W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

O projekcie samorzad.gov.pl

Czym jest serwis samorzad.gov.pl?

Samorzad.gov.pl jest częścią projektu Portal RP, prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. W jego ramach jednostki samorządu terytorialnego (JST) i jednostki im podległe mogą przenieść swoje serwisy internetowe oraz strony BIP na portal samorzad.gov.pl. Serwis umożliwia sprawne i wygodne zarządzanie treścią poszczególnych witryn.

Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.

https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/portal-gov-pl

Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do projektu?

Serwis przeznaczony jest dla jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw). Z początkiem 2021 roku dołączyły do nas jednostki podległe JST, takie jak ośrodki pomocy społecznej i placówki edukacyjno-opiekuńcze. W planie jest dalszy rozwój samorzad.gov.pl i dołączanie kolejnych podmiotów.

Jakie treści można publikować w ramach serwisu samorzad.gov.pl?

Przede wszystkim informacje ważne dla mieszkańców. Dodatkowo w ramach projektu można prowadzić Biuletyn Informacji Publicznej (BIP). Za publikowane treści odpowiada jednostka samorządu terytorialnego.

Jak długo trwa projekt samorzad.gov.pl?

W 2020 r. Minister Cyfryzacji uruchomił prace nad pilotażową wersją serwisu. Dzięki temu udało się określić potrzeby i oczekiwania jednostek samorządu terytorialnego, a także ustalić, jakie trudności mogą się pojawić podczas wdrażania projektu. Zebrane informacje pozwoliły na udoskonalenie usługi i uruchomienie jej w styczniu 2021 r.

Co udostępnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w ramach serwisu samorzad.gov.pl?

KPRM nieodpłatnie udostępnia platformę do publikacji treści i zapewnia:

  • część redakcyjną do zarządzania treścią stron internetowych, BIP oraz SSDIP (Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej),
  • szkolenia w zakresie obsługi narzędzia oraz z zakresu dostępności cyfrowej,
  • aktualizację oprogramowania i jego bezpieczeństwo,
  • wsparcie techniczne i redakcyjne (helpdesk),
  • stały rozwój systemu i dodawanie nowych funkcjonalności oraz integracje z systemami administracji.

Jakie korzyści daje projekt?

  • mniejsze koszty związane z obsługą strony internetowej i BIP,
  • stałą kontrolę nad bezpieczeństwem i wydajnością rozwiązania, w tym ochronę przed atakami,
  • wygląd portalu zaprojektowany zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami użytkowników (m.in. zasadą mobile first), ujednolicony z innymi serwisami w ramach samorząd.gov.pl,
  • przyjazny i intuicyjny sposób poruszania się po stronie,
  • rozwiązania zgodne z zasadami dostępności cyfrowej i stałe ich dostosowywanie do zmieniających się potrzeb i wytycznych,
  • elastyczny i rozbudowany panel dla redaktorów.

Ponadto, podczas tworzenia serwisu w ramach samorząd.gov.pl można skorzystać z wielu gotowych rozwiązań, np. bannerów, przeglądu aktualności, kalendarzy, statystyk czy map. Dodatkowo można tworzyć też ankiety i zarządzać kampaniami mailingowymi.

Oferta samorzad.gov.pl jest wciąż poszerzana i dostosowywana do zmieniających się trendów w projektowaniu stron internetowych.

Jakie są wymagania w serwisie samorzad.gov.pl?

Publikowane treści powinny być:

  • zgodne z przepisami prawa,
  • tworzone zgodnie z zasadami prostego języka oraz dostępności cyfrowej (WCAG).

Wszystkie strony publikowane na samorząd.gov.pl są ujednolicone i mają:

  • taki sam szablon graficzny (layout) realizujący najlepsze praktyki dostępności cyfrowej i użyteczności,
  • jednakowy układ strony głównej,
  • spójne menu i architekturę informacyjną strony.

Jak wygląda proces przenoszenia stron?

Składa się on z pięciu etapów:

  1. zawarcie porozumień,
  2. szkolenia redaktorskie,
  3. przygotowania techniczne,
  4. przeniesienie treści,
  5. upublicznienie serwisu.

Jednostki zainteresowane udziałem w projekcie, zachęcamy do wypełnienia formularza zgłoszenia.  

https://form.www.gov.pl/ankieta/558398/formularz-zgloszeniowy-do-samorzadgovpl.html

{"register":{"columns":[]}}