Regulamin organizacyjny Klubu „Senior +” w Dąbrowie Białostockiej
ROZDZIAŁ I
POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1.
- Regulamin organizacyjny, zwany dalej Regulaminem, określa organizację, kryteria kwalifikacji, zasady odpłatności oraz zakres zadań realizowanych przez Klub „Senior +” w Dąbrowie Białostockiej.
- Ilekroć w Regulaminie jest mowa o:
- Klubie – należy przez to rozumieć Klub „Senior +” w Dąbrowie Białostockiej,
- Kierowniku – należy przez to rozumieć Kierownika Klubu „Senior +” w Dąbrowie Białostockiej,
- Uczestniku – należy przez to rozumieć osobę, którą skierowano do Klubu w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Burmistrza Dąbrowy Białostockiej,
- MOPS – należy przez to rozumieć Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej
w Dąbrowie Białostockiej.
§ 2.
- Klub jest ośrodkiem wsparcia - klubem samopomocy - i funkcjonuje w strukturze organizacyjnej MOPS.
- Siedziba Klubu mieści się przy ul. ul. Tysiąclecia PP 8 w Dąbrowie Białostockiej.
- Klub realizuje powierzone zadania przez cały rok, w dni robocze, z wyłączeniem dni ustawowo wolnych od pracy, w poniedziałek, środę, czwartek, piątek od 9:00 do 13:00, we wtorek od 13:00 do 17:00.
- Klub dysponuje 16 miejscami dla osób nieaktywnych zawodowo w wieku 60+, zamieszkałych na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka.
- Funkcjonowanie działalności Klubu finansowane jest z budżetu Gminy Dąbrowa Białostocka.
- Na prowadzoną działalność Klub może pozyskiwać środki zewnętrzne.
ROZDZIAŁ II
STRUKTURA ORGANIZACYJNA
§ 3.
- Nadzór merytoryczny nad funkcjonowaniem Klubu pełni Kierownik MOPS.
- Kierownictwo w Klubie sprawuje jednoosobowo Kierownik.
- Kadrę Klubu stanowią:
- Kierownik,
- pedagog
i inni specjaliści, którzy będą odpowiadali rodzajowi i zakresowi wsparcia świadczonego w Klubie.
- Kierownik oraz pracownicy Klubu odpowiadają za prawidłową realizację powierzonych im zadań zgodnie z indywidualnymi zakresami czynności.
ROZDZIAŁ III
KRYTERIA KWALIFIKACJI
§ 4.
- Skierowanie do Klubu następuje na wniosek osoby zainteresowanej lub jej przedstawiciela ustawowego za zgodą osoby zainteresowanej.
- O pobyt w Klubie mogą się ubiegać osoby sprawne w samoobsłudze, wymagające częściowej opieki i pomocy w zaspokajaniu niezbędnych potrzeb życiowych, które:
- ukończyły 60 rok życia,
- posiadają stałe miejsce zamieszkania na terenie Gminy Dąbrowa Białostocka,
- są nieaktywne zawodowo.
- Klub nie jest przeznaczony dla osób powyżej 60 roku życia:
- których stan zdrowia wymaga stałej opieki i indywidualnej terapii, w tym osób leżących,
- wymagających posługiwania się sprzętem pomocniczym przy poruszaniu w formie: dwóch kul, wózka inwalidzkiego, balkonika, ambony, chodzika rehabilitacyjnego,
- zaburzonych psychicznie lub osobowościowo,
- u których stwierdzono zaawansowane zmiany psychoorganiczne, w tym m.in. demencja starsza zaawansowana, choroba Parkinsona, choroba Alzheimera.
- Skierowanie do Klubu następuje w drodze decyzji administracyjnej wydawanej przez Burmistrza Dąbrowy Białostockiej.
- W decyzji, o której mowa w ust. 5, której wydanie poprzedza przeprowadzenie wywiadu środowiskowego przez pracownika socjalnego, określa się czas pobytu oraz zakres oferowanego wsparcia oraz zasady i wysokość odpłatności.
- Wszczęcie postępowania administracyjnego w sprawie uchylenia decyzji o skierowaniu do Klubu następuje w przypadku, gdy:
- uczestnik w formie pisemnej rezygnuje z uczestnictwa w Klubie,
- stan zdrowia uczestnika wymaga innego rodzaju opieki, której nie można zapewnić w ramach wsparcia świadczonego w Klubie,
- uczestnik swoim zachowaniem uniemożliwia lub zakłóca prawidłowe funkcjonowanie Klubu lub narusza obowiązki uczestnika, o których mowa w niniejszym Regulaminie.
- Frekwencja uczestnika poniżej 75% w ciągu miesiąca może być potraktowana jako marnotrawienie przyznanych świadczeń, powodujące zmianę lub uchylenie decyzji, o której mowa w ust. 5.
ROZDZIAŁ IV
ODPŁATNOŚĆ ZA WSPARCIE ŚWIADCZONE W KLUBIE
§ 5.
