W celu świadczenia usług na najwyższym poziomie stosujemy pliki cookies. Korzystanie z naszej witryny oznacza, że będą one zamieszczane w Państwa urządzeniu. W każdym momencie można dokonać zmiany ustawień Państwa przeglądarki. Dodatkowo, korzystanie z naszej witryny oznacza akceptację przez Państwa klauzuli przetwarzania danych osobowych udostępnionych drogą elektroniczną.

Wychowanie do życia w rodzinie

I. ZAŁOŻENIA OGÓLNE.

  1. Zajęcia edukacyjne „Wychowanie do życia w rodzinie” zwane dalej zajęciami WDŻ realizowane są w klasach: IV -VIII, w wymiarze po 14 godzin, w tym po 5 godzin z podziałem na grupę dziewcząt i chłopców.
  2. Zajęcia WDŻ prowadzone są w wymiarze 1 godziny tygodniowo, w I lub II semestrze danego roku szkolnego.
  3. Zajęcia WDŻ są obowiązkowe dla każdego ucznia klasy IV - VIII, chyba że rodzic/prawny opiekun ucznia zgłosi dyrektorowi szkoły rezygnację z udziału dziecka w zajęciach WDŻ. Rezygnacja składana jest w formie pisemnej (Załącznik 1)
  4. Nieusprawiedliwiona nieobecność na zajęciach WDŻ jest brana pod uwagę przy wystawianiu oceny zachowania.

II. TYGODNIOWA REALIZACJA ZAJĘĆ WDŻ
Zajęcia WDŻ powinny być zaplanowane na pierwszej lub ostatniej godzinie lekcyjnej, jeżeli jest taka możliwość.


III. ZASADY DOKUMENTOWANIA ZAJĘĆ WDŻ.

  1. Realizacja zajęć potwierdzona jest w dzienniku elektronicznym, zgodnie z przyjętymi w szkole zasadami.
  2. W przypadku złożenia pisemnej rezygnacji rodzica/prawnego opiekuna z udziału dziecka w zajęciach WDŻ w trakcie ich realizacji, nauczyciel prowadzący zajęcia niezwłocznie dokonuje skreślenia takiego ucznia z listy danej grupy i wpisuje stosowna adnotację w dokumentacji przebiegu nauczania.
  3. Zajęcia WDŻ nie podlegają ocenie i nie maja wpływu na promocję do klasy programowo wyższej ani na ukończenie szkoły.

IV. TREŚCI PORUSZANE NA ZAJĘCIACH WDŻ ZAWIERA PODSTAWA PROGRAMOWA :
https://www.ore.edu.pl/wp-content/uploads/2017/05/wychowanie-do-zycia-w-rodzinie.-pp-z-komentarzem.-szkola-podstawowa-1.pdf

Cele kształcenia – wymagania ogólne

  1. Ukazywanie wartości rodziny w życiu osobistym człowieka. Wnoszenie pozytywnego wkładu w życie swojej rodziny.
  2. Okazywanie szacunku innym ludziom, docenianie ich wysiłku i pracy, przyjęcie postawy szacunku wobec siebie.
  3. Pomoc w przygotowaniu się do zrozumienia i akceptacji przemian okresu dojrzewania. Pokonywanie trudności okresu dorastania.
  4. Kształcenie umiejętności przyjęcia integralnej wizji osoby. Wybór i urzeczywistnianie wartości służących osobowemu rozwojowi. Kierowanie własnym rozwojem, podejmowanie wysiłku samowychowawczego zgodnie z uznawanymi normami i wartościami. Poznawanie, analizowanie i wyrażanie uczuć. Rozwiązywanie problemów.
  5. Pozyskanie wiedzy na temat organizmu ludzkiego i zachodzących w nim zmian rozwojowych w okresie prenatalnym i postnatalnym oraz akceptacja własnej płciowości. Przyjęcie integralnej wizji ludzkiej seksualności. Umiejętność obrony własnej intymności i nietykalności seksualnej oraz szacunek dla ciała innej osoby. Szkoła podstawowa — wychowanie do życia w rodzinie.
  6. Uświadomienie i uzasadnienie potrzeby przygotowania do zawarcia małżeństwa i założenia rodziny. Zorientowanie w zakresie i komponentach składowych postawy odpowiedzialnego rodzicielstwa.
  7. Korzystanie ze środków przekazu, w tym z Internetu, w sposób selektywny, umożliwiający obronę przed ich destrukcyjnym oddziaływaniem.

Materiały

Załącznik nr 1 - Oświadczenie o rezygnacji z WDŻWR 2024
Załącznik​_1​_Oświadczenie​_o​_rezygnacji.pdf 0.13MB
{"register":{"columns":[]}}