowanej prowadzonego przez Burmistrza Konstantynowa Łódzkiego, które dokonywały odbioru na podstawie odrębnie zawartych umów. Przedstawione dane obejmują cały 2022 rok.

W 2022 roku łącznie z terenu gminy wszystkie firmy działające w tym zakresie odebrały 8956,1161 ton odpadów komunalnych, z tego w ramach umowy zawartej przez gminę Konstantynów Łódzki na odbiór i zagospodarowanie odpadów komunalnych w okresie od 1 stycznia do 31 grudnia 2022 roku firma „Remondis” odebrała łącznie 7654,5761 ton w tym mieszczą się ilości odpadów odebrane z PSZOK. Zebrano także 29,5911 ton odpadów.

Ilości odebranych odpadów komunalnych z wyłączeniem pozostałości z sortowania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania:

  1. 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury - 7 ton
  2. 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych - 15,62 ton
  3. 15 01 06 Zmieszane odpady opakowaniowe  - 433,5 ton
  4. 15 01 07 Opakowania ze szkła - 3,14 ton
  5. 16 01 03 Zużyte opony - 0,76 ton
  6. 17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 - 581,04 ton
  7. 17 09 04 Zmieszane odpady z budowy, remontów i demontażu inne niż wymienione w 17 09 01, 17 09 02 i 17 09 03 - 0,9 ton
  8. 20 01 01 Papier i tektura - 370,24 ton
  9. 20 01 02 Szkło - 438,32 ton
  10. 20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji - 13,18 ton
  11. 20 01 27* Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne - 4,24 ton
  12. 20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31 - 1,0861 ton
  13. 20 01 34 Baterie i akumulatory inne niż wymienione w 20 01 33  - 0,15 ton
  14. 20 01 36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35  - 1,5 ton
  15. 20 01 39 Tworzywa sztuczne  - 75,32 ton
  16. 20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji  - 2230,98 ton
  17. 20 03 01 Niesegregowane (zmieszane) odpady komunalne - 4320,64 ton
  18. 20 03 07 Odpady wielkogabarytowe - 355,66 ton
  19. 20 03 99 Odpady komunalne niewymienione w innych podgrupach - 32,64 ton

Ilości odebranych odpadów komunalnych w PSZOK

  1. 16 01 03 Zużyte opony  - 2,66 ton
  2. 17 01 07 Zmieszane odpady z betonu, gruzu ceglanego, odpadowych materiałów ceramicznych i elementów wyposażenia inne niż wymienione w 17 01 06 - 37,62 ton
  3. 17 03 80 Odpadowa papa - 8,32 ton
  4. 20 01 01 Papier i tektura - 0,7 ton
  5. 20 01 02 Szkło - 0,18 ton
  6. 20 01 10 Odzież - 0,58 ton
  7. 20 01 21* Lampy fluorescencyjne i inne odpady zawierające rtęć - 0,08 ton
  8. 20 01 23* Urządzenia zawierające freony  - 0,1 ton
  9. 20 01 27* Farby, tusze, farby drukarskie, kleje, lepiszcze i żywice zawierające substancje niebezpieczne - 0,78 ton
  10. 20 01 32 Leki inne niż wymienione w 20 01 31 - 0,04 ton
  11. 20 01 35* Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21 i 20 01 23 zawierające niebezpieczne składniki - 0,32 ton
  12. 20 01 36 Zużyte urządzenia elektryczne i elektroniczne inne niż wymienione w 20 01 21, 20 01 23 i 20 01 35 - 0,86 ton
  13. 20 01 39 Tworzywa sztuczne - 0,1 ton
  14. 20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji - 4,04 ton
  15. 20 03 07 Odpady wielkogabarytowe  -13,82 ton

Ilości zebranych odpadów komunalnych

  1. 15 01 04 Opakowania z metali - 29,5911 ton

Informacja o masie odpadów powstałych po sortowaniu odpadów selektywnie odebranych i zebranych, przekazanych do składowania