- Wsparcie świadczone w Klubie jest odpłatne.
- W przypadku planowanej nieobecności uczestnik korzystający z pobytu zobowiązany jest zgłosić ją Kierownikowi co najmniej na 3 dni przed tą nieobecnością.
- Miesięczną odpłatność za pobyt w Klubie ustala się na podstawie uchwały Rady Miejskiej w Dąbrowie Białostockiej w sprawie ustalenia w zakresie zadań własnych, szczegółowych zasad ponoszenia odpłatności za pobyt w ośrodku wsparcia Klub ,,Senior+” w Dąbrowie Białostockiej, obowiązującej w dniu wydania decyzji administracyjnej.
- Do 10-tego dnia każdego miesiąca uczestnik otrzymuje informację o wysokości odpłatności za miesiąc poprzedni.
ROZDZIAŁ V
CELE I ZAKRES ŚWIADCZONEGO WSPARCIA
§ 6.
- Celem głównym Klubu jest zwiększenie aktywności społecznej i integracja osób
w wieku 60 lat i więcej, nieaktywnych zawodowo. - Cele szczegółowe Klubu to:
- poprawa stanu psychofizycznego uczestników poprzez promowanie zdrowego stylu życia, kultury fizycznej i sportu,
- rozwój aktywności społecznej seniorów, pobudzanie aktywności do samopomocy wśród seniorów oraz działań na rzecz środowiska lokalnego,
- zapobieganie marginalizacji, wykluczeniu społecznemu i cyfrowemu poprzez wzrost praktycznych umiejętności korzystania z urządzeń cyfrowych,
- propagowanie kultury i sztuki, różnych form działalności twórczej seniorów, aktywnych form spędzania czasu wolnego.
- Zakres wsparcia świadczonego w Klubie obejmuje aktywności:
- sportowo - rekreacyjne – pobudzanie aktywności fizycznej poprzez gimnastykę, ogólna poprawa poziomu sprawności motorycznej i wydolnościowej, opóźnienie procesów starzenia;
- edukacyjne - zdobywanie nowej wiedzy i umiejętności, a także informacji ułatwiających codzienne funkcjonowanie w przestrzeni domowej, publicznej i cyfrowej;
- artystyczne – odkrywanie i kształtowanie zdolności artystycznych, wypracowywanie cierpliwości, pobudzanie kreatywności, sprawności manualnej, rozwijanie zainteresowań;
- ogólnorozwojowe – wykorzystanie zdobytej wiedzy i umiejętności w praktyce, ćwiczenie pamięci, koncentracji i spostrzegawczości, a także pamięci wzrokowej i słuchowej; poprawa kondycji psychofizycznej;
- społeczne - nauka aktywnego spędzania czasu wolnego, angażowania się w działania na rzecz społeczności lokalnej, budowania więzi i dobrych relacji ze społecznością; wykorzystywania własnych umiejętności, doświadczeń i wymiany doświadczeń z innymi seniorami; budowanie poczucia przynależności społecznej.
- Uczestnictwo w Klubie odbywa się na zasadach:
- poszanowania godności, wolności i intymności uczestników,
- zapewnienia uczestnikom poczucia bezpieczeństwa,
- zapewnienia otwartego dostępu do oferowanego przez Klub wsparcia,
- promowania potencjału i doświadczenia seniorów,
- motywowania uczestników do samopomocy,
- animowania aktywności i rozwoju osobistego w oparciu o indywidualne potrzeby i możliwości seniorów,
- animowania integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym,
- promowania wolontariatu, w tym wolontariatu międzypokoleniowego.
- Oferta Klubu obejmuje:
- miejsce pobytu przystosowane do bezpiecznego i aktywnego spędzania czasu,
- stały dostęp do gorących i zimnych napojów (herbata, kawa, woda),
- organizację czasu wolnego,
- stworzenie warunków do rozwoju samorządności uczestników Klubu,
- stworzenie warunków do samopomocy,
- umożliwienie udziału w różnych formach zajęć aktywizacyjnych i integracyjnych, rozwój pasji i zainteresowań, itp.,
- zaspokojenie potrzeb kulturalnych, rekreacyjnych i towarzyskich (w tym m.in. umożliwienie uczestnictwa w imprezach kulturalnych, sportowych i rozrywkowych oraz spotkaniach okolicznościowych, itp.),
- kształtowanie postawy prozdrowotnej,
- stworzenie warunków do rozwoju integracji pomiędzy seniorami, a środowiskiem lokalnym, w tym wolontariatu międzypokoleniowego.
- Wsparcie o charakterze wspomagającym świadczone są przez kadrę Klubu oraz przez specjalistów zaangażowanych do realizacji poszczególnych form wsparcia.
ROZDZIAŁ VI
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZESTNIKÓW KLUBU
§ 7.
