O projekcie samorzad.gov.pl
Czym jest serwis samorzad.gov.pl?
Samorzad.gov.pl jest częścią projektu Portal RP, prowadzonego przez Ministra Cyfryzacji. W jego ramach jednostki samorządu terytorialnego (JST) i jednostki im podległe mogą przenieść swoje serwisy internetowe oraz strony BIP na portal samorzad.gov.pl. Serwis umożliwia sprawne i wygodne zarządzanie treścią poszczególnych witryn.
Projekt jest współfinansowany ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Polska Cyfrowa.
https://www.gov.pl/web/cyfryzacja/portal-gov-pl
Jakie kryteria należy spełnić, aby przystąpić do projektu?
Serwis przeznaczony jest dla jednostek samorządu terytorialnego (gmin, powiatów i województw). Z początkiem 2021 roku dołączyły do nas jednostki podległe JST, takie jak ośrodki pomocy społecznej i placówki edukacyjno-opiekuńcze. W planie jest dalszy rozwój samorzad.gov.pl i dołączanie kolejnych podmiotów.
Jakie treści można publikować w ramach serwisu samorzad.gov.pl?
Przede wszystkim informacje ważne dla mieszkańców. Dodatkowo w ramach projektu można prowadzić Biuletyn Informacji Publicznej (BIP). Za publikowane treści odpowiada jednostka samorządu terytorialnego.
Jak długo trwa projekt samorzad.gov.pl?
W 2020 r. Minister Cyfryzacji uruchomił prace nad pilotażową wersją serwisu. Dzięki temu udało się określić potrzeby i oczekiwania jednostek samorządu terytorialnego, a także ustalić, jakie trudności mogą się pojawić podczas wdrażania projektu. Zebrane informacje pozwoliły na udoskonalenie usługi i uruchomienie jej w styczniu 2021 r.
Co udostępnia Kancelaria Prezesa Rady Ministrów (KPRM) w ramach serwisu samorzad.gov.pl?
KPRM nieodpłatnie udostępnia platformę do publikacji treści i zapewnia:
- część redakcyjną do zarządzania treścią stron internetowych, BIP oraz SSDIP (Scentralizowany System Dostępu do Informacji Publicznej),
- szkolenia w zakresie obsługi narzędzia oraz z zakresu dostępności cyfrowej,
- aktualizację oprogramowania i jego bezpieczeństwo,
- wsparcie techniczne i redakcyjne (helpdesk),
- stały rozwój systemu i dodawanie nowych funkcjonalności oraz integracje z systemami administracji.
Jakie korzyści daje projekt?
- mniejsze koszty związane z obsługą strony internetowej i BIP,
- stałą kontrolę nad bezpieczeństwem i wydajnością rozwiązania, w tym ochronę przed atakami,
- wygląd portalu zaprojektowany zgodnie z potrzebami i oczekiwaniami użytkowników (m.in. zasadą mobile first), ujednolicony z innymi serwisami w ramach samorząd.gov.pl,
- przyjazny i intuicyjny sposób poruszania się po stronie,
- rozwiązania zgodne z zasadami dostępności cyfrowej i stałe ich dostosowywanie do zmieniających się potrzeb i wytycznych,
- elastyczny i rozbudowany panel dla redaktorów.
Ponadto, podczas tworzenia serwisu w ramach samorząd.gov.pl można skorzystać z wielu gotowych rozwiązań, np. bannerów, przeglądu aktualności, kalendarzy, statystyk czy map. Dodatkowo można tworzyć też ankiety i zarządzać kampaniami mailingowymi.
Oferta samorzad.gov.pl jest wciąż poszerzana i dostosowywana do zmieniających się trendów w projektowaniu stron internetowych.
Jakie są wymagania w serwisie samorzad.gov.pl?
Publikowane treści powinny być:
- zgodne z przepisami prawa,
- tworzone zgodnie z zasadami prostego języka oraz dostępności cyfrowej (WCAG).
Wszystkie strony publikowane na samorząd.gov.pl są ujednolicone i mają:
- taki sam szablon graficzny (layout) realizujący najlepsze praktyki dostępności cyfrowej i użyteczności,
- jednakowy układ strony głównej,
- spójne menu i architekturę informacyjną strony.
Jak wygląda proces przenoszenia stron?
Składa się on z pięciu etapów:
- zawarcie porozumień,
- szkolenia redaktorskie,
- przygotowania techniczne,
- przeniesienie treści,
- upublicznienie serwisu.
Jednostki zainteresowane udziałem w projekcie, zachęcamy do wypełnienia formularza zgłoszenia.
https://form.www.gov.pl/ankieta/558398/formularz-zgloszeniowy-do-samorzadgovpl.html