  1. 19 12 12 Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty)  z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 - 207,5403 ton

Informacja o masie odpadów powstałych po sortowaniu niesegregowanych (zmieszanych) odpadów komunalnych odebranych, przekazanych do składowania

  1. 19 05 99 Inne niewymienione odpady  -1082,4311 ton
  2. 19 12 09 Minerały (np. piasek, kamienie) - 13,7113 ton
  3. 19 12 12 Inne odpady (w tym zmieszane substancje i przedmioty) z mechanicznej obróbki odpadów inne niż wymienione w 19 12 11 - 501,0279 ton

6. Wskaźniki do osiągnięcia przez gminę w roku 2022 i latach następnych, które zostały nałożone ustawą z dnia 13 września 1996 r. o utrzymaniu czystości i porządku w gminach

Znowelizowana ustawa u.c.p.g. wprowadziła obowiązek osiągnięcia przez gminy określonych poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oraz osiągnięcia poziomu ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania. Poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych oblicza się jako stosunek masy odpadów komunalnych przygotowanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi do masy wytworzonych odpadów komunalnych. W stosunku do odpadów budowlanych i rozbiórkowych stanowiących odpady komunalne nie ma obowiązku obliczania poziomu recyklingu.

Zgodnie z artykuł 3b ustęp 1 cytowanej ustawy gminy są obowiązane osiągnąć poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości co najmniej:

  1. 20% wagowo - za rok 2021;
  2. 25% wagowo - za rok 2022;
  3. 35% wagowo - za rok 2023;
  4. 45% wagowo - za rok 2024;
  5. 55% wagowo - za rok 2025;
  6. 56% wagowo - za rok 2026;
  7. 57% wagowo - za rok 2027;
  8. 58% wagowo - za rok 2028;
  9. 59% wagowo - za rok 2029;
  10. 60% wagowo - za rok 2030;
  11. 61% wagowo - za rok 2031;
  12. 62% wagowo - za rok 2032;
  13. 63% wagowo - za rok 2033;
  14. 64% wagowo - za rok 2034;
  15. 65% wagowo - za rok 2035 i za każdy kolejny rok.

Zgodnie z artykuł 3c ustęp 1 cytowanej ustawy u.c.p.g., gminy były obowiązane ograniczyć masę odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania według następujących progów:

  1. do dnia 16 lipca 2013 roku - do nie więcej niż 50% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania,
  2. do dnia 16 lipca 2020 roku - do nie więcej niż 35% wagowo całkowitej masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

- w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku

Osiągnięcie tych poziomów ma się odbywać stopniowo, zgodnie z harmonogramem określonym odpowiednio w przepisach wykonawczych:

  • w rozporządzeniu Ministra Klimatu i Środowiska z dnia 3 sierpnia 2021 roku w sprawie sposobu obliczania poziomów przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych (Dziennik Ustaw pozycja 1530).
  • w rozporządzeniu Ministra Środowiska z dnia 15 grudnia 2017 roku w sprawie poziomów ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji (Dziennik Ustaw z 2017 roku pozycja 2412).

Osiągnięty przez gminę Konstantynów Łódzki poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych

Dopuszczalny poziom przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych

  1. 2021 rok – 20%
  2. 2022 rok – 25%
  3. 2023 rok – 35%
  4. 2024 rok – 45%
  5. 2025 rok – 55%
  6. 2026 rok – 56%
  7. 2027 rok – 57%
  8. 2028 rok – 58%
  9. 2029 rok – 59%

Poziom osiągnięty przez gminę Konstantynów Łódzki    

  1. 2021 rok – 14,52%
  2. 2022 rok – 28,63%
  3. 2023 rok –
  4. 2024 rok –
  5. 2025 rok –
  6. 2026 rok –
  7. 2027 rok –
  8. 2028 rok –
  9. 2029 rok –

