W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Grupa Biedronki

biedronki na łące

DZIECI 5-LETNIE

5-latki mają jeszcze niezbyt twardy kościec i stosunkowo słabe mięśnie dlatego męczy ich długotrwałe siedzenie w jednym miejscu, mają zwiększoną potrzebę ruchu. Działalność plastyczna sprawia im dużą satysfakcję, podobnie jak udział w zabawach typowych dla okresu przedszkolnego: tematycznych, konstrukcyjnych, dydaktycznych. Radość sprawiają im także gry, w których istotną rolę odgrywa element współrywalizacji.

5-latki wkraczają w "wiek pytań". Rozkwit wyobraźni i fantazji oraz szybkie postępy w dziedzinie mowy i myślenia pozwalają im na wysuwanie wciąż nowych problemów, na które nie potafią jeszcze sami znaleźć odpowiedzi. Próbują rozwiązywać je przy pomocy dorosłych, zasypując ich mnóstwem pytań o różne sprawy. Pamięć i uwaga przekształcają się z mimowolnej w dowolną. Dzieci dzięki temu zapamiętują dokładniej zasłyszane treści, chętnie uczą się wierszy i piosenek.

5-latki są już bardzo pewne siebie i z pełną świadomością okazują to innym. W tym okresie rozwoju bardzo wyraźnie kształtuje się obraz samego siebie. Poprzez swoje działania okazują swoją indywidualność oraz potrzebę bycia ważnym. Potrafią rozpoznawać emocje, regulować ekspresję własnych uczuć oraz panować nad tym. Odkrywają własne przeżycia i dzięki temu są w stanie ocenić własne możliwości. Dowiadują się, że ich zachowanie nie zawsze i nie przez wszystkich jest akceptowane jednakowo. Zapamiętują już wiele opinii na swój temat, zarówno pochlebnych, jak i nieprzychylnych. W ten sposób ksztaltuje się pojęcie o sobie samym. Dlatego w tym okresie dziecko jest szczególnie podatne na zranienia.

DZIECI 6-LETNIE

Organizm 6-latka podlega ciągłemu rozrostowi. Ciało 6-latka staje się coraz bardziej smukłe, wymiary stają bardziej proporcjonalne. Mięśnie stają się coraz silniejsze. Poprawia się motoryczność. Dzieci sprawniej poruszają się, biegają, skaczą, utrzymują równowagę. Wzrasta sprawność narządów wewnętrznych (serce, płuca), kształtuje się większa odporność na zmęczenie i choroby. Wzrasta koordynacja wzrokowo-ruchowa. Sprawniej działa też układ nerwowy.

W odbieraniu bodźców płynących z otoczenia u dzieci 6-lenich zaczyna dominować narząd wzroku. Dzieci trafnie rozpoznają podstawowe barwy, nabywają zdolności rozróżniania odcieni barwnych. Polepsza się także ostrość wzroku. Wzrasta wrażliwość na dźwięki mowy ludzkiej oraz słuch muzyczny, przejawiający się w tym, że dzieci potrafią już rozróżniać tony, szmery. Dzieci nadal doskonalą mowę pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym. 6-latki posługują się swobodnie zdaniami złożonymi współrzędnie i podrzędnie. Wzrasta również liczba zdań wielokrotnie złożonych.

Dzieci 6-letnie charakteryzują się znaczną równowagą emocjonalną. Na ogół są pogodne, pozytywnie ustosunkowane do otoczenia. Zaczynają lepiej rozumieć emocje własne i innych ludzi, rozwija się u nich zdolność do empatii oraz umiejętność regulowania ekspresji emocji. Pomimo pewnej stabilizacji uczuciowej 6-latki wykazują jednak nadal znaczną wrażliwość na ocenę własnej osoby. Dzieci przyjmują za słuszne i właściwe zasady podawane przez autorytet, a podczas oceny czynów bardziej zwracają uwagę na okoliczności zewnętrzne (fizyczne) czynu niż towarzyszące mu intencje. U dzieci 6-letnich obserwuje się także wydatny rozwój uczuć wyższych: patriotycznych, estetycznych i humanistycznych.

Zdjęcia (3)

{"register":{"columns":[]}}