Innowacja ''Mamo, tato już czytam"
Innowacja ,,Mamo, tato już czytam” jest odpowiedzią na potencjał tkwiący w dzieciach, zaciekawienie elementami otoczenia, a także wyjście naprzeciw wymogom edukacyjnym zawartym w aktualnej podstawie programowej wychowania przedszkolnego.
Innowacja przeznaczona jest do realizacji w Przedszkolu Publicznym w Wieniawie w II półroczu roku szkolnego 2021/2022 w grupie dzieci „Biedronki” 5,6 latki .
Celem głównym innowacji jest wspomaganie wszechstronnego rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym, stymulacja językowa i komunikacyjna, przygotowanie do podjęcia aktywności czytelniczej, kształtowanie gotowości do nauki czytania i pisania, zainteresowanie umiejętnością czytania i pisania, wspomaganie dzieci w rozwijaniu uzdolnień oraz kształtowanie czynności intelektualnych potrzebnych w codziennych sytuacjach i w dalszej edukacji.
Innowacja ,,Mamo, tato już czytam’’ jest opisem działań zmierzających do wprowadzenia dziecka w świat pisma poprzez zabawę. Napisana została z myślą o dziecku w wieku przedszkolnym, które styka się ze słowem pisanym, oglądając książki, obserwując starsze dzieci i dorosłych, choć samo nie umie jeszcze ani czytać, ani pisać. W której wykorzystana zostanie naturalna chęć poznawania świata oraz wrodzona aktywność dzieci co umożliwi im na swobodne, wolne od przymusu obcowanie z pismem. Niezaprzeczalnie zabawa jest podstawowym rodzajem działalności wieku przedszkolnego, więc i ona towarzyszyć powinna nauce czytania. Poznawanie liter, ćwiczenie percepcji wzrokowej i słuchowej, odczytywanie wyrazów i zdań będzie odbywać się przez zabawę w ciągu dnia, w czasie pobytu dziecka w przedszkolu. W procesie stymulowania umiejętności z tego zakresu zastosowane będą elementy odimiennej metody nauki czytania autorstwa dr Ireny Majchrzak oraz z elementami koncepcji Glenna Domana, z której mogą korzystać w szczególności dzieci z zaburzoną analizą i syntezą słuchową, gdyż nie potrafią one wyróżnić poszczególnych dźwięków z potoku słów.
Uczestnictwo w realizacji innowacji pozwoli dzieciom uczestniczyć w nieszablonowych metodach opanowania nauki czytania z wykorzystaniem pedagogiki zabawy, a także wdrażać ich będzie do systematycznej i ukierunkowanej nauki czytania globalnego.
OPRACOWAŁA:
Magdalena Włodarczyk