Osiągnięty przez gminę Konstantynów Łódzki poziom ograniczenia masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania

Dopuszczalny poziom masy odpadów komunalnych ulegających biodegradacji przekazywanych do składowania w stosunku do masy tych odpadów wytworzonych w 1995 roku [%]                                                                                                                                  

  1. 2014 - 50%
  2. 2015 - 50%
  3. 2016 - 45%
  4. 2017 - 45%
  5. 2018 - 40%
  6. 2019  - 40%
  7. 16 lipca 2020 - 35%
  8. 2021 - 35%
  9. 2022 - 35%

Poziom osiągnięty przez gminę Konstantynów Łódzki

  1. 2014 rok - 34,44%
  2. 2015 rok - 6,39%    
  3. 2016 rok - 13,697%
  4. 2017  rok - 19,806%
  5. 2018 rok - 30,07%
  6. 2019  rok - 22,49%  
  7. 16 lipca 2020 rok - 4,01%       
  8. 2021 rok - 3,50%
  9. 2022 rok - 10,79%

Informacja o masie odpadów przygotowywanych do ponownego użycia i poddanych recyklingowi z odpadów odebranych i zebranych z terenu gminy Konstantynów Łódzki w 2022 roku

  1. 15 01 01 Opakowania z papieru i tektury - 221,7416 - ton
  2. 15 01 02 Opakowania z tworzyw sztucznych - 68,3668 - ton
  3. 15 01 03 Opakowania z drewna - 0,108 - ton
  4. 15 01 04 Opakowania z metali - 35,4254 - ton
  5. 15 01 05 Opakowania wielomateriałowe - 2,2922 - ton
  6. 15 01 07 Opakowania ze szkła - 253,4645 - ton
  7. 16 01 03 Zużyte opony - 0,6245 - ton
  8. 17 04 05 Żelazo i stal - 0,3202 - ton
  9. 19 12 01 Papier i tektura  -107,0489 - ton
  10. 19 12 02 Metale żelazne - 9,204 - ton
  11. 20 01 08 Odpady kuchenne ulegające biodegradacji  - 8,02 - ton
  12. 20 02 01 Odpady ulegające biodegradacji  -1686,3296 - ton

Artykuł 3b ustęp 2a gminy są obowiązane nie przekraczać poziomu składowania w wysokości:

    1. 30% wagowo - za każdy rok w latach 2025-2029;
    2. 20% wagowo - za każdy rok w latach 2030-2034;
    3. 10% wagowo - w 2035 roku i za każdy kolejny rok w latach następnych.

Poziom składowania oblicza się jako stosunek masy odpadów komunalnych i odpadów pochodzących z przetwarzania odpadów komunalnych przekazanych do składowania do masy wytworzonych odpadów komunalnych. Dla potrzeb obliczania poziomu składowania do odpadów przekazanych do składowania zalicza się również odpady poddane odzyskowi na składowisku odpadów.

Gmina Konstantynów Łódzki w 2022 roku osiągnęła poziom składowania na poziomie 22,38%.

7. Masa odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy przekazanych do termicznego przekształcania oraz stosunek masy odpadów komunalnych przekazanych do termicznego przekształcania do masy odpadów komunalnych wytworzonych na terenie gminy.

W 2022 roku termicznemu przekształceniu zostało poddane 1,0861 ton odpadów o kodzie 20 01 32 - Leki inne niż wymienione w 20 01 31. Łączna masa odebranych odpadów komunalnych w 2022 roku wyniosła 8 357,0672 ton wobec tego wyliczona masa odpadów poddanych termicznemu przekształceniu stanowi 1,29% całkowitej masy odpadów wytworzonych na terenie gminy Konstantynów Łódzki.