- Uczestnik Klubu ma prawo do:
- poszanowania należnych mu praw,
- swobodnego podejmowania decyzji,
- uczestnictwa w terapii zajęciowej zgodnie z zainteresowaniami i umiejętnościami,
- zgłaszania Kierownikowi uwag dotyczących działalności Klubu,
- korzystania z wszelkich form wsparcia oferowanych przez Klub,
- informacji o celach i sposobach przetwarzania jego danych osobowych,
- dostępu i sprostowania swoich danych osobowych.
- Uczestnik Klubu zobowiązany jest do:
- punktualnego i regularnego przychodzenia do Klubu,
- przychodzenia do Klubu w czystym i schludnym ubraniu,
- korzystania z szatni i dokonywania zmiany obuwia,
- dbałości o wygląd zewnętrzny i higienę osobistą,
- dbania o utrzymanie porządku w pomieszczeniach Klubu oraz poszanowanie mienia,
- dostosowywania się do planu ramowego zajęć w Klubie m.in. godzin organizacji zajęć,
- opuszczenia Klubu wyłącznie w uzasadnionych sytuacjach za zgodą Kierownika lub pracowników Klubu,
- zgłaszania Kierownikowi minimum trzy dni wcześniej zaplanowanej dłuższej nieobecności (wyjazd do rodziny, sanatorium),
- przestrzegania zasad współżycia społecznego, kultury słowa oraz szacunku wobec innych uczestników oraz pracowników Klubu,
- terminowego uiszczania opłat za pobyt w Klubie,
- przestrzegania obowiązujących w Klubie zaleceń, instrukcji, regulaminów,
- przestrzegania przepisów bhp, ppoż. i sanitarnych,
- dostosowywania się do poleceń Kierownika i pracowników Klubu,
- zgłaszania naruszenia danych osobowych do Inspektora ochrony danych.
- Uczestnicy, którzy rezygnują z uczestnictwa w Klubie są zobowiązani do poinformowania Kierownika lub pracowników Klubu oraz do złożenia pisemnego oświadczenia o rezygnacji.
- Przed przystąpieniem do zajęć realizowanych w Klubie uczestnik zobowiązany jest do wypełnienia, zapoznania się i podpisania dokumentów przeznaczonych dla uczestników.
- Uczestnikom Klubu zabrania się:
- pobytu w siedzibie Klubu poza terminami i godzinami jego funkcjonowania,
- wnoszenia na teren Klubu i spożywania alkoholu i innych środków odurzających;
- pobytu na terenie Klubu po spożyciu alkoholu lub innych środków odurzających;
- palenia tytoniu;
- wynoszenia poza placówkę wyposażenia Klubu;
- samodzielnego usuwania zaobserwowanych lub spowodowanych awarii i usterek;
- wprowadzania na teren Klubu osób nieupoważnionych;
- wnoszenia na teren Klubu sprzętów bez uzgodnienia z Kierownikiem.
ROZDZIAŁ VII
POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 8.
- Wszyscy uczestnicy są zobowiązani do zapoznania się z postanowieniami Regulaminu i do ich przestrzegania, pod rygorem wydalenia z Klubu.
- Klub nie ponosi odpowiedzialności za rzeczy, sprzęty, gotówkę lub dokumenty wniesione przez uczestnika do Klubu.
- Prace wykonane przez uczestników w ramach zajęć nie stanowią ich własności i pozostają do dyspozycji Klubu.
- W sprawach nieujętych w niniejszym Regulaminie decyzję ostateczną podejmuje Kierownik MOPS.
Materiały
Załącznik Nr 1 do Regulaminu organizacyjnego Klubu „Senior+” w Dąbrowie BiałostockiejZałącznik_Nr_1.docx 0.04MB Załącznik Nr 2 do Regulaminu organizacyjnego Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej
Załącznik_Nr_2.docx 0.04MB Załącznik Nr 3 do Regulaminu organizacyjnego Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej
Załącznik_Nr_3.docx 0.04MB
Informacje o publikacji dokumentu
- Pierwsza publikacja:
- 23.06.2022 10:48 Tomasz Skawiński
- Wytwarzający/ Odpowiadający:
- Kierownik Miejskiego Ośrodka Pomocy Społecznej Agnieszka Poważa
Tytuł | Wersja | Dane zmiany / publikacji |
---|---|---|
Regulamin organizacyjny Klubu „Senior +” w Dąbrowie Białostockiej | 6.0 | 05.01.2024 13:14 Tomasz Skawiński |
Regulamin Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej | 5.0 | 20.02.2023 10:23 Tomasz Skawiński |
Regulamin Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej | 4.0 | 10.02.2023 08:57 Tomasz Skawiński |
Regulamin Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej | 3.0 | 08.02.2023 14:27 Tomasz Skawiński |
Regulamin Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej | 2.0 | 23.06.2022 11:16 Tomasz Skawiński |
Regulamin Klubu „Senior+” w Dąbrowie Białostockiej | 1.0 | 23.06.2022 10:48 Tomasz Skawiński |
Aby uzyskać archiwalną wersję należy skontaktować się z Redakcją BIP