15 marca Światowym Dniem Konsumenta. Poznajmy reprezentanta interesów konsumenckich w powiecie przasnyskim!
15.03.2023
Światowy Dzień Praw Konsumenta, obchodzony na całym globie 15 marca, to dzień nas wszystkich, bo wszyscy jesteśmy konsumentami. Stajemy się nimi w sklepie, w pociągu, na meczu, kupując telefon, mieszkanie, ubezpieczenie czy płacąc rachunek za prąd. Z okazji Dnia Konsumenta przybliżamy sylwetkę Powiatowego Rzecznika Konsumentów w Przasnyszu, który reprezentuje interesy mieszkańców powiatu przasnyskiego.
Instytucja rzecznika praw konsumentów została utworzona w Polsce 1 stycznia 1999 roku wraz z reformą samorządową. Powiatowy Rzecznik Konsumentów w Przasnyszu, którym od stycznia 2007 r. jest p. Kinga Jeznach, reprezentuje mieszkańców w sporach z przedsiębiorstwami, wzmacniając ich pozycję w sprawach dotyczących np. niewłaściwie przeprowadzonych usług, wad zakupionych towarów, reklamacji, sprzedaży na odległość lub gwarancji i rękojmi. Rzecznik zapewnia mieszkańcom informację i udziela bezpłatnych porad prawnych, pomagając np. w napisaniu pisma reklamacyjnego lub procesowego.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów podlega bezpośrednio Staroście. Do zakresu jego działania należy w szczególności:
- zapewnienie bezpłatnego poradnictwa konsumenckiego i informacji prawnej w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- składanie wniosków w sprawie stanowienia i zmiany przepisów prawa miejscowego w zakresie ochrony interesów konsumentów;
- występowanie do przedsiębiorców w sprawach ochrony praw i interesów konsumentów;
- współdziałanie z Prezesem Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów, organami Inspekcji Handlowej oraz organizacjami konsumenckimi;
- wytaczanie powództw na rzecz konsumentów oraz wstępowanie - za ich zgodą - do toczącego się postępowania, w sprawach o ochronę interesów konsumentów;
- przekazywanie na bieżąco Prezesowi Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów wniosków i sygnalizowanie problemów dotyczących ochrony konsumentów, które wymagają podjęcia działań przez organy administracji rządowej;
- przedkładanie Staroście do zaopiniowania rocznego sprawozdania ze swojej działalności w roku poprzednim oraz przekazanie go Prezesowi UOKiK w terminie 7 dni od zaopiniowania przez Starostę.
Powiatowy Rzecznik Konsumentów, którym w Powiecie Przasnyskim jest p. Kinga Jeznach, przyjmuje w Starostwie Powiatowym przy ul. Św. St. Kostki 5 w Przasnyszu, w pokoju nr 212 (II piętro). Tel: 29 752 22 70 wewn. 209.