8. Możliwości przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania i pozostałości z mechaniczno-biologicznego przetwarzania odpadów komunalnych przeznaczonych do składowania

W 2019 roku został ustawowo zniesiony obowiązek przetwarzania zmieszanych odpadów komunalnych, odpadów zielonych oraz pozostałości z sortowania w danym regionie gospodarki odpadami, które zostały określone w uchwale Sejmiku Województwa Łódzkiego. Oznacza to, że wskazane odpady komunalne mogą być przekazywane do instalacji na  obszarze całego kraju, a nie tylko w wyznaczonym regionie.

Zmieszane odpady komunalne odebrane z terenu Konstantynowa Łódzkiego w roku 2022 były przekazywane do kilku lokalizacji:

  • instalacji „Remondis” Bydgoszcz Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością.,
  • Remondis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. – instalacja Łódź ulica Swojska 4,
  • PreZero Service Centrum Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakład Zagospodarowania Odpadów
    w Krzyżanówku,
  • instalacji „EKO-REGIONU” w Bełchatowie,
  • instalacji „EKO-REGIONU” w Pajęcznie,
  • instalacji „EKO-REGIONU” w Skierniewicach,
  • Przedsiębiorstwo Gospodarki Komunalnej Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. – Płoszów ulica Jeżynowa 40
  • instalacji „Novago” Żnin Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością,
  • „Novago” Złotów Spółka z Ograniczoną Odpowiedzialnością.

Odpady ulegające biodegradacji także były przekazywane do:

  • Instalacji w Łodzi przy ulica Sanitariuszek 70/72,
  • Remondis Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. – instalacja Łódź ulica Swojska 4
  • PreZero Service Centrum Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością. Zakład Zagospodarowania Odpadów w Krzyżanówku.

9. Potrzeby inwestycyjne związane z gospodarowaniem odpadami komunalnymi

W 2022 roku zakończyła się budowa PSZOKa przy ulicy Cmentarnej w Konstantynowie Łódzkim. Punkt rozpoczął działalność od 19 lipca 2022 r.

10. Obowiązujące stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi

Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim przyjęła, iż w odniesieniu do nieruchomości zamieszkałych opłata za gospodarowanie odpadami komunalnymi będzie stanowiła iloczyn liczby mieszkańców zamieszkujących daną nieruchomość oraz ustalonej stawki opłaty.

W 2022 roku obowiązywały dwie uchwały dotyczące wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi dotyczące nieruchomości zamieszkałych:

  • uchwała nr XXIX/250/21 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 12 stycznia 2021 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty (w okresie od 01.01.2022 roku do 30.06.2022 roku),
  • uchwała nr XLVI/418/22 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 maja 2022 roku w sprawie wyboru metody ustalenia opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi oraz ustalenia wysokości tej opłaty (w okresie od 01.07.2022 roku do 31.12.2022 roku).

Obowiązywała także uchwała nr XXVII/230/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie ustalenia stawki opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi na nieruchomości, na której znajduje się domek letniskowy lub innej nieruchomości wykorzystywanej na cele rekreacyjno – wypoczynkowe (Dziennik Ustaw Województwa Łódzkiego pozycja 6502 z 1 grudnia 2020 roku), która określała stawki opłat w następującej wysokości:

Stawki opłat od osoby dla nieruchomości zamieszkałych w okresie od 01.01.2022 roku do 30.06.2022 roku

  1. Stawka w przypadku zbierania i odbierania odpadów w sposób selektywny - 32,50 złoty     
  2. Stawka w przypadku nie wypełniania obowiązku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów - 65,00 złoty

Stawki opłat od osoby dla nieruchomości zamieszkałych w okresie od 01.07.2022 roku do 31.12.2022 roku

  1. Stawka w przypadku zbierania i odbierania odpadów w sposób selektywny - 41,23 złoty     
  2. Stawka w przypadku nie wypełniania obowiązku prowadzenia selektywnej zbiórki odpadów - 82,46 złoty

Od dnia 1 kwietnia 2020 roku na terenie gminy Konstantynów Łódzki wszedł w życie powszechny obowiązek segregacji odpadów komunalnych. Oznacza to, że właściciel nieruchomości nie ma dobrowolności wyboru segregacji lub braku jego prowadzenia. W przypadku niewykonywania obowiązku prowadzenia segregacji opłata stanowiła dwukrotność stawki podstawowej.

