Informacja o kontroli segregacji odpadów!
25.03.2025
Informujemy, że od kwietnia 2025r. rozpoczną się kontrole w zakresie przestrzegania przez mieszkańców zasad segregacji odpadów komunalnych. Pracownicy firmy wywozowej i urzędu będą sprawdzać, czy w pojemnikach na odpady zmieszane, nie znajdują się odpady, które podlegają selektywnej zbiórce, jak m.in.: plastik, szkło, papier, przeterminowane leki, chemikalia, zużyte baterie, zużyty sprzęt RTV i AGD, odpady budowlane, odpady wielkogabarytowe, zużyte opony, bioodpady, tekstylia.
Kontrolowane będą również pojemniki i worki do selektywnej zbiórki pod kątem gromadzenia w nich odpadów zgodnie z ich przeznaczeniem.
Przypominamy, że selektywna zbiórka odpadów komunalnych dotyczy wszystkich właścicieli nieruchomości i jest obowiązkowa!
Prawidłowa segregacja ma wpływ na zmniejszenie ilości odpadów zmieszanych, co przekłada się na zmniejszenie ponoszonych kosztów. Im większa ilość odpadów zmieszanych zostaje odebrana od mieszkańców, tym wyższe są koszty funkcjonowania systemu gospodarki odpadami na terenie gminy i tym samym wyższe stawki opłat za odpady dla gospodarstw domowych.
Ponadto gminy zobowiązane są do osiągnięcia poziomów recyklingu masy odpadów komunalnych, których wysokość rośnie z roku na rok. Za brak osiągnięcia wymaganych poziomów na gminy nakładane są wysokie kary finansowe, które wpływają na wzrost opłat pobieranych od mieszkańców.
Zgodnie z art. 6ka ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach (Dz.U. z 2024r., poz.399 ze zm.) w przypadku niedopełnienia przez właściciela nieruchomości obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych, podmiot odbierający odpady przyjmuje je jako niesegregowane (zmieszane) i powiadamia o tym Wójta Gminy. Właściciel nieruchomości otrzyma powiadomienie o braku segregacji na posesji, a po przeprowadzonej rekontroli nieruchomości w przypadku ponownego naruszenia zostanie wszczęte postępowanie w sprawie określenia wysokości opłaty za gospodarowanie odpadami komunalnymi z uwzględnieniem stawki opłaty podwyższonej, która zgodnie z Uchwałą Rady Gminy Rojewo Nr XIII/69/2025 z dnia 27 lutego 2025r. wynosi 105,00zł miesięcznie od mieszkańca zamieszkującego daną nieruchomość. Opłata nakładana będzie za miesiące, w których nie dopełniono obowiązku selektywnego zbierania odpadów komunalnych.