W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.
Powrót

Urząd Stanu Cywilnego

Do zadań Urzędu Stanu Cywilnego, należą:

Z zakresu spraw Urzędu Stanu Cywilnego – sprawy wynikające z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego, kodeksu rodzinnego i opiekuńczego oraz przepisów szczególnych, a zwłaszcza:

1) rejestracja urodzin, małżeństw, zgonów i innych zdarzeń mających wpływ na stan cywilny osób,

2) sporządzanie aktów stanu cywilnego i prowadzenie ksiąg stanu cywilnego,

3) sporządzanie i wydawanie odpisów aktów stanu cywilnego oraz zaświadczeń,

4) współpraca z innymi organami w sprawach urodzeń, małżeństw i zgonów,

5) przyjmowanie oświadczeń o zawarciu małżeństwa,

6) przechowywanie i konserwacja ksiąg Stanu Cywilnego oraz akt zbiorczych, dokonywanie w księgach przypisków i wzmianek dodatkowych oraz powiadamianie o tych czynnościach organy przechowujące odpisy ksiąg, wydawanie odpisów z ksiąg,

7) przekazywanie ksiąg 100-letnich do Archiwum Państwowego,

8) wydawanie zezwoleń na zawarcie małżeństwa lub miesięcznego terminu wyczekiwania oraz innych decyzji wynikających z przepisów prawa o aktach stanu cywilnego oraz Kodeksu rodzinnego i opiekuńczego,

9) sporządzanie wniosków o przyznanie medalu za długoletnie pożycie małżeńskie oraz organizowanie uroczystości wręczania medalu,

10) współpraca z Kościołem i innymi związkami wyznaniowymi.

 

Z zakresu spraw wynikających z ustawy o ewidencji ludności i dowodach osobistych:

1) prowadzenie ewidencji ludności – zameldowania i wymeldowania obywateli polskich i cudzoziemców oraz bieżące jej aktualizowanie, w oparciu o akty stanu cywilnego, dla elektronicznego systemu PESEL,

2) wydawanie zaświadczeń z akt ewidencji ludności,

3) prowadzenie i aktualizacja stałego rejestru wyborców,

4) wydawanie decyzji administracyjnych w sprawach zameldowania lub wymeldowania,

5) współudział w organizowaniu wyborów, referendów i spisów,

6) prowadzenie spraw związanych z wydawaniem dowodów osobistych, ich wymianą lub utratą,

7) udzielanie informacji o danych osobowych zgodnie z obowiązującymi przepisami.

{"register":{"columns":[]}}