Zgodnie z artykuł 6k ustęp 4 ustawy u.c.p.g., rada gminy, w drodze uchwały, może zwolnić w całości lub w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują mieszkańcy, w części dotyczącej gospodarstw domowych, w których dochód nie przekracza kwoty uprawniającej do świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej, o której mowa w artykuł 8 ustęp 1 lub 2 ustawy z dnia 12 marca 2004 roku o pomocy społecznej (Dziennik Ustaw z 2021 roku pozycja 2268, z późniejszymi zmianami), lub rodziny wielodzietne, o których mowa w ustawie z dnia 5 grudnia 2014 roku o Karcie Dużej Rodziny (Dziennik Ustaw z 2021 roku pozycja 1744 oraz z 2022 roku pozycja 2140).

W związku z tą opcją przewidzianą ustawowo Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim podjęła uchwałę nr XXVII/232/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości, na których zamieszkują rodziny wielodzietne. Na jej podstawie rodzinom wielodzietnym, została przyznana ulga w wysokości 30%. Aby skorzystać z ulgi właściciel nieruchomości powinien złotyożyć nową deklarację o wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Nowelizacja ustawy u.c.p.g. wprowadziła artykuł 6k ustęp 4a, który nałożył na radę gminy obowiązek uchwalenia zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi, kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne w kompostowniku przydomowym. Realizując ten obowiązek Rada Miejska w Konstantynowie Łódzkim podjęła uchwałę nr XXVII/231/20 Rady Miejskiej w Konstantynowie Łódzkim z dnia 26 listopada 2020 roku w sprawie zwolnienia w części z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi właścicieli nieruchomości zabudowanych budynkami mieszkalnymi jednorodzinnymi kompostujących bioodpady stanowiące odpady komunalne. Wysokość zwolnienia została określona na poziomie 5,00 złoty od osoby zamieszkującej nieruchomość.

11. Koszty związane z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych

Ustawa u.c.p.g. określa, na jakie cele mogą być wykorzystywane wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zgodnie z artykuł 6r ustęp 2 cyt. ustawy u.c.p.g., z pobranych opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi gmina pokrywa koszty funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, które obejmują koszty:

  • odbierania, transportu, zbierania, odzysku i unieszkodliwiania odpadów komunalnych;
  • tworzenia i utrzymania punktów selektywnego zbierania odpadów komunalnych;
  • obsługi administracyjnej tego systemu;
  • edukacji ekologicznej w zakresie prawidłowego postępowania z odpadami komunalnymi.

Oprócz wskazanego katalogu ustawa przewiduje także inne wydatki, które mogą być pokrywane z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi. Zaliczane są do nich takie koszty jak:

  • wyposażenia nieruchomości w pojemniki lub worki do zbierania odpadów komunalnych oraz koszty utrzymywania pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym;
  • utworzenia i utrzymania punktów napraw i ponownego użycia produktów lub części produktów niebędących odpadami;
  • usunięcia odpadów komunalnych z miejsc nieprzeznaczonych do ich składowania i magazynowania w rozumieniu ustawy z dnia 14 grudnia 2012 roku o odpadach.

Ponadto artykuł 6r ustęp 2c stanowi, że: „Środki pochodzące z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi, które nie zostały wykorzystane w poprzednim roku budżetowym, gmina wykorzystuje na pokrycie kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi, w tym kosztów, o których mowa w ustęp 2a, 2aa i 2b, a także kosztów wyposażenia terenów przeznaczonych do użytku publicznego w pojemniki lub worki, przeznaczone do zbierania odpadów komunalnych, ich opróżnianie oraz utrzymywanie tych pojemników w odpowiednim stanie sanitarnym, porządkowym i technicznym oraz organizacji i utrzymania w odpowiednim stanie sanitarnym i porządkowym miejsc gromadzenia odpadów”.

Bardzo ważną regulacją związaną z opłatą oraz kosztami jest zapis artykuł 6r ustęp 1aa, który stanowi, że: „Środki z opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi nie mogą być wykorzystane na cele niezwiązane z pokrywaniem kosztów funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi”.

Zgodnie z artykuł 9tb ustęp 1 pkt 3 w analizie należy podać koszty poniesione w związku z odbieraniem, odzyskiem, recyklingiem i unieszkodliwianiem odpadów komunalnych w podziale na wpływy, wydatki i nadwyżki z opłat za gospodarowanie odpadami komunalnymi.

Dochody z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi za okres od dnia 1 stycznia 2022 roku do dnia 31 grudnia 2022 roku wyniosły 7 335 775,47 złoty i obejmują wpływy z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi, koszty upomnień oraz odsetek od nieterminowych wpłat.

Koszty funkcjonowania systemu w 2022 roku wyniosły 7 661 131,68 złoty, z czego poniesione zostały wydatki na wynagrodzenie dla firmy „Remondis” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością za odbiór i zagospodarowanie odpadami komunalnymi, koszty administracyjne w tym opłaty za aktualizację programu „Gospodarka odpadami (GOMiG)” oraz serwis pogwarancyjny oprogramowania finansowo-księgowego, koszty likwidacji dzikich wysypisk, koszty funkcjonowania PSZOK.

Wskazane koszty poniesione na wynagrodzenie dla firmy „Remondis” Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością obejmuje również koszt obioru odpadów za miesiąc grudzień 2021 roku, ponieważ faktura za tę usługę została wystawiona i opłacona w 2022 roku W kosztach nie jest natomiast ujęta faktura za grudzień 2022 roku, która została wystawiona i opłacona w 2023 roku

Z powyższych danych wynika, że różnica pomiędzy wpływami z tytułu opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi a kosztami wyniosła „-325 356,21 złoty”, co stanowi niedobór za 2022 roku. Niedobór z tego tytułu został pokryty środkami pochodzącymi z budżetu gminy.

12. Podsumowanie

W wyniku analizy funkcjonowania systemu gospodarowania odpadami komunalnymi na terenie Konstantynowa Łódzkiego w 2022 roku należy stwierdzić, że działalność wielopłaszczyznowa pomiędzy gminą a podmiotami odbierającymi odpady odbywała się w sposób prawidłowy. Bardzo pozytywnym aspektem na jaki należy zwrócić uwagę jest osiągnięcie przez gminę Konstantynów Łódzki poziomu przygotowania do ponownego użycia i recyklingu odpadów komunalnych w wysokości 28,63%, co oznacza że został osiągnięty minimalny poziom recyklingu, który ustawowo został określony na poziomie 25%.

W celu poszerzenia zakresu funkcjonowania systemu i tym samym zapewnienia mieszkańcom możliwości pozbywania się odpadów segregowanych oprócz tych, które posiadają na swoich nieruchomościach został uruchomiony PSZOK przy ulicy Cmentarnej w Konstantynowie Łódzkim. Obiekt stanowi uzupełnienie obecnych rozwiązań w zakresie odbierania odpadów komunalnych.

Logo Biuletynu Informacji Publicznej
Informacje o publikacji dokumentu
Pierwsza publikacja:
28.04.2023 08:18 Wincenty Kołacz
Wytwarzający/ Odpowiadający:
Wincenty Kołacz
Tytuł Wersja Dane zmiany / publikacji
Analiza systemu gospodarki odpadami komunalnymi za 2022 roku 1.0 28.04.2023 08:18 Wincenty Kołacz

Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP

{"register":{"columns":[]}}